Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Route met omweg in Etrex 30

De serie eTrexen met knopbediening

Route met omweg in Etrex 30

Berichtdoor rienepien » 3 aug 2017 21:18

Gebeurde me een paar keer tijdens onze fietsvakantie in Duitsland. Bij een plaats aangekomen wil ik naar de dichtsbijzijnde supermarkt. Op mijn Etrex 30 heb ik Openfietsmap geïnstalleerd. Ik kies Waarheen, Winkelen, kies de dichtsbijzijnde supermarkt en laat het toestel een route berekenen. Kom ik na een paar keer rechts afslaan bij de supermarkt, blijkt die praktisch naast de fietsroute te liggen die ik reed. Dus als ik gewoon was doorgefietst zonder routering te gebruiken, was ik er vanzelf (en sneller) langs gekomen.....). Een mogelijke oplossing is dat ik eerst de bewuste supermarkt op scherm laat zien voordat ik route bereken en dan zelf kijk of mijn spoor er in de buurt komt en ik mijn eigen richtingsgevoel gebruik. Maar daarvoor heb ik mijn Etrex niet... Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Etrex niet zo'n rare route (veel langer en met veel omwegen) kiest? Menu Routering heb ik als volgt ingesteld: Afgelegde afstand, te vermijden items: Onverharde weg (de rest op niet vermijden). Ik heb al wat rondgegoogeld, maar vind geen vergelijkbare vraag en antwoord. Hopelijk weet iemand hier de weg. Ander ietwat zijpaadje: kun je route ook laten berekenen met gebruik makend van zo weinig mogelijk hoogtemeters? Of gebeurt dat als ik bij Routering kies voor Tijd onderweg?
rienepien
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 17 jul 2012 10:09
Woonplaats: Harderwijk

Re: Route met omweg in Etrex 30

Berichtdoor e.vdwerf » 3 aug 2017 21:42

Het kan natuurlijk een kaartfout zijn of eenrichting zonder uitzondering voor fietsers. Dan is de truc... instelling op voetganger.
afgelegde afstand is de kortste weg.
minimale tijd meer de fietspaden.
tolwegen vermijden.. dan de fietsroutes... (dat geeft omwegen, maar logisch..)
Onverhard vermijden heb ik in Frankrijk bv. vaak uitstaan, want de meeste wegen zijn fine_gravel en daar is goed te fietsen. Hoe het in dat gedeelte van Duitsland zit.. geen idee.

In Duitsland heb ik ook nogal eens gezien dat in OSM soms wegen op slot worden gezet voor fietsers... bicycle=no omdat er op de hoofdrijbaan cycleway=track is getagd. Dan routeert het niet meer in de OFM, maar met die mappers voer ik een nooit winnende discussie.

edit2: In de etrex 35 touch zit die "zo weinig hoogtemeters als mogelijk" wel, maar ik het het idee dat het niet werkt... ook niet met de bijgeleverde garmin topo active map. Wellicht wel met gekochte garmin kaarten.
Op de 30 zit die optie niet.

edit3: Misschien overbodige vraag... heb je maar één routerende kaart actief staan? Soms staan namelijk na vastlopen alle kaarten spontaan aan... en ..plaats op de weg aan.. dat kan beter uitstaan is mijn ervaring.

edit4: Het kan ook nog zijn dat er sprake is van verschillende classering van de wegen. De voorkeur is niet direct over de woonerven b.v. ook al is dat de kortste weg.

edit5: In dat geval ook instelling op voetganger zetten

edit6: fietspaden in Duitsland worden vaak getagd als highway=path, bicycle=designated... als daar geen surfacetag paved bijstaat ziet de ofm ze als onverhard. Remedie onderharde wegen vermijden dan dus uitzetten.
Verder zijn de "wegen" in een Garmin vaak ondoorgrondelijk, maar dat laatste is geen surfacetag.
surface=ondoorgrondelijk bestaat niet. :)
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap
Avatar gebruiker
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1935
Geregistreerd: 13 sep 2008 11:17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Route met omweg in Etrex 30

Berichtdoor ankeric » 4 aug 2017 10:24

Er zijn 3 mogelijke schuldigen aan te wijzen.
Als ik de schuld mag verdelen, zeg ik:
  • OpenStreetMap (OpenFietsMap) = 30%
  • Etrex 30 = 0 - 5%
  • Rienepien=70%
OpenFietsMap routeert redelijk tot goed zolang je de fietsroutes volgt en je buiten de steden blijft.
Ik neem aan dat het bezoek aan de dichtstbijzijnde supermarkt niet aan deze voorwaarden voldoet.
In dat geval krijg je te maken met een aanzienlijk aantal fouten op OpenStreetMap/OpenFietsMap.
Gisteren de hele avond bezig geweest: op Terschelling kunnen we - bijna - geen biertje drinken, maar alleen koffie. In de strandtenten kun je niet eten, weer alleen koffie. In Oost-Vlieland (bijna autovrij) is - bijna - het hele centrum eenrichtingsverkeer zonder de - waarschijnlijke - uitzondering voor fietsers.
Wegen die niet onderling zijn verbonden (vastgeknoopt). Je ziet dat niet op de kaart, maar de GPS kan hier geen route maken. Dit zijn de ergste, meest irritante en meest voorkomende show-stoppers!
Wegen met een verplicht fietspad kennen de toevoeging "bicycle=no", maar bij het einde van het fietspad (vaak zodra je de bebouwde kom binnenkomt) mag die toevoeging niet meer aanwezig zijn. In Friesland was een compleet dorp onbereikbaar voor een fietser!
De prettige fietswegen (geen auto's, uitgezonderd bestemmingsverkeer) staan te vaak op slot, óók voor fietsers (access=destination).
Sommige van deze fouten worden door OpenFietsMap gecorrigeerd: als er een fietsroute overheen loopt dan is dit dus fout en wordt "bicycle=yes" toegevoegd. Maar als het geen fietsroute is...
Sommige van deze fouten (oneway=yes, bicycle=no) kun je oplossen door als voetganger te routeren, anderen niet. Ook geldt dat een aantal OSM-mappers "bicycle=no" vrijwel altijd combineert met "foot=no". Op zich correct, maar de work-around in het geval van een foutje is niet meer mogelijk.

In het algemeen geldt in DACH landen dat routeren als fietsende voetganger niet verstandig is.
De norm (zowel bij wegbeheerders als bij wandelaars) – in DACH landen - is dat als je op een "voetpad" kunt fietsen je daar ook mag fietsen. Die norm impliceert dat je dat dan wel doet met een respectvolle snelheid: "voetganger is koning!". Betekent óók dat als OSM/OFM/GPS zegt dat je daar niet mag fietsen je minimaal twee keer moet nadenken of je daar als fietsende voetganger wel wilt fietsen.
Als je op een voetpad niet mag fietsen én er staat óók een fietshekje dan zijn dat (vaak) zeer effectieve fietshekjes. Hoogteverschillen in die landen impliceren vaak traptreden. En ook die fietsen, vooral omhoog, verrekte lastig.

Een Garmin GPS maakt vrijwel nooit "rare routes".
Mits je niet twee routerende kaarten aan hebt staan: twee kapiteins op een schip gaat ook hier fout.
Mits "lock-on-road" niet aanstaat (en de GPS "dus" denkt dat je niet hier rijdt, maar daar...).
Mits je "tolwegen vermijden" - op de GPS - niet hebt aanstaan. Binnen BaseCamp werkt dat prima maar op de GPS krijg je - soms, heel soms - hele vreemde spaghetti opgediend.
Op weg naar de supermarkt moeten eigenlijk alle vermijdingen uitstaan.

Vermijdingen zijn – uiteraard – wel een punt. Bedenk dat in DACH landen er vaak voor is gekozen om in plaats van onze verkeersdrempels, kasseien te gebruiken als snelheidsremmers (vaak historisch, maar ook van meer recente datum). Kasseien gelden op OFM óók als onverhard. Ook de best redelijk prettige "platte kasseien", want het onderscheid "cobblestone" en "flat_cobblestone" wordt veel te weinig gemaakt (op OSM) en OFM ondersteunt dit onderscheid niet.

En dan de grote boosdoener: Rienepien!
rienepien schreef:Een mogelijke oplossing is dat ik eerst de bewuste supermarkt op scherm laat zien voordat ik route bereken en dan zelf kijk of mijn spoor er in de buurt komt en ik mijn eigen richtingsgevoel gebruik. Maar daarvoor heb ik mijn Etrex niet...

Hier verschillen wij voor 101% van mening.
Een GPS is een nuttig en leuk hulpmiddel. Zelf fietsen wij alle afstanden van meer dan 3 kilometer altijd met een routerende GPS. Omdat het kan, omdat het leuk is, omdat het - soms - nuttig is en omdat dat een kwaliteitstest is voor het routeren op van OSM afgeleide kaarten.
Maar het is en blijft een hulpmiddel.
Als wij in Duitsland vanaf de camping naar de supermarkt rijden (dus binnen het dorp) dan moeten we altijd zelf nadenken en naar de omgeving kijken.
Loopt er een rivier middendoor? Veerpont? Brug? Alleen voetgangersbrug? Even afstappen en dan is dat wel de kortste weg?
Loopt er een beek met een beekdal tussen camping en supermarkt? De hoogteverschillen kunnen dan plotseling fors zijn (zeker als je als voetganger, kortste weg, routeert).
Soms is de lange weg (autoweg) niet steil, maar dat voetpad, met de trapjes...
Is er vandaag markt? Wil je met de fiets over de markt lopen? Of door een winkelstraat (waar je mag fietsen en waar je "dus" in het Nederlands te horen krijgt: "Eikel, je mag hier toch helemaal niet fietsen!")?

Voor alle routes die je op de GPS maakt, geldt: beoordeel deze route. Jij hebt als gebruiker méér gezond verstand dan de GPS.
Is de afstand waarschijnlijk juist?
Kijk naar het hoogteprofiel. Bergen? Dalen?
Zoom uit totdat je de hele route ziet: zie je een redelijke rechte lijn? Of onwaarschijnlijke omwegen? Kaartfoutje? Onverhard vermijden? Toch routeren als voetganger? Of op eigen richtingsgevoel de route volgen en hopen dat je GPS dichter in de buurt van de supermarkt deze wél precies weet te vinden.
Of, net als in BaseCamp, plaats een extra viapunt om de GPS méér in jouw richting te dwingen.

Maar het nadenken begint bij het maken van de route. De voorbereiding.
Als ik een route maak van A naar de camping in B, dan staan er altijd (altijd dus) minimaal 3 waypoints in B: camping, supermarkt (bij voorkeur onderweg, langs de route op maximaal 5 kilometer voor de camping) en een restaurant.
De supermarkt is dan óf als waypoint aan de route toegevoegd én/óf het waypoint kent een gevarenzone.
Bij een "gevarenzone" piept de GPS als we binnen de ingestelde afstand van de supermarkt zijn. Aan ons de keuze: wel of niet – de omweg - langs de supermarkt? Of gaan we vanavond uit eten?
Als het waypoint in de route zit komen we vanzelf langs de supermarkt. Als we dat niet willen dan verwijder ik dit waypoint uit de route. Misschien scheelt dat dan weer een paar kilometer.
Andersom: als het waypoint niet in de route zit, voeg ik het toe aan de route.
Voorwaarde: de route is een directe route, want anders kun je deze niet wijzigen. (En: je navigeert altijd met route én een track van deze route).
En: als je een gewijzigde route opnieuw start dan zal de GPS vaak verkeerd beginnen. Soms eerst helemaal terug naar het begin, zodat de camping nu plotseling op 100 km afstand ligt. Meestal herstelt de GPS zich zodra je in de buurt komt van het volgende viapunt. Dus even geduld en ondertussen de track (of je eigen neus) volgen.

Worst-case scenario is dat je in deze situatie alle viapunten van vertrek tot aan de huidig positie moet verwijderen uit de route. De GPS heeft soms moeite om in één stap vanaf de huidige positie naar het begin te navigeren: die afstand is te groot.
TIP voor het verwijderen van alle viapunten van vertrek tot aan de huidig positie:
Start niet bij de voorlaatste punt. Garmin onthoudt wel dat je wilt verwijderen, naar selecteert vervolgens óók het volgende punt en dat punt wil ik juist bewaren.
Start niet bij het eerste punt. Als je dit verwijderd hebt is het volgende punt het eerste punt en voor het eerste punt kiest Garmin altijd voor Review, niet Remove.
Dus... begin met het tweede punt, Remove, volgende punt wordt geselecteerd + Remove. Dus: Enter, Enter, Enter,... tot je bij het punt bent dat je wilt bewaren en dan alleen nog het eerste punt verwijderen.

Tenslotte (jawel, ik kan wel afronden):
Leren routeren met de GPS heeft voor ons beiden minimaal een vol jaar en 5000 kilometer geduurd. Belangrijkste: leer van je eigen fouten en van je eigen onbeantwoorde wensen.
En zoek de oorzaak van fouten voor 70% bij jezelf :wink:
Laatst bijgewerkt door ankeric op 4 aug 2017 13:37, in totaal 5 keer bewerkt.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1046
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Route met omweg in Etrex 30

Berichtdoor tony rave » 4 aug 2017 11:27

Leerzame artikelen, en tenslotte is er altijd nog de directe-routering waarbij je ook zelf mag meedenken hoe je er komt.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1332
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458


Keer terug naar eTrex 10, 20(X) en 30(X)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast