Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

OnRoute Motorkaart 2015/2016

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor RonalT » 29 jul 2015 13:34

Ivo schreef:Tot nu toe heb ik meer het gevoeld van: "hij doet van alles, soms onnodig ver rond, soms perfect over een mooi en relatief kort parcour, soms alleen over verharde wegen, soms door een single track,....).
Maar wanneer hij wat gaat doen blijft (tot nu toe) een verrassing. :D


Ik gebruik de motorkaart als ik zo maar wat wil gaan rijden. Gewoon een middagje lekker weg.

Maar vorige week zijn we naar het Nederlandse Limburg geweest en vandaar naar de Belgische Ardennen. Tijdens zulke ritten maak ik geen direct gebruik van de Motorkaart. Om de reden die jij ook al aanhaal. Tijdens dat soort "lange ritten" wil ik zelf in de hand hebben hoe ik rijd. Een beetje omrijden is niet erg, maar niet te veel.

Dus wat ik dan wel eens doe is een route door de motorkaart laten berekenen en deze natekenen in City Navigator.... Zo kan ik zelf dingen aanpassen en naar mijn hand zetten. Dan krijg ik toch een mooie route....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3184
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 29 jul 2015 14:25

Gezien het 'natekenen' doel je waarschijnlijk op een voorbereiding in Basecamp?
Daar heb ik me ook al mee bezig gehouden. Dacht dat het een oplossing zou zijn voor het item dat in tegenstelling tot CN de OMK geen snelheidsinfo in de Zumo geeft.
In BC op de OMK dus een mooie route via de groene wegen handmatig getekend, met zoveel mogelijk viapunten.
Dan (in BC nog niet uitgeprobeerd in de Zumo omdat je dan alle instellingen steeds moet veranderen) deze handmatig getekende route laten herberekenen op de CN-kaart. Dan kreeg ik een zeer vreemd (onbruikbaar) resultaat. De route volgde dan ongeveer dezelfde weg maar had de vervelende eigenaardigheid dat ze op verschillende (en wel heel veel) punten "sprongen" ging maken (100 meter een weg van de route af naar een viapunt, terugkerend 100 meter de route op, etc.
Precies of de (goed) geplaatste viapunten in de OMK kaart in de CN kaart op een iets andere plaats op een nevenweg staan?

Eigenlijk moet ik dus in BC eerst ontwerpen op OMK, schakelen tussen de kaarten en pas in CN gaan natekenen alvorens te herberekenen?

De route voorontwerpen in BC en dan zo rijden op de OMK in de Zumo is uiteraard geen probleem (en zo gaan we het zaterdag dan voorlopig ook doen).
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 29 jul 2015 14:38

De oplossing is er in de vorm van een update naar versie 3.83

Een praktische vraag hierover:
Als je deze update doet zie je in de Zumo in de "Mijn Kaarten" sectie dan ook daadwerkelijk ergens 3.83 als versie?
Ik heb nl. de kaart een update gegeven via de Onroute updater. Dit ging zonder problemen en na 25 minuten gaf de updater aan dat de update voltooid was. In mijn Zumo zie ik echter nergens een versie 3.83 staan. De vier deelkaarten hebben allen hun eigen versienummer (de BBL-DACH-DEN versie heeft bv versie 3.76, de andere een gelijk of lager versienummer).
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor HaWee » 29 jul 2015 14:58

Ivo schreef:Gezien het 'natekenen' doel je waarschijnlijk op een voorbereiding in Basecamp?
Daar heb ik me ook al mee bezig gehouden. Dacht dat het een oplossing zou zijn voor het item dat in tegenstelling tot CN de OMK geen snelheidsinfo in de Zumo geeft.
In BC op de OMK dus een mooie route via de groene wegen handmatig getekend, met zoveel mogelijk viapunten.
Dan (in BC nog niet uitgeprobeerd in de Zumo omdat je dan alle instellingen steeds moet veranderen) deze handmatig getekende route laten herberekenen op de CN-kaart. Dan kreeg ik een zeer vreemd (onbruikbaar) resultaat. De route volgde dan ongeveer dezelfde weg maar had de vervelende eigenaardigheid dat ze op verschillende (en wel heel veel) punten "sprongen" ging maken (100 meter een weg van de route af naar een viapunt, terugkerend 100 meter de route op, etc.
Precies of de (goed) geplaatste viapunten in de OMK kaart in de CN kaart op een iets andere plaats op een nevenweg staan?

Eigenlijk moet ik dus in BC eerst ontwerpen op OMK, schakelen tussen de kaarten en pas in CN gaan natekenen alvorens te herberekenen?

De route voorontwerpen in BC en dan zo rijden op de OMK in de Zumo is uiteraard geen probleem (en zo gaan we het zaterdag dan voorlopig ook doen).


Je moet niet in de omk veel viapunten gebruiken.
Geef begin en eind op en kijk of de route mooi is, (met de juiste routeringsinstellingen in BC uiteraard) evt een of twee extra punten om wat te corrigeren en dan zou de route goed moeten zijn.
Nu rechtsklikken op de route en kies voor
spoor maken van geselecteerde route.
Je hebt nu behalve een route ook een spoor. Je kunt nu evt de route weggooien of hem in een andere lijst zetten (of het spoor in een andere lijst of map zetten zodat je alleen nog het spoor ziet)

Met dit spoor als voorbeeld ga je nu een route maken in CN.
Kies de CN kaart en pas evt de routeringsinstellingen aan (bv nu wel snelweg vermijden oid)
Je kunt nu ofwel rechtsklikken op het spoor en kiezen voor
maak route van geselecteerd spoor (dan zul je waarschijnlijk het aantal routepunten moeten opgeven , max 40 of zo dan heb je nog wat over om te corrigeren)
of je kiest voor route maken en geeft een paar punten op strategisch op het spoor gelegen en kijkt hoe de route wordt. Dan paar extra punten om de route te dwingen helemaal het spoor te volgen.

om zeker te weten dat de route gelijk blijft ook als je hem aan iemand anders geeft kijk je hier https://www.youtube.com/watch?v=CDI4bnWS7G4 voor wat trucs.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 21429
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor RonalT » 29 jul 2015 15:48

Ivo schreef:Als je deze update doet zie je in de Zumo in de "Mijn Kaarten" sectie dan ook daadwerkelijk ergens 3.83 als versie?


een antwoord op je vraag?
5312.png
5312.png (58.17 KiB) 2959 keer bekeken
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3184
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 29 jul 2015 18:56

Blijkbaar heeft ie een update gedaan van 3.75 naar 3.76 :| (in Javawa geeft hij hetzelfde weer, nl. 3.76).
Maar weer opnieuw dan (alhoewel ik geen keuzemenu kreeg voor een versie, moest gewoon een e-mail adres ingeven en daar ging ie).
Nu zegt ie wel degelijk OnRoute Motorkaart West-Europa 2015/2016 updaten naar versie 3.83.
Zou op 2u30 min. geflikt moeten zijn :? . Ondertussen het bovenstaande draadje eens goed doornemen. :wink:

Ok, bedankt, duidelijke uitleg route/spoor etc. Gaan we gelijk uitproberen. :idea:

Edit: nu is de update naar 3.83 wel uitgevoerd. Heeft er wel 5 uur over gedaan (via SD sleuf in pc want de Zumo gaf er na drie uur de brui aan).
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 4 aug 2015 10:13

Naar aanleiding van alle hierboven gegeven info en tips ben ik voorlopig tot de volgende workaround gekomen die zowat het beste verenigd wat ik eigenlijk wil:

- In BC route maken op de OMK kaart (indien ik er zo niet kom wegens te lang desnoods via de "CN omweg").
- Deze route converteren naar een spoor.
- Dit spoor laden in de Zumo 3x0.
- In de Zumo,met herberekenen uit, die spoor converteren naar een reis (route).
- OMK kaart uitzetten op de Zumo en CN activeren.

- Ik krijg dan een onveranderde route (identiek aan het spoor maar een dikke routelijn met afslagpijlen in de route).
- Door de CN te activeren (en herberekenen uit) krijg ik wel het venster actief met snelheidsbeperkingen (en rode snelheid indien overschreden), functie die in OMK niet werkt wegens gekoppeld aan CN.

Enig minpuntje met de laatste combinatie is dat dan blijkbaar de functie volgende afslag (aftellend kader in linker bovenhoek van scherm Zumo) niet wordt weergegeven.
Dit werkt wel (gedeeltelijk) als de OMK kaart is geactiveerd (maar dan werkt de snelheidslimiet weer niet).
Maar gezien ik al gemerkt heb dat de grafische afslagfunctie (ik rij altijd zonder gesproken aanwijzingen dus maakt niet uit of deze functie dan ook niet werkt) in OMK nogal teleurstellend en verwarrend is (geeft herhaaldelijk bv. grafisch aan: afslag naar links over 2000 meter terwijl er daarvoor nog tig afslagen zijn, dan zie ik liever niets) verkies ik het verlies van deze functie en de winst van de weergave van de actuele toegelaten snelheid tov de gereden snelheid.
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor tonvanunen » 4 aug 2015 10:19

Ik hanteer een alternatieve aanpak:

- in BC route maken op de OM-kaart
- de definitieve route dupliceren en in BC de CN-kaart selecteren
- de gedupliceerde route herberekenen en de afwijkingen rechttrekken
- vervolgens ook nog als bonus een spoor aanmaken
- zowel route als spoor naar de Garmin overzetten
- op de Garmin de CN-kaart activeren en daarmee gaan rijden.
- doordat het spoor ook zichtbaar is, is het om het even of je herberekenen aan of uit zet.

Omdat ik de route ook deel met mijn motormaatjes, is bovenstaande optie de beste gebleken. Vooral omdat sommigen geen OMK hebben.
tonvanunen
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 15 mei 2011 08:03

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 4 aug 2015 11:05

- doordat het spoor ook zichtbaar is, is het om het even of je herberekenen aan of uit zet.

Heb ik ook even mee geëxperimenteerd.
Het spoor wordt bij mijn methode uiteraard ook naar de Zumo gezonden anders kon ik hem in de Zumo niet converteren naar een reis.
De track (naast de geconverteerde reis) dan ook zichtbaan in kaart aangevinkt.
- Eerste minpuntje: de track is wel een zeer fijn lijntje zodat je bij afwijken van de route wel heel goed moet opletten om te blijven volgen.
- Waar de track en de route gelijk loopt (zoals het dus zou moeten zijn) krijg ik ipv de duidelijke paarse routelijn een mengkleur van de track en route. Op sommige wegtypes (en afhankelijk van de gekozen trackkleur) lijkt deze mengkleur dan weer op de wegkleur zodat het weer moeilijker volgbaar wordt dan de originele paarse routekleur.

- de definitieve route dupliceren en in BC de CN-kaart selecteren
- de gedupliceerde route herberekenen en de afwijkingen rechttrekken


Dat volg ik even niet.
Je maakt in BC een route op de OMK
Vervolgens herbereken je deze in CN.
Als ik dit doe krijg ik (in CN) een totaal andere route (kan je geen afwijking meer noemen tov OMK) dan in OMK. Rechttrekken lijkt dan meer (gezien totaal andere route) op totaal hertekenen?

Omdat ik de route ook deel met mijn motormaatjes, is bovenstaande optie de beste gebleken. Vooral omdat sommigen geen OMK hebben.

Als je aan iedere motorrijder de track geeft/deelt en hij maakt er in zijn Zumo een geconverteerde reis van heeft iedereen toch ook dezelfde route als hij niet herrekent?

is het om het even of je herberekenen aan of uit zet.

Maar dan rijdt iedereen toch gewoon op de track? Want als herberekenen wel aanstaat gaan al hun routes zich anders gedragen?
En met een track krijg je toch helemaal geen aanwijzingen?
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor tonvanunen » 4 aug 2015 12:29

- de definitieve route dupliceren en in BC de CN-kaart selecteren
- de gedupliceerde route herberekenen en de afwijkingen rechttrekken

Dat volg ik even niet.
Je maakt in BC een route op de OMK
Vervolgens herbereken je deze in CN.
Als ik dit doe krijg ik (in CN) een totaal andere route (kan je geen afwijking meer noemen tov OMK) dan in OMK. Rechttrekken lijkt dan meer (gezien totaal andere route) op totaal hertekenen?


Bij mij valt dit meestal wel mee. Als je wat speelt met de instellingen en op regelmatige afstand via-punten zet (elke 5 tot 10 kilometer), dan komt de route aardig overeen.
Qua instellingen is het voor de onroute motorkaart: snelste route, tolwegen vermijden en vinkje bij snelweg vermijden uitzetten. Voor de CN-kaart heb ik een profiel waarbij het vinkje bij snelweg vermijden juist wél aan staat.

Als je aan iedere motorrijder de track geeft/deelt en hij maakt er in zijn Zumo een geconverteerde reis van heeft iedereen toch ook dezelfde route als hij niet herrekent?

is het om het even of je herberekenen aan of uit zet.
Maar dan rijdt iedereen toch gewoon op de track? Want als herberekenen wel aanstaat gaan al hun routes zich anders gedragen?
En met een track krijg je toch helemaal geen aanwijzingen?


Twee van mijn maatjes hebben een Zumo 220 die de track-optie niet heeft. Ik geef hun dan ook de route met het verzoek erbij om herberekenen uit te zetten.

Persoonlijk vind ik het onprettig als ik geen routeaanwijzingen krijg. Dan blijf ik turen op de navigatie in plaats van te genieten van de omgeving. Ik gebruik de track dan ook puur om bij afwijkingen van de route weer terug te keren op het juiste pad.

En ín het apparaat een track converteren naar een reis ben ik ook geen fan van. Zo mis ik namelijk de door mij zorgvuldig geselecteerde waypoints, bezienswaardigheden, lunchstops, e.d. Die moet je dan via een omweg via poi-loader oid op de zumo laden en dat is me dan weer veel te veel werk. :lol:
tonvanunen
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 15 mei 2011 08:03

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Ivo » 4 aug 2015 13:35

Persoonlijk vind ik het onprettig als ik geen routeaanwijzingen krijg.

Ik ook want normaal let ik meer op de routeaanwijzing (over x meter naar richting x) dat ik in één oogopslag kan memoriseren dan op de paarse lijn. Maar gezien dat in OMK toch niet naar behoren werkt (soms ieder kruispunt een aanwijzing zoals het zou moeten zijn dan weer maar een aanwijzing over x aantal km, krijg er kop noch staart aan) heb ik me er maar bij neergelegd dat het of plannen in BC is of in het toestel met de flow meegaan.

En ín het apparaat een track converteren naar een reis ben ik ook geen fan van. Zo mis ik namelijk de door mij zorgvuldig geselecteerde waypoints, bezienswaardigheden, lunchstops, e.d.

Als je de route in BC opmaakt, er een track van maakt en vervolgens naar een reis converteert in het toestel doet hij toch gewoon al die punten aan?
De WP's (als extra herinnering) laad ik dan afzonderlijk over (de geconverteerde reis heeft idd alleen een begin/eindpunt)
zonder dat ze deel uitmaken van de eigenlijke route en zie je dan toch gewoon op de routeweg opduiken?

Ik gebruik de track dan ook puur om bij afwijkingen van de route weer terug te keren op het juiste pad.

Inderdaad. Ik zit ook te wachten tot die 25 seconden voorbij zijn. :wink:
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor maltje » 8 aug 2015 19:05

Heb vorige week ook getoerd met behulp van de onroute kaart.
Ik had eerst een andere kaart ingesteld omdat ik de eerste km. zo snel mogelijk wou rijden.
Na 100km de onroute kaart aangezet en verder gereden.Na een tijdje keek ik toch even hoever ik nog moest en mijn garmin64 gaf 777km aan!!!
Wat helemaal niet klopte.Toen bleek dat de bestemming veranderd was!
Mijn fout misschien wel want er was mij gezegd dat je na het instellen van de kaart,je ff de gps moet herstarten.
Ik wou dit toch ff meegeven,misschien dat iemand anders die dit ook al heeft mee gemaakt?

mvg
garmin gpsmap64
maltje
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 5 maart 2015 20:08

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor Mike Schenk » 8 aug 2015 19:22

tonvanunen schreef:Bij mij valt dit meestal wel mee. Als je wat speelt met de instellingen en op regelmatige afstand via-punten zet (elke 5 tot 10 kilometer), dan komt de route aardig overeen.


Als je zoveel viapunten zet, en daarmee eigenlijk Basecamp dwingt een route te maken zoals jij hem precies wilt, want is dan nog het voordeel van de Motorkaart?

Voor mij is de Motorkaart juist makkelijk omdat hij met weinig moeite een leuke route maakt, ik gebruik hem dan ook eigenlijk alleen maar in het apparaat zelf. Als ik meer moeite in een route wil/moet steken en het echt belangrijk is waar ik precies rij, dan is de CN kaart net zo goed/slecht.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Avatar gebruiker
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 4 apr 2008 21:47
Woonplaats: Den Haag

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor RonalT » 9 aug 2015 08:49

Je had misschien de eerdere berichten van tonvanunen moeten lezen om te weten waarom hij dat doet!
Het principe is dat hij een route maakt voor een groepje motorrijders, waarvan sommige geen motorkaart hebben.
Dus reproduceert hij de route via CN....

tonvanunen schreef:Ik hanteer een alternatieve aanpak:

- in BC route maken op de OM-kaart
- de definitieve route dupliceren en in BC de CN-kaart selecteren
- de gedupliceerde route herberekenen en de afwijkingen rechttrekken
- vervolgens ook nog als bonus een spoor aanmaken
- zowel route als spoor naar de Garmin overzetten
- op de Garmin de CN-kaart activeren en daarmee gaan rijden.
- doordat het spoor ook zichtbaar is, is het om het even of je herberekenen aan of uit zet.

Omdat ik de route ook deel met mijn motormaatjes, is bovenstaande optie de beste gebleken. Vooral omdat sommigen geen OMK hebben.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3184
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: OnRoute Motorkaart 2015/2016

Berichtdoor tonvanunen » 9 aug 2015 10:25

Dank voor de waarneming RonalT. Ik had het niet beter kunnen zeggen. :D
tonvanunen
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 15 mei 2011 08:03

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe toestellen en software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten