Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Voeding via accu motor

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.

Voeding via accu motor

Berichtdoor Mzll » 8 sep 2012 21:59

Heb een vraag m.b.t. de voeding van een Nüvi 510 via de accu van een motor. Heb de motorvoedingskabel van Garmin gekocht en aangesloten op de accu van de motor.

Afbeelding

Er gaat continue-stroom naar de navigatie. Is dit niet schadelijk voor de accu van de motor op langere termijn en is het niet schadelijk voor de accu van de navigatie aangezien deze nu constant wordt bijgeladen? Ik laat de navigatie namelijk altijd in de houder zitten op de motor en dus ook aan de motorvoedingskabel.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Mzll
Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jul 2009 22:04

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor JaVaWa » 8 sep 2012 22:06

Schadelijk voor de accu van de nüvi is het niet; die is er op gemaakt om zo gebruikt te worden.
Schadelijk voor de motoraccu kan dit wel zijn. De nüvi trekt niet zoveel stroom, maar als het maar lang genoeg duurt trekt hij je accu leeg. Als een motoraccu helemaal ontladen wordt, dan gaat hij stuk.
Nu weet ik niet hoe het met de externe voeding van de nüvi zit, maar sommige van die dingen verbruiken ook als er geen GPS op aangesloten is een klein beetje stroom. Het beste is dus om 'm aan te sluiten op een gedeelte van je kabelboom dat spanningsloos wordt als je de contactsleutel eruit haalt. Zelf heb ik mijn zumo op het stadslicht aangesloten.
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13381
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Mzll » 8 sep 2012 22:17

DAg JaVaWa,

Duidelijk antwoord. Dank je wel.
Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jul 2009 22:04

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Mzll » 19 sep 2012 19:03

Had in eerste instantie zoals aangegeven aangesloten op continue-stroom. Accu motor binnen 3 dagen leeg!!! Accu opnieuw geladen en navigatie van de continue-stroom afgehaald en geen problemen meer gehad.

ADVIES: dus niet op continue-stroom aansluiten als je accu je lief is!
Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jul 2009 22:04

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 sep 2012 20:07

In tegenstelling tot de steunen van de 550 en 660 kan deze omvormer niet zien of er een toestel aangesloten is en zal dus inderdaad stroom blijven verbruiken. Maar als je accu hiermee in drie dagen leeggetrokken wordt dan vermoed ik dat je accu ook z'n beste tijd heeft gehad. Met de koude periode in aantocht wellicht een toch een aandachtspuntje...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Mzll » 20 sep 2012 21:04

Nee hoor, accu is vrij nieuw, maar ja, ik rijd geen bmw ofzo maar een ducati en de accu is daar klein van.
Mzll
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jul 2009 22:04

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Basster » 6 mei 2014 20:34

Hans geeft exact de reactie waar ik nu al een tijdje een beeld van probeer te krijgen. Hoelang duurt het normaliter voordat je accu keduk gaat/kritiek wordt? Het liefste monteer ik de bedrading namelijk wel direct aan de accu, maar deze vakantie neem ik mijn motor mee en wil ik niet elke nacht een gebedje doen.

Ik zal hem op vakantie als volgt gebruiken en hoop dat iemand mij kan aangeven of ik op deze wijze me zorgen moet maken. Ik rij met de motor naar de drie vakantiebestemmingen toe en zal op elke bestemming minimaal 1 keer een leuke (zelfgemaakte) route gaan rijden.

Thuis staat hij binnen aan de druppellader en is de Garmin ontkoppelt. Zoals ik het dus zelf zie is dat ik de bedrading alleen direct op mijn accu zal gaan aansluiten indien het geen problemen op zal leveren als mijn fiets 5 tot 8 dagen ongebruikt kan blijven (zonder druppellader).

Indien het er toe doet, ik rijdt een Triumph Daytona 675 uit 2011.
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland
Basster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2014 17:29

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Toontje » 6 mei 2014 20:49

Dan zet je toch vlakbij de accu een schakelaartje ertussen.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo 595 met Schuberth S2 Sport + SRC op Triumph Tiger 800 XRx.
Avatar gebruiker
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1694
Geregistreerd: 16 apr 2004 20:52
Woonplaats: Malden

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor guzzi vero » 6 mei 2014 22:35

Thuis staat hij binnen aan de druppellader en is de Garmin ontkoppelt


Heb een 2de stekkertje (mannetje) dat past op men druppel lader aansluiting aan de bekabeling van de gps. wil ik dus de druppellader aansluiten moet ik dus ook de gps afkoppelen. Moet de motor om een of andere reden buiten overnachten trek ik steeds het stekkertje uit zodat er op de gps houder geen stroom meer zit.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 941
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Basster » 7 mei 2014 17:49

Dat is een goede tip! Op deze wijze hoef ik me totaal niet druk te maken over mn accu. Moet ik alleen nog even kijken hoe ik de bedrading naar de Garmin even mooi kan wegwerken.

Heb je toevallig een fotootje voor me Guzzi?
Indien iemand wel een schatting kan geven hoeveel dagen de accu het uithoudt onder de spanning van een Garmin Dock, hoor ik het graag (ter informatie).
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland
Basster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2014 17:29

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor QuattroFrits » 7 mei 2014 18:08

Basster schreef:Indien iemand wel een schatting kan geven hoeveel dagen de accu het uithoudt onder de spanning van een Garmin Dock, hoor ik het graag (ter informatie).


Dat ligt helemaal aan de toestand van de accu.
Ook aan de druppellader verdampt er vloeistof, wordt de vloeistof niet tijdig bijgevuld dan verminderd de capaciteit van de accu aanzienlijk en zal heel snel bezwijken.
Als je accuvloeistof goed op peil is en blijft en de accu is niet al te oud dan moet deze het zeker enkele weken zonder lading kunnen volhouden, ook met de motorhouder rechtstreeks op de accu aangesloten.

Ik heb al diverse jaren de motorhouder van eerst mijn TomTom Rider, daarna van de Zumo 660 en nu van de Zumo 590 rechtstreeks op de accu aangesloten en deze is nog nooit leeggetrokken.
Als je de motor regelmatig gebruikt hoeft hij ook niet aan de druppellader.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1675
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor Basster » 7 mei 2014 19:21

QFrits, je hebt me met je info weten te overtuigen dat ik me niet zo druk hoef te maken of het verbruik van de Garminhouder indien mijn fiets eens niet aan de druppel lader staat geparkeerd. De accu en fiets zijn z.g.a.n. en die 4 a 5 dagen gaat hij vermoedelijk zonder moeite overleven.

De komende dagen even van die U-tjes kopen en dan schroef ik hem vast.

Tnxs FYI!
Garmin 350LM / Triumph Daytona 675
Noord-Holland
Basster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2014 17:29

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor meeder » 7 jun 2014 19:31

Je zou er als je genoeg ruimte hebt ook een relais tussen kunnen zetten. Er zijn relais die bij voldoende laadspanning (dus draaiende motor) het relais sluiten en als de spanning te laag wordt gaat de boel uit.
Je kan ook een eenvoudige "battery protector" verbouwen voor dit doel, dat is een verlengsnoer voor een cigarettenaansteker met daar een relais ingebouwd. Aan beide kanten de draden doorknippen en vast aansluiten.
meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 apr 2010 20:16
Woonplaats: Barchem

Re: Voeding via accu motor

Berichtdoor QuattroFrits » 8 jun 2014 08:26

Maar ook een relais is een stroomvreter en soms een grotere dan een navigatiesysteem.
In dat geval heb je dus als de motor uit staat geen spanning meer op je navigatie, wat in veel gevallen toch wel prettig is.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1675
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg


Keer terug naar Special: auto- en motormontage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast