Diverse suggesties, waarvan een aantal zinloos, of achteraf en niets is zeker.
Als je dit soort problemen hebt: Ga bij Waypoint langs.
Ook als je geen klant bent: ze helpen je wel, maar brengen daar dan wel een bedrag voor in rekening.
Je zegt:
"- Een backup gemaakt met JDM.".
Wanneer heb je die back-up gemaakt? Op het moment dat de gps nog oké was?
Regel 1: als je een gps in je bezit krijgt is de eerste en belangrijkste stap: maak een volledige back-up van het interne geheugen van de gps.
Dat kan met JDM, maar ik geef er de voorkeur aan om dat handmatig te doen. Verschillende back-ups gemaakt op verschillende tijdstippen staan in verschillende folders op mijn back-up schijf.
Maar als je een back-up hebt gemaakt op het moment dat de gps niet meer opstart, dan is dat nutteloos. En als je daarmee je enige goede back-up hebt overschreven… dan is dat zeer ongewenst.
Een aantal opties om je probleem op te lossen...
Garmin procedure: hoe een Reset uit te voerenFirmware updateGa terug naar een vorige versie óf – beter – gewoon de huidige versie nogmaals: er is geen reden om de firmware versie als schuldige aan te wijzen. Tenzij de installatie onvolledig was: dan hang je nu tussen wal en schip.
Ted schreef:Ik heb versie 3.00 als beschreven in de map Garmin gezet, maar daar bleek al een GUPDATE.GCD te staan van gisteren.
Dat zou ook kunnen beteken dat de update mislukt is en - daarom - nu met een andere versie ook mislukt.
Kopieer dit bestand naar "<Internal Storage>\garmin\GUPDATE.GCD", in jouw situatie: "G:\garmin\GUPDATE.GCD".
Dus niet op de SD kaart zetten, dat werkt niet.
Zoek naar corrupte bestanden.
Je hebt met JDM hier al een overzicht geplaatst.
Maar JDM herkent niet alle corrupte bestanden.
Verdacht zijn alle bestanden die in 2017 zijn gewijzigd.
Blijf – voorlopig – af van "G:\Garmin\gmap*.*".
Dat zijn kaartbestanden, van Garmin en daarmee redelijk onverdacht.
Wel verdacht zijn:
Deze hele folder zou ik (eerst back-up maken) leeg maken.
De gps maakt daarna een nieuw profiel aan.
Eigen ervaring: mijn profiel (FIETSEN.gpf) bevatte de inhoud van "Current.gpx" (mijn laatst gereden track). En nee, mijn gps kon niet meer opstarten met een dergelijk corrupt profiel. Daarom is dit wat mij betreft de eerste verdachte.
Vervolgens:
- "G:\Garmin\GarminDevice.xml"
- "G:\Garmin\system.xml"
Ook deze bestanden kun je gewoon weggooien. Als de gps opstart worden deze opnieuw aangemaakt. Ze zijn niets meer dan een beschrijving van het gps systeem.
En ja, ook deze kunnen corrupt raken: Garmin slaagt er regelmatig in om alle bestanden die worden geschreven of gewijzigd af en toe corrupt te maken. Maar ik heb zelf nooit ervaren dat dit (met xml bestanden) tot opstartproblemen leidde.
Ook een algemene tip: als je zoekt naar corrupte bestanden, bekijk deze dan (met Notepad of een andere Fileviewer). Meestal herken je iets wel als zijnde corrupt. Als ik "Woerden" of "Amsterdam" zie staan in een xml bestand dan is dat nooit (...) goed.
Vervolgens:
- "G:\Owner_information.txt"
Want door jou aangemaakt, al dan niet met JDM, en dit kan dus ook corrupt zijn.
En tenslotte:
Dit bestand ken ik niet, zou een opdracht kunnen zijn van Garmin Express waarin Garmin Express zegt wat de gps moet doen als deze – opnieuw – opstart.
Dit is een forse aanname, niet gehinderd door kennis of ervaring, maar als het klopt klinkt dit ook als een mogelijke oorzaak. Immers juist het opstarten gaat fout.
Stel (wishful thinking): Garmin Express zet een update bestand klaar en geeft via "G:\Garmin\.express" de opdracht aan de gps wélk bestand én wélke versie moet worden uitgevoerd tijdens opstarten. Als jij dan handmatig dat bestand wijzigt... gaat het daarom misschien niet werken?
Als allerlaatste optie:
Als (...) je een goede en volledige back-up hebt van vóór het opstartprobleem: zet deze back-up terug. Volledig!
Er mogen dus ook geen nieuwere bestanden op de gps achter blijven.
Waarschuwing: een JDM back-up heeft als voordeel dat je deze ook met JDM terug kunt zetten. Doe dat dan ook met JDM. Ik hoop (neem aan) dat JDM tijdens een Restore óók de bestanden verwijdert die niet in de back-up aanwezig zijn (en dus mogelijk corrupt zijn). Ik ga dat zelf niet uitproberen zonder een goede reden te hebben.
Als je een eigen back-up terugzet kan ik me voorstellen dat iemand begint met het formatteren of leeg maken van het geheugen (ik zou dat zelf kunnen bedenken). Geen probleem (!) zolang je de verbinding met de GPS (intern geheugen) vanuit Windows
niet verbreekt en
direct de back-up terugzet.
Maar als het geheugen van de GPS is gewist herkent Windows dit, ná opnieuw starten van de GPS, niet meer als externe drive en kun je het geheugen dus niet meer benaderen! (bron: Arjen, Waypoint Notter).
En de belangrijkste vraag als laatste:
Wanneer startte de gps nog goed op?
En wat heb jij (!) gedaan daarna waardoor deze nu niet meer goed opstart? Als je iets kunt bedenken is dat een mogelijke verklaring.
Als jij echt (!) niets hebt gedaan: sommige dingen kunnen ook stuk gaan. En moeten dan gerepareerd of vervangen worden. Je leverancier is de eerst aangewezen instantie om dit te regelen. Maar ook Garmin Nederland heeft voor mij al twee keer een GPS omgeruild. En Waypoint ook één keer, dus drie keer in totaal.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel