Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Ervaring 276Cx na lange vakantie

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C

Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor Mike Schenk » 19 sep 2017 12:32

De afgelopen 3,5 week heb ik 8000km door Frankrijk getoerd, elke dag een nieuwe route op de 276Cx makend en die met de motor vervolgens rijden. Soms terugkomend op dezelfde camping, soms doorrijdend naar een andere camping. Dat is het gebruik waarvoor ik de 276Cx heb gekocht (behalve het sublieme scherm) en dat doet hij goed al heeft hij wat eigenaardigheden die ik graag wil delen.

Route maken en activeren
De route maken gaat gewoon goed. Ondanks het wat trage reageren in de schermopbouw gaat het veel prettiger dan een toestel met een touchscreen, waar de kaart verschuiven en in-/uitzoomen best lastig is.

Ik heb bijna alle routes geactiveerd in het motorfietsprofiel ingesteld op kortste route. In eerste instanty met vermijden van Highways, maar dan werden in Frankrijk ook alle meerbaanswegen vermeden wat niet altijd even handig was. Highways dus ook toegestaan, en vermijden van tolwegen zorgde dat de evengoed werd vermeden.

Bij het activeren gebeurde het soms dat de routeaanwijzingen niet helemaal werden berekend. Dan werd een afstand van bv. 340km aangegeven, maar vlak voor het einde van de route werd het laatste stuk pas berekend. Je kunt dit zien door in het scherm met aanwijzingen naar beneden te scrollen. Er staan dan geen aanwijzingen meer tussen de laatste waypoints, en die hebben allemaal dezelfde afstand (bv. die 340km).
Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met het kunnen tonen van een maximaal aantal aanwijzingen. Het is niet echt een probleem maar je moet er wel even op letten, anders kan je geplande dagtochtje toch een stuk langer worden dan je dacht.

Bij de meeste routes gebeurde me dit niet, als het wel zo was, dan pastte ik tijdens mijn lunchpauze de route aan (alle al gepasseerde waypoints verwijderen) en activeerde de route opnieuw en dan wist je welke afstand er nog te wachten stond.

Rijden van een route
Ik ben routes gaan rijden met herberekenen aan. Dat zorgt ervoor dat je wat minder secuur de route van te voren helemaal hoeft vast te leggen en je zelf onderweg wat makkelijker kunt afwijken als je de situatie ter plekke ziet. Zeker in Zuid-Frankrijk zorgde de kortste route berekening ervoor dat er wel heel kleine weggetjes werden gekozen om een shortcut te maken die vaak niet eens verhard waren. Die sloeg ik dan gewoon over en dan werd de volgende afslag wel een normale weg.

Ik heb de optie "Waypoint Transition" op automatic staan, dat zorgt ervoor dat als je een waypoint mist (vanwege omleiding, of verkeerd op een klein weggetje gezet) na even stug negeren van de aanwijzingen vanzelf het volgende Waypoint wordt gekozen. Het heeft ook een nadeel, rijd je een route waar heen- en terugweg dicht langs elkaar lopen en je wijkt af van de berekende route, dan wil de 276Cx opeens een Waypoint van de terugweg pakken. Met het maken van je route moet je daar even rekening mee houden. En bij een rondrit sowieso de route niet laten eindigen vlakbij je startpunt maar een paar km ervoor.

Eventueel kun je handmatig Waypoints verwijderen uit je actieve route door op de NAV knop te drukken. Via de optie Edit Viapoints krijg je de punten te zien die je nog niet hebt aangedaan (volgens het apparaat in ieder geval) en die kun je verwijderen of eventueel de volgorde veranderen.

Track
Ik heb de Track instelling zo gezet dat er elke gereden kilometer een trackpoint werd gemaakt. Op die manier heb ik aan het einde één complete track van mijn route, die weliswaar niet precies de gereden wegen aangeeft, maar goed genoeg is om me een idee te geven waar ik ben geweest. En die het voordeel heeft dat de gehele vakantie de gereden Track op de kaart zichtbaar is, wat ook weer handig is bij het maken van een rondrit dat je niet ongewild twee keer over dezelfde weg rijdt.

Schermopbouw
Ik heb het vermoeden dat de schermopbouw tijdens het navigeren een stuk sneller gaat als de 276Cx de route zelf heeft berekend. Dat vermoeden had ik al eerder, maar de hele vakantie heb ik me niet geërgerd aan een cursor die een stukje achterloopt met mijn daadwerkelijke positie. Als op het scherm stond dat ik moest afslaan, was ik ook bij de kruising die werd bedoeld.
Blijkbaar is het achterlopen van de cursor iets wat zich alleen voordoet in een route die in Basecamp is gemaakt en op de 276Cx ongewijzigd wordt geactiveerd.


Al met al was het een positieve ervaring met wat eigenaardigheden waar goed mee te werken was. Toch blijft mijn gedachte dat mijn oude 278 een aantal dingen net wat beter deed en dat het ontwikkelteam van Garmin eigenlijk gewoon die functionaliteit exact had moeten kopieren naar de 276Cx.
Avatar gebruiker
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 4 apr 2008 21:47
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 19 sep 2017 14:09

Mike Schenk schreef:Soms terugkomend op dezelfde camping, soms doorrijdend naar een andere camping.

Ondanks het wat trage reageren in de schermopbouw gaat het veel prettiger dan een toestel met een touchscreen, waar de kaart verschuiven en in-/uitzoomen best lastig is.

dan paste ik tijdens mijn lunchpauze de route aan (alle al gepasseerde waypoints verwijderen) en activeerde de route opnieuw en dan wist je welke afstand er nog te wachten stond.

Ik ben routes gaan rijden met herberekenen aan. Dat zorgt ervoor dat je wat minder secuur de route van te voren helemaal hoeft vast te leggen en je zelf onderweg wat makkelijker kunt afwijken als je de situatie ter plekke ziet.

Ik heb de optie "Waypoint Transition" op automatic staan, dat zorgt ervoor dat als je een waypoint mist (vanwege omleiding, of verkeerd op een klein weggetje gezet) na even stug negeren van de aanwijzingen vanzelf het volgende Waypoint wordt gekozen.

Het heeft ook een nadeel, rijd je een route waar heen- en terugweg dicht langs elkaar lopen en je wijkt af van de berekende route, dan wil de 276Cx opeens een Waypoint van de terugweg pakken.

Eventueel kun je handmatig Waypoints verwijderen uit je actieve route door op de NAV knop te drukken. Via de optie Edit Viapoints krijg je de punten te zien die je nog niet hebt aangedaan (volgens het apparaat in ieder geval) en die kun je verwijderen of eventueel de volgorde veranderen.

Ik heb het vermoeden dat de schermopbouw tijdens het navigeren een stuk sneller gaat als de 276Cx de route zelf heeft berekend.

Toch blijft mijn gedachte dat mijn oude 278 een aantal dingen net wat beter deed en dat het ontwikkelteam van Garmin eigenlijk gewoon die functionaliteit exact had moeten kopiëren naar de 276Cx.

Als fietser met een GPSMAP 64st en dus géén motorrijder en géén 276Cx heb ik me net buitengewoon vrolijk zitten verbazen. Gewoon volledig mee eens! Alsof ik Anke hoor praten...

Een paar punten heb ik hier ook aangestipt: Routes geven verrassingen

Mike Schenk schreef:Via de optie Edit Viapoints krijg je de punten te zien die je nog niet hebt aangedaan (volgens het apparaat in ieder geval) en die kun je verwijderen of eventueel de volgorde veranderen.

Dit verbaast mij (al)weer. Eerder van Tony begrepen dat één van mijn grootste wensen, het kunnen maken van een kopie van een route, op de 276Cx is gerealiseerd (net als de 60 en Vista dat vroeguh konden).
En nu lees ik dat één van mijn andere wensen (punten zien die je nog niet hebt aangedaan, dan wel de punten zien die je wel hebt aangedaan) óók op de 276Cx is gerealiseerd. (Anke: wil jij nogmaals kijken of Edit Viapoints/Active Route deze optie op de GPSMAP 64st inderdaad niet biedt?)
Ik neem aan dat een Zumo ook in staat is om "route obstructies/blokkades" te vermijden. Kan de 276Cx dat ook?
Ik meen te weten dat een Zumo in staat is om de afstand tot het volgende Waypoint (niet: Viapoint!) te tonen! Kan de 276Cx dat ook?
Waarom kan de GPSMAP 64st dat niet?

Waarom is er geen 276Cx of Zumo of gewoon goede Garmin voor een toeristische fietser?
Antwoord: wij zijn "roependen in de woestijn". Ons Soort Fietsers bestaat gewoon niet, dan wel niche, volgens Garmin!
Automotive: alleen voor auto/motor/truck/camper/...
(Sport) & Recreatie, Fietser: keuze uit Edge óf Edge (hét toestel dat je als toeristisch fietser niet wilt gebruiken!)
Gevonden: (Sport) & Recreatie, Handheld of Hiking... daar moet ik zoeken...

Vooralsnog denk ik dat het batterijgebruik van 276Cx (of Zumo) een showstopper is op de tandem (met een stroom vretende actioncam, Imagetank, twee smartphones en een fotocamera).
En (weer) 200 gram extra gewicht.
Maar ik ga, op basis van het verhaal van Mike, toch heroverwegen! Bedankt Mike!
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor Mr. M » 19 sep 2017 16:23

Als het ook om gewicht gaat, vraag ik me toch waarom je niet een App op de telefoon gebruikt.
Er zijn prima apps en fietskaarten.
Alleen het scherm?
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Nomu S10 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Avatar gebruiker
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 5 feb 2007 18:04
Woonplaats: Wageningen

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 19 sep 2017 17:05

Ik gebruik óók OsmAnd+.
Ik gebruik óók de beste Fietskaart (mijn eigen kaart als verbetering van OFM).
Maar mijn Fietskaart staat wél op de GPS en niet op OsmAnd. En hetzelfde geldt voor mijn Wandel- en Autokaart. Dat is de belangrijkste reden in het voordeel van een Garmin - dedicated - GPS.

Zoeken, onderweg plannen, overzicht, overleg: allemaal op OsmAnd. Nooit (meer) op de GPS.

Navigatieaanwijzigen (eerste afslag én volgende afslag, dus voorsorteren) is superieur op OsmAnd.

POI's per categorie tonen (of niet) is superieur op OsmAnd.

Quick Actions (instelbaar) op OsmAnd: superieur!

Maar:
Batterijgebruik is te hoog. Ik haal één dag fietsen niet met een volle smartphone.
Scherm is slecht leesbaar in de zon.
Onvoldoende waterdicht. Collega's rijden met een plastic hoesje over de smartphone, maar dan is het scherm nóg slechter leesbaar.
Op de fiets is knoppen bediening van de GPS veruit te prefereren boven een touchscreen. Blindelings in- en uitzoomen, Page knop, Mark waypoint, bijvoorbeeld.

Ook een route invoeren gaat op de GPS (knoppen) betrouwbaarder (en daardoor - per saldo - sneller) dan op de touchscreen.

En... we hebben een paar dagen met twee gadgets genavigeerd. Anke (GPS) heeft mij (OsmAnd) nooit om hulp gevraagd. Maar zonder Anke was ik nu waarschijnlijk nog steeds niet op die camping aangekomen...
(Beetje zwak argument want Anke heeft én veel meer ervaring dan ik én zij kan - indien nodig - fulltime op de GPS kijken. Maar toch...)

En die 200 gram? Ach, ik moet niet zeuren. Als ik nou eindelijk mijn "gewichtsdoelstelling" eens realiseer heb ik véél minder gewicht...

Dus net als een tandem: dubbelop is beter :lol:
Laatst bijgewerkt door ankeric op 19 sep 2017 18:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor Mr. M » 19 sep 2017 18:26

Ik gebruik Osmand + ook voor Allroad rijden op de motor. Tracks dus
En de TT App voor asfalt routes en woonwerk.

Je punt is helder, no problem.

gr Marten
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Nomu S10 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Avatar gebruiker
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 5 feb 2007 18:04
Woonplaats: Wageningen

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor STXrider » 21 sep 2017 07:41

Mike Schenk schreef:Schermopbouw
Ik heb het vermoeden dat de schermopbouw tijdens het navigeren een stuk sneller gaat als de 276Cx de route zelf heeft berekend. Dat vermoeden had ik al eerder, maar de hele vakantie heb ik me niet geërgerd aan een cursor die een stukje achterloopt met mijn daadwerkelijke positie. Als op het scherm stond dat ik moest afslaan, was ik ook bij de kruising die werd bedoeld.
Blijkbaar is het achterlopen van de cursor iets wat zich alleen voordoet in een route die in Basecamp is gemaakt en op de 276Cx ongewijzigd wordt geactiveerd.

Sorry, het achterlopen tijdens het navigeren is altijd aanwezig! Als ik ergens een hoe om ga (zelfs zonder route), dan ben ik altijd al de hoek om voordat de pijl het hoekje om is. Heeft niets met de route te maken. Wel ben ik van mening dat een apparaat dat een nauwkeurigheid heeft van 3m van de werkelijke positie, die positie beter zou moeten kunnen weergeven. Dat achterlopen zou NIET mogen.

Wel ben ik net als jij best tevreden met het apparaat :wink:

ankeric schreef:Maar:

  • Batterijgebruik is te hoog. Ik haal één dag fietsen niet met een volle smartphone.
    Scherm is slecht leesbaar in de zon.
    Hiervoor zou de Cx276 een uitkomst zijn. Het scherm is altijd super m.b.t. leesbaarheid. Een geel hesje of felle zon heeft totaal geen invloed op het beeld . Heb op de motor ook zeker een hele dag op een batterijlading kunnen rijden (GPS was nog niet aangesloten op de voeding van de motor), en de meeste energie gaat toch verloren bij het opbouwen van de kaart. Zal bij fietsen minder zijn. Mocht je energie te kort komen kan je altijd aanvullen door 3x AA batterijen of 1 extra grote batterij.
  • Onvoldoende waterdicht. Collega's rijden met een plastic hoesje over de smartphone, maar dan is het scherm nóg slechter leesbaar.
    Waterdichtheid is voor de Cx276 geen probleem
  • Op de fiets is knoppen bediening van de GPS veruit te prefereren boven een touchscreen. Blindelings in- en uitzoomen, Page knop, Mark waypoint, bijvoorbeeld.
    Op de motor was het een gewenning, maar véél prettiger als een toutchscreen. Ik irriteerde me altijd om de afdrukken van vingers op het scherm
  • En die 200 gram? Ach, ik moet niet zeuren. Als ik nou eindelijk mijn "gewichtsdoelstelling" eens realiseer heb ik véél minder gewicht...
    Het gewicht van de Cx276 is wel meer als een gewone GPS i.v.m. de dikke batterij, maar dat nadeel valt zeker weg tegen de voordelen van het apparaat
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v3.4 - CN 2018.10 ~ Roadbookhouder A4
Avatar gebruiker
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 969
Geregistreerd: 14 feb 2007 20:38
Woonplaats: Landsingerland

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 8 okt 2017 11:02

ankeric schreef:Maar ik ga, op basis van het verhaal van Mike, toch heroverwegen!

Inmiddels is de vergelijking 64st vs. 276Cx redelijk gevorderd.

Maar één vraag heb ik niet kunnen beantwoorden:

276Cx_Alarms.png
276Cx_Alarms.png (19.28 KiB) 280 keer bekeken

Kent de 276Cx óók de optie om een "Proximity Alarm" aan een Waypoint toe te voegen?
Ik neem aan dat het antwoord zal zijn: "uiteraard".
Is "destination" het nieuwe synoniem voor "waypoint"?
Maar dat antwoord zou ik dan graag hier lezen :wink:, want "aannames..."
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor Mike Schenk » 8 okt 2017 12:52

STXrider schreef:Sorry, het achterlopen tijdens het navigeren is altijd aanwezig! Als ik ergens een hoe om ga (zelfs zonder route), dan ben ik altijd al de hoek om voordat de pijl het hoekje om is.


Er is bij mij echt verschil in de mate van achterlopen en schermopbouw als ik het apparaat zelf een route laat genereren of wanneer ik een route rij die in Basecamp is gemaakt en herberekenen staat uit. Hij loopt inderdaad ook in het eerste geval nog wel iets achter, maar niet zo veel als met de Basecamp route.
Avatar gebruiker
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 4 apr 2008 21:47
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor tony rave » 8 okt 2017 14:22

In het menu POINTS > PROXIMITY kan via de [FIND] knop kan elk gevonden punt als Proximity punt (destination) opgeslagen worden, de proximity afstand kan daarna per punt ingesteld worden.
Destination kan aldus van alles zijn, o.a waypoints, cities, food&drink, fuel, etc. (alles wat onder FIND te vinden is)

Uitzondering: punten gevonden onder FIND > EXTRAS (dit zijn de eigen poi's) geven niet direct een menu optie om als proximity punt ingevoerd te worden.
Dit kan alsnog via een omweg door dit punt nogmaals op te roepen via FIND > RECENT FINDS, dan kan het eigen POI alsnog als proximity punt opgeslagen worden.
Deze omweg is ook nodig wanneer je meer gegevens over een eigen POI wilt lezen, in eerste instantie wordt slechts een beperkte tekst-informatie getoond plus plaats op kaart.

Er komt een melding op het scherm wanneer een proximity-punt bereikt of verlaten wordt, er klinkt echter geen geluid uit het toestel zelf. Althans niet in demo-mode.
Mogelijk is er wel een akoestisch signaal uit een aangesloten externe luidspreker, b.v. in de autohouder. Heb ik echter niet.

Het Clock alarm (kloktijd) geeft wel een schril geluid uit het toestel zelf en schakelt het toestel dan ook in.
Werkt alleen als het toestel op het bewuste tijdstip uitgeschakeld is.

Anchor Drag en Off Course alarmen (nog) niet geprobeerd.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1317
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 8 okt 2017 15:41

Tony,

Alweer mijn dank én waardering.
Bevestigt mijn - eerste - indruk dat de 276Cx eindelijk het "Professionele" toestel is dat ik al jáááren wil hebben.

Ik vind het ook heel knap dat jij mijn vraag op deze manier weet te beantwoorden.
Het manual van de 276Cx is weer een nieuw dieptepunt waarmee de GPSMAP 64st óók op dit punt wordt overtroffen: 13 pagina’s voor de 64, 12 pagina's voor de 276.

Proximity Alarm is voor mij behoorlijk belangrijk: op zeker 50% van de dagen waarop we de GPS gebruiken staat één of méér Proximity Alarm-punten.
Alleen... een Alarm dat geen Alarm geeft is géén Alarm. Het gaat mij om de waarschuwing als we al genietend van het fietsen de GPS geen aandacht geven. En dus zeker niet op het scherm kijken.
De 64 geeft in demo mode wél een akoestisch signaal.
Maar... vooralsnog neem ik aan (...) dat er bij de 276Cx beter over nagedacht is: een "akoestisch signaal" in demo mode is in feite alleen nutteloos én irritant. Maar dan verwacht ik dat het signaal instelbaar is. Als de 276 alleen een "schril geluid" kan maken, begin ik toch een beetje te vrezen.

tony rave schreef:Anchor Drag en Off Course alarmen (nog) niet geprobeerd.

Het staat je natuurlijk vrij om dit uit te proberen. Zolang je het maar niet doet op mijn verzoek, want dit interesseert mij niet.

Nog wel paar andere vragen:
  • 276 kent twee profielen: Automotive en Marine. Nou vind ik profielen nauwelijks relevant met één uitzondering: ik gebruik één profiel én een kopie van dit profiel als mogelijkheid om mijn enige profiel te herstellen als iemand dat onbedoeld heeft gewijzigd.
    Kan dit op de 276?
  • Het is mogelijk om een Screen Capture te maken. Maar kun je deze images ook op de GPS bekijken? Op de 64 kan dat niet... ik moet dus een paar weken wachten voordat ik deze - thuis - kan bekijken. (Oké, work-around: gebruik de imagetank).
  • Demo mode: navigeer een route. Is de snelheid hier instelbaar? Of duurt het kijken naar de demo – nog steeds – net zo lang als het daadwerkelijk fietsen?
  • De ervaring van Mike: het achterlopen van de schermopbouw t.o.v. de route. Ik neem aan (...) dat wij daar op de tandem geen last van zullen hebben: wij fietsen waarschijnlijk iets minder snel.
  • Het andere probleem van Mike (en niet van jou):
    Op GPSMap276Cx gemaakte route opslaan werkt niet is... eehhh... verontrustend. Ik hoop en veronderstel dat Mike een Maandagmorgenexemplaar heeft en dat zou moeten omruilen.
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor tony rave » 8 okt 2017 16:16

ankeric schreef:276 kent twee profielen: Automotive en Marine. Nou vind ik profielen nauwelijks relevant met één uitzondering: ik gebruik één profiel én een kopie van dit profiel als mogelijkheid om mijn enige profiel te herstellen als iemand dat onbedoeld heeft gewijzigd.
Kan dit op de 276?
Nee, en sommige instellingen hebben effect per 'profiel', andere zijn weer gemeenschappelijk. Het fijne daarvan heb ik niet zo paraat.
ankeric schreef:Het is mogelijk om een Screen Capture te maken. Maar kun je deze images ook op de GPS bekijken?
Nee, althans niet gevonden hoe.
ankeric schreef:Demo mode: navigeer een route. Is de snelheid hier instelbaar?
Niet instelbaar, gaat kennelijk met de snelheid die van toepassing is op de betreffende weg, getest met motorvoertuig instelling.
ankeric schreef:De ervaring van Mike: het achterlopen van de schermopbouw t.o.v. de route. Ik neem aan (...) dat wij daar op de tandem geen last van zullen hebben: wij fietsen waarschijnlijk iets minder snel.
Stoort mij bij motorrijden, bij 2D kaartweergave en Noord boven absoluut niet. Mijn indruk: de kaartupdate/verplaatsing is 1 maal per seconde waardoor de positie cursor dus achterloopt met maximaal de afstand die je in 1 seconde aflegt. Heb niet de indruk dat daar nog een andere aanzienlijke vertraging bijkomt.
Hinderlijke uitzondering: het popup scherm, de kaart daar wordt niet ververst.
Wat eerder stoort is de vertraging vanaf popup-scherm naar normaal-scherm opbouw. Echter popup is uitschakelbaar en dan speelt dit niet.
ankeric schreef:Het andere probleem van Mike (en niet van jou): Op GPSMap276Cx gemaakte route opslaan werkt niet is... eehhh... verontrustend. Ik hoop en veronderstel dat Mike een Maandagmorgenexemplaar heeft en dat zou moeten omruilen.
Werkt bij mij echt wel, mijn apparaat versie ([ENTER]+[ON] scherm) geeft V7 aan en PCB version = 6, of daar een verschil kan ontstaan?
De 276Cx heeft nog wel een aantal onvolkomendheden, voor mij niets echt belemmerend, maar een flinke update zou Garmin sieren.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1317
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 8 okt 2017 16:40

TOP!

(Ik neem tenminste aan dat ook hier geldt: "don't shoot the messenger").
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor tony rave » 8 okt 2017 16:57

ankeric schreef:Alleen... een Alarm dat geen Alarm geeft is géén Alarm. Het gaat mij om de waarschuwing als we al genietend van het fietsen de GPS geen aandacht geven. En dus zeker niet op het scherm kijken.
De 64 geeft in demo mode wél een akoestisch signaal, althans in demo mode.
De 276Cx geeft wel een akoestisch alarm ! De instelling daarvoor stond verkeerd, sorry.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1317
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor ankeric » 8 okt 2017 17:02

Oké, nogmaals TOP!!
Emap (2000), Etrex Vista HCx (2008), Etrex 30 (2011), GPSMAP 64st (2016), VIRB XE (2016), OpenStreetMap Contributor (2010), Mapillary (2015), OsmAnd+ op Samsung Galaxy, Santos tandem Double Travel
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Berichtdoor tony rave » 8 okt 2017 19:28

TOP geldt m.i. helaas niet voor deze 276Cx logica.
Wanneer 'Beeper' ingesteld staat op 'Alarms Only' hoor je alleen de afslag tonen.
Pas wanneer die ingesteld staat op 'Key and Alarm' hoor je de proximity alarmen, alsmede de toets-tonen.
Daarbij krijg ik ook de indruk dat de instelling soms pas effectief wordt na UIT-/INschakelen van het toestel.
Geldt nog steeds voor de demo modus, nog niet in de praktijk getest.
Vermoedelijk daar hetzelfde en in elk geval weer een van de vele 'verbeterpunten'.
key&alarm.jpg
key&alarm.jpg (38.12 KiB) 195 keer bekeken


Dan is er ook nog de optie om de 'speaker' te gebruiken i.p.v. de 'beeper'.
Hoe het daar in elkaar steekt kan ik dus niet testen bij gebrek aan een 'speaker'.
use beeper.jpg
use beeper.jpg (44.29 KiB) 195 keer bekeken
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1317
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Volgende

Keer terug naar GPSmap 276Cx

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast