Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Trips/routes

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014

Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 07:39

Gister weer zitten spelen, en zag tot mijn grote afgrijzen dat als je routes laadt vanuit BaseCamp en dan op de GPS in trips zo'n route wilt laden, de GPS met alle geweld naar het beginpunt of een punt in de route wil navigeren. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dat uit te zetten is, want dat is iets wat ik echt niet kan gebruiken. Het ding moet gewoon een route laden en weergeven. Hoe en of ik op die route kom, is mijn zaak. Het gebeurt nog al eens dat je om eea reden onderweg een route opnieuw moet laden (bv als je even op zoek bent geweest naar een benzinepomp) en als ik ergens niet op zit te wachten is een GPS mijn zorgvuldig geprepareerde routes gaat lopen vernachelen door mij gedwongen naar een punt in de route wil navigeren ipv dat ik het zelf uitzoek. Ik ben ook old-school in de manier waarop ik routes maak, dus er zitten maximaal een handvol route punten in mijn routes, met als gevolg dat dit soort grappen vrijwel de hele route om zeep helpt.
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor Tripleblack » 29 apr 2014 11:30

Hier liep ik ook tegenaan. Ik vind het (voorlopig) ook erg onhandig. Uitzetten zal lastig worden vrees ik. Tenminste als de 590 net zo werkt als de 3xx serie wat ik vermoed. Hier zijn 17 forum pagina's over geschreven onder deze link viewtopic.php?f=119&t=4072. Hierin staat uiteindelijk beschreven hoe hier mee om te gaan. Over dit verschijnsel heeft Hans Vaessen ook een Youtube filmpje gemaakt. De voordelen van deze manier van werken zal ik nog moeten ontdekken.
Groeten, Cor,
BMW R1200GS, Zumo550, Zumo590, Schubert C3 met SRCS
Tripleblack
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 dec 2011 17:41
Woonplaats: Vries

Re: Trips/routes

Berichtdoor FM » 29 apr 2014 11:41

Het is inderdaad, hoe je het ook draait of keert, een misbaksel van Gamin. Je zal echt het instructiefilmpje (van meer dan 15 minuten !!!!!) van Hans moeten bekijken om te weten wat je moet doen.
Zumo 590, BMW R1200RT, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4382
Geregistreerd: 30 mei 2005 19:49
Woonplaats: Holsbeek

Re: Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 12:24

Ik heb het draadje gelezen en snap het inmiddels, maar wordt er niet vrolijk van. De 590 is dus feitelijk een nutteloos ding van 650 euro. Samengevat:

- Als je een route start MOET je een route laten berekenen naar het begin van de route als je niet toevallig op het beginpunt staat (slecht)
- Als je viapunten 'soft' maakt in BC kun je van de route afwijken en zonder problemen weer terug de route vervolgen. (goed)
- Als je om wat voor reden dan ook je route halverwege opnieuw moet laden, en je hebt braaf volgens het vorige punt alle route punten 'soft' gemaakt, dan ben je fucked omdat je dan OF weer naar het begin van de route moet, OF je route wordt vernacheld door te berekenen naar het eindpunt. (heel, heel slecht)

Met andere woorden, als je gps of je route halverwege een tour crashed (is gelukkig in het verleden nooooooit voorgekomen), dan kun je het gevoegelijk wel vergeten om je route verder af te kunnen maken.

Heel fijn. Wordt steeds blijer van mijn nieuwe aanwinst...
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor Frank » 29 apr 2014 13:17

Ik heb zelf een Zumo 350 en dit verschijnsel ken ik maar al te goed. Wat ik ook anderen heb aangeraden: de 350/590 moet je niet beschouwen als een upgrade van de 550/660 serie. De behandeling van routes in het toestel is fundamenteel anders, zoals jullie hebben gemerkt. Beschouw het eens als een heel nieuw toestel met een andere gebruiksaanwijzing! Ik kom zelf van een 2610 af en heb ook even moeten wennen, maar ik beschouw nu de 350 als het beste GPS toestel dat ik ooit heb gehad!

Even de punten van afterburner aflopen:

afterburn schreef:Als je een route start MOET je een route laten berekenen naar het begin van de route als je niet toevallig op het beginpunt staat (slecht)
Waarom is dit slecht? Als je een route wil rijden, is het toch logisch dat je naar het beginpunt wil? Als je halverwege wil starten, kan je dat gemakkelijk doen door een aparte route te maken naar het punt waar je de route wil oppakken. Is niet meer dan een minuutje werk in Basecamp. Als je daar bent, de te rijden route activeren en alles gaat gaat weer goed.
Of pas de route thuis zodanig aan dat je vanaf huis de route kunt activeren. Iets meer werk, maar valt in de praktijk reuze mee.

afterburn schreef:- Als je viapunten 'soft' maakt in BC kun je van de route afwijken en zonder problemen weer terug de route vervolgen. (goed)
Prima toch?

afterburn schreef:Als je om wat voor reden dan ook je route halverwege opnieuw moet laden, en je hebt braaf volgens het vorige punt alle route punten 'soft' gemaakt, dan ben je fucked omdat je dan OF weer naar het begin van de route moet, OF je route wordt vernacheld door te berekenen naar het eindpunt. (heel, heel slecht)
Als je nog steeds op de route bent, is er geen enkel probleem. Kies het eindpunt als punt waar je naar toe wil gaan en je route blijft gewoon intact. Als je van de route afgeweken bent: zie je tweede punt. Laat de route actief en rij op zicht terug naar de route (herberekenen wel 'uit' laten staan, zoals altijd geadviseerd wordt!).
Mijn Zumo 350 heeft zoch nog nooit (in twee jaar tijd en meer dan 6000 km aan vooraf gemaakte routes gereden) zodanig 'misdragen' dat ik hem helemaal uit moest zetten en de route opnieuw activeren.

En als laatste: de 3xx/590 kunnen tegenwoordig ook omgaan met tracks. Ik heb dat nog niet getest, maar misschien dat dit ook nog soelaas biedt voor je kritiekpunten. Zie de betreffende posts en filmpje van MrGPS
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 14:22

Frank schreef:Ik heb zelf een Zumo 350 en dit verschijnsel ken ik maar al te goed. Wat ik ook anderen heb aangeraden: de 350/590 moet je niet beschouwen als een upgrade van de 550/660 serie. De behandeling van routes in het toestel is fundamenteel anders, zoals jullie hebben gemerkt. Beschouw het eens als een heel nieuw toestel met een andere gebruiksaanwijzing! Ik kom zelf van een 2610 af en heb ook even moeten wennen, maar ik beschouw nu de 350 als het beste GPS toestel dat ik ooit heb gehad!

Even de punten van afterburner aflopen:

afterburn schreef:Als je een route start MOET je een route laten berekenen naar het begin van de route als je niet toevallig op het beginpunt staat (slecht)
Waarom is dit slecht? Als je een route wil rijden, is het toch logisch dat je naar het beginpunt wil? Als je halverwege wil starten, kan je dat gemakkelijk doen door een aparte route te maken naar het punt waar je de route wil oppakken. Is niet meer dan een minuutje werk in Basecamp. Als je daar bent, de te rijden route activeren en alles gaat gaat weer goed.
Of pas de route thuis zodanig aan dat je vanaf huis de route kunt activeren. Iets meer werk, maar valt in de praktijk reuze mee.

Omdat ik zelf wel kan bepalen wat ik wil en hoe ik daar wil komen. Ik wil op zijn minst de keus hebben om dit te doen.
Frank schreef:
afterburn schreef:Als je om wat voor reden dan ook je route halverwege opnieuw moet laden, en je hebt braaf volgens het vorige punt alle route punten 'soft' gemaakt, dan ben je fucked omdat je dan OF weer naar het begin van de route moet, OF je route wordt vernacheld door te berekenen naar het eindpunt. (heel, heel slecht)
Als je nog steeds op de route bent, is er geen enkel probleem. Kies het eindpunt als punt waar je naar toe wil gaan en je route blijft gewoon intact. Als je van de route afgeweken bent: zie je tweede punt. Laat de route actief en rij op zicht terug naar de route (herberekenen wel 'uit' laten staan, zoals altijd geadviseerd wordt!).
Mijn Zumo 350 heeft zoch nog nooit (in twee jaar tijd en meer dan 6000 km aan vooraf gemaakte routes gereden) zodanig 'misdragen' dat ik hem helemaal uit moest zetten en de route opnieuw activeren.

En als laatste: de 3xx/590 kunnen tegenwoordig ook omgaan met tracks. Ik heb dat nog niet getest, maar misschien dat dit ook nog soelaas biedt voor je kritiekpunten. Zie de betreffende posts en filmpje van MrGPS

Mijn 660 heeft bijv toch regelmatig dat hij ineens spontaan de route vergeten is of volledig in de war is geraakt en dat opnieuw starten gewoon moet. Zolang de route actief is, is er niet echt een probleem. Op het moment dat je in de middle of nowhere ineens halverwege een route opnieuw moet laden, potentieel wel. Ik plan mijn routes niet voor niets thuis op de computer en wil dus niet dat de zumo er rare dingen mee gaat lopen doen. Ik wil gewoon heel simpel mijn route opnieuw kunnen laden en daarbij moet op zijn minst gevraagd worden of ik naar het beginpunt geleid wil worden ja of nee, en wil ik niet gedwongen worden om bepaalde punten aan te doen.

Kortom, IK wil de beslissingen maken. En als ik beslis dat de gps bepaalde dingen mag doen, prima. Maar ik wil niet dat een gps voor mij beslissingen gaat nemen over hoe een bepaalde route die ik gemaakt het gevolgd moet worden.
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor tony rave » 29 apr 2014 14:44

Mijn 60CSx rekent ook vanaf de huidige locatie naar het beginpunt van de route.
Als ik dat niet wil (meestal wel) heb ik 2 oplossingen die misschien ook voor de Z590 werken.

1. Ik dupliceer de route (in de Nav zelf, ik ben immers meestal onderweg) en verwijder in dit duplicaat de niet gewenste viapunten. Dat kan uiteraard ook in de oorspronkelijke route als die niet origineel hoeft te blijven.

2. Ik open de route, selecteer het viapunt waar ik wel heen wil, vervolgens 'go-to'.
Eenmaal op de oorspronkelijke route aangekomen is het een kwestie van de route opnieuw activeren. Dan wil ie weliswaar eerst naar het beginpunt, maar je negeert dat en vervolgt de route. Al snel pakt ie dan de juiste aanwijzingen weer op. Wil je de lus naar het beginpunt tot aan je huidige plek kwijt dan rij je met opzet een stukje verkeerd en na automatische herberekening vervalt de lus.

Als ik onderweg wil afwijken van de route is het een kwestie van 'stop navigation' en daarna weer 'resume navigation'. Intussen is er dus geen andere naviagatie opdracht mogelijk, op 'kaart' en/of 'track' je weg vinden.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx, MS-6.13.7.s voor routes, BC voor tracks- en databeheer
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1419
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Trips/routes

Berichtdoor Léon Franssen » 29 apr 2014 15:13

Dag Afterburn,

Voor de helft van de prijs kom ik hem onmiddellijk halen. :wink:

Groetjes Léon
BMWR1100RT - SPIII - SP2720 - SP2820 - Colorado 300 - Zumo 350LM - OMK 4.10
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.
Avatar gebruiker
Léon Franssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 20 jan 2005 19:32
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 15:18

Ik denk dat er dan nog wel meer zijn Leon. ;)

Maar het is wel weer typisch Garmin: dingen anders doen dan ze de afgelopen 15 jaar hebben gedaan, en dan niet noodzakelijkerwijs beter. Ze zouden zo ondertussen toch mogen weten dat motorrijders graag maximale controle houden en niet de controle over willen dragen aan een dom apparaat.
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor Léon Franssen » 29 apr 2014 15:36

Was ook maar bedoeld als grap.
Je moet daar eigenlijk aan gewend zijn, want microsoft doet niets anders.
Ik ben zelf in het bezit van de 350 en heb me na de 2820 ook helemaal moeten omstellen.
Ik kom uit het onderwijs en daar kennen ze geen problemen, alleen maar uitdagingen. Zie dit hier ook zo :wink:
Vooral de overstap van mapsourse naar basecamp is voor veel mensen een moeilijke stap.
De mens is een gewoonheidsdier en houdt derhalve niet van te veel veranderingen.
Maak je dus niet te druk, want als je voorgaande apparaten onder de knie hebt gekregen, lukt het met de 590 ook wel.

Groetjes Léon
BMWR1100RT - SPIII - SP2720 - SP2820 - Colorado 300 - Zumo 350LM - OMK 4.10
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.
Avatar gebruiker
Léon Franssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 20 jan 2005 19:32
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 15:38

Als Mac gebruiker ben ik al een tijdje bekent met BaseCamp en heb ik ook al jaren niet meer met de grappen grollen van Microsoft van doen. :D

Ik maar me meer druk over het feit dat er zulke banale dingen gewoon ontbreken.
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor Frank » 29 apr 2014 16:00

afterburn schreef:Omdat ik zelf wel kan bepalen wat ik wil en hoe ik daar wil komen. Ik wil op zijn minst de keus hebben om dit te doen.

Deze opmerking snap ik echt niet. Je hebt toch nog steeds maximale controle: je bepaalt zelf (weliswaar vooraf) hoe je een route wil rijden. Je besteedt toch tijd om een route te maken in Basecamp, een paar tellen meer werk en je heb hem vanuit huis gemaakt...

afterburn schreef:Mijn 660 heeft bijv toch regelmatig dat hij ineens spontaan de route vergeten is of volledig in de war is geraakt en dat opnieuw starten gewoon moet.

Heb ik met de Zumo 350 in de afgelopen 2 jaar nog nooit (hand op mijn hart) meegemaakt. Is een veel stabieler apparaat, wat dat betreft. Bovendien, als je dat meemaakt sta je zeer waarschijnlijk nog op de route, en levert opnieuw activeren je echt geen andere route op!

Nogmaals: zet de knop om en beschouw de 590 niet als een doorontwikkeling van de 660, want dat is die zeker niet! Ik heb met mijn 350 een paar dagen zitten klooien totdat ik dit door had, en je hebt gelezen hoe ik nu over het toestel denk...
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Trips/routes

Berichtdoor afterburn » 29 apr 2014 16:13

Frank schreef:
afterburn schreef:Omdat ik zelf wel kan bepalen wat ik wil en hoe ik daar wil komen. Ik wil op zijn minst de keus hebben om dit te doen.

Deze opmerking snap ik echt niet. Je hebt toch nog steeds maximale controle: je bepaalt zelf (weliswaar vooraf) hoe je een route wil rijden. Je besteedt toch tijd om een route te maken in Basecamp, een paar tellen meer werk en je heb hem vanuit huis gemaakt...

Even een niet zo hypothetische situatie:

Ik rij altijd op de bonnefooi, dus ik boek geen hotels. Ik ga naar het buitenland. Ik maak mijn routes zo, dat ze ongeveer een dag rijden lang zijn. Omdat ik geen hotel boek, laat ik mijn route eindigen bij een dorp waar ik denk een hotel te kunnen vinden. Dat kan in dat dorpje zijn, of een dorpje verderop. Verder niet belangrijk. Bij mij is tevens het eindpunt van de ene route, het beginpunt van de volgende. Houdt het lekker simpel en overzichtelijk. Als ik nu 10km verderop in een hotel zit, heb ik er totaal geen zin in dat mijn GPS mij gaat vertellen dat ik eerst 10km terug moet rijden naar het begin van de route. Ik wil gewoon die verrekte route op mijn scherm zien, zodat ik zelf op de manier die ik wil en waar ik wil die route vanuit mijn hotel kan oppakken en mijn weg vervolgen.

Ik snap echt niet hoe dit concept zo moeilijk te begrijpen is. En ja daar kun je misschien omheen werken. Maar dan mis je het punt. Ik hoor me niet te hoeven aanpassen aan het apparaat, zeker niet voor iets elementair als het opvragen van een route. Het apparaat is er voor mij, niet andersom. Dat is het basis principe van gebruiksvriendelijk ontwerpen. Op het moment dat ik moeilijk moet gaan doen met truuken en omwegen om te bereiken wat ik wil dan zit er gewoon iets niet goed met het ontwerp.
Gijs

2003 BMW R1100S | 2007 BMW K1200S | http://www.sport-touring.eu | http://eurotravel.photos
Weg: GPS V | StreetPilot III | StreetPilot 2720 | zumo 550 | zumo 660
Nu: zumo 590
Avatar gebruiker
afterburn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 maart 2004 14:35
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trips/routes

Berichtdoor Léon Franssen » 29 apr 2014 16:41

Sinds de laatste update zit in de 350 de mogelijkheid in de instellingen om een irritant punt te verwijderen. Ik neem aan dat dat ook op de 590 zit. Probeer het eens op te zoeken.

Groetjes Léon
BMWR1100RT - SPIII - SP2720 - SP2820 - Colorado 300 - Zumo 350LM - OMK 4.10
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.
Avatar gebruiker
Léon Franssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 20 jan 2005 19:32
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Trips/routes

Berichtdoor tencats » 29 apr 2014 16:48

Ik doe dat ook altijd heel simpel.

Als ik een route start en ik ben niet bij het beginpunt, dan laat ik de Zumo maar een route maken naar het begin. De route die ik wil rijden is dan ook op het scherm te zien en dan rij ik er "op zicht" simpelweg heen. Eénmaal op de route hoef ik alleen het beginpunt te skippen of ik stop en start de route opnieuw.
Gebeurt niet veel want om de een of andere reden begin ik toch vaak bij het begin..


En de mogelijkheid een hard punt over te slaan is aanwezig via de optie: wijzig route.
Erik
Onderweg met BMW R1200RS, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Volgende

Keer terug naar Garmin Zumo 590

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten