Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Het batterijprobleem.... oplossen?

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor RonalT » 14 apr 2017 19:09

Het batterijprobleem staat ook in de paasnieuwsbrief (ik laat overigens het meeste weg):

WayPoint paasnieuwsbrief

Beste lezer,

Komend weekend is het Pasen! Voor onze klanten in het noorden en zuiden van het land goed nieuws, tweede paasdag zijn onze vestigingen in Leek en Venray geopend. Je kunt daar maandag terecht van 11.00 tot 16.00 uur. Daarnaast hebben we nog een paar leuke aanbiedingen en ander nieuws:

  1. WayPoint Leek en Venray tweede paasdag geopend
  2. TomTom Rider 450
  3. Nieuwe Mio Cyclo serie
  4. Zumo 590-595 accuprobleem (en oplossing)
  5. Motorkaart update
  6. Handige tip voor Geocachers
  7. Vacatures in Leek, Hilversum en Venray
  8. Enquête

4. Accu probleem Zumo 590LM en 595LM

Waarschijnlijk hebben de meeste Zumo 590LM en Zumo 595LM gebruikers wel eens ervaren dat de accu niet goed vol te laden is. Ook na een dag rijden op de motor geeft de accu binnen een paar minuten al aan dat deze weer leeg is. Dit komt doordat de Zumo tijdens het gebruik zoveel stroom vraagt dat hij niet meer in staat is om zijn accu op/bij te laden maar er kan ook nog een andere oorzaak zijn. Er zijn een aantal manieren om dit op te lossen. Het is in ieder geval belangrijk om de accu met enige regelmaat goed op te laden met een 2 ampère lader. De juiste methode leggen we hier uit. Weet je niet zeker of je een geschikte lader hebt, dan kun je er nu eentje voor € 5,- kopen.
Daarnaast zijn we er recentelijk achter gekomen dat een groot deel van het probleem veroorzaakt wordt door een slecht contact van de connector. Door de contactpennetjes van de accu te modificeren, krijgen we in de meeste gevallen de accu weer volledig operationeel. In onze vestigingen hebben we de juiste tools liggen om deze modificatie uit te voeren. Ben je in de buurt, heb je last van een slecht ladende accu en ben je klant van WayPoint kom dan even langs zodat we je accu kosteloos aan kunnen passen. Is de Zumo niet bij WayPoint gekocht of heb je motorvrienden die de Zumo elders hebben aangeschaft dan mag je uiteraard ook langskomen maar dan vragen we voor deze modificatie 15,- Euro.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3166
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 14 apr 2017 20:00

Wow, worked like a charm!

Edit: 15 euro rekenen om 5 seconden met een naald te rommelen is wel wat overdreven.
MikeyMan
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Mgent » 14 apr 2017 20:02

...
Laatst bijgewerkt door Mgent op 14 apr 2017 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Zumo 595, iPhone 8plus, Cardo G9x, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.4, CN Europe NTU 2020.10, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
Avatar gebruiker
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1827
Geregistreerd: 28 aug 2007 08:44
Woonplaats: Merelbeke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Mgent » 14 apr 2017 20:04

MikeyMan schreef:Wow, worked like a charm!

Edit: 15 euro rekenen om 5 seconden met een naald te rommelen is wel wat overdreven.


De " juiste " tools zijn voor minder dan 15€ te vinden in moeder de vrouw haar naaidoos. ;-)
Straf dat nu iedereen mijn tip gaat oppikken en er geld gaat aan verdienen.
Zumo 595, iPhone 8plus, Cardo G9x, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.4, CN Europe NTU 2020.10, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
Avatar gebruiker
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1827
Geregistreerd: 28 aug 2007 08:44
Woonplaats: Merelbeke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor rick » 14 apr 2017 20:33

Het "friemelen" met een naald in de connector is in veel gevallen niet voldoende en kan er daarnaast zelfs voor zorgen dat de connector niet meer vast wil klikken in het toestel.
Onze TD gebruikt daarom een iets uitgebreidere methode waar we ongeveer een kwartiertje mee bezig zijn. Bij die methode wordt het hele kanaaltje iets wijder en niet alleen het uiteinde. Anders zit je over een paar weken weer met hetzelfde probleem.
De uitleg is in de bijgevoegde PDF te vinden. De uitleg zetten we binnenkort ook op onze MyWayPoint website voor de mensen die het zelf uit willen voeren.

En wellicht ten overvloede, maar voor onze klanten voeren we dit gewoon gratis uit.
Bijlagen
WayPoint accu modificatie Zumo 59x.pdf
(814.37 KiB) 830 keer gedownload
Avatar gebruiker
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 27 aug 2005 09:00
Woonplaats: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 15 apr 2017 08:49

Vooruit, iets te kort door de bocht, excuus.
Laatste plaatje in de pdf kan ik overigens niet helemaal plaatsen. Zijn dat twee connectors?
MikeyMan
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 apr 2017 09:05

rick schreef:Het "friemelen" met een naald in de connector is in veel gevallen niet voldoende en kan er daarnaast zelfs voor zorgen dat de connector niet meer vast wil klikken in het toestel.


Ik ben zelf ook begonnen met het demonteren van de lipjes maar vond dat té lastig. Vervolgens gezocht naar een makkelijkere methode (het 'friemelen) en daar tot dusverre 100% score mee behaald. Inmiddels zie ik ook verschillende succesmeldingen.

Het risico op niet meer vastklikken van de connector bestaat in jullie methode ook (in je handleiding waarschuw je er ook voor). Daarbij is vooral van belang dat je niet geforceerd gaat duwen, maar gewoon, even eenvoudig als het 'friemelen' het contactje weer iets naar achteren drukt.

Omgekeerd: op jullie manier is de kans groter dat je de connector 'onklaar' maakt (e zie dan maar eens een nieuwe te vinden).

Ik raad echt aan eerst 'mijn' methode te proberen! Mocht dat niet werken kun je altijd nog een slag dieper gaan.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor rick » 15 apr 2017 09:48

Onze TD is er al een aantal weken mee bezig en hebben tientallen accu's getest met verschillende methodes. Daaruit is gebleken dat deze uitgebreidere methode de enige manier is voor langdurig succes.
Maar wij raden ook iedereen aan om langs te komen zodat wij het uit kunnen voeren (en het risico dan ook voor ons is). Vanwege de vele reacties op de nieuwsbrief hebben we toch maar besloten om de handleiding (die eigenlijk voor intern gebruik bedoeld was) openbaar te maken.

Iedereen staat natuurlijk vrij om de methode toe te passen die hem aan staat, maar wanneer je het zelf uit voert en de connector (of erger, de Zumo) raakt defect, dan valt dit in zo'n geval natuurlijk niet onder garantie.
Avatar gebruiker
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 27 aug 2005 09:00
Woonplaats: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor rick » 15 apr 2017 10:00

MikeyMan schreef:Laatste plaatje in de pdf kan ik overigens niet helemaal plaatsen. Zijn dat twee connectors?


De laatste afbeelding is het metalen plaatje die aan het uiteinde van het draadje zit en normaal dus in de connector zit.
De afbeelding is sterk uitvergroot
Avatar gebruiker
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 27 aug 2005 09:00
Woonplaats: Notter

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor QuattroFrits » 15 apr 2017 10:33

Ik heb bij mijn Zumo jullie methode toegepast, met behulp van een loep en een tandartshaak is het heel goed te doen en zonder iets te vernielen, maar het is en blijft priegelwerk.
Het is bij mij perfect gelukt en spaart mij dus weer 50,00 euro uit voor een nieuwe accu, het toestel is een Zumo 590 van het eerste uur, met de eerste accu en deze geeft nu gewoon helemaal vol aan na een kortstondige laadbeurt.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1804
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor MikeyMan » 15 apr 2017 10:53

Komt het bij de nieuwere accu's niet voor dan? Heb de indruk dat het dan nog mis gaat.
MikeyMan
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 18 okt 2013 20:30

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Mgent » 15 apr 2017 11:20

Het komt bij 590 en 595 voor. Toen ik het voor het eerst toepaste was het op mijn 590 ondertussen op de 595 over gegaan en die had het zelfde probleem. Het zijn gewoon de contacten die te ver zijn ingedrukt in de fiche.
Mocht je nu constant de batterij er moeten uit nemen, zou ik inderdaad nog zeggen het kan verslechten. Echter eens de pinnetjes wat naar voor getrokken of geduwd, steek de de batterij weer in het toestel en blijft deze eigenlijk zitten. Dus contacten kunnen niet verslechten of weer achteruit geraken.
Mijn oude batterijden van de 590 en de nieuwe hebben zo een nieuw leven gekregen. Maar wie eens niet wil friemelen, die geeft maar 50€ euro uit, aan een batterij met het zelfde probleem.
Zumo 595, iPhone 8plus, Cardo G9x, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.4, CN Europe NTU 2020.10, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
Avatar gebruiker
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1827
Geregistreerd: 28 aug 2007 08:44
Woonplaats: Merelbeke

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor QuattroFrits » 15 apr 2017 11:28

Iemand bij mij in de buurt die dit niet zelf durft of kan, wil ik best helpen.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1804
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor FM » 15 apr 2017 14:41

De bushalte 500 m van bij mij thuis af heet 'Hulsberg'. Maar ik heb zo een lichtbruin vermoeden dat ik je daar toch niet ga vinden. :D

Dus toch maar zelf wat gepriegeld, en ja, het lijkt te lukken ! :P
Zumo 590, BMW R1200RT, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4490
Geregistreerd: 30 mei 2005 19:49
Woonplaats: Holsbeek

Re: Het batterijprobleem.... oplossen?

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 apr 2017 22:04

rick schreef:maar wanneer je het zelf uit voert en de connector (of erger, de Zumo) raakt defect, dan valt dit in zo'n geval natuurlijk niet onder garantie.


En da's exact de reden dat ik, als je het zelf uitvoert, de eenvoudigere methode aanraad.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

VorigeVolgende

Keer terug naar Garmin Zumo 590

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast