Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Voor het eerst op pad...(review)

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016

Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor adkart » 18 jun 2017 23:32

Vorige week mijn 395 binnen gekregen als vervanging voor de 550...Enkel een rondje rond de wijk gereden met de auto als test om te kijken wat dat ding nou precies ging doen en vandaag was het zo ver...Motor rit, route 220 km en 100 km naar het beginpunt en 150 vanaf het eindpunt naar huis...

Bij het wegrijden had ik problemen om de gps aan de BT3030 van Jabra te koppelen...Ging thuis steeds goed maar eenmaal bij de motor had ie er eerst niet veel zin in...Jabra digitaal weggegooid en opnieuw pairen was de oplossing zowel voor route navigatie en muziek!!! GSM heb ik bewust niet gepaird, ik kan namelijk toch niet bellen (geen mic op mijn set) Ik heb een waypoint set HS 210 (HS200) in mijn helm zitten en zowel de navigatie aanwijzingen en de muziek zijn prima!!! De aansluiting via de firewire verbinding is echter compleet RUK!!! Vandaag zijn de stekker/contra stekker zeker 3x van elkaar los gekomen met als gevolg geen geluid en dit is iets wat je onder het rijden ook niet even in elkaar klikt... Een vergrendeling op deze stekkerverbinding zou beter zijn...De route rijden ging prima. Voor de zekerheid had ik de track ook ingeladen en zichtbaar gemaakt wat erg handig is, zeker als je ineens van de route afgaat/afmoet. Het startpunt van de route had ik net na ons verzamelpunt gelegd, verder allemaal softe punten behalve de lunch... De route werd keurig opgepikt bij het startpunt. Na de lunch (hard punt) moest iemand onverwachts tanken..Heb je soms met Ducati's met een klein tankje... Tankplaatsen vinden was nog niet eenvoudig...Route stoppen en op zoek naar een pomp zoals in de video van Mr GPS...De eerste 2 pompen waren helemaal geen pompen!! Uiteindelijk wel goed gekomen door op de kaart in de zumo te kijken en daar maar naartoe gereden op zicht....Vervolgens moesten we weer terug naar de route...We hadden nogal wat gedoold dus zo eenvoudig was dit niet maar omdat we meerdere zumo's hadden makkelijk op te lossen...Een ander lid heeft het volgende punt in zijn zumo gezet als eindbestemming en toen ik zag dat we weer op de track zaten heb ik het voorrijden weer overgenomen nadat ik de route opnieuw geactiveerd had met als bestemming het volgende harde punt (eindpunt in dit geval) De softe punten werden prima gevolgd! Dit kun je natuurlijk als je alleen bent ook doen maar bij 30 graden in een groep word ik lui... Wel nog een keer de route kwijt geraakt toen ik met de media speler bezig was maar dat kan een eigen fout geweest zijn. Gewoon route opnieuw actieveren en Miep was weer paraat...(of hoe ze tegenwoordig ook heet)
Thuis trouwens nog even geprobeerd om het harde tussenpunt te verwijderen in de 395 en kijken wat de route dan wordt..Blijft gewoon intact maar je zal wel naar de route toe moeten rijden wil je weer aanwijzingen krijgen..(gewoon richting de track rijden)

Conclusies: De 395 is een super apparaat maar je moet er wel even aan wennen als je van een 220, 550 of 660 afkomt.
Track van de route ook importeren en zichtbaar maken, altijd makkelijk en herberekenen op VRAGEN of UIT
De Jabra 3030 houdt het niet vol op een volle accu om 8 uur muziek af te spelen en navigatie door te geven...Misschien tijdens de pauzes even opladen met powerbank, usb op de motor of net adapter. 7 uur redt ie wel zonder er iets aan te doen.. Harde punten verwijderen in een route gaat gewoon goed zolang je weet wat je moet kiezen na het opnieuw activeren van de route... Het touch screen ben ik wat minder over te spreken (toevallig alleen mijn exemplaar in combinatie met mijn handschoenen?)...Met mijn handschoenen aan reageerde het soms niet optimaal, zeker in de hoeken van het scherm waar o.a. de mediaspeler staat. Je zult de beeldhoek van de 395 iets rechter moeten zetten dan bij de 550.
Toen de zon vandaag hoog stond zag ik veel minder dan bij de 550 op het display. (helderheid stond op 80%) maar dit is makkelijk op te lossen, wat voor systeem je ook hebt.
Nadelen tov een 220/550/660.. Harde waypoints moet je ATLIJD bezoeken of deleten en je kunt je favorieten niet zichtbaar maken als overlay...(ik hoop dat ze dit nog veranderen in een sw update) Altijd handig voor fotomomenten, warrige situatie of stops ie je NIET in je route wilt opnemen maar als optioneel wil hebben..

IK hoop dat mensen die denken over de aanschaf van een 395 ter vervanging van een oude zumo hier wat aan hebben. Ik heb in ieder geval GEEN spijt, ondank dat ik behalve een hoop pluspunten ook wat minpunten zie! Het vergt enige aanpassing in de manier van benadering maar als je het doorhebt dan komt het prima voor elkaar!!
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600
Avatar gebruiker
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 7 mei 2009 18:51

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor Frank » 19 jun 2017 06:53

Waarschijnlijk heb je dit bericht per ongeluk dubbel gepost. Je kunt het bericht waarop niet is gereageerd gewoon weggooien.

Je hebt ervaren wat al zeer vaak op dit forum is besproken: de Zumo 3xx en 59x serie zijn qua bediening en gedrag niet te vergelijken met de oudere Zumo's. Het vereist inderdaad even gewenning...
Je opmerking dat de favorieten niet zichtbaar zijn als overlay: dat is wel degelijk mogelijk, het kan zijn dat je in de instellingen (kaartlagen) iets moet wijzigen.

Verder snap ik de opmerking over de slechte kabelverbinding niet. Als je de Bluetooth headset gebruikt, heb je de bedrade set toch niet meer nodig?
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor adkart » 19 jun 2017 11:26

Sorrry, andere bericht weggegooid... Kun je me dat van die favorieten uitleggen want die kan ik niet kiezen bij kaartoverlay..
Wat de bedrading betreft: Ik heb een bluetoothhanger om mijn nek hangen. Daarin zit een 3,5 mm gat (koptelefoonaansluiting) en van dat hangertje om mijn nek in mijn jas gaat ie bedraad naar mijn helm....Ik wil namelijk niet zo'n kastje aan mijn helm. A vind ik het niet mooi en B vind ik ze nogal duur...
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600
Avatar gebruiker
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 7 mei 2009 18:51

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor Frank » 19 jun 2017 11:40

Ik zie de favorieten standaard op mijn Zumo 590 en op mijn eerdere Zumo 350 net zo. Het zijn groene symbooltjes met een hartje. Zal straks eens kijken bij de Zumo's.

Als de hanger via Bluetooth contact heeft met je Zumo heb je de bedrading toch niet meer nodig, of maak ik nu een denkfout?
EDIT: sorry, niet goed gelezen/doorgedacht. De verbinding tussen de oordopjes en de Jabra gaat steeds los, begrijp ik nu. Tja, misschien gewone oordopjes gebruiken met een lange draad?
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

!!

Berichtdoor adkart » 19 jun 2017 12:36

Klopt Frank maar ik had er graag tekst bijgehad zoals in de 550/220/660 en dat gaat dus even niet...Ik krijg het ook niet te zien als ik op het hartje klik in mijn scherm....Wel een gemis en ik hoop dat ze dit tzt in een software update aanpassen...Misschien eens via Waypoint vragen of dat eraan zit te komen?

Gewone oordopjes heb ik jaren mee gereden en echt niet die uit de graaibak van de action. (Sony, Pioneer, Senheiser en Alpine)
Ze klonken met muziek allemaal beter dan mijn helmspeakers maar...ze deden allemaal zeer onder de helm dus daar ben ik vanaf gestapt...Volgende keer gewoon een stukje tape om de verbinding! Ik kan dan altijd de koptelefoonplug nog uit de Jabra trekken. Mooiste oplossing zou natuurlijk zijn persoonlijk aangemeten spul met speakers zoals ze in de racerij gebruiken maar 400 euro vind ik een beetje te gortig...
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600
Avatar gebruiker
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 7 mei 2009 18:51

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor Frank » 19 jun 2017 12:57

Je kunt van de favorieten ook POI's maken, met een waarschuwingsafstand. Dan krijg je meer info. Zie ook elders op dit forum.
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor adkart » 19 jun 2017 14:22

Ga ik daar eens naar zoeken Frank, bedankt! Ik had er ook een bestand met eettentjes ingestopt (van een vriend gehad) en dat deed het in de 550 prima. Ingeladen met POI loader maar nog niet teruggevonden in de zumo 395 dus dat moet ik even uitvogelen hoe dat moet....Kennelijk verkeerd gedaan...
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600
Avatar gebruiker
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 7 mei 2009 18:51

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor Toontje » 19 jun 2017 19:22

Als je de Jabra met klittenband voorin je helm plakt, kan je ook bellen. De microfoon zit toch op de BT3030?
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo 595 met Schuberth S2 Sport + SRC op Triumph Tiger 800 XRx.
Avatar gebruiker
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1693
Geregistreerd: 16 apr 2004 20:52
Woonplaats: Malden

Re: Voor het eerst op pad...(review)

Berichtdoor adkart » 21 jun 2017 23:27

Toontje schreef:Als je de Jabra met klittenband voorin je helm plakt, kan je ook bellen. De microfoon zit toch op de BT3030?


Klopt, maar ik heb geen behoefte aan bellen als ik op de motor zit..Als ik zo nodig moet dan stop ik wel even en als ze bellen spreken ze maar in en bel ik (misschien) terug... :D
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600
Avatar gebruiker
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 7 mei 2009 18:51


Keer terug naar Garmin Zumo 395LM en 345LM

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron