Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

112 (alarmnummer) met GPS coordinaten

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 nov 2006 18:14

In aanvullende reactie op de ervaring van VFR: wat natuurlijk wel een rol kan spelen is de kwaliteit, opleiding en ervaring van de 112-er die je aan de lijn krijgt. Ik durf er wel een gps om te verwedden dat de piloot van die helicopter geen enkel probleem met een doorgegeven coordinaat zou hebben gehad.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor jkelder » 23 nov 2006 19:04

Hans Vaessen schreef:Ik moet er alleen niet aan denken om met een vers gebroken been, onderin de spelonk, aan een louter spaans-sprekende telefonist in steenkool-spaans mijn positie door te bellen!!

Vandaar m'n link naar de trackstar (ook goed voor Notter :lol: ):
Alleen die spelonk gaat iets minder. :oops:
Alleen de "Panic' knop indrukken! Van een mogelijk foutieve doorgifte van de coordinaat is dan al helemaal geen sprake.
Alleen goede internationale universele afspraken en dat is met al die commissies toch niet zo moeilijk. :wink:
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie http://planner.gps.nl
Avatar gebruiker
jkelder
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 3015
Geregistreerd: 15 maart 2004 21:35
Woonplaats: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)

Berichtdoor Ivo » 23 nov 2006 20:30

ballie schreef:Ik krijg nog een E-mail antwoord binnen:

[i]Geachte heer Bols,

..., omdat de melder vaak wel weet in welke regio hij zich bevindt.

...
Ik hoop dat iemand een praktijk ervaring heeft.


Nu de steller van dit bericht heeft waarschijnlijk niet al te veel praktijkervaring. Sinds de veralgemening van de gsm (en de daarbij horende anonieme bellerskaarten) heeft het merendeel van de weggebruikers geen notie meer waar hij zich precies bevindt. Ja, ergens tussen A en B.
En bij het veralgemenen van het gps gebruik zal het er zeker niet op beteren (ergens op de paarse lijn tussen A en B?).
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

Berichtdoor ballie » 23 nov 2006 20:33

@jkelder,die trackstar is ongetwijfeld echt super maaaarrrr wanneer de 112 centrale niets met je coordinaten kan of wil dan heb je gewoon een mooi apparaat zonder hulp.

@hans, Moet ik de mail van die sr. gewoon naast me neerleggen en me hier niet meer druk over maken? of moet ik de vraag bij de ANWB neerleggen om te vragen of er een protocol is over de bereikbaarheid van 112 en of er iets instaat over GPS coordinaten.
De ANWB staat ook voor voetgangers, fietsers, motorrijders en de automobilisten.

Wanneer er andere ideeen zijn of wanneer er andere instituten zijn om het voor te leggen dan hoor ik het graag.
Voor mij (met mijn GPS 60, zonder map) is het belangrijk of ik geholpen wordt bij noodgevallen.
ballie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 nov 2006 10:18
Woonplaats: Drenthe

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 nov 2006 21:08

Bij mijn weten staat de ANWB volkomen buiten de 112 centrale (ze hebben wel een anwb-alarmcentrale).

Maar wat mij betreft mag je met alle plezier mijn commentaar aan die sr. sturen, met de uitdaging er nog eens in te duiken. ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Y_Lupardi » 23 nov 2006 22:57

Bijna overal in kantoorruimten die iets van doen hebben met beheersgebieden, alarm, ongelukken, en paniek plus rampen hangen topografische 1:25k kaarten aan de muur. Die hebben een RD-raster opgedrukt. Evenwel zal het merendeel van het personeel geen weet hebben van hoe ze RD-coordinaten moeten gebruiken. In geen enkel van de vele cursussen die ze moeten doorlopen wordt dat geleerd n.l.
Het maritieme reddingsgedoe zal wel de waterkaarten gebruiken. Die doen meestal niet aan landrotten RD-rasters.
Hoe het zit met de navigatie van reddingshelicopters weet ik niet. Hoe gaan aironautische kaarten?
Avatar gebruiker
Y_Lupardi
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 5 mei 2005 11:06

Berichtdoor Jacob_Bax » 24 nov 2006 18:28

Y_Lupardi schreef:Hoe het zit met de navigatie van reddingshelicopters weet ik niet. Hoe gaan aironautische kaarten?


Voor noodsituaties op zee of in afgelegen gebieden gaat het denk ik met radiobakens, midden in de sahara heb je niet veel aan je gsm om coordinaten door te bellen. Tijdens een vakantie in Australie ben ik gestuit op een vuurtoren die in 1996 was omgebouwd naar een grondstation van cospas/sarsat.

http://www.xs4all.nl/~jacobbax/lighthou ... point.html

http://www.cospas-sarsat.org/

Dus mocht je van plan zijn om een open beenbreuk op te gaan lopen op de Hoge Veluwe kan je blijkbaar beter een radiobaken meeslepen.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6895
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor Socrates » 27 nov 2006 09:02

Hmm,

Voor zover ik weet hebben de 112 centralisten geen GIS apparatuur. De 112 meldkamer waar GSM verkeer (in Driebergen) op binnenkomt is feitelijk een callcenter. Ze nemen de melding aan en sturen 'm door naar de desbetreffende veiligheidsregio of markeren 'm als misbruik.

Die kunnen je dus niet helpen met een coordinaat.

Maar, als je het KLPD nodig hebt dan is de kans groot dat je wordt doorverbonden met de KLPD meldkamer. Dit zal niet altijd gebeuren maar kan vaak wel om extra informatie te geven. De KLPD meldkamer werkt wel met een GIS systeem maar dit wordt gebruikt voor tracking en tracing van de KLPD voertuigen. Technisch gezien moeten ze uit de voeten kunnen met een GPS coordinaat, ook omdat ze verschillende navigatiepakketten op hun werkplek hebben die ook directe invoer van coordinaten ondersteunen.
Ik denk alleen dat het nog te weinig gebeurt om hier een standaardprocedure van te maken, het zal dus afhangen van de ervaring van de meldkamermedewerker of hij/zij wel of niet een coordinaat accepteert en het risico neemt dat de hulpverlening een totaal verkeerde kant wordt opgestuurd. want zoals al eerder is gezegd kunnen beide kanten spreek en interpretatiefouten maken.

Socrates.
Socrates
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 27 jul 2006 10:18

Berichtdoor Y_Lupardi » 27 nov 2006 10:35

Ik denk dat een volgende generatie mobieltjes een zeer zuinig GPS-chipje ingebouwd zal krijgen met een alarmknop. Wetten hiervoor zijn in de USA in de maak dus dat komt hier ook. Tesamen met telemetriegegevens van de GSM-masten en indien noodzakelijk aGPS kan bij iedere alarmcall een geografische positie worden doorgegeven.
Zo iets vergt natuurlijk de nodige herstructurering van het meldingsysteem.
Avatar gebruiker
Y_Lupardi
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 5 mei 2005 11:06

Berichtdoor Hans Vaessen » 27 nov 2006 19:49

Er zijn al verschillende autofabrikanten die een ingebouwde gps koppelen aan de boordcomputer, en mits abonnement, indien nodig automatisch de alarmcentrale inschakelen.

Voorbeeld:
airbag gaat open + voertuig is plots tot stilstand gekomen + het alarmsysteem registreert geen beweging in het voertuig.

De auto geeft een signaal, incl. coordinaat aan de alarmcentrale, centrale belt het aan het account gekoppelde gsm-nummer. Indien geen gehoor: activeert de hulpverleningsdiensten. Locatieweergave gebeurt op basis van coordinaat (kan niet anders: vaak sta je niet pal voor een huis met specifiek nummer..).

En tsja... als een centralist anno 2006 nòg niet weet hoe hij op basis van een gps-coordinaat een locatie kan vinden moeten we misschien maar een lijstje met mapsource-gebruikers verspreiden. Weinigen zullen er bezwaar tegen hebben midden in de nacht achter de PC te kruipen als daarmee een mensenleven kan worden gered...

In mijn stelligheid dat 112 ermee overweg zal kunnen ga ik er, wellicht naief, van uit dat dat zo is, omdat het an sich zo eenvoudig is. Mocht dat onverhoopt niet zo zijn dan ben ik onthutst en is het tijd voor kamervragen daarover..
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Floyd » 27 nov 2006 19:59

Dit is inderdaad enkele jaren geleden eens uitgezocht. En het resultaat was inderdaad zoals Lex al eerder aangaf: allerbelabberst! :?

Van Geocaching.nl uit hebben we het toen uitgetest met centralisten van politie, brandweer en wegenwacht, en eigenlijk was de brandweer de enige die aardig goed met coördinaten uit de voeten bleek te kunnen.
Zowel de politie als de ANWB wegenwacht hadden een postcode of straat+huisnummer nodig om de juiste plek te kunnen bepalen.
Vooral van de ANWB wegenwacht verbaasde me dat heel erg, omdat die net toen voor het eerst de Topografische Atlas uitgegeven hadden. Maar ook van de politie had ik het eigenlijk niet verwacht.

De brandweer was dus de enige die de juiste plek kon bepalen aan de hand van door mij gegeven coördinaten. De centralist vertelde me dat men daar al langer met gps'en werkte. Zo gebruikt men ze bijvoorbeeld bij branden, om de plek aan te geven waar luchtmetingen gedaan moeten worden.

Deze man raadde me ook aan om, ingeval van calamiteiten in het veld (zoals dat bv. bij geocaching het geval kan zijn), bij 1-1-2 zeker ook te vragen naar de brandweer omdat die bij problemen in het veld veelal ook wordt ingeschakeld, omdat vooral ook de ambulance vaak moeilijk ter plaatse van het ongeval kan komen.

Als reactie op dit probleem is toen op de startpagina van www.geocaching.nl de 1-1-2 knop geplaatst. Die knop opent een schermpje waarmee je (of een centralist!!) een coördinaat in een positie kunt omzetten, waarmee politie en/of ambulance wél uit de voeten kan!
Groet,
Floyd.

Quest I / Map 60Cx / Navigon 4310max
Floyd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 416
Geregistreerd: 25 jun 2004 20:09
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Hans Vaessen » 27 nov 2006 20:39

Inmiddels ben ik, zoals hierboven al aangekondigd, ronduit onthutst:

Naar aanleiding van bovenstaande ben ik dan toch maar even 'stout' geweest:

- heb 112 gebeld, met als eerste melding dat ik geen calamiteit te melden had, maar een vraag wilde stellen
- vervolgens mocht ik de vraag stellen en heb ik gevraagd: als ik u nu zou melden dat ik ergens in het bos lig met een gebroken been en u mijn gps-coordinaat kan melden, kunt u mij dan vinden'.

Het antwoord was:
"dat weet ik niet, u kunt het beste 0900-8844 bellen".

Dat laatste is allicht correct(er), het eerste deel van het antwoord speekt echter boekdelen.

Vervolgens het advies opgevolgd, en geinformeerd bij het nummer voor niet-spoedeisende zaken.

Na een minuut of vijf ruggespraak kwam het antwoord:
"dat kunnen wij alleen als u aangesloten bent bij een alarmcentrale, die geven ons dan de plek door". "dus als ik u een aanduiding geef op een paar meter nauwkeurig, dan kun u daar als 112 niets mee". "nee".

Met vervolgens het advies wellicht tijdens kantooruren terug te bellen en te vragen naar, ik citeer, "de techneuten".

Helaas ben ik niet zo stout als Pieter Storms, dus ik heb niet geprobeerd of ik met een werkelijke 'gebroken been' melding met-coordinaat inderdaad tot de volgende ochtend moet wachten. Maarrrr.... het heeft er alle schijn van.

Zoals gezegd: ik ben ronduit onthutst. Helemaal los van Waypoint, maar gewoon als individueel gps-gebruiker: dit is niet van deze tijd. Weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, maar ik ga er wel wat mee doen.

Hou me aanbevolen voor concrete ervaringen in deze.

Overigens complimenten voor geocaching.nl: voorbeeldig initiatief! Helaas echter werkte de applicatie bij mij niet: de kaart bleef grijs na het invoeren van een coordinaat. Wellicht ff checken. Maar we houden ons aanbevolen om een dergelijke '112-knop' ook op gps.nl te zetten. Als 'tijdelijke oplossing'.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Floyd » 27 nov 2006 21:00

Ik herken de reacties van de politie, Hans. Die waren drie jaar geleden net zo. Klaarblijkelijk vinden ze het werken met een gps iets voor techneuten! :(

Overigens: de 1-1-2 knop op www.geocaching.nl werkt bij mij wel. Waarschijnlijk gaat bij jou iets fout.
Groet,
Floyd.

Quest I / Map 60Cx / Navigon 4310max
Floyd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 416
Geregistreerd: 25 jun 2004 20:09
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor elsinga » 27 nov 2006 21:15

Ook bij mij werkt de 112 knop op geocaching.nl gewoon. En aangezien het een Google Maps API dingetje is, zal het ook in niet-MS browsers wel werken. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10102
Geregistreerd: 8 jun 2004 14:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Berichtdoor Ivo » 28 nov 2006 16:45

Jullie vergeten iets.
Jullie bevinden zich hier in een 'klein' kringetje van specialisten welke overweg kan met alle facetten van jullie gps.
- Kan de apparatuur van de gebruikers aan jullie vraag voldoen? Ja
- Kan de apparatuur van de meldkamers aan jullie vraag voldoen? Ja

Kan het merendeel van de gps gebruikers er mee werken zonder foute info door te geven, er van uitgaand dat ze die info al kunnen vinden in hun toestel: zeker niet, de meesten weten niet eens hoe hun gsm werkt of zo iets simpel als een videorecorder programmeren.

Kan het personeel van een alarmcentrale werken met die verstrekte info (er van uitgaand dat ze al juist is)?
- Een calltaker hoogst waarschijnlijk niet.
- Een dispatcher zou het moeten weten.
- De supervisor van de meldkamer zou het zeker moeten weten.

Dus niet (meer) van deze tijd? Nee idd momenteel nog niet, schrap die 'meer' maar en zet maar een 'nog' voor de niet.

ps. in een meldkamer 'van deze tijd' hangen al lang geen kaarten, van welke soort, meer aan de muur hoor, paperless tijdperk, je weet wel :wink:
En met het softwareprogramma PCTrans van de Koninklijke Marine - Dienst der Hydrografie kan je schakelen tussen zowat alle soorten kaartdatums en stelsels.
Dit programma vind je hier
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak.
Ivo
 
Berichten: 1106
Geregistreerd: 1 jun 2006 19:29
Woonplaats: Bonheiden (B)

VorigeVolgende

Keer terug naar Bij het wandelen en fietsen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast