Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

zumo 590 van de hak op de tak..

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014

Re: zumo 590 van de hak op de tak..

Berichtdoor Frank » 28 mei 2016 22:13

Lijkt me tamelijk overdreven om met elco's e.d te gaan prutsen, als met één druk op de 'play' button de muziek weer gaat spelen? Het is toch geen halszaak.... Just my 2 cents
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1809
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: zumo 590 van de hak op de tak..

Berichtdoor Hervelt » 28 mei 2016 22:38

Frank schreef:Lijkt me tamelijk overdreven om met elco's e.d te gaan prutsen, als met één druk op de 'play' button de muziek weer gaat spelen? Het is toch geen halszaak.... Just my 2 cents

Voor een technicus (zoals ik) stelt het niets voor en is het een leuke uitdaging. Maar ik zal het anderen niet aanraden. Als je verkeerd aansluit of kortsluiting krijgt door ondeugdelijke installatie is het dat echt niet waard. Dan maar op de play drukken.

Maar vind het wel heel vreemd als hij uitschakelt (op "tilt" gaat) a.g.v. een spanningsdip van het starten van de motor.
Of de accu is zo slecht..? , maar verder moet iedere motor regelmatig starten dus hadden ze daar wel een goede oplossing voor mogen bedenken (bijv standaard een grotere Elco in het toestel zelf)

(Misschien gaat het bij mijn eigen Zumo 660 wel net zo. Geen idee..., ik zet de muziek pas aan als ik al goed aan het rijden ben. Maar ik heb dan wel weer regelmatig het verschijnsel dat na starten mijn muziek vanzelf gaat afspelen.
Is misschien wel verwant aan jouw probleem/verschijnsel, oftewel door dezelfde oorzaak)
Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 478
Geregistreerd: 22 mei 2015 17:30
Woonplaats: Breda

Re: zumo 590 van de hak op de tak..

Berichtdoor p.raaymakers1 » 29 mei 2016 10:42

@Frank
Je kunt het misschien overdreven vinden, maar voor diegene die de zumo ook als mp3 speler gebruiken is het een irritant probleem. Daarnaast is het een functie die ingebouwd is door Garmin en mag je verwachten dat het naar behoren werkt.
Als je een auto koopt met airco vind je het toch ook niet acceptabel dat de airco regelmatig hapert omdat je een auto gekocht hebt waarvan de hoofdfunctie het rijden is? Dus de airco is maar bijzaak.
In dit opzicht ben ik het wel een beetje beu om telkens allerlei work arounds te gaan verzinnen omdat de zumo bepaalde tekortkomingen heeft. En als men adverteert met alle mogelijkheden van een apparaat, mag ik ook verwachten dat alles naar behoren werkt. Tenzij men adverteert met: "Het is een navigatie apparaat. We hebben wel andere functies toegevoegd en als je geluk hebt doen het die af en toe" Maar ja dat zal dan wel weer verkoop technisch niet zo handig zijn. :roll:
Kortom het apparaat doet op meerdere fronten NIET wat je er van mag verwachten. Dit zou een argument kunnen zijn om de aankoop terug te draaien.

Ik weet niet wat precies het verschil is tussen een spannings dip en spanningsval. Maar bij mij viel het voltage van de oude accu terug naar 10,5 volt tijdens het starten. Waardoor de zumo op tilt ging. Nu bij de nieuwe accu valt het voltage terug naar 10,9 volt en heb ik géén probleem meer. De zumo is aangesloten op de originele aansluiting aan de kabelboom van BMW bedoeld voor het aansluiten van een navigatie toestel. Voorheen had ik mijn 550 op dezelfde manier aangesloten en was het nooit een probleem.
Inmiddels heb ik van iemand gehoord dat hij hetzelfde probleem met zijn 595 opgelost heeft door deze middels een relais rechtstreeks aan te sluiten op de accu. Bij overigens een spiksplinter nieuwe BMW LC.
Punt blijft dat het volgens mij een probleem is wat volgens mij software matig op te lossen moet zijn. Als ik het contact van mijn auto aanzet, start mijn radio/navigatie ook op. Als ik dan de auto start, start ook de radio/navigatie ook opnieuw op maar daarna functioneert alles wel weer naar behoren.
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590
p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 27 jan 2007 02:36

Re: zumo 590 van de hak op de tak..

Berichtdoor Frank » 29 mei 2016 15:17

We hebben het hier wel over een navigatie toestel.... Wat mij betreft hebben navigatie functies absoluut voorrang op alle andere functies als het over firmware updates gaat. Als het afspelen van muziek werkelijk zo belangrijk is, sluit dan een MP3 speler direct op de headset aan.
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1809
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: zumo 590 van de hak op de tak..

Berichtdoor Hervelt » 29 mei 2016 15:36

p.raaymakers1 schreef:@Frank
Ik weet niet wat precies het verschil is tussen een spannings dip en spanningsval. Maar bij mij viel het voltage van de oude accu terug naar 10,5 volt tijdens het starten. Waardoor de zumo op tilt ging. Nu bij de nieuwe accu valt het voltage terug naar 10,9 volt en heb ik géén probleem meer. De zumo is aangesloten op de originele aansluiting aan de kabelboom van BMW bedoeld voor het aansluiten van een navigatie toestel.

Punt blijft dat het volgens mij een probleem is wat volgens mij software matig op te lossen moet zijn. Als ik het contact van mijn auto aanzet, start mijn radio/navigatie ook op. Als ik dan de auto start, start ook de radio/navigatie ook opnieuw op maar daarna functioneert alles wel weer naar behoren.

Heb het intussen wat verduidelijkt:
Een spanningsdip is een spannings terugval zoals jij hierboven beschreven hebt.
Dat die 10,5 of 10,9 volt het verschil uitmaken is een slechte zaak. Bij 10,5 volt zou dat toch geen problemen mogen geven.
(Wat ook kan is dat het toestel reageert op spannings piekjes i.p.v. de spanning van 10,5 volt. Spannings (inductie)-pieken krijg je bij het afschakelen van een schakelaar of relais. Maar zowel tegen een spannings-piek als -dip hoort het toestel beveiligd te zijn. (Toestel heeft immers een eigen intern voedings-stabilisatie circuit). In de praktijk worden spanningspieken al gedempt door de accu-capaciteit.
Daarom dat men ook wel zegt zo dicht mogelijk bij de accu aansluiten)

(Off-topic: Een spanningsval is een spanningsverlies over een belasting, weerstand, bedrading of schakelaar. Deze is afhankelijk van de stroom die er loopt. Hoe hoger de stroom, hoe hoger het spannings-verlies. Eigenlijk heb jij ook een kleine spanningsverlies door/over je originele BMW kabel aansluiting maar die is heel klein omdat de Zumo maar weinig stroom trekt.
Bij jou is het vooral de spannings-terugval aan de accu door het gebruik van de startmotor. Hier speelt wel de accukwaliteit een rol. Hoe slechter je accu, of hoe groter de interne weerstand van de accu, hoe groter de spanningsdip/terugval)
Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 478
Geregistreerd: 22 mei 2015 17:30
Woonplaats: Breda

Vorige

Keer terug naar Garmin Zumo 590

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten