Ervaring met iPhone en GPS en iPhone/Samsung met de auto: Bluetooth aanzetten, bij eerste kontakt handshake (pincode) uitvoeren en daarna altijd verbinding. Altijd!
Maar de verbinding Samsung en GPS moest iedere keer opnieuw hersteld worden. Garmin ziet de Samsung niet en legt de schuld bij de Samsung. Dus ga naar de Samsung, kies voor "vergeet dit apparaat" en koppel opnieuw. Waarbij blijkt dat de Samsung de GPS wél gewoon ziet (Connected). Daarna is de verbinding oké, tot de volgende keer (nadat een van de twee volledig is uitgeschakeld).
Na een aantal malen zichzelf herhalende irritatie (Anke: ik wil nu fietsen en ik heb geen zin om iedere keer weer te moeten wachten totdat jij die - zinloze - verbinding eindelijk weer voor elkaar hebt) het probleem andersom benadert.
Blijf op de GPS en kies daar voor koppelen. En dan blijkt dat de GPS de pincode gewoon nog weet. Dus gewoon - opnieuw - koppelen, pincode bevestigen en de verbinding is hersteld. Zucht... iedere keer weer.
Sindsdien zijn er tientallen updates van Garmin Connect langsgekomen. Meestal "stabiliteitsverbeteringen". Maar ik was inmiddels al afgehaakt.
In een jaar tijd één keer een voordeel ervaren. Buienradar meldt dat er vóór de lunchpauze een serieuze regenbui langskomt. Wij vervroegen de geplande lunch en lopen de bui mis.
Maar verder geen voordeel: privé mail lees ik tijdens een stop en zakelijke mail wordt geblokkeerd en dus nooit doorgestuurd naar de Garmin.
Mail van de Samsung heb ik ooit één keer op de GPS zien aankomen. Zonder dat ik iets gewijzigd had. Maar daarna nooit meer.
Af een toe koppel ik nog wel eens de iPhone van Anke met de GPS én die verbinding is iedere keer stabiel.
Inmiddels ook een Garmin VIRB XE (actioncam). Deze verbindt via WIFI met de Samsung en schakelt daarmee de mailfunctionaliteit van de Samsung volledig uit.
Wat gedeeltelijk kan worden opgevangen door "slimme netwerkwissel" op de Samsung aan te zetten. Dan kan ik weer mail ontvangen via 4G, maar verzenden blijft een uitdaging. Ik meen me te herinneren dat ik dan de VIRB volledig uit moet zetten.
Kortom: de vraag zou niet moeten zijn of anderen soortgelijke ervaringen hebben.
Mijn vraag zou zijn: zijn er gebruikers die de Samsung en GPS wél probleemloos gekoppeld gebruiken?
Zoals ik ooit iPhone en GPS succesvol gekoppeld heb, zie:
Procedure: Bluetooth communicatie van iPhone naar GPSBovenstaande procedure lezend begrijp ik deze (mijn eigen) post weer niet.
Hierboven suggereer ik dat ik op de GPS zie dat er geen verbinding is tussen GPS en de Samsung.
Maar hier lees ik dat dit niet mogelijk is:
Er is geen controle op de GPS mogelijk of je inderdaad verbonden bent met de iPhone. Alleen op de iPhone kun je zien of deze is verbonden met de GPS.En - ook - hierboven beweer ik dat de iPhone wel een verbinding ziet.
Wat is nu hét probleem?
Geen verbinding of geen synchronisatie? Of toch beide?
Edit: soms gaat een - bestaande - goede verbinding ook weer verloren na enige tijd.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel