Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLONASS?

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor ankeric » 6 aug 2017 20:08

tony rave schreef:In de handleiding schrijft Garmin dat Glonass UIT stroom bespaart, nou ja, dat lijkt mij meer theorie dan werkelijk substantieel.

Ik kies hier voor de makkelijke weg: ik ben het helemaal met je eens :wink:
Komt me misschien ook wel beter uit...

tony rave schreef:Zoals bekend speelt v.w.b. het energieverbruik de schermverlichting veel meer mee, die vreet bij maximale helderheid al gauw tegen de 200 mA extra.

Zelf ben ik nog erger: spelen met de GPS, track van vandaag bekijken, route van morgen bekijken, of nog erger, route van morgen wijzigen of het ergste: nieuwe route maken. Hierbij kan ik in één uur tijd de helft aan resterende batterij "verspillen".
Maar ook dit gegeven maakt een goede vergelijking bijna onmogelijk.

Dus, totdat het tegendeel is gebleken: geen substantieel verschil in stroomverbruik tussen Glonass aan/uit.
Laatst bijgewerkt door ankeric op 6 aug 2017 22:00, in totaal 2 keer bewerkt.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary, OsmAnd op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor ankeric » 6 aug 2017 20:10

Vandaag toch mijn geplande "onderzoekje" uitgevoerd.
ankeric schreef:Heen: GPSMAP 64st Glonass = aan, Etrex 30 Glonass = uit.
Terug: GPSMAP 64st Glonass = uit, Etrex 30 Glonass = aan.

Routering stond uit.
Track log: Record Method = Auto; Recording interval = Most.

Als ik inzoom tot 300 meter (BaseCamp) dan zie ik geen enkel relevant of significant verschil tussen de vier tracks.
Dit geldt zowel op de open-polder-stukken als op het traject door Oudewater (smalle straatjes) en het gedeelte door wat wij hier "bos" noemen (Linschoterbos).
Dus de hele discussie Glonass aan/uit is academisch en zinloos.

Overview_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png
Overview_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png (149.51 KiB) 193 keer bekeken

Tijdens twee koffiestops gekeken naar de Glitches (drift).
Mijn conclusie: geen significant verschil tussen Glonass uit/aan, wel een significant verschil tussen Etrex 30 en GPSMAP 64st. De GPSMAP 64st is beter: minder glitches/drift.

GPSMAP_Etrex_Glitches.png
GPSMAP_Etrex_Glitches.png (44.12 KiB) 193 keer bekeken

GPSMAP: lichtgroen (zonder Glonass), donkergroen (met Glonass); Etrex lichtblauw (zonder Glonass), donkerblauw (met Glonass)
Laatst bijgewerkt door ankeric op 6 aug 2017 20:22, in totaal 4 keer bewerkt.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary, OsmAnd op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor ankeric » 6 aug 2017 20:13

Als ik ver genoeg inzoom zie ik wél verschillen. Maar of die significant én representatief zijn?

De twee Met-Glonass-Tracks zijn meer consequent: op de wegen waar ook auto’s rijden hebben we zowel heen als terug rechts gereden.
De twee Zonder-Glonass-Tracks lijken in Engeland te zijn opgenomen. Zowel heen als terug hebben we links gereden (relatief gezien).

Regelmatig liggen 3 tracks dicht bij elkaar, maar de vierde wijkt af en meestal is dat: GPSMAP_Zonder_GLONASS.

De spreiding bij de twee Tracks_Zonder_GLONASS is (ehhh... lijkt...) groter dan de spreiding bij de Tracks_Met_GLONASS.

Compare_GPSMAP_Etrex_GPS.png
Compare_GPSMAP_Etrex_GPS.png (173.71 KiB) 193 keer bekeken

Compare_GPSMAP_Etrex_GLONASS.png
Compare_GPSMAP_Etrex_GLONASS.png (176.98 KiB) 193 keer bekeken

Hypothese: een Track_Zonder_Glonass "drift" meer.
Vergelijk de 4 tracks op afstand én aantal punten. De glitches zijn eerst verwijderd uit alle tracks.
Conclusie: de twee tracks zonder Glonass zijn minimaal langer (100 meter op 17,3 km), maar bevatten wél meer punten.

Data_Tracks_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png
Data_Tracks_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png (20.95 KiB) 193 keer bekeken

Voor de Etrex 30 geldt: Zonder_GLONASS = +7% punten t.o.v. Met_GLONASS.
Voor de GPSMAP 64 geldt: Zonder_GLONASS = +9% punten t.o.v. Met_GLONASS.

Meer punten op nagenoeg dezelfde afstand "zou kunnen wijzen op méér glitches" :?:
En zou Glonass dus een verbetering zijn :?:
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary, OsmAnd op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor tony rave » 6 aug 2017 22:28

Opvallend vind ik de lichtgroene en de donkerblauwe sporen (beiden de terugweg) in het laatste plaatje.
In de (zuid-oostelijke) lus ligt aan de ene kant (in zuidelijke richting bewegend) de donkerblauwe track links (westelijk) van de lichtgroene maar aan de andere kant van de lus (in noordelijke richting bewegend) aan de andere kant (oostelijk) van de lichtgroene track. Dus onderling van plaats verwisseld.

Doet me denken aan hoe de beide toestellen geplaatst waren, kan het zijn dat er afscherming naar 1 zijde was? Zo'n afscherming verwisseld immers ook van kompasrichting als de bewegingsrichting omdraait.
Of anders de bebouwing aan slechts een zijde van de weg (naar het zuiden gaand), de ene keer het directe signaal ontvangen en de andere keer het gereflecteerde signaal?
Zou de momentele positie van te ontvangen Glonass satellieten dan een rol hebben gespeeld?
Je zou eigenlijk ook nog een oogje willen houden op het satellietscherm om te zien of daar iets wijzigt aan de ontvangen signalen.

Bij het wenden van de richting naar Noord in deze lus heeft de donkerblauwe track (met Glonass) slechts 2 trackpunten, terwijl op de heenweg de donkergroene track (ook met Glonass) daar zo'n 9 punten schreef. Of heb je daar glitches weggefilterd in de donkerblauwe lijn?

Kortom: het is erg moeilijk om vat te krijgen op deze materie. Gelukkig is het allemaal goed genoeg om de weg terug te vinden, voor speciale doeleinden kan het te onnauwkeurig zijn. Ik begreep wel eens dat de kaartenmakers gewoon heel veel posities (verkregen uit de GSM systemen) op elkaar leggen en daaruit een gemiddelde positie halen om b.v. het verloop van nieuwe wegen te bepalen, hoeven ze die niet allemaal zelf te rijden.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1267
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor ankeric » 7 aug 2017 11:23

tony rave schreef:Opvallend vind ik...

De positie van de twee GPS-jes was zeker niet optimaal. GPSMAP staat links op het achterste stuur op de tandem (dus achter mijn rug).
De Etrex was bovenop de stuurtas gezekerd en vastgebonden met een riem van 1 cm breed. En ik kon op dat moment niet aan MPX-NL vragen: waar zit de antenne? Scherm ik die nu af?
Wel een soort van conclusie dat GLONASS minder gevoelig is voor meetfouten ("onderling van plaats verwisseld"). Méér satellieten "dus" de slechte worden genegeerd???

tony rave schreef:Bij het wenden van de richting naar Noord in deze lus heeft de donkerblauwe track (met Glonass) slechts 2 trackpunten, terwijl op de heenweg de donkergroene track (ook met Glonass) daar zo'n 9 punten schreef. Of heb je daar glitches weggefilterd in de donkerblauwe lijn?

Nee ik heb daar niets gefilterd. Anders had ik dat hele lusje wel gefilterd. We hebben daar wel gestopt (omdat hier weer onzin op OpenStreetMap stond en ik dus even foto's wilde maken van een niet (meer) bestaande convenience_store met als naam "Ouderwets Winkeltje").
Algemeen geldt (feit): een GPS heeft er een hekel aan als we stoppen. Dan beginnen de glitches, maar óók heeft de GPS daarna tijd nodig om weer de juiste positie te vinden: we stoppen midden op het fietspad en rijden daarna - volgens de track - even door de sloot of zelfs door het weiland. En dat zie te terug in het aantal punten. Niet stoppen, gelijkmatige snelheid geeft de beste track.

tony rave schreef:Gelukkig is het allemaal goed genoeg om de weg terug te vinden, voor speciale doeleinden kan het te onnauwkeurig zijn.

Voor Mapillary baal ik er regelmatig van dat mijn foto's heel erg duidelijk naast de weg staan. Soms is het zelfs de vraag op welke weg we reden. Ik hoopte toen dat "lock-on-road" (onzinning, nutteloos en schadelijk op een outdoor-gps en nog stammend uit de tijd van slechte GPS antennes) hier wel nut zou hebben: zou "lock-on-road" mijn track op de weg positioneren? Dat zou mooi zijn! Niet dus...
tony rave schreef:Ik begreep wel eens dat de kaartenmakers gewoon heel veel posities (verkregen uit de GSM systemen) op elkaar leggen en daaruit een gemiddelde positie halen om b.v. het verloop van nieuwe wegen te bepalen, hoeven ze die niet allemaal zelf te rijden.

De GPS (of: outdoor-GPS) kan dat ook: Plaats een Waypoint (hier, op deze positie), Menu: "Average Location".

Maar dit is 100% juist:
tony rave schreef:Kortom: het is erg moeilijk om vat te krijgen op deze materie.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary, OsmAnd op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Berichtdoor tony rave » 7 aug 2017 16:39

ankeric schreef:De GPS (of: outdoor-GPS) kan dat ook: Plaats een Waypoint (hier, op deze positie), Menu: "Average Location".
Ja, dat doe ik wel bij het opnemen van WP's bij slechte positie nauwkeurigheid, maar ik bedoelde eigenlijk iets anders. Namelijk dat ze de verplaatsing van talloze mobiele telefoons gebruiken om het wegverloop te bepalen.

Kennelijk staan er tegenwoordig zoveel zendmasten dat de locatie van de telefoons (ze noemen die tegenwoordig anders, meen ik) goed te bepalen is. Ik denk dat hetzelfde gebeurt om de doorstroming van het verkeer te meten etc.
Mijn mobieltje staat altijd uit, behalve voor noodgevallen, die werkt er dus niet aan mee en doet het daarom nog altijd goed na ruim 20 jaren :D .
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1267
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten