Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

De opvolger van Mapsource

Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 23 sep 2018 18:00

Een paar weken geleden via Garmin Express mijn Zumo 590 van de laatste kaartversie voorzien. Het gelijk installeren van de kaart op de computer gaf een foutmelding, maar om eerlijk te zijn heb ik me daar toen even niet druk om gemaakt, want normaal installeer ik de kaart apart van elkaar op de Zumo en computer.
Nu wil ik met BaseCamp werken aan een aantal routes en ik zie tot mijn schrik dat BaseCamp plotseling geen van mijn kaarten meer ziet. Daarnaast krijg ik van Garmin Express steeds weer dezelfde melding wanneer ik de laatste kaart update probeer te (her)installeren op mijn computer: "There was an error installing the update.". Zonder enige vorm van verdere specificatie. Een weinig behulpzame melding helaas...

Wat nog vreemder is, is dat ook JaVaWa's GMTK tool de kaarten niet meer ziet, en dat baart mij zorgen!

Inmiddels van alles geprobeerd om de problemen op te lossen, onder andere:
  1. BaseCamp (v4.62) opnieuw geinstalleerd.
  2. Garmin Express opnieuw geinstalleerd (na eerst een grondige verwijdering).
  3. Verwijderen van de "Garmin_Ltd._or_its_subsid" folder uit %LocalAppData%.

Het lijkt er bijna op dat het probleem verder reikt dan BaseCamp alleen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kant kan zijn?
Ik kan nu werken met BaseCamp door gebruik te maken van de kaart die op mijn Zumo staat. Maar dat is een noodoplossing, ik wil graag BaseCamp weer normaal aan de praat krijgen.

Configuratie:
  • Garmin Zumo 590
  • Windows 10
  • BaseCamp for Windows 4.62
  • BaseCamp & kaarten op D-partitie geinstalleerd

P.S.:
Ik heb overigens de indruk dat de laatste versie van Garmin Express erg storingsgevoelig is. Op een laptop heb ik net de laatste update geinstalleerd en ook daar wordt ik steeds na een paar seconden geconfronteerd met dezelde melding als op mijn desktop. Er wordt wel kaartdate op de laptop opgeslagen, maar na een paar seconden komt de foutmelding weer naar boven. Dit is onafhankelijk van bovengenoemd probleem, de enige constante is de Zumo 590.
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor polmcfree » 23 sep 2018 18:15

Jen bent niet alleen en Garmin is op de hoogte ,iedereen heeft dat probleem,en er zal waarschijnlijk wel een oplossing komen

https://forums.garmin.com/forum/garmin-express/garmin-express-pc/1404191-error-trying-to-update-cn-2019-20-on-computer
Pol met Pan European+BMW 1150GS en een Zumo550+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
polmcfree
 
Berichten: 469
Geregistreerd: 4 apr 2007 21:16
Woonplaats: Opglabbeek (B)

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 23 sep 2018 18:29

polmcfree schreef:Jen bent niet alleen en Garmin is op de hoogte ,iedereen heeft dat probleem,en er zal waarschijnlijk wel een oplossing komen

Dit lijkt me meer te maken te hebben met alleen Garmin Express en het niet kunnen updaten van een kaart op de PC. Maar dank voor het verwijzen, dan hoef ik daar eerst nog niet al teveel aandacht aan te besteden.

Ik ga er nu maar even van uit dat beide problemen ongerelateerd zijn. Blijft dus over dat de geinstalleerde kaart niet zichtbaar is in zowel BaseCamp & GMTK (door een en dezelfde oorzaak ga ik even van uit). Kreeg net een melding vanuit BaseCamp toen ik mijn Zumo aansloot om van de ingebouwde kaart gebruikt te maken. Er werd een melding gedaan dat dezelfde kaart ook al geinstalleerd was op de PC en of ik niet liever van de ingebouwde kaart gebruik wilde maken! En inderdaad, na aansluiten van de Zumo zie ik keurig 2x de "City Navigator Europe NT 2019.2" staan. Maar GMTK ziet die kaart nog steeds niet. En bij afkoppelen van de Zumo is ook de interne kaart niet meer zichtbaar. Merkwaardig....
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor polmcfree » 23 sep 2018 19:04

Hoe heb je de kaarten op de D schijf geplaatst?met GMTK ?
Pol met Pan European+BMW 1150GS en een Zumo550+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
polmcfree
 
Berichten: 469
Geregistreerd: 4 apr 2007 21:16
Woonplaats: Opglabbeek (B)

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 23 sep 2018 23:42

polmcfree schreef:Hoe heb je de kaarten op de D schijf geplaatst?met GMTK ?

Nee, gewoon via Garmin Express.
En.... het heeft jaren gewoon goed gewerkt, alleen de laatste paar weken heb ik het probleem dat de kaarten niet meer herkent worden. Ik ga ervan uit dat er ergens een verwijzing in de registry niet goed staat. Dezelfde verwijzing die GMTK gebruikt om te bepalen waar de kaarten geinstalleerd zijn. Maar die kan ik niet echt vinden. De registry bevat heel erg veel verwijzigingen naar de City Navigator kaarten, maar allemaal keurig naar de locatie waar ze ook daadwerkelijk zijn opgeslagen.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de verwijzing ergens anders wordt gedefinieerd.
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor JaVaWa » 24 sep 2018 10:14

Je kunt de verwijzing niet in het register vinden aangezien die er simpelweg niet is...
Met de overstap naar het nieuwe gmap-formaat is dat veranderd (oudere kaarten gebruiken wel registerverwijzigen).

BaseCamp kan de kaart vinden als deze in een standaard map staat (C:\ProgramData\GARMIN\Maps of C:\Users\{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\GARMIN\Maps), of als er daar een snelkoppeling staat die verwijst naar de aangepaste locatie. Die snelkoppeling is waarschijnlijk verdwenen, even zelf controleren via de Verkenner. Herstel kan met GMTK, menu Extra > gmap installeren
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t, Oregon 700, StreetPilot III, Vivoactive 3, zūmo 500
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 14504
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor JaVaWa » 24 sep 2018 10:21

BlackRedbird schreef:na aansluiten van de Zumo zie ik keurig 2x de "City Navigator Europe NT 2019.2" staan. Maar GMTK ziet die kaart nog steeds niet. En bij afkoppelen van de Zumo is ook de interne kaart niet meer zichtbaar.

De kaart is inmiddels zo groot dat hij niet meer in één bestand past, daarom wordt deze verdeeld over twee bestanden. Dat is de reden dat je hem twee keer ziet staan in BaseCamp: beide opties verwijzen naar (een ander deel van) de CN-kaart op de zumo.
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t, Oregon 700, StreetPilot III, Vivoactive 3, zūmo 500
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 14504
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 24 sep 2018 18:07

JaVaWa schreef:Je kunt de verwijzing niet in het register vinden aangezien die er simpelweg niet is...
Met de overstap naar het nieuwe gmap-formaat is dat veranderd (oudere kaarten gebruiken wel registerverwijzigen).

BaseCamp kan de kaart vinden als deze in een standaard map staat (C:\ProgramData\GARMIN\Maps of C:\Users\{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\GARMIN\Maps), of als er daar een snelkoppeling staat die verwijst naar de aangepaste locatie. Die snelkoppeling is waarschijnlijk verdwenen, even zelf controleren via de Verkenner. Herstel kan met GMTK, menu Extra > gmap installeren

Er stonden nog keurig snelkoppelingen in de "C:\ProgramData\GARMIN\Maps" folder naar de beide kaarten die ik had geinstalleerd. Maar dit waren geen snelkoppelingen (meer) naar de folders waar de maps stonden, maar shortcuts direct naar de kaartbestanden (extensie xxx.gmap). Hoe dat kan is me een raadsel. Wellicht dat de problemen met Garmin Express hier debet aan zijn. Enfin, met jou tool een van de kaarten via de door jou genoemde optie verplaatst naar deze map. En daarna de kaart met de "Move" opdracht weer op de originele plek teruggezet. En het werkt weer als vanouds!

Dank voor je expert advies JaVaWa!
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 24 sep 2018 18:11

JaVaWa schreef:De kaart is inmiddels zo groot dat hij niet meer in één bestand past, daarom wordt deze verdeeld over twee bestanden. Dat is de reden dat je hem twee keer ziet staan in BaseCamp: beide opties verwijzen naar (een ander deel van) de CN-kaart op de zumo.

Daar kwam ik achter net toen ik mijn vorige post al had verstuurd, maar bedankt voor de bevestiging. Wel vreemd dat BaseCamp aangaf dat een kaart al bestond bij aansluiten van de Zumo, terwijl die normaal niet getoond werd... Maar is nu allemaal weer opgelost en ik ben weer happy dank zij jou support!
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor ESH46 » 25 sep 2018 12:35

BlackRedbird schreef:Nu wil ik met BaseCamp werken aan een aantal routes en ik zie tot mijn schrik dat BaseCamp plotseling geen van mijn kaarten meer ziet. ...
Wat nog vreemder is, is dat ook JaVaWa's GMTK tool de kaarten niet meer ziet, en dat baart mij zorgen!


Ik heb wel 20+ kaarten op mijn W10 PC waarvan twee edities van de City Navigator Europa NTU (West, 2018.3 & 2019.1). Ik heb de laatste paar maanden geen kaart update via GarminExpress uitgevoerd en (denk ik) ook geen firmware updates van mijn GPS toestellen (GPSMAP 64s & DriveSmart 51LMT-S).

Eergisteren bleek echter in zowel MapSource als in Basecamp de CN kaarten allebei verdwenen te zijn. Wel was mijn oude City Navigator North America NT 2011.1 (geen Lifetine) nog zichtbaar. En ook mijn andere 30+ kaarten (OSM, OFM, diverese Topo's e.a.) waren nog allemaal aanwezig. Alleen de twee CN kaarten, geïnstalleerd via GarminExpress, waren zo te zien spoorloos. In Windows verkenner stonden deze twee kaarten echter nog steeds in mijn aparte folder met GPS kaarten.

Al mijn overig kaartmateriaal is gma en hoofdzakelijk geïnstalleerd via JaVaWa's onvolprezen GMTK programma. Ondanks het feit dat ik recentelijk geen gebruik heb gemaakt van GarminExpress lijkt het mij toch waarschijnlijk dat installaties via GE op de een of andere manier is aangetast of beter gezegd de snelkoppelingen of 'dynamic links' naar de juiste map met mijn kaartmateriaal?

JaVaWa schreef:...
BaseCamp kan de kaart vinden als deze in een standaard map staat (C:\ProgramData\GARMIN\Maps of C:\Users\{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\GARMIN\Maps), of als er daar een snelkoppeling staat die verwijst naar de aangepaste locatie. Die snelkoppeling is waarschijnlijk verdwenen, even zelf controleren via de Verkenner. Herstel kan met GMTK, menu Extra > gmap installeren


JaVaWa bleek een gouden tip te hebben, namelijk herstel van (of eigenlijk aanmaken van een nieuwe) corrupte of ontbrekende snelkoppeling. Daarbij is het niet nodig de kaarten te kopiëren of verplaatsen, je moet gewoon de bestaande gma-kaarten opnieuw installeren via GMTK (waarbij de al bestaande locatie van de betreffende kaarten als 'bron' en als 'doel' worden aangewezen.

Nogmaals, hulde voor JaVaWa's GMTK programma! :D

Bij mij bleek er wel een (gewezen) snelkoppeling in C:\ProgramData\GARMIN\Maps te staan maar die was dus 'stuk' gemaakt (door wie of wat, GE?). In bijgaand knipsel zie je links de eigenschappen van de kapotte snelkoppeling en rechts de door GMTK opnieuw aangemaakte snelkoppeling. Ik heb een paar van de afwijkingen tussen die twee gemarkeerd. Heeft iemand soms een verklaring hiervoor?

Inmiddels heb ik dus weer toegang tot CN 2019.1 maar ik heb vooralsnog niet uitgezocht wat er gebeurt wanneer ik een update naar CN 2019.2 zou uitvoeren. Wordt de kaart dan wel in de juiste map op mijn PC gezet maar met een foute snelkoppeling (in C:\ProgramData\GARMIN\Maps) die ik dan misschien alsnog achteraf zou moeten of kunnen herstellen via GMTK?

Groet, Erik
Bijlagen
GPS kaart snelkoppelingen.PNG
GPS kaart snelkoppelingen.PNG (28.79 KiB) 1780 keer bekeken
ESH46
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 apr 2008 20:44
Woonplaats: Leiden

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor polmcfree » 25 sep 2018 20:30

Garmin express is wel actief achter de schermen,dit kan je wel uitvinken
Kan zijn dat daar toch iets is gebeurd met die koppelingen


Afbeelding
Pol met Pan European+BMW 1150GS en een Zumo550+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
polmcfree
 
Berichten: 469
Geregistreerd: 4 apr 2007 21:16
Woonplaats: Opglabbeek (B)

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor ESH46 » 25 sep 2018 21:50

De algemene instellingen in GE (bij mij versie 6.5.1.0) komen overeen met jouw plaatje.
Groet, Erik
ESH46
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 apr 2008 20:44
Woonplaats: Leiden

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor polmcfree » 25 sep 2018 23:27

Ik heb de laatste update van express 6.8.1.0,en daar stond dat vinkje standaard aangevinkt.
Pol met Pan European+BMW 1150GS en een Zumo550+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
polmcfree
 
Berichten: 469
Geregistreerd: 4 apr 2007 21:16
Woonplaats: Opglabbeek (B)

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor BlackRedbird » 25 sep 2018 23:54

De beschrijving die Erik gedeeld v.w.b. de snelkoppelingen komt exact overeen met mijn ervaringen. Garmin Express loopt bij mij niet op de achtergrond, maar ik heb wel een kaartupdate proberen te installeren. Of het nu ligt aan de problemen die polmcfree aangaf, of aan iets anders, is nu moeilijk vast te stellen.
Wel heb ik nu al 2 keer na een Windows update gezien dat automatisch snelkoppelingen naar (veelgebruikte) bestanden in MS Office aangepast zijn. Al mijn data staat op een E-partitie en na een update werkten de snelkoppelingen niet meer omdat ze aangepast waren naar de standaard plek waar Windows zijn bestanden normaal wil neerzetten (op de C-schijf, in de folder structuur van de gebruiker). Geen idee of dit gerelateerd is, misschien vergezocht. Maar wie weet....
Zumo 590 ; Firmware: 3.10 ; ADATA 32 GB SD
Avatar gebruiker
BlackRedbird
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 3 apr 2008 22:25
Woonplaats: Swifterbant

Re: Garmin kaarten niet meer zichtbaar op Windows PC

Berichtdoor ESH46 » 26 sep 2018 12:54

polmcfree schreef:Ik heb de laatste update van express 6.8.1.0,en daar stond dat vinkje standaard aangevinkt.

Ik heb inmiddels ook GE bijgewerkt naar v6.8.1.0 en idd., daarna stond het fameuze vinkje weer aangevinkt. Lijkt mij verstandig om hier op te letten bij elke update van GE!

Nu ga ik binnenkort nog een keer de ultieme test doen door mijn DriveSmart aan de PC te hangen om via GE de CN Europe 2019.20 binnen te halen op het toestel EN op mijn PC. Lukt het mij dan ook niet de nieuwe kaart op de PC te installeren zoals in de andere (gerelateerde?) draden op dit forum recentelijk gerapporteerd? Of hoef ik dan alleen nog de snelkoppeling te herstellen via GMTK?

Wordt vervolgt
Groet, Erik

EDIT: Na het updaten van GE bleven de CN Europa kaarten - of beter gezegd - de snelkoppelingen intact.
ESH46
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 apr 2008 20:44
Woonplaats: Leiden

Volgende

Keer terug naar Garmin Basecamp voor Windows

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten