Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Oregon 650T route

De nieuwste Outdoor toestellen. De Oregon 300/400/500 serie staat iets lager.

Oregon 650T route

Berichtdoor Peter03 » 13 jan 2018 22:49

Voor mijn wandelingen maak ik gebruik van de Oregon 650T, voorzien van de topo Benelux pro kaart.

Tot op heden kan ik de volgende optie niet vinden, misschien dat een van jullie mij hier wat opheldering over kan geven.

Vraag: Ik zou graag zien dat de kaart zich ook verplaatst op moment dat ik loop. Of dat de pijl zich in het midden van het scherm blijft gepositioneerd, met een actuele positieweergave. Zeg maar zoals je het ook hebt met autonavigatie

Hoe en waar stel ik dit in, voor zover het instelbaar is.

Momenteel heb ik de volgende opties ingesteld:
Orientatie : Boven of Noord Boven
Activiteit: wandelen
Berekeningswijze: minimale afstand
Zet vast op weg: ja

Alvast dank voor het meedenken.
Peter03
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 4 jun 2017 13:22

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor e.vdwerf » 13 jan 2018 23:16

Als het driehoekje niet meebeweegt heb je aan het scherm gezeten. Je hoeft alleen maar op escape te drukken en het scherm staat niet meer stil.
edit: Op mijn garmin touch is dat het kromme pijltje linksonder in het scherm.
Plaats op de weg kun je bij een outdoortoestel beter uitzetten. Anders plakt het driehoekje aan wegen vast. Vaak ga je juist van de gebaande paden af met zo'n toestel.
De orientatie kun je het beste zo zetten dat de kaart meedraait. Dus niet noord boven. edit: Dus koers boven.
minimale tijd... ? Die instellingen hebben alles te maken met de kaart die je gebruikt. Welke is dat?
(edit2: Ahh De topo beneluxkaart.... even overheen gekeken) Volgens mij is de kortste weg daar gewoon de minimale afstand. Staan er geen aanwijzingen bij de verpakking van de kaart.

Je kunt 'm ook op keuze zetten.
Bij de OFM bv is minimale tijd meer de fietspaden en minimale afstand de kortste weg.

edit3: Hier nog een leuk filmpje over je eigen topo kaart https://www.youtube.com/watch?v=j0ITIThaR48
edit4: Als het echt een pro kaart is met active routing dan het filmpje erna kijken over de Duitse pro kaart.
active routing werkt weer anders.

Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap
Avatar gebruiker
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1998
Geregistreerd: 13 sep 2008 11:17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor keesm » 14 jan 2018 10:40

Nog even aanvullend op wat Egbert schreef (en op basis van mijn Oregon600):
Je Oregon heeft in feite 2 schermen waarbij de kaart wordt getoond: Navigatiescherm en "speldenknop"scherm. Navigatiescherm heeft een kruisje linksonder en daarmee kom je terug in het menu. Het speldenknopscherm heeft een pijltje linksonder en daarmee kom je terug bij je vorige menu (kan navigatieschermscherm zijn, maar ook waypointpagina o.i.d. wanneer je "Bekijk kaart" gebruikt). 1 of 2 keer tikken op je navigatiescherm: dan kom je ook kaartscherm met speldenknop.
Navigeer je met de speldenknopkaart dan gaat je gpsaanwijzer (normaal de blauwe driehoek) zich verplaatsen en kan uit je scherm lopen.
Normaal navigeer je dus met het navigatiescherm en daar heeft de gpsaanwijzer een vaste positie. Dit is ongeveer op 1/4 wanneer je kaartoriëntatie op "Track boven" of "Koers boven" hebt staan of ongeveer in het midden van het scherm wanneer de oriëntatie op "Noord boven" hebt staan.
Bij een keuze via "Waarheen" en "Ga" kom je altijd op je navigatiescherm.

Heb je de indruk dat je kaart niet verplaatst terwijl je wel aan het lopen bent, is de makkelijkste check om even te kijken wat je linkersonder in beeld ziet (kruisje of pijl).
(En als je kaart op zoomniveau 12 km of hoger staat bij wandelen zal de kaart zich ook niet snel verplaatsen 8) )

(als je op dit forum zoekt op "kaartscherm" kom je ook draadje tegen met vergelijkbare vragen).
Avatar gebruiker
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4532
Geregistreerd: 18 nov 2004 21:03
Woonplaats: N 51°48' E 5°14'

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor ankeric » 14 jan 2018 11:18

Peter03 schreef:Orientatie : Boven of Noord Boven

e.vdwerf schreef:De orientatie kun je het beste zo zetten dat de kaart meedraait. Dus niet noord boven. edit: Dus koers boven.

Noord boven of Koers boven is een persoonlijke voorkeur én afhankelijk van de omstandigheden.

Onze voorkeur:
  • In de auto: 99% Koers boven, 1% Noord boven
  • Op de fiets: 90% Noord boven, 10% Koers boven
  • Lopend: 100% Noord boven
Koers boven heeft - onze - voorkeur als het vinden van de juiste route/weg de essentie is:
  • Doelgericht navigeren (maakt me niet uit hoe ik er kom, als ik er maar kom).
  • In het donker fietsen over de onverlichte paden op de Utrechtse Heuvelrug: "100 meter, twee uur".
  • Doelgericht navigeren in een complexe omgeving (grote stad, fijnmazig fietsgebied).
  • Lange afdaling in de bergen (met haarspeldbochten). Navigeren is hier geen kunst, tijdig de bocht zien aankomen wel.
  • Bij hogere snelheid (auto, afdaling op de fiets, maar niet wandelend)
Noord boven heeft - onze - voorkeur als we toeristisch bewegen. We willen weten wat we aan het doen zijn. Rijden we nu naar de kust? Krijgen we hierna tegenwind?
We willen niet als een "kip zonder kop" de gps volgen. Waarbij ik pas 's avonds in BaseCamp zie en begrijp wat we nu eigenlijk gedaan hebben.
Ook het vinden van "attracties" op de kaart gaat makkelijker. Ik weet dat de Euromast in Rotterdam Zuid ligt en als we nu naar het noorden rijden gaan we die niet ontmoeten. Hetzelfde geldt voor mijn vraag aan Anke/GPS: hoe heet dat dorp waarvan ik nu de kerktoren in het oosten zie?
Vraag je ook af hoe je – vroeger – de papieren kaart las als je met de auto naar Zuid-Frankrijk reed. Hield je de kaart ondersteboven?

Noord boven stelt wél eisen aan de gebruiker.
Je moet (...) min of meer continue op de gps kijken om te zien waar je nu bent en in welke richting je beweegt. Dan is het duidelijk of de volgende afslag naar links (west) of naar rechts (oost) gaat.
Als je dat niet doet (of niet wilt) en de gps pas pakt op het moment dat je bij een kruising komt dan is "noord boven" lastiger. Je moet je dan eerst én op de kaart én in werkelijkheid gaan oriënteren. Meestal doe je dit dan stilstaand en is een kompas op de gps handig (voorwaarde). Voor deze gebruiker heeft "track boven" de voorkeur (en kompas aan).

Koers boven, autozoom (altijd aan in de auto, altijd uit als fietser/wandelaar) en kompas heeft ook een prijskaartje: meer stroomgebruik.

Kortom: persoonlijke afwegingen op basis van de omstandigheden.

En Garmin... is bij de GPSMAP 276 (het "nieuwe" vlaggenschip) het spoor helemaal bijster. Hier is Noord/Koers boven géén instelling meer: de GPS beslist dat voor mij...
Vereenvoudiging noemt Garmin/Waypoint dat... Achteruitgang noem ik dat... Processie van Echternach.
Laatst bijgewerkt door ankeric op 14 jan 2018 23:51, in totaal 5 keer bewerkt.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1129
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor tony rave » 14 jan 2018 15:26

ankeric schreef:En Garmin... is bij de GPSMAP 276 (het "nieuwe" vlaggenschip) het spoor helemaal bijster. Hier is Noord/Koers boven géén instelling meer: de GPS beslist dat voor mij...
Vereenvoudiging noemt Garmin/Waypoint dat... Achteruitgang noem ik dat... Processie van Echternach.

Als je de GPSMap276Cx bedoelt: Moet ik even corrigeren .. dat is niet juist !
De gebruiker kan die keuze voor het normale kaartscherm zelf instellen. Het popup kaartscherm is wel altijd 'koers boven'.

Indien ik 'noord boven' niet kan vastzetten valt een toestel (b.v. TomTom) voor mij direct buiten de boot.

Wat (nog) niet kan met de 276Cx is 'koers boven' beneden een te kiezen zoom-stand.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx, MS-6.13.7.s voor routes, BC voor tracks- en databeheer
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1386
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor ankeric » 14 jan 2018 15:47

Ahh, dank je Tony!
Gelukkig (...) heb ik dat verkeerd begrepen...

Overigens, OT, vind ik het óók onjuist als het pop-up scherm afwijkt, kantelt ten opzichte van, het normale kaartscherm. Ik heb gemerkt (aan Anke) dat het dan minimaal een volle seconde duurt voordat je weer begrijpt waar je huidige route is gebleven... Maar daar waren jij en Mike het al over eens en hebben dat ook bij Garmin gemeld (als ik me niet weer vergis).
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1129
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Oregon 650T route

Berichtdoor tony rave » 14 jan 2018 16:09

ankeric schreef:... en hebben dat ook bij Garmin gemeld (als ik me niet weer vergis).

Bijna goed, wel gemeld maar dat betrof niet het popup scherm maar die 'koers boven' instelling beneden een gekozen zoom-stand m.b.t. het normale kaartscherm.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx, MS-6.13.7.s voor routes, BC voor tracks- en databeheer
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1386
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458


Keer terug naar Garmin Montana & Oregon 6x0 serie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten