Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

2e toestel naast de 2720?

Adviesvragen, voor als je een 'schaap met vijf poten' zoekt dat multi-inzetbaar is

Berichtdoor ++ Lex ++ » 14 nov 2006 23:59

Bij de 2610 is het zo:
Het 'zelflerende' bestaat daaruit dat de voorkeur voor een bepaald type weg kan worden vergroot als je daar relatief vaak gebruikt van maakt. Dat wil zeggen dat op het moment dat je op 'auto instelling' drukt de schuiven bij 'Ingestelde weg voorkeuren' in de verhouding worden gezet van jouw gebruik van de 3 categoriën wegen. Met de hand verschuiven heeft precies hetzelfde effect. En als je niet op de auto-instellingsknop drukt gebeurt er helemaal niets.

Of je op een bepaalde plaats links of rechts pleegt te gaan wordt niet onthouden en dat zal dan ook zeker geen effect hebben. Alleen als dat het gereden percentage snelweg en provinciale weg duidelijk verandert en je daarna op de 'auto'-knop drukt.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Avatar gebruiker
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 16620
Geregistreerd: 2 mei 2004 10:56
Woonplaats: Mellieha, Malta

Berichtdoor Flatsix » 15 nov 2006 00:34

Het is al een keer in een ander topic geweest, maar toch nog even kort mijn ervaring:

Van Jülich naar Helferskirchen een route (van A naar B dus) op twee 2720's aangegeven. Je kon linksom en rechtsom en dat gebeurde dus ook, met als gevolg dat onderweg de nodige discussies ontstonden. Naarmate de rit vorderde begon de afwijking tussen beide toestellen meer toe te nemen zodat één van ons tweeën constant aan het herbereken was. Als je een plaatsje binnenreed wou die van mij de hoofdweg volgen terwijl die van een vriend van mij subiet een woonwijk indook (een kleine afkorting) om een stuk verder weer op de hoofdweg te komen. Ik had dat ding toendertijd veel meer op de snelweg bij me dan hij. Achteraf is één en ander dus wel verklaarbaar. Onze instellingen waren trouwens exact gelijk.

Om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag: Ik was bang dat de Quest teveel een kleine kloon van de 2720 zou zijn maar als ik jullie zo begrijp is het wel degelijk een aanvulling op de 2720 qua toepassingsmogelijkheden (wandelen, fietsen, bluechart)? Want dan ben ik er wel uit. Automotive, lekker klein en toch ruim inzetbaar.
Avatar gebruiker
Flatsix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 3 maart 2006 21:36

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 nov 2006 23:24

Kosturnix schreef: Echt "zelflerend" in de zin dat ie uiteindelijk andere routes gaat berekenen: ik geloof er geen hout van. Broodje aap verhaal. Mooie marketing praat.


Ofschoon off-topic trek je met met een formulering als bovenstaande de intergriteit van ondergetekende c.q. Waypoint in twijfel, dus ik voel me toch genoodzaakt tot reageren:

Zoals hierboven terecht wordt aangegeven kan het zelflerend vermogen alleen van invloed zijn als het toestel ook inderdaad zelf moet rekenen. Bij het rijden van een mapsource-routes zal dat in de regel alleen gebeuren als je afwijkt van die route.

Het zelflerend vermogen houdt ook niet in dat het toestel dat het toestel, als je op een specifieke plek consequent afwijkt van wat 'Bep' al dan niet terecht zegt, een volgende keer automatisch 'jouw route' zal adviseren.

Ik omschreef hierboven al wat het wèl inhoudt, en het gevolg daarvan is dat op twee identieke toestellen een andere route geproduceerd kàn worden eenvoudig omdat de ene gebruiker bijvoorbeeld op de snelweg gemiddeld 140 rijdt, en de ander maar 110. Ben je net drie weken met de caravan op pad geweest dan kan het zijn dat de route naar je werk ineens anders is als vóór je vakantie.

De gpsmap276 kent een diagnostic screen dat voor elke gebruiker toegankelijk is (andere toestellen helaas, voor zover ik weet, niet) en daarop kun je zelfs zien welke snelheden per wegtype op dat moment gehanteerd worden.

Een van onze frequente forumbezoekers heeft daar ooit wat screenshots van geplaatst onder de titel 'het bewijs'.

Dus eh... lees http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=904 ... het+bewijs en ik zie graag je nuancering tegemoet! ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Kosturnix » 17 nov 2006 23:40

Hans Vaessen schreef:
Dus eh... lees http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=904 ... het+bewijs en ik zie graag je nuancering tegemoet! ;)


Met interesse bovenstaande draadje grondig gelezen. Om tot de conclusie te komen dat daarin precies wordt aangetoond wat ik al beweerde....

"Zelflerend" is uiterst beperkt; hooguit wordt onthouden welke snelheden op bepaalde wegen daadwerkelijk worden gereden. Dat komt de voorspelling van de eindtijd ten goede (en kan evt. bij kortste-tijd routes tot andere routes leiden)

Bij een echt zelflerend systeem benk ik meer aan "expert systeem", zie de Wikipedia hierover.
In potentie kan een navigatie-systeem best zo'n expert-systeem worden. Als de daadwerkelijk gerealiseerde snelheden op bepaalde wegsegmenten op een bepaalde tijd in een database komen kan er een steeds verfijndere database ontstaan, die steeds nauwkeurigere voorspellingen van routes mogelijk maakt.
Hoe je dat exact moet realiseren is een leuke uitdaging, daar gaat het hier niet over.
Feit is dat er een dijk van een knowledge-base gevuld moet worden (en actueel moet blijven). Op basis daarvan kan de software op enig moment inderdaad andere voorstellen gaan doen.
IMHO is er dan pas sprake van een werkelijk zelflerend systeem.

Mijn opmerking over aap en marketing was geen aanval naar wie dan ook; feit is dat dat zelflerende vermogen met enige mystiek is omgeven. Zie ook het fragment waar ik op reageerde:

Marcel Bartels schreef:Dat de 2720 "zelflerend" is weet ik, hoewel ik daar bij de mijne sterke twijfels over heb :D :D


En dus was mijn posting al een nuancering, namelijk van wat onder "zelflerend" moet worden verstaan!
BMW K1200R met SP 2820
Peugeot 806 met iPhone of SP 2820
Herenfiets/benenwagen op goed geluk met gezond verstand (en soms de iPhone)
Avatar gebruiker
Kosturnix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 18 jul 2006 11:59
Woonplaats: N52 04.716 E5 08.382

Berichtdoor Flatsix » 18 nov 2006 02:19

Beste mensen, ik ben net zo veranderlijk als het weer, komt waarschijnlijk door mijn ingebouwde barometrische sensor. Ik dacht dat ik de GPSMap 60C(S)x al afgeschreven had als zijnde te groot maar ik zie er toch enkele voordelen in. Daarom nog een vraag:

De 60Cx doet veel langer met zijn batterijen als de CSx (30 versus 20 uur). Zal door de twee sensoren komen. Kun je die zonodig uitzetten in de CSx en is het verbruik dan vergelijkbaar met de Cx?

Zo ja, dan lijkt mij de combinatie 2720/GPSMap 60CSx momenteel de top-of -the-bill (even de investering en de 2820 daargelaten).
Avatar gebruiker
Flatsix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 3 maart 2006 21:36

Berichtdoor ted038 » 18 nov 2006 08:37

Flatsix schreef:Zo ja, dan lijkt mij de combinatie 2720/GPSMap 60CSx momenteel de top-of -the-bill (even de investering en de 2820 daargelaten).


Het zal wel de betere dekkingsgraad over meerdere gebieden geven, want op het offroad gebeuren (wandelen, fietsen, kano, etc) is hij uitgebreider en beter in de mogenlijkheden (en toch met sirfIII, dan veel betere ontvangst) dan een quest (een quest zal weer meer overlappen met de 2720)
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
ted038
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 19 jul 2005 11:30
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor ++ Lex ++ » 18 nov 2006 09:02

Flatsix schreef:De 60Cx doet veel langer met zijn batterijen als de CSx (30 versus 20 uur). Zal door de twee sensoren komen. Kun je die zonodig uitzetten in de CSx en is het verbruik dan vergelijkbaar met de Cx?
......
Zo ja, dan lijkt mij de combinatie 2720/GPSMap 60CSx momenteel de top-of -the-bill
Voor beide wordt 18 uur opgegeven, je hebt kennelijk naar een andere gekeken.

In de CSx is het kompas wel uit te schakelen, de barometer niet. Die 18 uur is bij uitgeschakeld kompas een reële waarde; ik geloof echter dat het niet veel uitmaakt of je het wel inschakelt. Ik heb het meestal uit staan, het is met 1 knopdruk om te schakelen.

Voor de meeste doeleinden zal die 18 uur ruim voldoende zijn, en anders kun je batterijen even verwisselen.
Ter vergelijking, de vergelijkbare, maar oudere GPS V doet ondanks zijn zwart/wit scherm en 4 batterijen i.p.v. 2 veel korter met zijn setje dan de 60CSx. Toch heb ik dat nooit als te kort ervaren.

...........

Ik heb naast de 60CSx een 2610 i.p.v. een 2720, een iets mindere maar vergelijkbare combinatie.
Het is me gebleken dat dat een hele goede is. Ze bieden elk hun eigen voordelen; in de auto is de 60CSx duidelijk de mindere van de StreetPilot, maar buiten de auto is het een topapparaat.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Avatar gebruiker
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 16620
Geregistreerd: 2 mei 2004 10:56
Woonplaats: Mellieha, Malta

Berichtdoor Flatsix » 3 jan 2007 21:00

De kogel is door de kerk. Ik heb mezelf vanochtend in Notter verwend met een GPSMap60CSx. Een paar nachtjes slapen nog want hij wordt nageleverd.

Het was lang wikken en wegen maar mede afgaande op jullie goede adviezen ben ik van mening dat ik de juiste aankoop heb gedaan.

Iedereen bedankt nog, Gerald
Avatar gebruiker
Flatsix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 3 maart 2006 21:36

Vorige

Keer terug naar Wandelen, fietsen EN auto of motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast