Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Garmin kondigt 256MB datacards aan voor SP-III en 276C

Ook al zijn ze een jaartje ouder: nog steeds vele gebruikers!

Berichtdoor Hans Vaessen » 11 jan 2005 09:11

Met name dat laatste is onze in schatting.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor yzf1kr » 11 jan 2005 09:51

ReBel schreef:@ Hans:
Als leek zeg ik dan: technologie staat niet stil, waarom is er geen kans dat Garmin 256MB (of meer) weet te proppen in het 128MB-formaat, waardoor er wederom een stapje hoger mogelijk wordt..? Of kunnen we speculeren dat Garmin z'n eigen datacard-formaat niet verder zal ontwikkelen door het gebruik van SD- en CF-memory in nieuwe apparaten...?


De enige reden waarom Garmin nog gebruik maakt van hun eigen Datacards zijn de Bluechart kaarten. Vooral in Marine toestellen zullen we in de toekomst nog wel Datacards tegenkomen, misschien met een CF-slot er naast.

De reden waarom Garmin niet van de Datacards afstapt is dat klanten veel geld hebben betaald voor hun Bluechart data op de datacards en het lullig zou zijn als ze die niet meer konden gebruiken.

De Bluechart kaarten hebben daarnaast veel minder ruimte nodig, dus is er ook geen behoefte om grotere Datacards uit te brengen.
Om je een idee te geven: Je kan op 256 MB ongeveer segmenten kwijt, dit is de de gehele westeuropeesche kust vanaf de Noordkaap (Inc. Heel Groenland), via de Baltische zee , langs de noordzee (inc. heel GB), rondom spanje, tot aan Monaco.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor ReBel » 11 jan 2005 13:28

yzf1kr schreef:De Bluechart kaarten hebben daarnaast veel minder ruimte nodig, dus is er ook geen behoefte om grotere Datacards uit te brengen.

Die behoefte is er dan, inderdaad, niet voor de 'maritieme klanten'. Garmin stuurt (vooral de 276c) via firmware-upgrades alvast iets meer de 'automotive' kant op, maar die gebruikers hoeven dus niet te rekenen op meer geheugen in de toekomst. Ergo: mensen die nu de aanschaf van een GPSr met Garmin-datacards voor automotive gebruik overwegen, kunnen hier in ieder geval beter rekening mee houden.
ReBel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 15 maart 2004 09:00

Berichtdoor Hans Vaessen » 11 jan 2005 19:29

Het is van de belangrijkste aspecten bij de afweging tussen de 276 en de 2610. Gelukkig is vrijwel elke potentiele koper zich op voorhand van dit verschil bewust.

Van de andere kant: voor veel mensen is, met soms enige improvisatie, 256Mb voldoende. 1GB of meer is (prettige) luxe.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor PROVERS » 11 aug 2005 20:00

Het is in ieder geval fijn dat er een uitbereiding mogelijk is, dit zal voor mij persoonlijk moeten blijken als ik vaker met mijn streetpilot 3 gewerkt heb.
Suzuki SV650S Yoshimura (streetpilot 3)
PROVERS
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 11 aug 2005 18:26
Woonplaats: Zeeland

Berichtdoor crmtd » 15 maart 2006 12:57

AadM schreef:Die 128 MB moet je helemaal niet inleveren, daar past lekker je hele BeNeLux in. Houd je de 256 vrij voor je vakanties.
Hoef je ook niet steeds de module te herladen als je terug bent.
AadM :idea: :idea:

Binnenkort heb ik 256 MB naast de 128 MB die ik al had.
Ik denk dat ik bovenstaande ga toepassen, maar heb toch nog een vraag.

Stel nu dat ik toch nog meer nodig heb tijdens een vakantie, kan het mij nu nog niet voorstellen, maar even voor de weet.
Kun je dan ook gewoon een gebied laten aansluiten van de ene op de andere kaart en deze gebruiken middenin een route als dat zo uitkomt.

Dus stel dat een route loopt over een gebied dat over de 2 geheugen kaarten verdeeld is, kan ik dan stoppen op het moment dat ik van het kaartmateriaal af rijd en dan de geheugenkaart wisselen en gewoon de route vervolgen?
crmtd
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 30 nov 2005 21:31
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor T.J.K. » 15 maart 2006 14:08

Hallo,
Indien je een route rijdt,die je vooraf op de pc gemaakt en daarna in de pilot geladen hebt,moet je wel alle onderliggende maps van de route in je pilot hebben,anders geeft de pilot bij het aanvinken van de route aan,dat je niet de juiste kaarten hebt geladen.De route dus starten en eindigen laten met de juiste maps.Het kan dus niet zonder meer.Ik zou de route laten eindigen op de grens van je eerste maps en de 2e aansluitende vervolgroute opnieuw op het zelfde punt laten starten op je aansluitende maps op het andere kaartje.
Na ruim 10 jaar van de Streetpilot III over naar de Zumo 590.(Dat is natuurlijk een grote sprong.) Ik ben er zeer content mee en ik vind het een super toestel.
Avatar gebruiker
T.J.K.
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 21 mei 2004 19:43
Woonplaats: N53.25871 E6.39579

Berichtdoor ReBel » 15 maart 2006 14:21

T.J.K. schreef:...anders geeft de pilot bij het aanvinken van de route aan,dat je niet de juiste kaarten hebt geladen...

Sterker nog: hij zal vragen of je wil herberekenen... theoretisch zou je daarop met "nee" kunnen antwoorden wat de route (dus) intact laat en in die context zou je kunnen stellen dat het dan wél mogelijk is om tussentijds je geheugenkaartje te wisselen :?
'Herberekenen' zal de route gedeeltelijk over de basemap laten lopen, daarmee is de praktijktest dus al bij voorbaat mislukt :wink:
ReBel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 15 maart 2004 09:00

Berichtdoor Eelco » 15 maart 2006 15:49

T.J.K. schreef:Ik zou de route laten eindigen op de grens van je eerste maps en de 2e aansluitende vervolgroute opnieuw op het zelfde punt laten starten op je aansluitende maps op het andere kaartje.


op die manier werkt het inderdaad probleemloos!
groeten, Eelco
BMW K75/2 met Garmin StreetPilot 2820 met LTU
Eelco
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 16 aug 2004 10:42
Woonplaats: Bessemer

Berichtdoor Imme vd V » 15 maart 2006 17:04

Eelco schreef:
T.J.K. schreef:Ik zou de route laten eindigen op de grens van je eerste maps en de 2e aansluitende vervolgroute opnieuw op het zelfde punt laten starten op je aansluitende maps op het andere kaartje.


op die manier werkt het inderdaad probleemloos!


Nog simpeler..
zet alle benodigde maps tot aan je uiteindelijke reisdoel op de ene geheugenkaart .
Met 256mb kom je makkelijk van Groningen tot Portugal om maar wat te noemen.
En zet alles rondom het gebied waar je een tijdje denkt te gaan rondtouren op die andere..
Laatst bijgewerkt door Imme vd V op 15 maart 2006 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.
vrindelijke groet,
Imme.
Avatar gebruiker
Imme vd V
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 18 maart 2004 23:55

Berichtdoor T.J.K. » 15 maart 2006 17:58

Imme vd V schreef: Nog simpeler..
zet alle benodigde maps tot aan je uiteindelijke reisdoel de ene geheugenkaart .
Met 256mb kom je makkelijk van Groningen tot Portugal om maar wat te noemen.
En zet alles rondom het gebied waar je een tijdje denkt te gaan rondtouren op die andere..

Hallo Imme,
Je hebt helemaal gelijk,dat is de beste manier,om je verschillende kaartjes te gebruiken.
Dus stel dat een route loopt over een gebied dat over de 2 geheugen kaarten verdeeld is, kan ik dan stoppen op het moment dat ik van het kaartmateriaal af rijd en dan de geheugenkaart wisselen en gewoon de route vervolgen?

Dat is dus niet zondermeer mogelijk,maar wel zoals omschreven.
Na ruim 10 jaar van de Streetpilot III over naar de Zumo 590.(Dat is natuurlijk een grote sprong.) Ik ben er zeer content mee en ik vind het een super toestel.
Avatar gebruiker
T.J.K.
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 21 mei 2004 19:43
Woonplaats: N53.25871 E6.39579

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 maart 2006 20:15

ReBel schreef: theoretisch zou je daarop met "nee" kunnen antwoorden wat de route (dus) intact laat


Da's inderdaad theoretisch; zal je in de praktijk erg tegenvallen. Neem van me aan: zorg ervoor dat je de herbereken-vraag NIET krijgt (dus eerst herberkenen in mapsource en zorgen dat de detailkaarten voor de route aanwezig zijn).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor crmtd » 15 maart 2006 21:00

Eelco schreef:
T.J.K. schreef:Ik zou de route laten eindigen op de grens van je eerste maps en de 2e aansluitende vervolgroute opnieuw op het zelfde punt laten starten op je aansluitende maps op het andere kaartje.


op die manier werkt het inderdaad probleemloos!


Oke, het was inderdaad even om te kunnen begrijpen hoe het werkt, ik gaf al aan dat ik het waarschijnlijk nooit nodig heb, alhoewel, bij versie 12 past waarschijnlijk alleen nog de provincie Utrecht op mijn 128 MB................. :lol:
crmtd
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 30 nov 2005 21:31
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor Eelco » 15 maart 2006 21:52

Imme vd V schreef:Met 256mb kom je makkelijk van Groningen tot Portugal om maar wat te noemen.
En zet alles rondom het gebied waar je een tijdje denkt te gaan rondtouren op die andere..

@Imme vd V
Op zich juist maar je bent weer "uren" bezig met terugladen.
Daarom gebruik ik de 256 mb datacard voor mijn vaste kaartmateriaal (Benelux, Duitse omgeving t/m Eifel en Sauerland). Die wijzig ik alleen als ik een update van CNEurope heb gedaan, omdat het zo lang duurt..
De oude 128 mb kaart gebruik ik als wisselkaart op de manier die je beschrijft. Daar kwam ik tot in de Provence en in Catalonïe goed mee uit en het bevalt me prima.
Het leuke is dat je vooraf op de PC kunt uitproberen hoeveel mb je aan kaartmateriaal beslist nodig bent.

@T.J.K.
aanvullend alternatief: ook als je twee datacards gaat gebruiken kan je een route compleet in je Streetpilot laden. Je moet zorgen voor twee tussenpunten in het overgangsgebied van het kaartmateriaal en dan kan je onderweg zonder "herberekenen" van de ene op de andere datacard hoppen omdat deze tussenpunten op beide kaarten als kapstok voor de route fungeren..
.
Eelco
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 16 aug 2004 10:42
Woonplaats: Bessemer

Berichtdoor T.J.K. » 15 maart 2006 22:09

Op zich juist maar je bent weer "uren" bezig met terugladen.

Eelco,gebruik/heb je geen cardreader? Ik verander trouwens ook niet vaak wat ik op mijn kaartjes heb staan.Op de 128 MB heb ik Nederland,stuk Duitsland en Belgie,deze gebruik ik dus het vaakst en op de 256MB heb ik het gebied staan van de vakantie.
Na ruim 10 jaar van de Streetpilot III over naar de Zumo 590.(Dat is natuurlijk een grote sprong.) Ik ben er zeer content mee en ik vind het een super toestel.
Avatar gebruiker
T.J.K.
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 21 mei 2004 19:43
Woonplaats: N53.25871 E6.39579

VorigeVolgende

Keer terug naar Streetpilots, Quest, iQue, GPS-V

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron