Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 1 jul 2013 18:52

Bij de 350 zijn dus drie zgn. "transportmodussen". Auto, motor en off-road. In de handleiding staat jammer genoeg nergens een verklaring van het gedrag qua routering vermeld.
Alleen in BaseCamp zie je een duidelijk onderscheid tussen de verschillende profielen en bij het profiel motorfiets zijn in de default setting een aantal zaken op "vermijden" gezet.
Dat zijn qua wegen:
-Snelweg
-Belangrijke provinciale wegen
-Onverharde wegen
Als we nu aannemen dat de Zumo deze items overneemt in de transportmodus, dan hebben we toch een probleem met het gebruik van de motorkaart? En als ik te simpel denk, hoe werkt het anders?

Gisteren na afloop van onze route door Twente bij het groene vlaggetje de Zumo herstart met OMK en zie wat er gebeurt. Direct richting A1 met "motornetwerk" in de balk bovenaan. Ik dacht eerst, hij brengt me eerst naar het buitengebied maar gezien de afstand tot afslag op de A1 had de Zumo een heel ander idee. Onderweg het profiel veranderd (ik weet 't, mag niet) en na herberekenen op basis van het autoprofiel direct de eerste afslag af. Check m'n track in onderstaand plaatje want dit was echt niet de bedoeling.
Bijlagen
OMK2.jpg
OMK2.jpg (94.69 KiB) 1929 keer bekeken
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor Athome » 1 jul 2013 19:07

De instellingen van Basecamp worden niet overgenomen door de Zumo. De modussen (dus geen profielen) zijn in feite niets meer dan een setje instellingen. Het zou dus niets met navigatieberekeningen te maken mogen hebben. Is dit wel het geval, dan is dit voor mij in ieder geval nieuw

De enige overeenkomst tussen Basecamp en de Zumo is dat wanneer een gekozen profiel in Basecamp overeenkomt met de Zumo (auto of motor) in de Zumo dan automatisch het profiel als modus instelt.

Bij de OMK moet je snelweg vermijden niet aangevinkt hebben staan. Dit zal er voor zorgen dat juist eerder de snelweg gepakt wordt. De optie Tolwegen vermijden zorgt er juist voor dat de bebouwde kom zo veel mogelijk vermeden worden en heeft buiten de bebouwde ook in een positieve invloed op de route.

Instellingen voor de OMK komen erg goed overeen met instellingen om zo snel mogelijk van A naar B te komen met een gewone CN kaart. De wijze van routeren met de OMK is eigenlijk het tegenovergestelde van de CN kaart en gaat qua instellingen precies tegen je gevoel in.

Dus:
Snelste route
Onverhard vermijden
Eventueel tolwegen vermijden.
De rest niet aanvinken.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor HaWee » 1 jul 2013 19:18

@tencats (omdat Athome sneller is en anders is het onduidelijk op wie ik reageer)

de verwarring is tussen vervoermiddel enerzijds en transportmodus (of profiel oid) anderszijds.

in een oudere gps of in Mapsource zal het geen verschil maken of je auto of motor kiest omdat de routeringsinstellingen daar apart worden ingesteld.

jouw opmerking is denk ik heel correct , Basecamp en een nieuwere gps zoals de Z350 schakelt bij motor over naar vermijd snelwegen en dat gaat dus fout op de motorkaart, je kunt natuurlijk op de motorkaart op het standje auto rijden maar logischer lijkt me om de standaard motor te gebruiken bij CN en als je op de motorkaart gaat rijden een nieuw profiel te maken bv motorkaart of tourmotor oid zowel in je gps als in basecamp met dus niet vermijd snelwegen aangevinkt.

de opmerking van ++Lex++ over auto bij osm slaat denk ik op de openfietsmap waarbij je als fietser op de gps beter auto kunt kiezen. ook dit vanwege de speciale trucs die zijn uitgehaald net als bij de motorkaart
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20766
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor RonalT » 1 jul 2013 19:22

In het profiel "motor" heb je staan dat Snelweg - Belangrijke provinciale wegen vermeden moeten worden.
Maar al heel dikwijls is geschreven dat dit NIET mag als je de motorkaart wil gebruiken. Want dan ga je het navigatietoestel juist wijsmaken dat je niet over kleine wegen wilt rijden. Dus logisch dat je over snelwegen gestuurd wordt.... toch???

Kijk nog eens goed rond en maak voor het gebruik met de motorkaart een apart profiel. Ik heb het idee dat Hans er al eens een instructievideo over gemaakt heeft.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2957
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 1 jul 2013 22:29

Athome schreef:Bij de OMK moet je snelweg vermijden niet aangevinkt hebben staan. Dit zal er voor zorgen dat juist eerder de snelweg gepakt wordt. De optie Tolwegen vermijden zorgt er juist voor dat de bebouwde kom zo veel mogelijk vermeden worden en heeft buiten de bebouwde ook in een positieve invloed op de route.



In mijn Zumo staan alléén de Onverharde wegen op vermijden ! !
Want hoe kan het anders dat de transportmodus "Auto" wèl het juiste doet met de OMK? Die maakt van hetzelfde lijstje vermijden gebruik. En wil ik met de motor snel ergens heen en maak ik op de Zumo simpelweg een route van A naar B met de CN kaart, dan ga ik prima de snelweg op, zoals dan ook bedoelt.

Als er verschillende transportmodussen (nodig) zijn, wat voor effect hebben die dan? De gebruiksaanwijzing vertelt hier niets over.
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 1 jul 2013 22:35

RonalT schreef:In het profiel "motor" heb je staan dat Snelweg - Belangrijke provinciale wegen vermeden moeten worden.
Maar al heel dikwijls is geschreven dat dit NIET mag als je de motorkaart wil gebruiken. Want dan ga je het navigatietoestel juist wijsmaken dat je niet over kleine wegen wilt rijden. Dus logisch dat je over snelwegen gestuurd wordt.... toch???

Kijk nog eens goed rond en maak voor het gebruik met de motorkaart een apart profiel. Ik heb het idee dat Hans er al eens een instructievideo over gemaakt heeft.


Hawee merkt al op dat de profielen van BC geen invloed hebben op wat er in de Zumo gebeurt, behalve wellicht het aansturen van de juiste transportmodus. Belangrijker is echter dat de route waar het over gaat niet met BC is gemaakt, maar simpelweg op de Zumo, vanaf Oldenzaal naar Thuis, dus met 1 druk op de knop.
Ik zou dus best een OMK transportmodus willen maken op de Zumo zelf, net zoals ik nu een OMK profiel heb gemaakt in BC, maar ik ben bang dat dit niet gaat.
Laatst bijgewerkt door tencats op 2 jul 2013 10:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor GPS Expert » 2 jul 2013 07:31

Alleen de Montana en zumo350 reeks (en nogelijk nog wat nuvi's) nemen het activiteiten profiel van de route over. Een zumo660 heeft wel activiteiten, maar die rekenen precies hetzelfde en doet niets met de activiteitenprofielaanduiding in het route bestand.

Hier staat nog wat over de instellingen: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=2929#2929
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
Avatar gebruiker
GPS Expert
 
Berichten: 3210
Geregistreerd: 24 jan 2013 22:41
Woonplaats: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor Hans Vaessen » 2 jul 2013 10:03

Ik gooi er even wat stellingen in, met uitnodiging er op te reageren - maar vervolgens bovendien wat suggesties om zelf concreet uit te proberen.

a. (ik zei het al eerder): de OMK zal je NOOIT over de snelweg sturen, tenzij daar een aanwijsbare reden voor is. Het voorbeeld hierboven, met een stuk over de A1, is met geen enkele routeringsinstelling reproduceerbaar. Het kan niet anders dan dat het toestel hier tenminste deels op de CN heeft gerekend. Wat daarvan de oorzaak is kan ik op afstand niet zien.

b. welk voertuigtype of profiel je ook gebruikt; wat ook je te vermijden instelling is: de motorkaart zal altijd routeren over de groene wegen. Snelwegen zijn niet groen dus daar zul je niet op gestuurd worden.

c. De OMK is opgebouwd uit hiërarchische lagen. Een hogere laag bevat minder wegen. Bij de CN bevat de hoogste laag alleen snelwegen; de laag eronder ook de hoofd-N-wegen etc. Ook naarmate sprake is van een langere route zal eerder gebruik gemaakt worden van de hogere hiërarchie.

d. instelling op auto danwel motor maakt geen donder uit.

e. het effect van de 'te vermijden' instellingen kan per route wél enorm verschillen. Meer 'vermijden' leidt in de regel tot grotere omwegen. Hoe langer de route, hoe kleiner die verschillen - hij zal dan immers sowieso in de hogere hiërarchie rekenen en minder wegen ter beschikking hebben.

Anders dan bij de CN bevat de hogere laag eenzelfde wegtype/roadclass als een lagere laag; hij kent er alleen minder.

Betekent in de praktijk dat de routeringsinstelling veel minder belangrijk is dan we denken: in alle gevallen komt er een groene route uit. De instelling is vooral van invloed op de lengte van de route.

Dingen om te proberen:
1. Zorg dat de routeringsinstellingen in activiteitenprofiel auto en motor gelijk zijn: maak in profiel auto een flinke route van A naar B en herbereken die route in het (gelijke) profiel motor => geen verschil. Het voertuigtype is niet van invloed.

2. dubbelklik op de routenaam en kies voor profiel 'geen'. Je krijgt de routeopties meteen in beeld. Plaats een extra vinkje of haal er een weg: je ziet onmiddellijk wat er gebeurt (dat gaat in BC veel makkelijker dan in MS). Soms verandert de route enorm, soms vrijwel niet.

3. de routelengte is van invloed: vergelijk de mate waarin er verschillen optreden tussen een korte route en een langere route (ik doel op de lengte; niet op de routeringsinstelling). De korte route zal langer het 'lagere netwerk' gebruiken. Zeker bij instelling op 'kortere afstand' (hier dus wèl de routeringsinstelling).

4. maak een route van ca 200 km van A naar B. Voeg een viapunt toe halverwege de route; op een plek waar de route sowieso al overheen ging. Je zou verwachten dat de route gelijkblijft. Maar meestal zul je zien dat de route verandert - hij wordt korter. Dat komt doordat hij door dat viapunt ook de lagere hiërarchie gebruikt.

5. ongeacht wat je ook doet: je zult zien dat in geen enkel geval de snelweg gekozen wordt (hooguit om een keer een rivier over te steken).

6. de routeringsinstellingen van BC/MS en toestel zijn verschillend: een route van a naar b kan in het toestel afwijken van BC; ook al lijken de instellingen hetzelfde. ECHTER: ongeacht de instellingen zal ook het toestel alleen over de groene wegen rekenen.

7. wil je een in basecamp gemaakt a naar b route exact zo met het toestel gaan rijden dan zul je het automatisch herberekenen moeten uitschakelen. Ook al zouden de instellingen exact gelijk zijn: als er halverwege herberekend wordt kan er sprake zijn van een 'lagere laag' en kan de route dus veranderen.

En dan naar de ervaring van tencats:
Op grond van bovenstaande logica KAN een dergelijke route niet door de motorkaart berekend worden. De oorzaak zal dan ook NIET in welke routeringsinstelling dan ook liggen.

Ik zie twee mogelijke verklaringen:
- Het toestel rekent (deels op CN). Mogelijke oorzaken:
- dubbel geactiveerde kaarten
- ontbrekend segment motorkaart
- niet herkennen SD kaart (mits de OMK daarop staat allicht)
- een bug in de 350 (vermoedelijk leidend tot het eerstgenoemde)

- het toestel heeft even een ontvangstprobleem en denkt dat je op de snelweg zit. Dan zal de motorkaart immers ook op de snelweg routeren.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 2 jul 2013 10:30

Hans Vaessen schreef:En dan naar de ervaring van tencats:
Op grond van bovenstaande logica KAN een dergelijke route niet door de motorkaart berekend worden. De oorzaak zal dan ook NIET in welke routeringsinstelling dan ook liggen.

Ik zie twee mogelijke verklaringen:
- Het toestel rekent (deels op CN). Mogelijke oorzaken:
- dubbel geactiveerde kaarten
- ontbrekend segment motorkaart
- niet herkennen SD kaart (mits de OMK daarop staat allicht)
- een bug in de 350 (vermoedelijk leidend tot het eerstgenoemde)

- het toestel heeft even een ontvangstprobleem en denkt dat je op de snelweg zit. Dan zal de motorkaart immers ook op de snelweg routeren.


Dank voor je uitgebreide uitleg en je suggesties, maar ik vermoed dat er toch iets niet goed zit....

Dit zijn de instellingen in BC:
OMKtest.jpg
OMKtest.jpg (153.25 KiB) 1879 keer bekeken


en dit is het gevolg:
OMKtest2.jpg
OMKtest2.jpg (435.97 KiB) 1879 keer bekeken

Wellicht plaatje even downloaden voor complete beeld.

Het lukt me dus vrij eenvoudig ook in BaseCamp. Zie ik dan ergens een foute instelling over het hoofd waardoor toch snelweg wordt gekozen of is dit een lokaal probleem met de classificatie van de (snel-)weg?
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor Athome » 2 jul 2013 15:14

Haal het vinkje bij veerboten en datum afsluitingen eens weg en probeer nog eens.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor Athome » 2 jul 2013 15:17

Vink tolwegen eens aan en probeer weer eens.
Ook ik werd door de Zumo al eens de snelweg opgestuurd met de OMK. De optie tolwegen deed wonderen.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 2 jul 2013 15:30

Athome schreef:Haal het vinkje bij veerboten en datum afsluitingen eens weg en probeer nog eens.


Geeft geen ander resultaat...
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 2 jul 2013 15:32

Athome schreef:Vink tolwegen eens aan en probeer weer eens.
Ook ik werd door de Zumo al eens de snelweg opgestuurd met de OMK. De optie tolwegen deed wonderen.


Deze optie werkt wel. Ben nu van de snelweg af...
(Veerboten en datum afsluitingen zijn dan ook weer aangevinkt.)
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor tencats » 2 jul 2013 15:34

tencats schreef:
Athome schreef:Vink tolwegen eens aan en probeer weer eens.
Ook ik werd door de Zumo al eens de snelweg opgestuurd met de OMK. De optie tolwegen deed wonderen.


Deze optie werkt wel. Ben nu van de snelweg af...
(Veerboten en datum afsluitingen zijn dan weer aangevinkt.)


Maar kan ik dan nog wel over Timmelsjoch, Zillertaler Hohenstrasse en/of Felbertaurntunnel? Dat zijn allemaal tolwegen en die wil ik vaak niet vermijden.
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 340/350 en de OnRoute Motorkaart

Berichtdoor Athome » 2 jul 2013 15:35

@Hans
Dit komt erg overeen met een ander topic dat ik eerder geopend had over mijn probleem.
Kunnen we stiekem concluderen dat er ergens wellicht toch niet goed zit.

viewtopic.php?f=57&t=40547
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

VorigeVolgende

Keer terug naar Zumo 390, 350 en 340

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast