Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Garmin servers niet te bereiken

De eTrex serie met touchscreen

Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 10 okt 2018 20:46

Hopelijk plaats ik dit nu wel in het goede forum. Onderstaand al een heel verhaal over mijn problemen met mijn Garmin etrex Touch 25.
Vandaag heb ik Garmin Express en ook Garmin Basecamp opnieuw geïnstalleerd. Ik ontdekte dat ik met geen van beide programma's verbinding kan maken met de Garmin servers. Web Updater kan trouwens ook geen verbinding meer maken, gisteren nog wel.
Al talloze malen heb ik een 'Master Reset' uitgevoerd, dat wil zeggen: ik heb de Garmin aangezet en zodra het logo en de tekst verscheen, op de linkerhoek gedrukt. Ik kreeg de vraag of ik alle gebruikersgegevens wilde wissen en ja, dat wilde ik, dus ik heb op die knop gedrukt. Vervolgens worden alleen de instellingen naar default teruggezet en alle gegevens blijven gewoon staan. Dus: het gaat anders dan bij een telefoon of een tablet, waarbij 'back to factorysettings' alle gegevens weghaalt, en de bestanden die er oorspronkelijk op stonden weer terugzet.
Ik vermoed dat er op de een of andere manier iets is overschreven of verwijderd op de Garmin, misschien door Windows 10, misschien door Basecamp of Garmin Express. Alleen kan ik niet ontdekken of het mogelijk is het toestel weer geheel in de oorspronkelijke staat te krijgen en zo ja, hoe ik dat zou moeten doen.
Bedankt voor jullie aandacht.



Goedeavond allemaal,
Sinds eind augustus heb ik een Garmin etrex 25 Touch. In het begin ging alles prima, maar een paar weken geleden kon Garmin Express ineens niks meer met mijn toestel. Het programma zag mijn Garmin wel, maar ik kreeg steevast de melding ‘we’re unable to add this device because our servers are unavailable at this time’. De garmin kan wel gewoon worden benaderd via Windows Explorer, Basecamp, MapUpdater en noem maar op.
Ik dacht dat het aan de Windows 10 instellingen lag, want windows 10 werkt niet heel lekker met Garmin Express, maar ik heb het toestel geprobeerd te koppelen op Garmin Express op een Mac en dat ging ook niet.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er iets mis is met wat er in het toestel staat: de ID wordt wel gevonden, maar het serienummer niet. En als ik bij de tab ‘device’ kijk in Basecamp, zie ik ook een foutmelding.
Aha, dacht ik, een harde reset en dan staat alles weer zoals toen ik het ding kocht. Maar nee, dat lukt niet. De ‘harde reset’ doet niks meer dan de instellingen naar default terugzetten en laat verder alle waypoints en gpx-bestanden staan. En nog steeds kan ik niks met Garmin Express.
Ik hoop dat iemand hier de gouden tip voor mij heeft. Hoe ik naar de echte fabrieksinstellingen terug kan bijvoorbeeld, zoals je dat ook zou doen met een telefoon. Of whatever...
Laatst bijgewerkt door PetraO op 9 okt 2018 20:35, in totaal 1 keer bewerkt.
PetraO

Berichten: 2
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17
Omhoog
Re: Probleem met Garmin eTrex 25 touch
Berichtdoor HaWee » 9 okt 2018 19:44

welkom Petra,
je bent een beetje verdwaald, gps probleem dus :wink:
dit forumonderdeel is voor de "vorige generatie" Etrex , er zijn nog 2 andere subfora met Etrex in de naam. Jij moet het Etrex Touch subforum hebben.


Harde reset vind je hier http://static.garmin.com/shared/uk/cust ... /NL_MR.pdf voor de verschillende types.

Je zou ook eens even JDM http://www.javawa.nl/jdm.html kunnen installeren en daarmee je gps controleren.
evt kun je een rapportage maken via Extra-Rapportage - op JaVaWa site en dan de internet link die je krijgt hier plakken dan kunnen we eens meekijken.


Wat wil je trouwens doen met Express met je Touch?
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist

Berichten: 20754
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven
Omhoog
Re: Probleem met Garmin eTrex 25 touch
Berichtdoor PetraO » 9 okt 2018 20:05

Oh, sorry voor het reageren in het verkeerde forum. Express heb ik nodig voor het handig overzetten van lijsten met Geocaches. Dat is eigenlijk het enige.
Maar bedankt voor je tips: die harde reset had ik al wel gevonden en ook uitgevoerd, maar dat doet hij niet zoals ik zou verwachten. Het lijkt erop dat er een bestandje op het apparaat kapot is of zelfs ontbreekt.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor HaWee » 10 okt 2018 21:33

heb je dit al gedaan?
Je zou ook eens even JDM http://www.javawa.nl/jdm.html kunnen installeren en daarmee je gps controleren.
evt kun je een rapportage maken via Extra-Rapportage - op JaVaWa site en dan de internet link die je krijgt hier plakken dan kunnen we eens meekijken.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20763
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 10 okt 2018 21:47

Heb ik gisteren gedaan: de tool geeft aan dat er geen corrupte bestanden zijn, maar ik zou nog zo’n rapportage kunnen maken, ja. Goed idee.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 10 okt 2018 22:45

Geen enkele app blijkt contact te kunnen maken met de Garmin servers, ook JDM niet. JDM geeft verder (weer) aan dat er geen corrupte bestanden worden gevonden.
Ik heb, via JDM, GarminDevice.xml gewist en daarna het toestel gestart, waardoor er een nieuwe wordt aangemaakt, maar ook dat heeft geen resultaat.
Hoe ik een rapport moet maken via de JDM site kon ik even niet vinden.
Vervelend, dat zoiets zo moeilijk te verhelpen is.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor HaWee » 10 okt 2018 23:02

HaWee schreef: rapportage maken via Extra-Rapportage - op JaVaWa site en dan de internet link die je krijgt hier plakken dan kunnen we eens meekijken.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20763
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor HaWee » 10 okt 2018 23:04

PetraO schreef:Geen enkele app blijkt contact te kunnen maken met de Garmin servers, ook JDM niet. .



heb je misschien een te ijverige firewall?


Als ik Express opstart (de oude) dan verteld hij al dat er a: een update voor Express is en b: als ik de Montana kies (niet aangesloten) dat er een firmware update voor is (voor Huntview, interesseert me niet)
Laatst bijgewerkt door HaWee op 10 okt 2018 23:09, in totaal 1 keer bewerkt.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20763
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor guzzi vero » 10 okt 2018 23:08

of een VPN die de boel saboteert
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 11 okt 2018 08:48

Hmmm, ik denk niet dat het een probleem met de firewall is. Toen ik gisteren GarminDevice.xml had verwijderd en ik direct daarna verbinding probeerde te maken met de Garmin server kreeg ik (in express) de melding ‘Invalid chart’. Logisch, het toestel kon geen verbinding maken met die xml.file. Dus hoogstwaarschijnlijk is er een van de bestanden kaduuk. Of misschien wordt er een fout gemaakt in het opbouwen van de xml-file. Mogelijk is een van de kaarten de boosdoener, want dat kan ook voorkomen, las ik op JDM.
Ik zal nog eens proberen of het me lukt een scanrapport te maken.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 11 okt 2018 12:39

Het rapport van JDM staat hier: http://jdm.javawa.nl/9uyl

Inmiddels heb ik de kaarten (open street map, die van express komen) op de SD kaart gezet en geprobeerd de server te bereiken zonder SD kaart. Geen resultaat.
Als ik nu Garmin Express open, terwijl de Garmin aan de computer hangt, krijg ik eerst een melding met 'Invalid chart' en dan verschijnt er nog een met wel mijn GPS, maar helaas ook direct met de melding dat er geen contact kan worden gemaakt met de server.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor HaWee » 11 okt 2018 16:13

Zo te zien werk je met een Mac
In JDM moet je via Extra-Mac prullebak uitzetten kiezen.
Verder cleaneject http://www.javawa.nl/cleaneject.html installeren en volgens de instructie gebruiken om je gps en sd los te koppelen van de Mac.

je server niet bereikbaar probleem is erg vreemd, kleine kans dat het verholpen wordt door deze acties maar ik ben bang van niet.

Je kunt eventueel een Helpdesk sessie boeken bij gps-expert http://www.gps-expert.nl/cms/gpshelpdesk ik verwacht dat je daarmee snel kunt worden geholpen
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20763
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 11 okt 2018 16:20

Ik werk met Windows 10, ik heb een desktop en een laptop en beiden geven problemen. Maar als jij denkt, dat ik op een Mac werk, zal er wellicht ergens een file staan die dat suggereert.
Ik ga straks, als mijn werk is gedaan, toch die mac-prullenbak uitzetten en dan dat cleantooltje gebruiken. Je weet nooit.
En, als het allemaal niet lukt, zal ik gebruik maken van die helpdesk. Er zit nog garantie op het apparaat, maar ik denk eigenlijk niet dat dit eronder valt. Het ding functioneert verder wel goed.
Bedankt!
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor HaWee » 11 okt 2018 16:28

als jij met Win10 werkt dan kun je die prullebak niet uitzetten en cleaneject niet gebruiken.
Maar er staan een flinke voorraad bestanden op je gps en sd die gemaakt zijn door een Mac dus je gps heeft ooit aan een Mac gehangen en zo te zien zeker op 8 oktober en 1 september van dit jaar.


je kunt dus cleaneject niet gebruiken maar wel de info lezen die daar staat, misschien helpt dat.


Voordat je iets gaat proberen te veranderen zou ik EERST een volledige backup maken van zowel je gps als je sd kaart.

Het beste is dat te doen met JDM die maakt ook een backup van zaken die verkenner mist.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20763
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor JaVaWa » 11 okt 2018 16:30

HaWee schreef:In JDM moet je via Extra-Mac prullebak uitzetten kiezen.

Nee hoor, dat moet helemaal niet. Het kan handig zijn, maar meer ook niet.
Altijd CleanEject gebruiken voor het uitwerpen is echter wel aan te bevelen, en als je dat doet is het uitschakelen van de prullenbak overbodig. CleanEject wist namelijk ook de prullenbak-bestanden op het device.

@PetraO: welke versie van Express heb je?
Heb je de Garmin helpdesk al geprobeerd? Al komen ze helaas wel vaak met adviezen waar je niet veel aan hebt, maar wie weet hebben ze een bruikbaar antwoord.
Het probleem komt mij niet bekend voor; een oplossing weet ik niet.
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13839
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Garmin servers niet te bereiken

Berichtdoor PetraO » 11 okt 2018 17:53

Het is toch wat....Heb ik weer een probleem dat niemand bekend voorkomt...Grapje. Voordat ik hier terecht kwam had ik natuurlijk al gegoogeld en inderdaad: niemand heeft dit probleem. Ik heb Garmin al 2x gemaild en ook hun forum bekeken, maar ze reageren niet op de mail en de adviezen die ze in het forum geven, losten niets op.
Klopt wel dat het ding ooit aan een Mac heeft gehangen. Ik ga eerst maar eens backuppen. Bedankt voor het meekijken allemaal.
PetraO
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 9 okt 2018 19:17


Keer terug naar eTrex Touch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron