Waarom geef ik de ver-weg Commewijne rivier in Suriname als voorbeeld?
Vergelijk onderweg gewoon de snelheid volgens de fietscomputer en volgens de gps.
Fietscomputer wijst continue dezelfde snelheid aan (binnen de marge van 1/2 km/uur) en de gps wisselt continue. Als ik aan Anke vraag: hoe hard rijden we nu volgens jou? Dan is het antwoord: 23... ehhh.... 24.... ehhh 23,8 ehhh 24, 3 ehhh...
Het probleem met het hoogteprofiel is - volgens Anke (!) - begonnen na de overgang van Etrex Vista HCx naar Etrex 30.
Op de Vista kon je de track of de route volgen met de pijlwijzer en je zag continue de hoogte in het scherm.
De Etrex 30 en GPSMAP 64st doen dat niet meer. Je moet echt een hoogtelijn opzoeken.
Het schijnt dat ik daarom de opdracht heb gekregen om vanuit BaseCamp waypoints op de cols te plaatsen. Want anders hebben we geen idee wanneer we van het uitzicht mogen gaan genieten. En als je die vraag aan de gps voorlegt... oké dat heb ik al gezegd.
Maar of dit klopt? Het was ook ongeveer het moment waarop ik mijn eigen kaarten ging maken. Dus misschien wel mijn fout?
Wat opviel in Noorwegen in de trein...
Geen route maar een track. Route is niet nodig, want de trein weet de weg ook zonder mijn hulp wel te vinden.
Dus: Track routeren. En die track toont de hoogte- en dieptepunten op de kaart. Op basis van de hoogtelijnen in de kaart. Elke col, hobbel of kloof is gemarkeerd. Automatisch... Mooi! Maar nooit geweten...
En... nauwkeurig!
Undocumented feature van de GPSMAP 64:
Routes kun je berekenen als snelste of kortste route.
Maar de GPSMAP kan óók een route berekenen met de minste hoogtemeters. En toen ik na een week op het verkeerde knopje drukte kon ik zelfs zien hoeveel hoogtemeters een route dan maakt. Want dat ik via Parijs om de Mont Ventoux heen kan fietsen wist ik al. Maar de afweging afstand/hoogtemeters is wel interessant.
Boeiend vind ik ook mijn eigen meningen...

Stelling: koop een gps met barometrische hoogmeter, hoogteprofiel en 3-assig kompas. Maar gebruik die nooit.
Als als je een Garmin VIRB actioncam koopt, kom er dan na een half jaar achter dat die veel efficiënter functioneert als je de batterij eruit haalt en gewoon weggooit.
Helaas heeft de gps er een hekel aan als we over hem/haar roddelen.
En dus neemt hij/zij wraak. Hij/zij is vandaag op de terugweg naar huis regelmatig de satellieten kwijt! Ook nooit eerder meegemaakt. (Anke: "hij is regelmatig de satellieten kwijt, maar hij zegt dat nooit. Nu voor het eerst".)
Zo maar weer een reset uitvoeren.