wimcos schreef:Toevallig heb ik ontdekt dat het magnetisch kompas van de Oregon600 misleid wordt door......het magnetisme van de fiets!
Dat hoef je niet toevallig te ontdekken, dit is al zo lang er ijeren schepen (en houten mannen) zijn een bekend fenomeen.
Ik heb ooit een houten zeilboot gehad zonder apparaten aan boord, maar wel met een kompas. Het kompas wees het magnetische noorden aan.

Mijn vader had een ijzeren motorjacht en als wij over dezelfde lijnen voeren wees zijn kompas een andere koers aan dan mijn kompas.
Zijn kompas wees een andere richting aan dan het magnetische noorden en dat verschil heet deviatie en dat is een onregelmatige kompasafwijkingen, die voornamelijk ontstaat door magnetische stoorvelden van het schip.
Al tijdens de bouw raken stalen schepen gemagnetiseerd. Deze magneetvelden hebben invloed op de werking van het kompas. Door een over een paar bekende richtinglijnen te varen is er een deviatietabel te maken. Deze geeft aan hoeveel afwijking je in de diverse richtingen heb.