N.a.v. dit topic over wat technische zaken van de nieuwere ETrex-toestellen, stel ik nu een wat algemenere aankoop adviesvraag. Dat kan anderen dan ook weer op weg helpen.
waar kom ik vandaan?
Ik heb een Etrex Vista HCx, maar die is overleden. Mooi compact apparaat dat inmiddels drie continenten had bezocht en heel wat tracks heeft vastgelegd. Zelfs vliegreizen gingen goed (als je bij het raam zit). Een dergelijk apparaat moet natuurlijk vervangen worden!
wat wil ik?
Een toestel dat de volgende dingen heeft (in volgorde)
1. Een toestel dat ik kan gebruiken bij wandelen, fietsen, schaatsen (op natuurijs). Autonavigatie moet ook kunnen.
2. Lange batterijduur (al is de opgegeven 16 uur bij alle apparaten adequaat)
3. betrouwbaar
4. compact
5. budget is max 300 euro.
6. barometrische hoogtemeter
7. connectivity
Ik wil het ding zonder problemen in mijn jaszak kunnen stoppen.
kaarten
Ik gebruik City Navigator 2012 (met updates). Doet het prima. Verder gebruik ik OSM. Ik heb geen Garmin kaarten nodig.
welke keuzemogelijkheden zie ik zelf
Ik zat als eerste te denken aan een Etrex 30x. Daar kwam na wat inlezen en bovengenoemde topic nog bij: gpsmap 64s, Etrex 35 touch en Oregon 600. De overwegingen:
Etrex 30x
+ stevig ontwerp (kan een stootje hebben)
+ compact apparaat
+ bediening goeddeels gelijk aan Etrex Vista HCx
+ extreem lange batterijduur
- Traag met kaarten (scrollen, pannen)
Prijs ligt rond de 220 euro.
GPSmap 64s
+ stevig ontwerp (kan een stootje hebben)
+ lange batterijduur
+ bediening goeddeels gelijk aan Etrex Vista HCx (alleen knoppen zitten op andere plek)
+ snel met kaarten (scrollen, pannen)
- Minder compact
- Uit stekende antenne
Prijs ligt rond de 260 euro
Etrex Touch 35
+ compact apparaat
+ snelle bediening
- Moet nieuwe bediening aanleren
- Minder lange batterijduur
- Instabiele firmware
- Touchscreen (minder betrouwbaar)
Prijs ligt rond de 290 euro
Oregon 600
+ serie ‘hoger’ in de rangorde van Garmin (betere kwaliteit)
+ snelle bediening
- Minder touchscreen (minder betrouwbaar)
- Moet nieuwe bediening aanleren
- Minder compact
- Minder lange batterijduur
Prijs ligt rond de 300 euro
de keuze
De eerste keuze die ik moet maken lijkt te zijn die tussen knoppen of touchscreen. Vervolgens lijkt de keuze te zijn tussen een sneller of goedkoper. Als derde is er dan de keuze tussencompacter en groter.
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1. Oregon 600 (touchscreen, sneller, groter)
2. GPSmap 64s (knoppen, sneller, groter)
3. Etrex Touch 35 (touchscreen, goedkoper, compacter)
4. Etrex 30x (knoppen, goedkoper, compacter)
bij touchscreen
Het prijsverschil tussen de Oregon en de Etrex touch is zodanig klein dat ik eerder neig naar de Oregon, vooral omdat deze betrouwbaarder is (bijna uitontwikkeld). Het verschil in formaat is ook erg klein (3 mm breder, 1,2 cm hoger). Batterijduur is beide 16 uur (referentie).
bij knoppen
Het prijsverschil tussen de GPSmap 64s en de Etrex 30x is aanzienlijk, maar niet onoverkomelijk. Het snelheidsverschil is aanzienlijk, het formaat ook. Het is echt een keuze tussen wat ik belangrijk vind, lastig… Ik neig naar de 30x, omdat deze makkelijker in je zak is te stoppen: lekker compact, niet al te “geeky e.d.”. Aan de andere kant denk ik dat de snelheid met scrollen (niet sneller dan de Vista HCx) gaat irriteren.
vragen
1. Mis ik nog dingen in de overweging?
2. Mis ik nog toestellen in de overweging?
3. werkt OSM op de Oregon net zoals op de Vista HCX (en andere toestellen)
Ik zie net dat het een lang verhaal geworden is… Maar goed, ik heb er in ieder geval over nagedacht