Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016

Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor carboom » 2 nov 2017 12:36

Naar aanleiding van een discussie met motorvrienden over Navigatie apparatuur en lege accu's bij langere standtijd het volgende:
Onderstaande kabel heeft in tegenstelling tot mijn oude zumo 550 de 12V naar 5V omvormer in de kabel zitten.
Ik heb van twee onderstaande kabels gemeten wat het stroomgebruik in rust is. D.w.z. geen GPS in de houder.
Het gebruik van kabel 1 was 154 microA en van kabel 2 165 microA oftewel 0,000165 A in rust.
Geheel stroomvrij is de kabel dus niet, maar het rustgebruik is zeer laag. Als je de kabel (met zekering) rechtstreeks op de accu aansluit is het gebruik over een periode van een halfjaar ongeveer 0,7 Ah. Van een 14 Ah accu is dit 5%
zumo 395 voedingskabel.jpg
zumo 395 voedingskabel.jpg (18.77 KiB) 1307 keer bekeken
mvrgr. Pieter

woonplaats Enschede
Zumo395LM TE voor gebruik op motor(BMW R1200S)
GPSmap76cx voor wandelen en in de kano
Nuvi 55 Europa voor de kampeerauto
Avatar gebruiker
carboom
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 jan 2005 17:10

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor RonalT » 2 nov 2017 13:33

Of het stroomverbruik zo laag is als jij gevonden hebt of het stroomverbruik is groter, mijn advies zou altijd zijn om toegevoegde apparaten, kabels aan te sluiten via het contact.
Sommige motoren hebben een speciale aansluiting en bij andere kan je eventueel iets als bedrading van verlichting gebruiken om dat aan te sluiten. Let dan wel op de maximale belastbaarheid van de zekeringen....
Navigatietoestellen heb ik altijd afgetakt van een lampje in de buurt van de koplamp.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor HaWee » 2 nov 2017 15:10

een ander mogelijk nadeel van continu spanning op een houder die niet wordt gebruikt is vocht en kruipstromen die de contacten verslechteren.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20442
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor carboom » 2 nov 2017 15:20

Dat er meerdere mogelijkheden zijn om de GPS aan te sluiten is mij duidelijk. Die hebben ook allemaal hun nadelen.

    - Rechtstreeks op de accu met als nadeel dat je accu leeg kan lopen als de kabel in rust stroom gebruikt.
    - Op het standlicht met als nadeel dat de GPS uitgaat zodra je de sleutel omdraait.
    - Bij mijn BMW op de accessoire stekker met als probleem dat de voertuig electronica niet "inslaapt" omdat er nog een (kleine) verbruiker is.

De enige reden van mijn posting is dat ik duidelijk wilde maken wat de 12V naar 5V omvormer in rust gebruikt en of ik daardoor de eerste mogelijkheid van rechtstreeks op de accu niet zo kunnen gebruiken.
Temeer daar mij men bij Waypoint niet kon vertellen wat het rustgebruik was.
Laatst bijgewerkt door carboom op 2 nov 2017 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.
mvrgr. Pieter

woonplaats Enschede
Zumo395LM TE voor gebruik op motor(BMW R1200S)
GPSmap76cx voor wandelen en in de kano
Nuvi 55 Europa voor de kampeerauto
Avatar gebruiker
carboom
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 jan 2005 17:10

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor carboom » 2 nov 2017 15:32

HaWee schreef:een ander mogelijk nadeel van continu spanning op een houder die niet wordt gebruikt is vocht en kruipstromen die de contacten verslechteren.


Ik haal de GPS houder altijd van de motor af. Hiertoe heb ik in de cockpit een waterdichte scheidingsstekker in de voedingskabel opgenomen.
Dat probleem van corroderende kontakten was overigens zeer reëel bij mijn oude 550.
mvrgr. Pieter

woonplaats Enschede
Zumo395LM TE voor gebruik op motor(BMW R1200S)
GPSmap76cx voor wandelen en in de kano
Nuvi 55 Europa voor de kampeerauto
Avatar gebruiker
carboom
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 jan 2005 17:10

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor Andries Mulder » 16 nov 2017 16:08

Er is nog een ding met betrekking tot dit verhaal:
Als je een BMW (motorfiets) of een VW Golf (auto) hebt met een CANbus, dan moet je altijd de stekker er uit trekken.

Doe je dit niet, dan blijft er een klein beetje stroom lopen (Die micro-amperes) en daardoor gaat de CANbus niet uit.
Die CANbus zelf trekt flink wat stroom, met als gevolg, dat na een week je accu helemaal dood is.
Ik heb dit zowel met de BMW gehad als met de Golf.
Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere voertuigen met CANbus, maar daar heb ik geen ervaring mee..

Bij toeval (slimme BMW monteur) kwam ik erachter en ik heb nu de navi bij de BMW op een BMW plug gezet, die
rechstreeks op de accu is aangesloten. Nooit meer dit probleem gehad.

Het probleem wordt ook gemeld op het BMW GS forum.
BMW F650GS (2cyl) en 2 x Guzzi V50
allemaal met de Zumo 395LM
Golf VII TDI (bij regen of kou) .

"In matters of security only paranoia is good enough"
Andries Mulder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 1 dec 2006 06:53
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor carboom » 16 nov 2017 18:50

Andries Mulder schreef:Er is nog een ding met betrekking tot dit verhaal:
Als je een BMW (motorfiets) of een VW Golf (auto) hebt met een CANbus, dan moet je altijd de stekker er uit trekken.

Doe je dit niet, dan blijft er een klein beetje stroom lopen (Die micro-amperes) en daardoor gaat de CANbus niet uit.
Die CANbus zelf trekt flink wat stroom, met als gevolg, dat na een week je accu helemaal dood is.
Ik heb dit zowel met de BMW gehad als met de Golf.
Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere voertuigen met CANbus, maar daar heb ik geen ervaring mee..

Bij toeval (slimme BMW monteur) kwam ik erachter en ik heb nu de navi bij de BMW op een BMW plug gezet, die
rechstreeks op de accu is aangesloten. Nooit meer dit probleem gehad.

Het probleem wordt ook gemeld op het BMW GS forum.


Klopt helemaal. Dat bedoelde ik met het "inslapen" van de voertuig elektronica in mijn eerste posting.
Wel is het zo dat de kabel in rust d.w.z. zonder GPS nog steeds 165 microA gebruikt. (0,000165A)
Dat is 1A in 252 dagen oftewel 7% van een 14Ah accu. Dus rechtstreeks op de accu aansluiten is geen probleem.
Ik trek zelf in de winter de zekering uit de kabel, dan is hij helemaal stroomloos.
mvrgr. Pieter

woonplaats Enschede
Zumo395LM TE voor gebruik op motor(BMW R1200S)
GPSmap76cx voor wandelen en in de kano
Nuvi 55 Europa voor de kampeerauto
Avatar gebruiker
carboom
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 jan 2005 17:10

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor tony rave » 16 nov 2017 19:44

Andries Mulder schreef:Die CANbus zelf trekt flink wat stroom, met als gevolg, dat na een week je accu helemaal dood is.

Ik ben geen deskundige maar naar mijn begrip verbruikt de CAN-bus (of meerdere bussen) zelf geen stroom.
Zo'n bus kan wel een signaal doorgeven (b.v. : er wordt nog stroom afgenomen via een bepaalde aansluiting) en als gevolg daarvan kunnen 'onderdelen' Aan of Stand-By blijven staan.

Okay, dat is een beetje muggenzifterij maar wellicht belangrijk voor een goed begrip.
Mogelijk komt er nog een deskundige op dit gebied die e.e.a. beter kan verklaren.

In het geval van de BMW-motor zou b.v. een deel van de 'computer' nog actief kunnen blijven zolang zo'n stroomafname duurt omdat er een controle blijft plaatsvinden om de stroom te kunnen afschakelen zou er een kortsluiting of te hoge stroom gemeten worden.

Bij moderne auto's/motoren blijven meerdere onderdelen stroom verbruiken, b.v. de diefstalbeveiligingen en de portier-ontgrendeling (afstandbediening). Ook die systemen gebruiken waarschijnlijk een CAN-bus om iets te bewerkstelligen.
Ook worden sommige van dergelijke stroomverbruikers wel automatisch uitgeschakeld na een bepaalde tijd of bij een te lage accuspanning.
Bij mijn auto b.v. wordt de diefstalbeveiliging na een aantal weken stilstand uitgeschakeld.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx, MS-6.13.7.s voor routes, BC voor tracks en databeheer
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1371
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Stroomgebruik ZUMO 395 kabel

Berichtdoor carboom » 16 nov 2017 21:59

Bij de BMW motor neemt inderdaad de CanBus zelf geen stroom maar de voertuigcomputer. De ZFE of op zijn Duits de Zentrale Fahrzeug Elektronik. Verbruikers, hoe klein ook, al of niet via de CanBus kunnen verhinderen dat de ZFE zich uitschakelt met als gevolg een snel lege accu.
mvrgr. Pieter

woonplaats Enschede
Zumo395LM TE voor gebruik op motor(BMW R1200S)
GPSmap76cx voor wandelen en in de kano
Nuvi 55 Europa voor de kampeerauto
Avatar gebruiker
carboom
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 jan 2005 17:10


Keer terug naar Garmin Zumo 395LM en 345LM

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast