Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

aangekondigd: de GPSmap276C

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.

Berichtdoor Hans Vaessen » 4 mei 2004 19:53

........... in de koffiehoek ;)
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor haaje » 5 mei 2004 17:41

1 dag moet toch genoeg zijn voor wat diepgravender "eerste indrukken". Ennu, welnee ik ben helemaal niet nieuwsgierig. :)
Wat gebruikservaringen (Mike ??) zijn ook zeer welkom (het zou zomaar de eerste GPS kunnen zijn zonder bugs in de firmware), want ik kan me niet aan indruk onttrekken dat er minstens 1 exemplaar over de toonbank is gegaan vandaag.

In vergelijking met de SP-III lijkt de III toch het onderspit te gaan delven. Grote pre van de 2610 blijft het CF-geheugen, de vormgeving en het touchscreen.


En hoe verhouden zich 2610 en 276C (motorgebruik en anderszins)?

- motormontage is geen probleem


Is er al een rammount of een TT-houdertje beschikbaar? Is het formaat hetzelfde als van de 196 ? (Dat zoek ik zelf wel even op)

- bekabeling mogelijk wat lastiger: er is (weer) een nieuw plugje bedacht (slim plugje; dat wel...)


Bekabeling lijkt me essentieel voor motormontage (of gaat die accu zolang mee?). Is er nog geen voedingskabel met een bmw-plug aan de ene kant en de 276C-plug aan de andere? Ook nog geen pfranc-variant van het slimme plugje?

O, ja, hoe zit het met de trillingsgevoeligheid van de accu (en andere componenten)?


Groeten
Haaje
Avatar gebruiker
haaje
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 585
Geregistreerd: 4 mei 2004 19:49
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor Hans Vaessen » 5 mei 2004 17:52

Eerste indruk:

Er zijn toch wel wat onderhuidse verschillen; ook qua route-algoritmes. (de 276 is primair een marine-toestel).

Vooralsnog lijkt voor combi auto/motor de 2610 nog steeds aangewezen. Voor specifiek motor is de 276 een interessante, vooral indien off-road (back-track) en indien bedoeld om tracks op te slaan.
Scherm is erg goed afleesbaar in zon, danzkij het transreflectieve. Dat kan ook een minpunt zijn: als de zon verkeerd staat werkt het scherm als spiegel en kan verblindende reflectie opleveren (Franse zomerzon).
Scherm lijkt groter dan van de 2610, maar dat is amper het geval. Wel is de resolutie hoger en de kleurstelling van de kaarten wat 'europeser'.

De mate waarin de accu tegen trilling kan hebben we allicht nog niet kunnen testen; maar uitgaand van het kwaliteitsniveau van Garmin verwachten we volstrekt geen probleem. Het toestel is als geheel overigens zelfs een fractie lichter als de 2610, ondanks de accu.

Bevestiging kan met de RAM-klemmen voor de 176/196; Touratech past niet (276 is minder hoog).
Kabel zal in de praktijk wel gaan lukken; maar nee: er is nog geen pfranc (en we schatten in dat dat ook nog wel even zal duren).

En verder: kom kijken of heb enig geduld ;) ;) :lol:

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor wurtel » 5 mei 2004 18:02

De accu contacten zijn aan de achterzijde, niet aan de uiteinden. Er is dus veel minder kans op "langs elkaar" bewegen, eerder "in en uit" wat door de veertjes opgevangen zal worden (bij de veertjes moet je eerder denken aan model bladveer dan schroef). Tenslotte zijn van beide zijden (accu en GPS) de contacten verguld, wat ook flink zal schelen.

In kort ben ik overtuigd dat de accu contacten geen probleem zullen bieden.

Bij een proefritje van zo'n 100km deed de routering het wel goed, al betrapte ik 'm op iets wat met een 196 + City Select 5 beter ging. Ik weet dus (nog) niet of het fout ging vanwege de CS6 of vanwege de routeringsalgoritmen van de 276C. Dat eist nader onderzoek :wink:
Avatar gebruiker
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 442
Geregistreerd: 12 feb 2004 10:59
Woonplaats: Almelooo

Berichtdoor Mike » 5 mei 2004 18:49

Vanmiddag even uitgebreid 'gespeeld' met de 276c en goed vergeleken met mijn 196. Eerste indrukken waren zeer positief, met name het kleurenscherm, dat ook in direct zonlicht zeer goed afleesbaar is. Zeer snel en mooie menu's. De 276 lijkt te passen in de TT houder van de 196, we konden hem alleen niet vastklikken, daar er een andere aansluiting op de achterkant zit. Qua functies, heeft de 276 wat meer op het auto-routing vlak, de 196 blijft een aviation model. Maar het basis principe is hetzelfde. Wel een leuk detail is dat je de data velden bij de 276 als overlay op de kaart kan tonen. Verder zijn de instellingen grotendeels gelijk. Ik ben nog aan het onderhandelen met Eric, maar ik vind het een zeer mooi, compact toestel met een mooi kleurenscherm, mooie menu's, wat minder uitgebreid dan de 196, maar wel functies die je wat meer zal gaan gebruiken. En natuurlijk de spraak, dat heb ik niet uitgetest, dat geloof ik wel. De ingebouwde accu is natuurlijk ook handig, maar of dit beter is dan zelf accu's in te leggen, weet ik niet. Zelf kan je nog eens wisselen, als dat nodig is en de originele accu's zullen qua prijs zeker duurder zijn dan een setje Nimh accu's. Verder heb ik er weinig nadelen aan kunnen vinden. Rest mij nog de vraag, om de 196 in te ruilen, wat ook nog steeds een fantastisch snel apparaat is. Ze lijken erg op elkaar en het is de vraag welke functies wil ik hebben, wil ik kleur, wil ik spraak. Ik ga nog maar eens met Eric praten... :wink:

Groeten uit Harderwijk,

Mike
Avatar gebruiker
Mike
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 3 maart 2004 17:26
Woonplaats: Harderwijk

Berichtdoor Crash42 » 6 mei 2004 10:23

Jammer dat ik tijdens mijn aanschaf van de 2610 niet gewezen ben op de komst van de 276C. Wat ik er hier over lees lijkt het me een zeer interessant model, speciaal de accu's vind ik erg fijn en mis ik enorm bij de 2610.
Vroeger : eTrex Vista, GPS V, eTrex Vista C, Nüvi 760T, Streetpilot 2610, Nüvi 205
Nu : Oregon 300 / Nüvi 2460LMT / Nüvi 3597LMT / Zumo 595LM
(en ergens een dief met mijn eTrex Vista C)
Avatar gebruiker
Crash42
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 5 maart 2004 12:56
Woonplaats: Raamsdonksveer, NB

Berichtdoor haaje » 6 mei 2004 10:34

Waardevolle info waarvoor dank. Ik kom zeker een keer testen (niet op zaterdag); 'k zal vast een testplan opstellen. Heb ondertussen wat meer gebruikerservaringen gevonden in de gebruikelijke nieuwsgroepen, maar ben nog geen "ernstige tekortkomingen" tegengekomen.

Iedereen roemt de kwaliteit van het scherm, dus ik wacht een zonnige donderdagavond af! In waterdichtheid geloof ik wel.

Groeten
Haaje
Avatar gebruiker
haaje
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 585
Geregistreerd: 4 mei 2004 19:49
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 mei 2004 19:38

Crash: ik weet niet wanneer je de 2610 aanschafte, maar weet dat de komst van de 276 nog niet zo lang bekend is. Dan is het bovendien vervolgens nog wachten tot je hem een beetje aan de tand kunt voelen; we hebben het eerste exemplaar pas sinds een week in Notter.

Sinds we weten dat ie komt hebben we de 276C met name ter sprake gebracht als sprake was van off-road of van wens tot combinatie met wandelen en fietsen (vanwege de accu).

Nog steeds is het overigens zo dat de 2610 in vele gevallen de optimale keuze zal zijn. Vanwege touchscreen en geheugen. De accu van de 276 is absoluut een pre. Ook voor de 2610 komt er daarvoor extern een (externe) oplossing. Dat is en/of een snoertje voor aansluiting van een externe batterij, of een accupack.

Vermoedelijk is het niet zo 'zwaar', en natuurlijk loop je altijd het riciso dat er een tijdje na aanschaf een toesetl op de markt komt dat je eigenlijk liever gekocht zou hebben.
Maar weet wel dat we er in Notter zwaar aan tillen dat we een klant juist adviseren. Mocht je het gevoel hebben verkeerd geadviseerd te zijn neem dan graag contact op dan kijken we of we er een mouw aan kunnen passen.

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Snarf » 21 mei 2004 10:38

Vind de 276C absoluut een zeer interessante gps. Als ik zo kijk heft ie een nadeel van de 2610 op (accu) en is hij dus zeer breed inzetbaar. Nadeel is dan wel het garmin-specifieke geheugen, maar als je 256MB hebt ben je wel klaar (wat is de zin van heel Europa in je gps als je op vakantie gaat in Frankrijk; dan ga je toch niet Scandinavië, Groot-Britannië e.d. laden). Nu maar even afwachten wanneer die 256MB modules komen en wat het gaat kosten.

Hoe goed/bruikbaar is trouwens de basemap bij deze gps? Kan me zo voorstellen dat je de basemap gebruikt om in de buurt te komen van je vakantiebestemming en dan alleen het vakantiegebied in detail laadt.

Verder valt het me op dat de afmetingen niet veel afwijken van de 76C en dus lijkt ie me ook bruikbaar tijdens wandel en fietstochten (zeker als hij het 15 uur uithoudt met minimale backlight).
Snarf
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 mei 2004 10:15
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Hans Vaessen » 21 mei 2004 17:35

De basemap is hier zeker bruikbaar voor; veelal zal het echter best lukken om een corridor van detailkaarten mee te nemen zodat je ook van de snelweg af kunt. De basemap is hoe-dan-ook een ruwe kaart; herberekenen altijd uitzetten.

Qua formaat en gewicht moet je de 276 zien als equivalent van de 2610, niet van de 76. Dat maakt dat de 276 wat fors is voor wandelen, ofschoon zeker niet onmogelijk.

Als ik uitga van mijn persoonlijke afwegingen dan gaat het me om de afweging tussen scherm/accu van de 276 tegen CF/touchscreen van de 2610. Als je dat laatste eenmaal gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder. Zeker als het bedienen tijdens het motorrijden door de Perfect Cradle opgelost wordt.
Daarnaast hebben we de indruk dat de routealgoritmes van de 2610 beter zijn, maar hebben dat nog niet uitputtend kunnen testen.

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Eric GS » 22 mei 2004 16:26

Wooah, wat een apparaat die 276C of had ik dat al ergens geschreven :wink:
Net terug uit de Ardennen/Duitsland. Geen enkel probleem gehad met dit toestel. Geen enkele uitval van ontvangst van de satellieten en de 276C rekent zelfs door in korte tunnels,
perfect scherm zeker in de zon het scherm licht dan zelfs op,
route maken met dit toestel is een genot,
met of zonder handschoenen de knoppenwinkel is goed te bedienen.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Eric
1200 GS Adv + GPSMap 276C
Avatar gebruiker
Eric GS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 maart 2004 20:41
Woonplaats: SweetLakeCity

Berichtdoor Mike » 23 mei 2004 12:45

Ik zit ook nog steeds te wikken en te wegen om een 276 aan te schaffen, maar zit nog steeds op een reactie van Eric H. uit Notter te wachten, betreffende inruil/verkoop van de 196. En waarschijnlijk komt daar ook een 60CS bij met inruil van een V, maar dit terzijde. Misschien dat Hans V. hem nog eens aan zijn jasje kan trekken. Dan weet ik ook waar ik aan toe ben en of het zinvol is om over te stappen naar een toch wel mooi toestel, want ik heb hem al uitgeprobeerd :D

Groeten uit Harderwijk,

Mike
Avatar gebruiker
Mike
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 3 maart 2004 17:26
Woonplaats: Harderwijk

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 mei 2004 12:59

Mike,

Niet echt een thema voor het forum, maar soit: je hebt gelijk. Ik heb je mail gezien en weet dat Eric ermee bezig is. Het lastige is vooral de vaststelling van de inruilwaarde van de 196; door de komst van de 296 kan het zijn dat het 196 aanbod sterk toeneemt (ofschoon er in NL niet zo heel veel zijn), maar dat weten we pas als de 296 daadwerkelijk verkocht wordt. Dat zal elk moment zijn.

Ik zal Eric vragen om je in ieder geval een spoedige indicatie te geven!

Ter voorkoming van verwarring: de 296 is primair voor het vliegen, net als de 196. Voor op de motor moet je de 276 zien als opvolger van de 196; in het vliegtuig is de 296 de opvolger (stuk duurder). De eigenlijke voorganger van de 276, de 176, kon geen routes berekenen en zie je vrij weinig op de motor. Is primair voor op de boot (net als de 276).

Hmmm, weet niet of ik nu verwarring voorkom of veroorzaak ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Mike » 23 mei 2004 13:20

Nee hoor de keuze is al vrij duidelijk, de prijs is inderdaad nog het probleem, de 276 is qua prijs natuurlijk een interessant alternatief cq opvolger. De 196 zit inderdaad in een andere categorie, maar dat kon ik een half jaar geleden ook niet weten natuurlijk. Elders op dit forum is ook inderdaad te lezen: als ik wist dat de 276 uitkwam...had ik misschien voor dit apparaat gekozen, maar dit heb je altijd met nieuwere toestellen. De 196 was toen ik hem kocht ook de favoriet van Eric :wink:
Maar goed ik ben op zich zeer tevreden over de 196, omdat het nog steeds een fijn en snel apparaat is, maar ja die 276 is toch ook weer een mooi apparaat :D En een bestelling van een 276 en 60CS+autokit is voor jullie toch ook weer interessant. Verder denk ik dat, als de 196 bij jullie op de site te koop staat, hij meer kans maakt snel verkocht te worden, dan bijv. op marktplaats, gezien de snelle reacties op de occasions. Maar nogmaals, het heeft voor mij geen haast, wil alleen weten wat de mogelijkheden zijn :wink:

Groeten uit Harderwijk,

Mike
Avatar gebruiker
Mike
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 3 maart 2004 17:26
Woonplaats: Harderwijk

Berichtdoor Snarf » 25 mei 2004 21:38

Hans Vaessen schreef:De basemap is hier zeker bruikbaar voor; veelal zal het echter best lukken om een corridor van detailkaarten mee te nemen zodat je ook van de snelweg af kunt. De basemap is hoe-dan-ook een ruwe kaart; herberekenen altijd uitzetten.

Qua formaat en gewicht moet je de 276 zien als equivalent van de 2610, niet van de 76. Dat maakt dat de 276 wat fors is voor wandelen, ofschoon zeker niet onmogelijk.

Als ik uitga van mijn persoonlijke afwegingen dan gaat het me om de afweging tussen scherm/accu van de 276 tegen CF/touchscreen van de 2610. Als je dat laatste eenmaal gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder. Zeker als het bedienen tijdens het motorrijden door de Perfect Cradle opgelost wordt.
Daarnaast hebben we de indruk dat de routealgoritmes van de 2610 beter zijn, maar hebben dat nog niet uitputtend kunnen testen.

Hans


Hans, dank voor het antwoord. Een aantal tekortkomingen van de 2610 zijn wel weg te nemen (accu en knoppen), maar dan loopt de prijs nog verder weg. Als ik naar mijn gps-behoefte kijk dan denk ik dat ik toch het meeste aan de 276 en dan met 256MB i.p.v. 128 MB.
Snarf
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 mei 2004 10:15
Woonplaats: Almere

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe toestellen en software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast