Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

'Condens': wat iedere 2610/2720 gebruiker moet weten...

DE mobiele GPS voor de auto, HET toestel voor op de motor

'Condens': wat iedere 2610/2720 gebruiker moet weten...

Berichtdoor Hans Vaessen » 8 sep 2006 19:35

onderstaande samenvatting en probleemanalyse komt belangrijk voort uit input vanuit dit forum

het condens-probleem

wat is het probleem?
Ineens zie je (meestal) midden in beeld een condens-streep. Althans: een streep die op condens lijkt.
Onmiddellijk heb je het gevoel dat het toestel niet waterdicht is, en dat het daaraan ligt. Maar dat is NIET zo. Het lijkt condens, maar is het niet. En het kan net zo goed optreden na een stevige regenbui als na wekenlang in de stralende zon. Sterker: het komt zelfs voor als het toestel 'vers uit de doos' op de motor geplaatst wordt.
De condens verdwijnt vanzelf weer, soms na 5 minuten, soms pas na een half uur; het is storend doordat het scherm, zeker als de zon erop staat, slechter afleesbaar is.

wat is de oorzaak
We zijn in Notter GPS-specialist, geen touchscreen-specialist. We weten dus niet precies wat de oorzaak is, maar het heeft te maken met het feit dat een touchscreen uit 'lagen' bestaat waar vocht tussen zit. Het scherm kan als gevolg van temperatuursverandering reageren zodat het lijkt alsof er condens tussen die lagen ontstaat. Het toestel blijft normaal functioneren, ook het touchscreen zelf. Alleen de afleesbaarheid is op dat moment minder.
Je kunt het vooral merken in voor- en najaar. Als je dan uit het 'donkere bos' komt en de zon ineens volop op het scherm schijnt kan de vlek verschijnen. De temperatuur van het scherm loopt dan ineens sterk op immers. En dan kan door drukverandering de afstand tussen de lagen veranderen.
Als je een auto hebt met airco kun je het ook omgekeerd reproduceren: hou het toestel voor de koude uitstroomopening van de airco (droge lucht!) en de vlek verschijnt na een paar minuten.

wat kun je er zelf aan doen?
Helemaal niets. Behalve het even aan te zien om vast te stellen of het slechts nu en dan voorkomt (meestal) of structureel is. Indien nu en dan: maak je geen zorgen en vergeef het 'Bep'. Indien structureel: zie hieronder.

standpunt Garmin
"Bij aantoonbare condensvorming wordt het toestel omgeruild voor een vervangend toestel, onder garantie
De vlek verdwijnt sneller als je de 'drukgaatjes' aan de achterzijde van het toestel vrijmaakt door het toestel te kantelen."
Onze aanvulling: helaas kan het toestel in de motorsteun niet gekanteld worden. Wel is het mogelijk een gaatje in de achterzijde van de garmin-klem te boren waardoor het toestel de verhoogde druk beter kwijt kan. We hebben daarvan bij testen zelf geen merkbaar effect geconstateerd, maar je zou het kunnen proberen allicht.

wat doet waypoint ermee?
Tsja: conform standpunt Garmin omruilen allicht.
Maar dat blijkt niet altijd zinvol; eigenlijk heeft elk toestel er last van. Grote kans dus dat na 'ruiling' ook het nieuwe toestel hetzelfde effect kent.

Al met al is de policy:
- als het effect zich voordoet: maak je niet ongerust: het is een normale reactie van een touchscreen op temperatuurverandering.
- komt het slechts incidenteel voor: beschouw het als 'eigen' aan een touchscreen en vergeef het Bep, Miep, Aphrodite, of welke naam je haar ook gaf. Het hoort erbij, er staat een hoop tegenover qua gemak van het touchscreen en het staat goede werking van het toestel niet in de weg.
- komt het echter zodanig frequent voor dat het, naar je eigen oordeel, normaal gebruik van het toestel in de weg staat: maak een (digitale) foto van het moment dat de 'condens' zich voordoet en stuur het toestel + foto op c.q. kom er mee langs. Doe het gele briefje met codes erbij en je toestel zal vermoedelijk vervangen worden.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24513
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Keer terug naar Garmin Streetpilot 2820/2720/2610/2620/2650 -- Perfect Pilot Red&Blue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten