Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

quest

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.

wat ist tie mooi

Berichtdoor BigTaz » 17 sep 2004 13:41

Gisteren een korte demonstratie gezien over de Quest, meteen verkocht en gekocht. Thuis alle mogelijke zaken meteen proberen te doen, de conclusie is een perfect toestel en zeker waar voor het geld.
Nu maar hopen voor in de (nabije) toekomst dat er een oortje kan komen en een houder voor op de motor, hoeft voor mij niet eens met contacten te zijn, een gemiddelde van 20 uur lijkt mij (voorlopig) lang genoeg.
Anders neem je toch de thuislader mee en zet hem aan de lader bij een overnachting! :lol:
Avatar gebruiker
BigTaz
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 316
Geregistreerd: 17 sep 2004 13:36
Woonplaats: 700 m. Notter, 163 km. Vessem, 153 km. Moordrecht, 187 km. Heerhugowaard en 129 km. van Leek!

Berichtdoor elsinga » 17 sep 2004 13:53

Een oortje zonder de contacten te gebruiken lijkt me erg onhandig. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10102
Geregistreerd: 8 jun 2004 14:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Berichtdoor CeesT » 17 sep 2004 14:00

Ach Robert,

Wie weet, straks bouwen ze er gewoon een Bluetooth module in, en dan is het geen probleem om een oortje te gebruiken zonder de contacten :wink: .
Met vriendelijke groet, Cees.

To Be(agle) or not to Be(agle), that's the question...

Garmin Colorado 300, 4GB SanDisk SD Card, CN Europe NT 2008 en TopoNL
Avatar gebruiker
CeesT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 24 mei 2004 23:04
Woonplaats: N51 39.530 E4 51.391

Berichtdoor e-Ric » 17 sep 2004 15:55

Hans Vaessen schreef:Daaruit blijkt vooralsnog dat het niet mogelijk is om tracks 'van derden' in het toestel te laden. Dat betreft dan dus veelal off-road routes: vaak wandel en fietsroutes.

Hij kan echter wel transparant overweg met routes 'over de weg'; zal deze ook niet in het toestel gaan herberekenen. Ergo: de motorroutes van bijv. gpstracks zijn zondermeer te gebruiken; de wandel- en fietsroutes (tenzij van waypoint naar waypoint) niet.


Dat gepraat over Tracks en Way-Points gaat mij enigzins boven mijn pet. :?
Maar nu lijk ik het :idea: toch te zien. Een Way-Point is blijkbaar een positie op een weg (ja inderdaad 'Way-Point') en een track is een positie ergens willekeurig op de kaart (of willekeurige GPS-coordinaten; geheel los van een kaart...) :?:
En als dat zo is, waarom wordt er dan niet gewoon gesproken over "tracks en way-tracks" of over "points en way-points" :?: :?: :?:
e-Ric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 24 mei 2004 15:21
Woonplaats: St. Michielsgestel

Berichtdoor ++ Lex ++ » 17 sep 2004 17:17

Nee, een waypoint is een punt op een willekeurige plaats waarvan de positie bekend is. De term is afkomstig uit de scheepvaart en geeft een (tussen)punt van een vaarroute aan; die route loopt in rechte lijnen van waypoint tot waypoint.

Wegnavigatietoestellen kunnen de routes ook via de (bekende) wegen leiden. Ze lopen ook dan van waypoint tot waypoint, maar alleen via wegen. Als een waypoint niet op een weg ligt wordt er een stukje route dwars door het terrein gelegd naar de dichtstbijzijnde weg.

Dit systeem gaat mis als je een route wilt leggen door het terrein of via een aan de GPSr onbekende weg. Deze zal dan steeds proberen de route via hem bekende wegen te leiden.
Het alternatief om de route niet-via-de-weg te laten berekenen heeft ook zijn bezwaren. Normaliter zul je (grotendeels) wel via wegen willen, en die lopen anders dan de rechte lijnen van waypoint tot waypoint.

Tracklogs zijn kruimelsporen die achtergelaten zijn door de bewegende GPSr. Zij zijn onafhankelijk van de wegen en kunnen dus ook door het terrein of via onbekende wegen verlopen. Het aantal trackpunten kan groter zijn dan het maximale aantal waypoints van een route. Daardoor kan een tracklog beter de route aanduiden dan een route-niet-via-de-weg dat kan. Maar een tracklog kan een tocht via aan de GPSr wel bekende wegen natuurlijk niet zo nauwkeurig aangeven als een route via de weg dat kan; die volgt de weg nauwkeurig, de tracklog blijft een benadering.

GPSsen die primair bedoeld zijn voor wegnavigatie kunnen niet zo goed uit de voeten met die tracklogs. Er zijn minder punten beschikbaar en ook kan er maar 1 tracklog tegelijkertijd in (de actieve log).
Bovendien kennen ze niet altijd de trackbackfunctie. Hierbij krijg je aanwijzingen in welke richting je moet gaan om een tracklog te volgen.
Avatar gebruiker
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 16620
Geregistreerd: 2 mei 2004 10:56
Woonplaats: Mellieha, Malta

Berichtdoor knijn » 17 sep 2004 17:35

Hans Vaessen schreef::
We hebben de quest inderdaad in huis in hij is meteen volop leverbaar.

Onze eerste reactie was er een van groot enthousiasme Verder is de Quest een enorm leuk toestelletje waar we erg enthousiast over zijn. Inderdaad: het kon wel eens druk worden in Notter de komende weken...

Zie voor de nieuwsbrief ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=1832


Shit, heb ik net een paar weken geleden de 60C in Notter gekocht (had toen ook al direct de volgende spijt als haren op mijn hoofd, dat ik geen CS genomen had, want een kompas is toch handig bij Geocoaching). En de Quest (met veel meer geheugen) is incl. kaartmateriaal ook nog goedkoper en handiger in de auto? Als ik dat geweten had....
knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 31 aug 2004 22:56

Berichtdoor Zwager » 17 sep 2004 17:54

knijn schreef:Shit, heb ik net een paar weken geleden de 60C in Notter gekocht (had toen ook al direct de volgende spijt dat ik geen CS genomen had, want een kompas is toch handig). En de Quest (met veel meer geheugen) is incl. kaartmateriaal toch een stuk goedkoper? Als ik dat geweten had....

De 60c blijft een goed toestel Knijn ook nu er een Quest is. En voor het prijsverschil tussen de c en de cs kun je een goed kompas aanschaffen. Deze doet het op je survival tocht ook nog als de batterijen van je gps leeg zijn zodat je altijd weer thuis komt. :!: :|
Avatar gebruiker
Zwager
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1051
Geregistreerd: 29 apr 2004 18:50
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor elsinga » 17 sep 2004 18:08

En zoals het nu lijkt, is de 60C nog steeds één van de off-road toppers (met autonavigatie erbij). De Quest lijkt meer een (erg goed!) autonavigatie apparaat met off-road mogelijkheden. Kwestie van nadruk en doelgroep dus. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10102
Geregistreerd: 8 jun 2004 14:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Berichtdoor knijn » 17 sep 2004 18:08

Bedankt, Zwager, voor deze troostende woorden. Natuurlijk is de 60C een prima toestel, dat ik met veel plezier gebruik. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. :(
En wat het kompas betreft, heb je misschien gelijk, maar alles in een is toch handiger dan een hele tas vol losse spullen, nietwaar? Vandaar toch mijn voorkeur voor de CS als het de 60 moet zijn.
Maar als ik dan toch geen ingebouwd kompas heb, dan zou ik zeker voor de Quest gegaan zijn (kleiner en handiger in de auto).
Hoe dan ook, verkeerde keus gemaakt.
knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 31 aug 2004 22:56

Berichtdoor knijn » 17 sep 2004 18:20

elsinga schreef:En zoals het nu lijkt, is de 60C nog steeds één van de off-road toppers (met autonavigatie erbij). De Quest lijkt meer een (erg goed!) autonavigatie apparaat met off-road mogelijkheden. Kwestie van nadruk en doelgroep dus. ;)


Bedankt, ik gebruik hem voornamelijk offroad en soms ook in de auto. Dus misschien toch maar de C(S)?
knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 31 aug 2004 22:56

Berichtdoor Hans Vaessen » 17 sep 2004 19:06

Knijn, de Quest staat al weeeekenlang op de site genoemd, maar meer dan wat er op de site stond wisten we er ook niet van. Bovendien werd de definitieve prijs pas bekend op de dag voor we hem in huis kregen; tot die tijd was het veel speculatie.

Ook voor ons vervelend als iemand in zo'n kort tijdsbestek het gevoel heeft de verkeerde keuze gemaakt te hebben, maar helaas niet helemaal te voorkomen. We willen echter met alle plezier kijken of we er eventueel een mouw aan kunnen passen.

Toch heb ik de indruk dat je toepassingsvolgorde eerste geocaching is, en pas daarna auto. Dan is de 60 de juiste keuze.
Een verschil dat we nog niet expliciet noemden (nog niet hebben kunnen testen) is de antenne: de 60 heeft een quad helix, de Quest een patch-antenne. Juist bij geo-cachen zit je vaak flink onder en tussen bladerdek en dan zal de 60 het er vrijwel zeker beter afbrengen. Niet voor niets heeft de 60 speciale cache-opties.

Dus nog steeds: met een schaap met vijf poten doe je links of rechts concessies aan optimale toepassing.
- als het primaat op wandelen (cachen) of fietsen ligt verdient de 60 de voorkeur.
- als het primaat bij de auto ligt de Quest
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor knijn » 17 sep 2004 20:02

Ok, bedankt Hans,

Dit forum heb ik overigens pas een paar weken geleden ontdekt...

Het primaat lag bij mij altijd (heb eerst de 12, daarna een eMap gehad) op fietsen (met de auto naar een mooi gebied, fiets eruit en een tocht in onbekende gebieden maken) en wandelen (idem).
Dat het een 60C geworden is ligt dus niet aan jullie advies! Want dat was gezien mijn gebruiksdoeleinden op het moment van aanschaf dus wel het juiste advies.
Geocoaching is iets wat ik pas daarna ontdekt heb, omdat ik me afvroeg wat dat Geocoaching-scherm toch was en dus op zoek ging. Dat bleek leuk te combineren met mijn fiets-en wandeltochten. En daarbij mis ik dus toch het kompas, juist en vooral onder gebladerte als zelfs de 60C niet veel of helemaal niets meer doet en je een verderop gemeten koers wilt volgen. Ik werk nu met een soort legerkompas erbij (wel zuiver, maar toch een apparaat extra om je nek, vandaar achteraf toch liever de CS).
En pas met de 60C (ik heb er een autostandaard bijgekocht) is gebleken dat een GPS met kaartinfo in de auto toch eigenlijk ook heel handig is.

Maar ok, je kunt dus niet alles hebben en je moet dus een keuze maken. En misschien is de 60C(S) dus zo gek nog niet gezien mijn veel voorkomende offroad-activiteiten. :).

En mijn volgende GPS komt natuurlijk ook weer uit Notter!
knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 31 aug 2004 22:56

Berichtdoor Hans Vaessen » 17 sep 2004 20:46

Ziet er naar uit dat je al een hele GPS-evolutie doorlopen hebt en dat die nog niet ten einde is! ;)

Zucces met het cachen!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor knijn » 17 sep 2004 21:20

Bedankt. En voortaan droom ik dan maar van de CS en niet van de Quest :wink:
knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 31 aug 2004 22:56

Re: wat ist tie mooi

Berichtdoor BigTaz » 21 sep 2004 16:05

BigTaz schreef:Gisteren een korte demonstratie gezien over de Quest, meteen verkocht en gekocht. Thuis alle mogelijke zaken meteen proberen te doen, de conclusie is een perfect toestel en zeker waar voor het geld.
Nu maar hopen voor in de (nabije) toekomst dat er een oortje kan komen en een houder voor op de motor, hoeft voor mij niet eens met contacten te zijn, een gemiddelde van 20 uur lijkt mij (voorlopig) lang genoeg.
Anders neem je toch de thuislader mee en zet hem aan de lader bij een overnachting! :lol:


:!: Ik doelde meer met de opmerking van geen contacten op de houder!,
Bij normale ritten lijkt mij de tijdsduur lang genoeg. Frits.
Avatar gebruiker
BigTaz
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 316
Geregistreerd: 17 sep 2004 13:36
Woonplaats: 700 m. Notter, 163 km. Vessem, 153 km. Moordrecht, 187 km. Heerhugowaard en 129 km. van Leek!

Vorige

Keer terug naar Nieuwe toestellen en software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron