Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Het batterijprobleem.... oplossen?

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Jaagpad » 23 apr 2017 12:31

Op het forum en bij waypoint Moordrecht (die de pinmodificatie voor me heeft uitgevoerd) wordt geadviseerd dat je tussentijds maar via de usb moet bijladen, daar de motorhouder bijna niet opgeladen wordt

De 590/595 verbruikt klaarblijkelijk veel meer stroom dan een 550/660. ( ik herken dit probleem ook niet op de montana, die laadde wel bij op de motor mount)

(ik heb hier een mooie aanvullende handleiding van waypoint voor gekregen, superservice btw)

Dan is het woord knullig niet misplaatst, temeer bij sommigen de express melding ook voorbij komt
Groet Rob

ktm superduke 1290
Zumo 590 icm senna 10c arai
Jaagpad
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 18 maart 2006 17:10
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 23 apr 2017 18:56

Jaagpad schreef:ik herken dit probleem ook niet op de montana, die laadde wel bij op de motor mount


De Z590 laadt ook bij in de motorhouder. Ik zou niet weten hoe ik anders een week of twee weken op de motor weg kan. In die tijd wordt de ZUMO bijna de gehele dag gebruikt. Het gebeurt wel dat we 8-9 uur per dag rijden. Al deze uren staat het toestel dan in de houder en wordt tussendoor niet bijgeladen via een adapter of iets dergelijks.

Maar ik denk dat vooral het in de kast liggen het probleem is. Soms ligt een toestel enkele weken in de kast en wordt dan weer eens gebruikt. In de tijd 'in de kast' wordt er ook stroom verbruikt. Ook bij mij ligt hij, vooral in de winter, best wel eens een tijd in de kast. Het toestel gaf dan regelmatig aan dat hij ver leeg was.
Ik ben donderdag, gisteren en vandaag best wat weg geweest (alle 3 de dagen meerdere uren) en ik heb net gekeken. Toestel geeft aan dat het vol is geladen.

Ook is het mogelijk dat het laadprobleem bestond voordat we wisten hoe de stekker gemodificeerd moest worden. Misschien is het door de modificatie wel opgelost.

Jaagpad schreef:Dan is het woord knullig niet misplaatst, temeer bij sommigen de express melding ook voorbij komt


Dat doet de mijne ook. Ik denk dat het bij iedereen zo gaat. Jij gaat ervan uit dat het een fout is. Ik denk dat het zo hoort. :mrgreen:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor guzzi vero » 23 apr 2017 21:13

en daarbovenop weten we ondertussen dat het beter is als hij niet gebruikt wordt hem 1 dag per maand aan een lader te hangen van min 2A
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 963
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 23 apr 2017 21:16

Dat doe ik met de motoraccu's trouwens ook. En dan niet een dag, maar een dag of 6-7
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 23 apr 2017 21:19

@hierboven; ik weet niet of de pinmodificatie het laden ten goede komt. Zou niet onlogisch zijn als ie daar ook beter in wordt. Mocht ie nu nog niet goed bijladen zou ik het toch ook wel als knullig willen omschrijven. Een navigatiesysteem zou geen 10a moeten verbruiken. 2a om fatsoenlijk op te laden zou toch mogelijk moeten zijn.

Heb vanmorgen de pins los gehad, en het gleufje van de originele 0,5mm naar ong. 1mm gebracht, lijkt nu wel beter te gaan.
Na opladen heeft ie een uurtje op 100% helderheid gehaald. Nog anderhalf uur later ging ie uit.
Nog niet om stijl van achterover te slaan, maar het zijn niet meer de minuten die het eerst waren.
MikeyMan
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 23 apr 2017 21:43

MikeyMan schreef:@hierboven; ik weet niet of de pinmodificatie het laden ten goede komt. Zou niet onlogisch zijn als ie daar ook beter in wordt. Mocht ie nu nog niet goed bijladen zou ik het toch ook wel als knullig willen omschrijven. Een navigatiesysteem zou geen 10a moeten verbruiken. 2a om fatsoenlijk op te laden zou toch mogelijk moeten zijn.


Ik heb om 19:56 een stuk geschreven waarin ik uitleg dat wij diverse keren weg zijn geweest waarbij we diverse dagen achter elkaar rijden en dan niet een uurtje maar dagen van 7-8 uur rijden zijn geen uitzondering. Dan zijn we 12-13 uur per dag onderweg. Het toestel zit dan alleen in de houder, er komt geen adapter aan te pas. Het opladen is dus nooit een probleem geweest.
Tijdens een vakantie op en neer naar Italië en daar wat rondrijden heb ik 56 rij-uren gemaakt. Zonder probleem.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 23 apr 2017 21:44

@ MikeyMan

guzzi vero schreef:en daarbovenop weten we ondertussen dat het beter is als hij niet gebruikt wordt hem 1 dag per maand aan een lader te hangen van min 2A


Zoals guzzi vero schrijft is dat extra bijladen vooral bedoeld als het toestel een maand of maanden stil ligt in de kast. Ook dan ontlaad een toestel namelijk.
En dat is eigenlijk net zo normaal als het af en toe bijladen van de motoraccu tijdens een winterstop.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 24 apr 2017 05:57

RonalT schreef:
MikeyMan schreef:@hierboven; ik weet niet of de pinmodificatie het laden ten goede komt. Zou niet onlogisch zijn als ie daar ook beter in wordt. Mocht ie nu nog niet goed bijladen zou ik het toch ook wel als knullig willen omschrijven. Een navigatiesysteem zou geen 10a moeten verbruiken. 2a om fatsoenlijk op te laden zou toch mogelijk moeten zijn.


Ik heb om 19:56 een stuk geschreven waarin ik uitleg dat wij diverse keren weg zijn geweest waarbij we diverse dagen achter elkaar rijden en dan niet een uurtje maar dagen van 7-8 uur rijden zijn geen uitzondering. Dan zijn we 12-13 uur per dag onderweg. Het toestel zit dan alleen in de houder, er komt geen adapter aan te pas. Het opladen is dus nooit een probleem geweest.
Tijdens een vakantie op en neer naar Italië en daar wat rondrijden heb ik 56 rij-uren gemaakt. Zonder probleem.


Das alleen geen 'opladen', maar draaiend houden.
Tot nu toe was het bij mij zo dat ie het op de motor prima deed. Maar vol erop was leeg eraf. En leeg erop was ook leeg eraf. Kun je prima duizenden kilometers mee rijden, maar zodra je hem van de houder haalt houdt het op.
MikeyMan
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor GPS Expert » 24 apr 2017 06:52

Dat zou dan nu na de modificatie goed moeten gaan. Op mij GS wordt de zumo wel degelijk geladen, leeg erop is vol eraf.

Mogelijk dat de mount bij jou op de motor niet direct op de accu zit, of dat de generator te weinig vermogen levert, maar dan zou je ook problemen met starten van de motor dienen te hebben.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
Avatar gebruiker
GPS Expert
 
Berichten: 3157
Geregistreerd: 24 jan 2013 22:41
Woonplaats: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Dingeman » 24 apr 2017 09:14

GPS Expert schreef:Dat zou dan nu na de modificatie goed moeten gaan. Op mij GS wordt de zumo wel degelijk geladen, leeg erop is vol eraf.

Mogelijk dat de mount bij jou op de motor niet direct op de accu zit, of dat de generator te weinig vermogen levert, maar dan zou je ook problemen met starten van de motor dienen te hebben.


Klopt, is ook zo bij mij.
Op de motor wordt hij bij mij wel degelijk bijgeladen.

PS
Ongeveer 1 jaar geleden de accu onder garantie vervangen bij WayPoint.
Deze nieuwe accu heeft het vanaf het begin goed gedaan.
Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 25 nov 2005 16:14

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor guzzi vero » 24 apr 2017 10:51

heb de truc met de speld dus ook gedaan en gps aangezet om te kijken hoelang hij het uithield. totaal vergeten natuurlijk dus helemaal leeg. zo de motor op (route zat er al in), wachten tot hij fix had om route op te starten en na een uur of 3 rijden van de houder gehaald bij een koffiestop en was hij helemaal opgeladen.
als hij dus op je motor niet laadt is er wel degelijk iets niet juist (houder, aansluiting).
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 963
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 24 apr 2017 16:37

MikeyMan schreef:Das alleen geen 'opladen', maar draaiend houden.


Het zou erg knap zijn als dat precies zou lukken. Er zijn vast omstandigheden dat het toestel wat meer verbruikt of bij andere instellingen wat minder.
Dat zou altijd betekenen dat hij in het ene geval leeg zou raken en in het tweede geval vol zou raken.
Dus dit verhaal gaat niet op.

MikeyMan schreef:Tot nu toe was het bij mij zo dat ie het op de motor prima deed. Maar vol erop was leeg eraf. En leeg erop was ook leeg eraf. Kun je prima duizenden kilometers mee rijden, maar zodra je hem van de houder haalt houdt het op.


Inderdaad, zodra je de voeding er af haalde was het snel over. Maar dat was eigenlijk altijd met de 590 voor de speld-modificatie. Ik laadde het toestel na de laatste accu omwisseling eens in de maand een tijd (24 uur) op. En als ik hem van de adapter afhaalde was hij ook binnen een half uur leeg. Na 10 minuten kreeg ik al de meldingen "accu leeg".
Maar nu blijft het toestel gewoon een hele tijd "vol", "half vol" en uiteindelijk "leeg".

Dus ik denk dat je je gehele verhaal wat bij moet stellen. De toekomst zal het uitwijzen.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 28 apr 2017 23:20

De truc met de speld uitgevoerd en eergisteren het toestel aangezet. Zodanig dat ik hem kon zien en na 2 uur en 10 minuten kwam de eerste keer de melding dat het toestel bijna leeg was. Van te voren kwam dat al na 10 minuten, dus 2 uur gewonnen. Het toetel nog langer aangelaten.
Toen was het behoorlijk leeg.

Vandaag een behoorlijk stuk gereden (180 km in 3:29 uur) en na de rit was het toestel helemaal vol. Ik heb vertrouwen in de toekomst. :-)
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 29 apr 2017 12:35

Hier ook een kleine update. Heb de Garmin net leeg op de motor gezet, drie kwartier gereden, en hij was 25% opgeladen. Dat heeft ie voorheen nooit gedaan.
MikeyMan
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 29 apr 2017 17:06

Aan het opladen is niets veranderd. Dus opladen deed ie van te voren misschien ook wel goed, alleen zagen we dat niet door de slechte stekker. Met het spelden-trucje is dit opgelost.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

VorigeVolgende

Keer terug naar Garmin Zumo 590

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten