Ja, bedankt ! Werpt behoorlijk licht op de zaak, ik zag dat er een 'bearing' en een 'heading' lijn zichtbaar gemaakt kan worden. Nou ja die 'heading' lijn vergeet ik even, die geeft aan in welke richting ik me begeef.
Ook de 'route-lijn' (de kromme) kan uitgeschakeld worden. Tot nog toe had ik daar weinig aandacht aan gegeven.
Als ik de 'bearing' lijn uitschakel dan is de rechte lijn niet meer in beeld.
Het is me echter nog niet duidelijk waarom die 'bearing' lijn op de kaart ongeveer 89 graden aangeeft terwijl de 'bearing' ri-Irkutsk toch met zo'n 47 graden begint. Ook de kompas 'bearing' wijst 47 graden aan.
De kromme lijn is dacht ik de 'course' (koers) lijn, maar een lijn met die naam staat momenteel in 'map setup' uitgeschakeld. Als ik die inschakel komt er nog een 89 graden lijn bij.
Als ik me nu naar Irkutsk zou begeven zou ik om te beginnen 47 graden aanhouden om op vermeende koers te geraken, wat heb ik dan aan die 89 graden lijn?
Zal er nog eens een nachtje over slapen.
Edit 170814: Kan me nog niets beter bedenken, dat is de artillerie lijn, om een kanonskogel te richten

.
Maar intussen, ben al wat meer wakker geworden en informatie uit het geheugen begint te dagen, is het me duidelijker (denk ik);
1. de kromme lijn = de (kortste/vogelvlucht) route.
2. de rechte lijn (kaart - course line) = lijn van start (beginpunt) naar doel (onveranderlijk).
3. de andere rechte lijn (kaart - bearing line) = lijn van positie naar doel (veranderlijk).
4. de kaart - heading line wijst de richting van beweging aan.
De kompas 'bearing' wijst naar de route (de kaart - bearing naar het doel) en is daarom aanvankelijk 47 graden en zal tegen het einde van de route zo'n 130 graden aanwijzen.
Dit verschil (kaart-bearing t.o.v. kompas-bearing) was hetgeen mij in de war bracht.
Met deze uitleg van mij/voor mij kan ik voorlopig leven tot iemand me corrigeert.
Toch een geweldig toestel, het zet je af en toe weer aan het nadenken.
Onderstaand plaatje: Stilstaand, Hoogte (nog) niet gecalibreerd (automatic, maar nog tekort na inschakelen).
Hmm, ik lig aardig op koers

, of dat zo blijft ?