ik ben een longtime 276C/278 gebruiker en gebruikte altijd de volgende instelling op de weg:
Voorliggende koers boven
Geen autozoom, vast ingesteld op 200, 300 of 500m
Lock to road: OFF (als ik naast de weg zit wil ik dat zien)
Speed filter: ON
popups: OFF
Bij manueel uitzoomen boven een bepaalde schaal sprong de unit op "Noord boven", dat was een kaart instelling. Stond bij mij ingesteld op 2 of 5 km.
Het is mij nog niet gelukt de 276Cx net zo in te stellen.
Speedfilter: kan het niet vinden.

Als Lock to road uit staat draait de kaart binnen twee tellen naar kompas stand (of was het Noord boven??). Dat is niet handig, want juist als je stilstaat wil je even kijken hoe je route verder loopt... Dit ving je op de 276C op met het speedfilter. Lock to road dus maar aangezet op de 276Cx want dit is heel irritant.
Als ik nu even met de hand uitzoom om een overzicht te bekijken blijft de kaart staan op "voorliggen de koers boven", en krijg ik hem niet meer op Noord boven. Zou fijn zijn bij uitzoomen boven bijvoorbeeld 2km dat de kaart netjes op Noord boven springt.
Als je geen active route hebt, dan volgt de kaart het interne kompas. Als ik toevallig met mijn neus naar het Westen sta, dan staat Noord rechts.

Kortom, wat zou ik graag willen?
Lock to road: UIT (als ik op een parallel zandweggetje of een weilandje naast de snelweg sta dan wil ik dat zien)
Routerend: voorliggende koers boven, ook als ik stil sta. Tenzij flink uitgezoomd, dan Noord boven.
Niet routerend: Noord boven
Kan dit? Wat doe ik verkeerd?
Oja meneer Garmin, als u mee leest: ik zou zo graag "eigen routerings voorkeuren" willen, met die handige prio-schuifbalkjes per wegtypen. Please?