Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Welke GPS ( auto + motor ) ?

Adviesvragen, voor als je een 'schaap met vijf poten' zoekt dat multi-inzetbaar is

Welke GPS ( auto + motor ) ?

Berichtdoor BartD » 6 dec 2005 07:41

Gegroet allen,

Ik ben sinds kort aan het rondkijken geslagen naar een GPS toestel, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Waar wil een een GPS voor gebruiken?
1. Op de motor :
- Eenvoudig naar een vast adres rijden
- Van internet gedownloade routes rijden
- Routes plannen op de PC om deze nadien te rijden
- Vakantie in het buitenland ( heenroute, rondritten ter plekke, etc ... )

2. In de auto
- Eenvoudig naar een vast adres rijden
- Vakantie in het buitenland ( heenroute, rondritten ter plekke, etc ... )

Ik zoek dus een toestel dat:
- Water- en schokbestendig is
- Niet te groot is, voor gebruik op de motor
- Over voldoende geheugen beschikt
- Makkelijk van de auto naar de motor kan overgezet worden ( en omgekeerd )

Persoonlijk dacht ik aan een Garmin Quest.
Maar ik betwijfel of de Quest 1 over voldoende geheugen beschikt.
En ik ben ook niet zeker of de Quest 2 met PC-software geleverd word.

Wie weet raad :?:
BartD
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 6 dec 2005 07:31

Berichtdoor elsinga » 6 dec 2005 07:51

De Quest2 wordt ook geleverd met kaartmateriaal, dus daar verschillen de 1 en 2 niet met elkaar.

De Quest klinkt inderdaad als een goede mogelijkheid, zeker vanwege zijn formaat. Je zou ook een 2610 of 276C kunnen overwegen, maar die zijn substantieel groter.
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10102
Geregistreerd: 8 jun 2004 14:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 dec 2005 16:48

Of het geheugen van de Quest voldoende is zal afhangen van hoe je rijdt bij een flinke trip. Ga je je neus achterna door europa dan zal het geheugen van de quest te klein zijn; weet je waar je naar toe gaat en hoe je heen en terug gaat zal het wel lukken met 243 mb.

Qua formaat: het formaat van de quest is vooral makkelijk bij meenemen en bij wandelen. Op de motor zelf mag het best een 276, 2610/2720 of rider zijn. Maar dat moet je in de praktijk zien.
Een groter scherm heeft vooral voordelen als je ook op het toestel zelf routes wilt kunnen maken.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor FrederikS » 16 dec 2005 13:26

Ik rij zelf met de Quest1 op de motor en zo nu en dan in de auto, werkt prima. De extra kosten voor een wat groter scherm zoals op de 2610 waren voor mij te veel, vandaar de Quest en ik ben er meer dan heel erg tevreden mee!

Frederik

Kijk voor mijn "dashbord" hier even naar:
http://www.mgcn.nl/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=2825
Groeten,
Frederik
Afbeelding
Avatar gebruiker
FrederikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 7 jul 2005 13:54
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor rscheer » 9 jan 2006 13:52

Ik kan me wel vinden in het gebruiksprofiel van Bart, dus zit ook een beetje naar dezelfde navigatiesystemen te kijken. De Quest I lijkt me eigenlijk niet een optie, dan kies ik (gezien het niet al te grote prijsverschil) toch liever voor de Quest 2.

Maar mijn vraag: hoe verhoudt de Tomtom Rider zich tot de Quest 2? Zijn er grote verschillen in gebruiksgemak, ontvangst, oid?
Als ik het zo snel goed gezien heb, is de prijs vrijwel gelijk aan de Quest 2, zeker aangezien ik minimaal de kaarten van Duitsland en Frankrijk zou willen hebben. Die zitten toch niet standaard bij de Rider, dus dat zou me weer 140 euro extra kosten.
rscheer
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 9 jan 2006 13:46
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Hans Vaessen » 9 jan 2006 14:12

Ze hebben beiden voor en nadelen:

Door het touchscreen zal het bedieningsgemak van de Rider groter zijn. Door de sirf-III antenne is bovendien de ontvangst van de Rider beter.

Van de andere kant: de Quest II biedt de mogelijkheid om zelf routes te maken op de PC + de motorbevestiging is beter. Beide aspecten vinden we erg belangrijk. Bovendien wordt de Quest geleverd met auto-bevestiging. Wil je de Rider ook in de auto gebruiken dan loopt de prijs verder op met een vooralsnog onbekend bedrag.

Vervolgens kom je dan zo'n beetje op niveau van de 2610/2720 en wordt de afweging nog lastiger.

Advies: kom ze in de praktijk naast elkaar bekijken...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor rscheer » 9 jan 2006 15:08

Hans,

Ik ben zeker van plan ze een keer te komen bekijken in Notter. Nog even een goed moment vinden voor een motortochtje.

De voordelen die je van de Rider vind ik wel erg belangrijk. De bevestiging van de Quest noem je 'beter', maar dat klinkt niet als een doorslaggevend argument. Verder vind ik het punt van routes maken op de PC minder belangrijk. De meeste routes zal ik toch tijdens een vakantie bedenken, dus dan heb ik toch geen PC bij de hand.

Hoe makkelijk is het om op beide apparaten 'op de hotelkamer' een route te programmeren?

Groot nadeel van de 2610 vind ik het gebrek aan een accu, waardoor die alleen mbv een extern accupack op een terras gebruikt kan worden. Of is dat met de 2720 veranderd?
En de PerfectCradle is natuurlijk een leuke uitbreiding :wink:, maar maakt het toch ook weer een stukje duurder.
rscheer
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 9 jan 2006 13:46
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Hans Vaessen » 9 jan 2006 15:46

Met de argumenten die je noemt zou het heel goed kunnen dat de Rider voor jou inderdaad de beste keuze is.

Over bevestiging: heel simpel gezegd: wat tomtom erbij levert vinden we leuk voor in de fietsenwinkel maar niet voor op de motor. We studeren inmiddels op een betere oplossing en verwachten die binnen enkele weken beschikbaar te hebben.
De rubber-flap aan de bovenzijde blijft ons zorgen baren, maar dat kan alleen door een duurtest echt getest worden.

Routes op het toestel maken kan met alle drie, qua gemak in volgorde 2610/2720, rider, quest. Vooral het kleinere scherm en ontbreken touchscreen maken het op de quest lastiger. De 2610/2720 kent weer geweldig makkelijke opties als automatisch sorteren routepunten en instellen verbonden wegen/gebieden. Als je er eenmaal handigheid mee hebt is het maken van een route op het toestel een peuleschil.
Met behulp van viapunten kan dat ook op de rider, zij het weer wat beperkter dan op de streetpilot.

En tsja: omtrent die software: dat is een lastige. Ik hoor wat je zegt, maar denk tegelijk 'je kunt het nog niet weten, want je hebt de software nog niet gezien'. Het ontbreken van een accu in de 2610/2720 is inderdaad een beperking.

Ik denk uiteindelijk dat je keuze naar de Rider danwel naar de 2610/2720 zal uitgaan. Zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=6252 ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Broozzz » 24 mei 2006 08:02

Als ik het allemaal goed begrepen heb zit er op de rider alleen benelux en moet je het echte buitenland dus bijkopen. Dan zit je volgens mij wat prijs betreft al weer op de 2610.
BMW R1200 GS, Zumo 660
Avatar gebruiker
Broozzz
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 21 mei 2006 10:54
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor jer » 12 jan 2008 19:38

ik heb precies dezelfde vraag, maar dan wil ik ook nog eens offroad kunnen rijden met de gps op de motor

dus ben nu aan het twijfelen tussen de Garmin GPSMAP60 CSX of StreetPilot III

graag jullie mening en ervaringen en tips???????????????


alvast bedankt
jer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 jan 2008 21:08

Berichtdoor ted038 » 12 jan 2008 23:26

jer schreef:ik heb precies dezelfde vraag, maar dan wil ik ook nog eens offroad kunnen rijden met de gps op de motor

dus ben nu aan het twijfelen tussen de Garmin GPSMAP60 CSX of StreetPilot III

graag jullie mening en ervaringen en tips???????????????


alvast bedankt


zo, da's wel een erg oud topic waar je op reageert ....

maar je boft wel, in die tijd is inmiddels de garmin zumo serie uitgekomen, denk dat deze (ook) aan je wensen voldoet, hoe summier je ook neerzet ;)

zelf gebruik ik de zumo op de motor, in de auto, op de mountainbike (ook beetje offroad ;) ) , racefiets en wandelend, en ben er gemiddeld erg tevreden mee :D
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
ted038
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 19 jul 2005 11:30
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor jer » 13 jan 2008 11:23

dankje voor je bericht,

maar heb je daar ook kompas op en waypoints en dergelijke, of leunt die meer richting de auto gps?
jer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 jan 2008 21:08

Berichtdoor ted038 » 13 jan 2008 13:52

jer schreef:dankje voor je bericht,

maar heb je daar ook kompas op en waypoints en dergelijke, of leunt die meer richting de auto gps?


beide, auto gps is hij ook 100 %, maar daarnaast nog zoveel meer :D

kompas
Afbeelding

waypoints : ook erg veel mogelijkheden mee.

Enige wat ontbreekt is meebewegend "elastiek-routelijn" op kaart naar volgend waypoint bij offroad gebruik.

Maar er zullen hier best wel leden zijn met "echte" offroad ervaring met de zumo, even afwachten of zelf even zoeken op dit forum.
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
ted038
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 19 jul 2005 11:30
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor ++ Lex ++ » 13 jan 2008 14:36

Op bovenstaande afbeelding zie je een kompas; je kunt dus zien in welke richting je rijdt.

Als je een directe route rijdt is er ook nog een rode pijl. Deze wijst in de richting van het eerstvolgende waypoint.

(Misschien ook wel bij een indirecte route; dat weet ik niet. In de handleiding staat alleen een plaatje, blz. 43.)
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Avatar gebruiker
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 16620
Geregistreerd: 2 mei 2004 10:56
Woonplaats: Mellieha, Malta


Keer terug naar Wandelen, fietsen EN auto of motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron