Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Kan niet bellen met Zumo 390

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Hans Vaessen » 5 okt 2014 16:02

Jord schreef:Ben van plan als het lang duurt mijn klacht over Garmin Nederland in Amerika te melden.


Daar zullen ze vast heel erg van schrikken. ;)

Interessant alternatief is wellicht je vraag/klacht ook op de FB pagina van garmin NL te plaatsen. Zie https://www.facebook.com/GarminNederlandBV

Ik zie dat op die berichten snel gereageerd wordt, maar dan meestal met het verzoek te mailen naar social.supportnl@garmin.com

Ik vermoed dat de normale support-mail in de UK terecht komt, en bovenstaande bij Garmin NL. Mogelijk is er daar minder achterstand. Give it a try.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 6 okt 2014 20:14

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie en tip. Ik heb op de facebook pagina van Garmin mijn klacht, voor het niet reageren op mijn e-mails en belletje naar Garmin, gezet. Ik ben niet de enige daar . . .
Trouwens toen ik Garmin Nederland vorige week belde, omdat ik geen reactie op mijn e-mails aan "NLsupport@garmin.com" kreeg, bevestigden ze dat ze de mail wel hadden ontvangen maar vanwege drukte niet aan antwoorden toekwamen. Ook na dit telefoontje niets meer van Garmin gehoord.

Wordt vervolgt . . . . hoop ik.

Groeten uit Assen

Jord
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor HaWee » 6 okt 2014 20:44

en heb je ook je uitvoerige probleemmelding gemailed naar social.supportnl@garmin.com ?
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 21331
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 6 okt 2014 20:56

Nog niet omdat ik eerst van hen een reactie wil. Anders valt mij mail ook zomaar 'uit de lucht' bij hen terwijl deze ook al ergens anders bij hen rondzwerft.
Zie het een paar dagen aan.
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 7 okt 2014 18:51

Vandaag een reactie van Garmin via facebook met het verzoek de mails opnieuw naar hen te sturen.
Hopelijk komt er nu beweging in de zaak.
Wordt vervolgd dus.
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 24 nov 2014 20:10

Even een update van dit probleem.

Garmin neemt alle tijd dit probleem op te lossen blijkbaar. Het is dat de winterperiode aanbreekt en ik de zumo nu zonder headset gebruik in de auto.
22-09-14 Garmin het probleem uitgebreid voorgelegd.
08-10-14 Reactie Garmin toestel terugzetten naar fabrieksinstellingen bla, bla ,bla. Allemaal allang uitgevoerd natuurlijk, had ik ze ook gemeld.
11-10-14 Garmin uitgelegd hun adviezen te hebben opgevolgd zonder resultaat.
14-10-14 Ontvangstbevestiging Garmin
03-11-14 Garmin verzoekt om de logging files op te sturen.
03-11-14 Logging files opgestuurd met de mededeling dat alles 1x na behoren werkte omdat mijn telefoonsoftware een update had gehad. Net als de allereerste keer toen ik de zumo koppelde en alles ook naar behoren werkte maar daarna niet meer.

Daarna niks meer van Garmin gehoord. Onbegrijpelijk voor zo'n bedrijf.
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Hans Vaessen » 24 nov 2014 20:36

Jord schreef:03-11-14 Logging files opgestuurd met de mededeling dat alles 1x na behoren werkte omdat mijn telefoonsoftware een update had gehad.


Eh... dat klinkt van afstand alsof de oorzaak mogelijk in de telefoon zit.. Heb je dat traject ook ingezet?
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jaap van Maanen » 25 nov 2014 09:16

Het klinkt wel bekend. Ik ben een hele tijd bezig geweest met WayPoint om het aan de gang te krijgen. In eerste instantie met m'n Interphone F5 headset. Het is me een paar keer gelukt om verbinding te maken, maar dat waren toevalstreffers. Bij WayPoint zijn we ook nog een tijd aan het experimenteren geweest, maar ook zonder het gewenste resultaat. Toen een Sena SMH5 headset geprobeerd. Deze werkte gelijk. Ik heb hem gekocht, ingebouwd en je raadt het al...weer niet werken. Blijkbaar ook een toevalstreffer. Nog een tijdje met Sena bezig geweest voor ondersteuning. Met de oude firmware hebben we het nog een paar keer aan de praat gekregen, maar met de nieuwe firmware al helemaal niet meer.

Trouwens wel een pluim voor Sena wat mij betreft. Deze mensen zijn zeer behulpzaam en reageren heel snel.

Het blijft mij verbazen dat het bij de Zumo 550 allemaal prima werkte en dat het bij de nieuwe apparaten allemaal moeizaam is. En het is helemaal teleurstellend dat Garmin zo unresponsive is, maar goed dat zijn we gewend.
Avatar gebruiker
Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 23 jan 2007 21:02

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 25 nov 2014 19:28

Beste Hans,

Dank voor je bericht.
Bij de allereerste keer koppelen van mijn GSM met de headset aan de nieuwe zumo 390 werkte alles ook in één keer goed. Daarna nooit meer.
De GSM heeft tevens de Android versie die Garmin zelf opgeeft. Op de zumo 550 hebben (vanaf mei 2008) al mijn Gsm's, en ook de huidige, met dezelfde headset door de jaren heen altijd vlekkeloos gewerkt.
Je zou denken dat er in het protocol van de zumo, nadat de eerste pairing goed verlopen is er een bepaalde setting of zo de boel in de war stuurt. Dan wel de oproeptoon in de headset en na het opnemen geen geluid meer in de headset maar wel op de Gsm.
Ik heb trouwens ook nog een andere GSM van een vriend geprobeerd die ook niet werkte.

Het blijft lastig maar ik hoop toch echt dat Garmin met een oplossing komt. Ik ben blijkbaar niet de enige. het is alleen balen dat ze daar ZOVEEL tijd voor nodig hebben.

Ben ook benieuwd met wat voor reactie ze zullen komen. Dat word een keertje tijd!

Groeten Jord
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor tencats » 25 nov 2014 21:03

Misschien slaat dit helemaal nergens op, maar sinds ik de bluetooth naam van m'n zumo heb veranderd (er staat een hele string met cijfers en ook een #) heb ik geen telefoon problemen meer met de 590 / NAV V gehad. De cardo G4 kon daar niet tegen en ging spontaan uit. Na diverse pogingen kwam de G4 weer tot leven, todat ik weer gebeld werd.

Je zou het eens kunnen proberen....
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav VI, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550, 660 & 592,5, en BMW nog een Navigator VI, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 26 nov 2014 18:34

Hoi Erik,

Dank voor je suggestie en meedenken maar ik had dit ook al geprobeerd.
Naam van de telefoon en zumo verandert maar hetzelfde niet werkende resultaat.
Het blijft gewoon gek dat hij de allereerste keer na pairen en na een softwareupdate vd telefoon het vlekkeloos deed. Dit ondanks de originele namen van beide toestellen.

Groeten Jord
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 6 jan 2015 16:29

:lol: HIJ DOET HET !!! :lol: na nieuwste software update 3.90

Aan allen eerst de beste motorwensen voor het nieuwe jaar!

Twee januari j.l. maar weer eens een mailtje naar Garmin gestuurd. Ze reageren vlot met
"Het probleem wordt nog steeds door onze Quality afdeling onderzocht. Helaas kan ik u niet aangeven op welke termijn wij terugkoppeling van hen kunnen verwachten."
Toen ik op 5 januari de zümo aan de laptop 'hing' was een update 3.90 beschikbaar met allerlei zaken die zouden zijn verbeterd. Na het upgraden alles weer bluetooth gekoppeld zoals voorheen en wat schetst mijn verbazing? De zumo werkt nu goed met mijn Samsung S3 en Camos headset. De binnenkomende oproep blijft nu hoorbaar in de headset en verdwijnt niet meer naar de GSM. Dit heb ik een paar keer uitgeprobeerd (ook na ECHT uitschakelen van de zumo) en vandaag ook weer. Slechts 1 keer verdween na lange tijd het geluid weer naar de GSM. Hopelijk is dat sporadisch.
Het enige nadeel is nog dat de oproeptoon eerst een aantal keren naar de GSM gaat (die je dan natuurlijk niet hoort) en dan slechts 1x in de headset hoorbaar is. Wel erg kort. Op het scherm zie je dan uiteindelijk wel dat er een oproep is binnengekomen (ook niet erg lang hoor), maar deze is ondertussen dan al automatisch 'aangenomen'' zodat je gelijk kunt spreken.
Wellicht dat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen? Ik kreeg destijds nog het verzoek van Garmin een logfile te maken en aan hen op te sturen. De handleiding daarvoor tref je onderstaand aan.
Bovenstaande heb ik (met 2 log files) nog even teruggekoppeld aan Garmin. Wellicht reageren ze daar nog op.

Wat mij betreft is de ellende nu voorbij gelukkig!

Met vriendelijke groet

Jord de Vries

=================================================================
Instructie Garmin voor de de Bluetooth logbestanden:
Deze logging dient u in te schakelen op het apparaat. Hieronder vindt u de instructies.
Schakel het toestel in
Druk op “Bekijk Kaart”.
Druk op de snelheid (0 KM/u)
Bovenaan ziet u een grote ronde snelheidsmeter, houdt deze ingedrukt totdat u een ander scherm te zien krijgt.
Ga met de pijl omlaag.
Druk op Diagnostic Logging
Druk op Start Recording
Vink BIN en Bluetooth Aan
Druk op de drie lijntjes
Druk op Start
Hiermee zal het toestel Bluetooth logbestanden opnemen. U dient het toestel via de gebruikelijke wijze te verbinden met uw headset en de smartphone.

De logging opname moet ingeschakeld blijven dus voor, tijdens en na het probleem. Wanneer genoeg data is verzameld kunt u drukken op Bekijk Kaart-> Stop (linksonder)

Deze bluetooth logs kunt u als volgt vinden:
Sluit het toestel aan op de computer
Klik op Start
Klik op Computer
Open de Garmin schijf
Open de map Garmin
Open de map *System
Open de map Logs (**)
Open de map Bin (**)
Voeg de bestanden in deze BIN map toe aan deze email
=================================================================
** het is even zoeken naar de log file op je zumo of sd kaart maar de naam bij mee was "GarminOS.log".
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor miscontent » 10 maart 2015 21:41

Beste mensen , ik sluit me ook aan bij jullie met hetzelfde probleem , ik heb dit ook besproken met de helpdesk van Garmin en als antwoord gekregen dat ik de verkeerde gsm heb ??? maar hij heeft 1x perfeckt gewerkt.
Mijn instalatie is een Nokia lumia 635 , Garmin zumo 390lm en headset cardo Q1 teamset.
Ik kan iedereen maar één goede raad geven als je de belfunctie nodig hebt geen zumo aan te schaffen daar ik zie dat dit probleem al jaren meegaat en niet opgelost geraakt , ook de oplossing van vorige schrijver heb ik geprobeerd maar ik ben bij de ongelukkigen gebleven .Ik zit er nu mee laat ons hopen dat er toch nog snel een oplossing komt.
Ik ben sterk ontgoocheld in Garmin zo'n groot merk en in mezelf ik heb maanden rondgekeken wat we gingen aanschaffen en ben er toch ingetrapt.
miscontent
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 maart 2015 21:23

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor RonalT » 10 maart 2015 22:36

Je legt de schuld bij Garmin, maar zou het niet aan de telefoon kunnen Liggen? De veelheid aan toestellen zorgt misschien voor een probleem. Misschien is niet bij alle telefoons de BT-functie goed ge-implementeerd. Want als bepaalde toestellen wel werken en andere niet...... heb ik mijn bedenkingen wel eens.

Zoals je hierboven kan lezen zeg ik niet dat het aan jou ligt, ik zeg ook niet dat je de diverse gebruiksaanwijzingen niet goed gelezen hebt, ik zeg ook niet dat je een beetje aan het roepen ben, ik zeg ook niet dat je niet probeert om mee te denken aan een oplossing. Maar dat zou allemaal wel de reden kunnen zijn dat het niet wil werken.
Probeer eens oplossingsgericht te werken, analyseer, zoek uit, vertel dingen die je merkt, probeer aangedragen oplossingen. Probeer de wereld in positieve zin te verbeteren.....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3135
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Kan niet bellen met Zumo 390

Berichtdoor Jord » 11 maart 2015 16:38

Hoi RonalT,

Ben het deels met je reactie eens. Ik weet hoe het niet (of heel traag) werkt bij Garmin. Zij laten je echt in de kou staan hoor. Pas nadat ik uiteindelijk op Facebook mijn klacht uitte (via de mail kwam maar geen respons) kwam er beweging in de zaak. Ze houden je daarna maanden 'aan het lijntje' en delen mee dat je toestel niet compatible is terwijl deze wel in hun lijst staat. Dat is mijn er ervaring met hen. Het is toch te zot dat deze moderne Garmin zoveel problemen geeft terwijl mijn (nu defecte) Zümo 550 altijd probleemloos werkte met dezelfde bluetooth telefoon en headset. Het heeft mij heel veel energie gekost de Zümo 390 'koppelbaar' te krijgen terwijl dit eigenlijk een 'fluitje van een cent' moet zijn.
Welke bluetooth apparaten je tegenwoordig ook koopt, het pairen is eigenlijk nooit een probleem.
Dus mijn advies aan Garmin is sneller en persoonlijker te reageren naar hun klanten.

Groeten Jord de Vries
Yamaha XT1200ZE - Zumo 390 - Camos BHS-500 headset
Jord
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2008 15:36
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Zumo 390, 350 en 340

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten