Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Hoogte meting van slag...

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C

Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Max Kool » 20 jul 2017 17:42

Wat is jullie ervaring met de hoogte meter? Bij mij lijkt het echt nergens op. Soms tientallen/honderden meters fout. Soms te hoog, dan weer te laag, en als je hem calibreert (met de gps kaarthoogte) dan slaat ie vast en doet het helemaal niet meer. Terwijl je duidelijk ziet dat je helling af rijdt...

Toestel slaat vast, gaat op zwart en is pas met veel moeite weer aan de praat te krijgen....

Op een trip de afgelopen dagen was het zo erg (vast lopers, traag reageren) dat ik er serieus over denk mijn 276c weer in ere te herstellen...
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.
Avatar gebruiker
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 8 okt 2005 00:15
Woonplaats: Los Angeles

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Mike Schenk » 20 jul 2017 17:51

Ik heb de GPS hoogte in beeld en die doet het prima. De hoogte volgens de hoogtemeter heb ik inderdaad uitgezet want die doet best raar.
Avatar gebruiker
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 4 apr 2008 21:47
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Max Kool » 20 jul 2017 17:53

Mike, hoe bedoel je "uitgezet"?

Edit: "GPS elevation" ipv "Elevation" als dataveld?
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.
Avatar gebruiker
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 8 okt 2005 00:15
Woonplaats: Los Angeles

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor bartho » 20 jul 2017 18:07

Bij mij geeft hij, na kalibratie , - 60 m en ik bevind mij op +54 m volgens de topografische kaart.
bartho
 
Berichten: 621
Geregistreerd: 6 maart 2006 09:46
Woonplaats: Gooik Belgie

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor bartho » 20 jul 2017 18:33

Ik heb hem ook in gps hoogte gezet
bartho
 
Berichten: 621
Geregistreerd: 6 maart 2006 09:46
Woonplaats: Gooik Belgie

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor HaWee » 20 jul 2017 18:45

bij calibratie vul je toch de bekende geldende hoogte in?
Hoever heb je gereisd sinds calibratie cq hoeveel tijd is er verstreken? (is het van felle zon zware regen geworden? )
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20023
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Max Kool » 20 jul 2017 18:49

Bij calibratie gebruik ik de gps hoogte als referentie.

Binnen een halve dag zit de elevation er tientallen, zoniet honderden meters naast... weer niet veranderd: onbewolkt, zonnig, 40-45 graden.
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.
Avatar gebruiker
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 8 okt 2005 00:15
Woonplaats: Los Angeles

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor ankeric » 20 jul 2017 19:43

Het zou erger zijn, imo, als de 276Cx dit wél goed zou doen :roll:

Hoogtemeter is door Anke persoonlijk "verboden".
Ik heb hier al eerder mijn gal over gespuid. Verval dus in herhaling.


Hoogtemeters veranderen waar je bij staat.
Zittend op een bankje, koffie drinken, geeft de GPS na 15 minuten nog steeds aan dat we met een afdaling van 7% bezig zijn. Nee, die afdaling komt hierna. Wij zien hem al. GPSMAP 64st blijkbaar ook. Best goed eigenlijk.

De hoogte van toppen op een fietsroute door de heuvels veranderen continue.

De Etrex had al een mooi Dashboard met hoogteprofiel. Mooi vond ik dat. Alleen zo onbetrouwbaar en zo onzinnig dat Anke ook dit verboden heeft.
Grappig en bijzonder: het hoogteprofiel in de historische track (dus niet het historisch hoogteprofiel) klopt wel bijna altijd heel behoorlijk.
En vastlopers... regelmatig... je moet niet én bewegen én de hoogtemeters willen zien.
Op de GPSMAP 64st om bovenstaande reden: geen mening en geen ervaring.

In de trein in een tunnel in Noorwegen, geen satelliet, maar volgend GPSMAP 64st gaan we met 11% omlaag of 18% omhoog.
Vroeger: de Garmin eMap. Deze meldde een paar keer per uur/dag: "lost satellite". En dat klopt! En vervolgens gaf de eMap geen informatie en dus ook geen onjuiste informatie. 100% betrouwbaar! Een toestel uit het jaar 2000.

En onze VDO fietscomputertjes met hoogtemeter? Bijna 90% betrouwbaar en accuraat.
Tijdens dezelfde weeromslag geeft deze wel het juiste (imo) aantal hoogtemeters.

Luister naar Anke: gewoon niet gebruiken... :wink:
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1046
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor tony rave » 20 jul 2017 20:51

Afgelopen week had ik tijdens een meedaagse tocht steeds een dataveld 'grade' in zicht. Dat geeft een beeld van het hellingspercentage en dat kwam overeen met hetgeen ikzelf waarnam.
Exact kan ik het niet weten maar helling af gaat ie (met enige vertraging) inderdaad een negatief percentage aangeven, en omgekeerd. De percentages kwamen voor mijn gevoel overeen met de daadwerkelijke stijging- en dalings percentages.

De hoogtemeter heb ik niet in de gaten gehouden, iets voor een volgende keer. Als ik kijk naar het hoogteprofiel van de opgenomen track dan ziet het er allemaal normaal uit.
Zie afbeeldingen hieronder van zowel de 60CSx als de 276Cx over hetzelfde traject.

Wat betreft de 276Cx hoogtemeter: Bij setup/altimeter blijft ie stug als plot-type 'ambient pressure' aangeven als gekozen optie, terwijl ik steeds 'barometer' kies.
Ook als ik de taal naar NL wijzig blijft het 'omgevingsdruk'. Nog geen idee hoe ik het op 'barometer' krijg. Vooralsnog schaar ik dit onder de 'bugs'.
Het verschil tussen beiden is ter plekke maar 2 millibar en daarom kan ik op de grafiek zelf niet zien of ie wel/niet omschakelt.
Voorlopig is dit het enige probleem dat ik geconstateerd heb, maar ik gebruikte de hoogtemeter nog niet intensief.

Inmiddels liggen beide apparaten een uur buiten. Het drukverschil tussen beide toestellen blijft 2 millibar. Bij beiden is het verschil tussen drukhoogte en gps-hoogte klein geworden. Natuurlijk zwabbert de gps-hoogte wat terwijl de drukhoogte stabieler blijft.

Terwijl ik dit schrijf staan beide toestellen, gps uit, naast mij. De hoogte aanduiding blijft stabiel staan.
De een op 18,6 de ander op 19 m. Een uur geleden had ik ze gecalibreerd op 22m maar intussen is de barometer gestegen zie ik.

Beiden staan ingesteld op 'variabele hoogte' en 'automatische calibratie'.
Bijlagen
276Cx11.png
276Cx11.png (6.17 KiB) 599 keer bekeken
60CSx11.png
60CSx11.png (6.64 KiB) 599 keer bekeken
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1334
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Mike Schenk » 20 jul 2017 22:44

Max Kool schreef:Mike, hoe bedoel je "uitgezet"?

Edit: "GPS elevation" ipv "Elevation" als dataveld?


Inderdaad, dat bedoelde ik. Voor mij voldoende om een beetje een idee te hebben hoe hoog ik zit in de bergen.
Avatar gebruiker
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 4 apr 2008 21:47
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor Max Kool » 21 jul 2017 03:04

Dank voor de tip Mike!
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.
Avatar gebruiker
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 8 okt 2005 00:15
Woonplaats: Los Angeles

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor ankeric » 21 jul 2017 09:52

Dus: een Garmin GPS heeft - maximaal - vier (!) kapiteins op een schip?
  • kaartinformatie op basis van DEM
  • kaartinformatie op basis van hoogtelijnen
  • GPS positie
  • barometrische hoogtemeter
Allen geven andere hoogte-informatie en het is aan de gebruiker om een keuze te maken?

Hieronder zie je het GPS hoogteprofiel zoals BaseCamp dat berekent op basis van de kaart.
Deze kaart heeft geen DEM, alleen hoogtelijnen! Deze hoogtelijnen staan om de 20 meter.
Ik verwacht dan een getrapt hoogteprofiel, met alleen horizontale en verticale lijnsegmenten. Dat is de informatie die beschikbaar is. In de grafiek zie je ook de hoogtelijnen van 20, 40 en 60 meter. Desondanks slaagt Garmin erin om op basis van interpolatie steeds de exacte hoogte te berekenen, op het moment dat de positie zich tussen twee hoogtelijnen bevindt.

Goed of fout? Ik denk: fout.

Meet-en regeltechniek sommetje:
Je hebt een touw van een meter lengte. En een plank. Je wilt weten hoe lang de plank is. Het touw past drie keer op de lengte van de plank. Hoe lang is de plank?
Meest foute antwoord: 3.
Fout antwoord: 3 meter.
Nog fouterder antwoord: 3,0 meter.
En toch geeft Garmin onze snelheid op één decimaal nauwkeurig. De VDO fietscomputer rekent met een halve kilometer per uur nauwkeurig.

Basecamp_Hoogteprofiel.png
Basecamp_Hoogteprofiel.png (20.75 KiB) 539 keer bekeken

Hieronder het historisch hoogteprofiel. Ik neem aan dat dit op basis van de "GPS elevation" is (want ook mijn eMap zonder barometrische hoogtemeter had al een keurig hoogteprofiel en die had geen barometer).

Track_Hoogteprofiel.png
Track_Hoogteprofiel.png (53.27 KiB) 539 keer bekeken

Waar het dan fout gaat is op het moment dat Garmin probeert deze "conflicting (!) information" in één scherm te tonen.
Zie hieronder.
Links zie je dat het historische profiel (groen) structureel afwijkt van de voorspelling (blauw).
Rechts zie je waar Anke een enorme hekel aan heeft. Die top (ronde stipje) verandert continue van hoogte. Soms verdwijnt een col - tijdelijk - volledig uit beeld.
Ook dit heb ik al eerder gezegd, zie: Etrex 25 onnauwkeurig
Wild guess verklaring: Garmin ziet een afwijking in de actuele hoogte op de huidige positie (volgens de conflicting information). En gaat de huidige hoogte corrigeren. Is dat "auto kalibratie"? Middelen? Maar als je begint met corrigeren komt je op een hellend vlak terecht. Laat je die top over 30 km dan wel op dezelfde hoogte staan, of ga je die hoogte óók corrigeren? Het laatste lijkt het geval.
En dat betekent in de praktijk dat wij tegen bewegende heuvels op fietsen. En dat vinden wij niet leuk...
En in deze situatie kun je de barometrische hoogtemeter niet uitzetten! Deze schermen ontbreken op een GPS zonder barometrische hoogtemeter...
Waarom, Garmin, gebruik je hier niet de GPS elevation? Verkoopargument voor de nutteloze barometrische hoogtemeter?
Mike Schenk schreef:Ik heb de GPS hoogte in beeld en die doet het prima. De hoogte volgens de hoogtemeter heb ik inderdaad uitgezet want die doet best raar.


Extrex_30_Hoogteprofiel.png
Extrex_30_Hoogteprofiel.png (79.19 KiB) 539 keer bekeken

Wat is het nut van barometrische hoogtemeting?
Behalve dat de meerprijs van een Vista HCx tov een Vista of Etrex 30 tov Etrex 20 ongeveer net zoveel bedraagt als de prijs van een complete fietscomputer met hoogtemeting?
Volgens Waypoint: "Wandel je ook in de bergen? Dan kun je aan de barometrische hoogtemeter zien dat er een weeromslag aankomt. Toegegeven: dat is zo ongeveer het enige nut."

(Voor de kritische kijkers: bovenstaande plaatjes zijn gemaakt op verschillende momenten. Het Basecamp profiel is van vandaag, de historische track is een jaar oud en de route is niet exact gelijk. In het GPS scherm: in Engeland (links) zijn er geen toppen van 476 meter hoogte (rechts)).
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1046
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor tony rave » 21 jul 2017 13:56

BC weet waar de route een gegeven hoogtelijn kruist en berekent kennelijk op die basis een hoogteprofiel tussen de gegeven hoogtelijnen op de kaart. Doen ze misschien omdat zoiets er voor de meeste gebruikers 'beter' uitziet dan een 'getrapt' profiel van alleen puur verticale hoogteverschillen. Met DEM info is het profiel wellicht al beter.

Het getoonde historisch profiel lijkt me inderdaad op basis van de GPS-hoogte. Dit vanwege het grillige verloop van de lijn. In het profiel dat ik liet zien is dat verloop veel gladder en kennelijk afkomstig van de luchtdruksensor.

Wanneer ik thuis (straathoogte 23,5 m) een WayPoint aanmaak (276Cx gps-uit) dan is de daarin vermelde hoogte (24 m) kennelijk uit de drukmeter afkomstig, terwijl een route die nabij mijn huis begint daar een hoogte (11 m) toont die wellicht uit de DEM info komt van de basiskaart.

Ik vermoed dat Garmin de keuze maakt aan de hand van de 'beste info' die op een bepaald moment beschikbaar is. Voor het toekomstige trajectdeel is er uiteraard nog geen GPS- of Barometer hoogte beschikbaar.
De fietscomputer werkt met barometrische hoogte? Moet dus regelmatig gecalibreerd worden?

En al trappend (fietsend) is de juistheid van die informatie heel wat belangrijker dan op de motor, hoewel de helling er niet door verandert maar er nog een andere route gekozen kan worden.

Dat Garmin de snelheid in 1 decimaal nauwkeurig aangeeft kan ik nog begrijpen.
Op een rivier/kanaal kan het nuttig zijn om aan de hand van de exacte snelheid van 2 schepen te bepalen of er voldoende zichtruimte is om in te halen voor de volgende bocht.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1334
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor ankeric » 21 jul 2017 14:18

tony rave schreef:Het getoonde historisch profiel lijkt me inderdaad op basis van de GPS-hoogte. Dit vanwege het grillige verloop van de lijn. In het profiel dat ik liet zien is dat verloop veel gladder en kennelijk afkomstig van de luchtdruksensor.

Ook hier is in de laatste discussies al eens iets over gezegd, maar weet nu niet wat of waar.
Maar Trainings Centre (als dat de juiste naam is) van Garmin vlakt dit profiel ook netjes af.
Óók Garmin, maar die vertellen niet tegen de Basecamp jongens en meisjes hoe ze dat doen?

tony rave schreef:En al trappend (fietsend) is de juistheid van die informatie heel wat belangrijker dan op de motor, hoewel de helling er niet door verandert maar er nog een andere route gekozen kan worden.

Helemaal waar. Wij hebben úren de tijd om naar die bewegende bergtoppen te kijken...

tony rave schreef:De fietscomputer werkt met barometrische hoogte? Moet dus regelmatig gecalibreerd worden?

Ja, en ja, en deze kent geen auto calibratie. Maar wel een optie om deze in één keer op een vooraf ingestelde waarde in te stellen: THUIS = -4 meter.
Grappig: de nieuwste generatie fietscomputers hebben óók gps en laten dus op die paar vierkante centimeter het hoogteprofiel van de afgelopen dag zien... zo iets, want dit kwartje is bij mij ook nog niet helemaal gevallen.

tony rave schreef:Dat Garmin de snelheid in 1 decimaal nauwkeurig aangeeft kan ik nog begrijpen.
Op een rivier/kanaal kan het nuttig zijn om aan de hand van de exacte snelheid van 2 schepen te bepalen of er voldoende zichtruimte is om in te halen voor de volgende bocht.

Mijn punt is dat Garmin die exacte snelheid niet kent. 25 km/uur of 26 km/uur, dat klopt wel. Maar 25,4 km/uur? "Precies" zit dat "ergens" tussen 24 en 26 km/uur in. Schijnnauwkeurigheid.
Op de Commewijne rivier in Suriname wilde onze gastheer graag precies weten hoe snel zijn boot voer. En ik had een gps dus ik kon hem dat ongetwijfeld precies vertellen. Niet dus: als ik mijn hand iets liet zakken, naast mijn been in een open boot, dan scheelde dat direct een paar kilometer in snelheid. Dus zijn "exacte" snelheid zat "ergens" tussen de 25 en 30 km/uur. Ongeveer... :wink:
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1046
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Berichtdoor tony rave » 21 jul 2017 15:07

ankeric schreef:Op de Commewijne rivier in Suriname wilde onze gastheer graag precies weten hoe snel zijn boot voer. En ik had een gps dus ik kon hem dat ongetwijfeld precies vertellen. Niet dus: als ik mijn hand iets liet zakken, naast mijn been in een open boot, dan scheelde dat direct een paar kilometer in snelheid. Dus zijn "exacte" snelheid zat "ergens" tussen de 25 en 30 km/uur. Ongeveer... :wink:
Ai, dat is dan inderdaad schijnnauwkeurigheid.
Ik neem even aan dat Garmin de snelheid berekent uit de tijd die er verstreek tussen de trackpunten-afstand. Bij wisselende kwaliteit van ontvangst en plaatsbepaling, zowel als in bochten, zal dat dan al snel tot onnauwkeurigheid leiden.
Nu hoop ik maar dat de schepen die ik noemde perfecte ontvangst hebben, ze zullen het wel anders bepalen :D .

Ik zou ook wel willen dat de handleidingen van Garmin veel beter waren, mijn respect voor de mensen, zoals +++Lex+++, die het allemaal zo zorgvuldig uitzochten.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1334
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Volgende

Keer terug naar GPSmap 276Cx

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron