Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Intercom op de motor: de tweede specialisatie van Waypoint

Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 19 jun 2015 23:17

Ik gebruik sinds kort de UClear HBC100 Plus in combinatie met de Zumo 590. Op dit forum zie ik nog niet heel veel over UClear dus, zoals mij werd aangeraden, deel ik hier mijn eerste ervaringen.

Samengevat:
Ik ben onder de indruk van het geluid en het gemak waarmee e.e.a. is te installeren. Dankzij de voering in onze helmen kunnen we eenvoudig experimenteren met de positie van de headsets en dat is maar goed ook. Een goede plek is niet in één keer gevonden, al zal dat ook zeker verschillen per type en model helm.
De communicatie tussen beide units is tot nu toe een aandachtspunt waarbij de oplossing hopelijk in een andere plaatsing van de headset ligt.

Ervaringen in detail voor de geduldige lezer :):
- Installatie
Ik heb zelf geen ervaring met installatie van andere communicatiesystemen, maar UClear doet op dit punt wat het beloofd. De main unit zit op een mount die je op de helm plakt en het bepalen van de plek waar je dat doet is het lastigste deel :wink:
Eenmaal op z'n plek blijft het stevig zitten.
Met de speakerdelen ligt het wat lastiger. Deze zijn weliswaar degelijk uitgevoerd en aan de achterzijde voorzien van een degelijke velcro ring, maar omdat ze tevens de microfoon bevatten zijn ze wat aan de dikke kant en is het een beetje zoeken waar ze te plaatsen. Daar komt nog bij dat voor een optimale werking van het microfoongedeelte links en rechts zo gelijk mogelijk in de helm geplaatst moeten worden.
Omdat mijn helm (Shoei) een voering heeft waar de velcro direct aan hecht hoef ik niet de meegeleverde hechtstickers te gebruiken en kan ik ze dus makkelijk verplaatsen. Dit heb ik inmiddels al een aantal keren gedaan, maar ben toch nog niet helemaal tevreden. Hoewel ze niet in de weg zitten tijdens het rijden heb ik er wel last van bij het opzetten van de helm, dat doe ik nu niet 'even snel'.
Tot slot gaat het wegwerken van de bedrading wat moeizaam, maar dat is bij de meeste andere systemen vermoedelijk niet veel anders en verschilt vermoedelijk bovendien per helm.

- Verbinding maken
Ik heb een duo-set gekocht dus naast verbinding met de Zumo moet er ook verbinding zijn met de unit op de helm van mijn vrouw. De meegeleverde handleiding is op dit punt eenvoudig en duidelijk, maar ook wat beperkt. Zo wordt er bijv. niet gesproken over de volgorde waarin verbindingen tot stand moeten worden gebracht, of dat je daarmee bijv. kunt beinvloeden of de navigatie ook voor de duo hoorbaar is.
Ik heb er dus voor gekozen om in eerste instantie beide communicatie-units met elkaar te verbinden en daarna die van mij met de Zumo. Resultaat: mijn vrouw hoort de gesproken routeaanwijzingen ook. Niet onoverkomenlijk, maar als ze achterop zit heeft ze hier ook niet veel aan en heb dus al het verzoek gekregen of dat niet anders kan :)
Aangezien de meegeleverde handleiding hier niet over rept heb ik de uitgebreide gedownload. Niet alleen beschrijft ook deze dat punt niet, het is ook nog eens een pdf van een drukwerk-bestand wat zoveel betekent dat paginanummers enorm verspringen omdat deze normaal gesproken dubbelzijdig geprint tot een boekje worden gevouwen. Dit maakt het doorlezen van de handleiding of het volgen van de inhoudsopgave er niet overzichtelijker op :wink:
Het verbinden van de verschillende apparaten gaat echter probleemloos en ik zal mogelijk nog eens experimenteren met de volgorde om te zien of dat tot ander resultaat leidt.
Tenzij iemand hier daar al ervaring mee heeft en mij de tip kan geven hoe ik ervoor zorg dat mijn vrouw niet weet waar we heen gaan...

- Intercom
Eigenlijk de belangrijkste reden van de aanschaf. Leuk om 3500 km vakantie op de motor te plannen, maar als je elkaar onderweg niet kunt spreken...
Tot nu toe verstaat mijn vrouw mij uitstekend, maar ik haar nauwelijks. Aan het volume ligt het niet, want de navigatie hoor ik luid en duidelijk ook bij veel (rij)wind. Het verschilt eigenlijk van moment tot moment en omdat ze mij wel altijd goed hoort kan het aan de verbinding eigenlijk niet liggen. Ook zij zoekt echter nog naar de juiste plek van de headset, dus mogelijk dat de plaatsing een rol speelt en de microfoons haar stem onvoldoende oppikken.
We zullen dus nog wat moeten experimenteren en gelukkig is ook bij haar helm het plakspul niet nodig.
Als het om wat voor reden dan ook goed gaat is het eigenlijk verbluffend hoe goed het geluid is ondanks dat er geen microfoon voor je mond zit.
Ervaringen van anderen (wellicht ook met andere systemen) met haperende communicatie zijn welkom.

- Navigatie
Voor de volledigheid vermeld ik het hier nog even apart, maar de verbinding met de Zumo is tot nu toe uitstekend en de gesproken aanwijzingen zijn perfect te horen. Ook na uit- en weer inschakelen pakt het systeem de verbinding probleemloos weer op, ongeacht welk apparaat het eerste ingeschakeld wordt. Het is bijv, wel zo plezierig dat je eerst rustig je route in kunt stellen of bekijken en pas je headset hoeft in te schakelen als je eenmaal op de motor zit.

- Telefonie
In mijn geval is de telefoon verbonden via de Zumo. Oorspronkelijk bedoelt om ook verkeersinfo binnen te krijgen, maar dat vind ik tot nu toe het geld nog niet waard. De verbinding is op zich uitstekend, maar omdat je er variabelen als type telefoon ed. bij krijgt is de verstaanbaarheid zeker bij hogere snelheden niet te vergelijken met die van bijv. de navigatie. Als je dit zou compenseren door het volume te verhogen, dan wordt je bij de volgende route aanwijzing uit je helm geblazen ben ik bang 8)
Nu heb ik de set niet gekocht om perse te kunnen bellen onderweg. Ik stap immers niet voor niks op de motor :wink: dus ik vind het (nog) geen beperking dat dit minder goed werkt.

- Muziek
Hier heb ik nog geen ervaring mee anders dan dat ik via de Zumo, zover ik heb kunnen ontdekken, niet de muziek van mijn telefoon kan afspelen. Ik heb nog geen muziek op de Zumo zelf geinstalleerd, maar zoals de navigatie klinkt heb ik er eigenlijk geen twijfel over dat dit goed zal werken.

- Bediening
Ook hier is de ervaring beperkt. Omdat alles wat ik er tot nu toe mee doe via de Zumo loopt, of rechtstreeks tussen beide units, is bediening op de helm nauwelijks meer nodig en dat zie ik als een pluspunt. Er zitten drie drukknoppen op de unit en het is toch altijd even zoeken, zeker ook met handschoenen aan.
Door voice-activation blijft bediening in mijn geval eigenlijk beperkt tot het bijstellen van het volume voor navigatie en dat is zelden nodig.

Tot zover. Mochten experimenten met verbinding maken en/of plaatsing in de helm tot nieuwe ervaringen leiden, dan zal ik die toevoegen. Hetzelfde geldt voor extra ervaringen die we mogelijk tijdens de lange reis op doen.

Groeten, Wouter
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor QuattroFrits » 20 jun 2015 08:08

wjonquiere schreef:Ervaringen in detail voor de geduldige lezer :):


Gelukkig ben ik een heel geduldige lezer, zeker als het mij interesseert en dat doet het.
Ik heb al ergens op dit forum gevraagd voor de ervaringen en jij hebt er het eigenlijke begin mee gemaakt.
Ik ben er in zoverre al blij mee en zal dit vol aandacht blijven volgen totdat ik zelf er ook een aanschaf, het wordt dan wel de HBC 200 Force.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1732
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 20 jun 2015 08:57

Goedemorgen en dank voor je geduld :)

Het belangrijkste verschil tussen de 100 en 200 is denk ik het aantal mogelijke verbindingen en bereik via multi-hop technology?
De 100 moet een bereik hebben van 500 m tussen beide headsets, maar dat heb ik nog niet kunnen testen aangezien mijn vrouw momenteel alleen nog achterop meerijdt. Naast mijn KTM SM-T hebben we een SRX600 in de wacht staan voor haar, maar die heeft eerst een grondige revisie/restauratie nodig voordat ze me daarop zoek kan rijden :wink:

Ik weet niet hoeveel geduld je nog hebt met de aanschaf, maar onze echte ervaringen zullen we pas opdoen met de reis en dat duurt nog wel even. Mocht je eerder tot koop overgaan dan kunnen jouw ervaringen ons wellicht ook weer helpen.

Mijn besluit om de UClear te kopen was eigenlijk gebaseerd op twee zaken:
- Eric, die goed mee dacht en geduldig uitleg gaf
- De vernieuwende techniek van de microfoon(s)
Normaal gesproken laat ik me bij dergelijke aanschaffen meer leiden door ervaringen van anderen, maar het was tijd om eens wat terug te doen :)

Groeten, Wouter
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor Jeroen D. » 20 jun 2015 09:00

wjonquiere schreef: Resultaat: mijn vrouw hoort de gesproken routeaanwijzingen ook. Niet onoverkomenlijk, maar als ze achterop zit heeft ze hier ook niet veel aan en heb dus al het verzoek gekregen of dat niet anders kan :)


Helaas, dat is (nog) niet aan te passen. We hebben wel de opmerking bij Uclear neergelegd om dit uitschakelbaar te maken.
Overigens is het wel een wens van sommige mensen om juist wél allebei de aanwijzingen te horen, en Uclear is op dit moment de enige set waarmee dit kan.

Dank voor je uitgebreide verhaal overigens!
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1197
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor Jeroen D. » 20 jun 2015 09:03

wjonquiere schreef:Het belangrijkste verschil tussen de 100 en 200 is denk ik het aantal mogelijke verbindingen en bereik via multi-hop technology?

Inderdaad de "supergroep" van 10+ personen, bij de 100 zijn er dit maximaal 4, en dan altijd in een groepsgesprek.
Bij de 200 dus 10+ personen in een groep, maar ook de mogelijkheid voor een prive intercom gesprek.
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1197
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor QuattroFrits » 20 jun 2015 11:25

wjonquiere schreef:Ik weet niet hoeveel geduld je nog hebt met de aanschaf,


Eigenlijk wil ik pas tot koop overgaan als mijn Schuberth SRC Systeem het begeeft.
Maar het kan goed zijn dat ik dat al eerder doe, nog heel even (of iets langer) afwachten.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1732
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 21 jun 2015 07:43

Jeroen D. schreef:Helaas, dat is (nog) niet aan te passen. We hebben wel de opmerking bij Uclear neergelegd om dit uitschakelbaar te maken.
Overigens is het wel een wens van sommige mensen om juist wél allebei de aanwijzingen te horen, en Uclear is op dit moment de enige set waarmee dit kan.


Hallo Jeroen,
Dank voor dit inzicht, dat scheelt mij (en QuattroFrits :) ) onnodig experimenteren.
Ben benieuwd hoe UClear met jullie vraag omgaat!
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor Ton » 28 jun 2015 12:30

Inmiddels hebben wij (mijn vrouw en ik) en een bevriend echtpaar een 14 daagse vakantie achter de rug waarbij we beide een UClear HBC 100plus duo set gebruikt hebben voor de communicatie waarvan hier het verslag.

Inleiding
Wij (beide echtparen) zijn tot de aanschaf van de UClear's overgegaan omdat deze tot nu toe als enige het geluid van de navigatie in beide helmen kan brengen.
Dit waren we al jaren zo gewend met onze bekabelde intercoms van Beahr waarbij dit altijd probleemloos heeft gewerkt. Onze vrouwen die als duo altijd meegaan vinden het prettig om ook de aanwijzingen van de GPS te horen.
Om bovenstaande te bereiken met een draadloos systeem, heel wat geëxperimenteerd met een Midland Next duo set in combinatie met een Sena SM10 maar dit gaf niet het beoogde resultaat. (Zie https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=27&t=45205)
Tijdens een gesprek bij een bezoek aan Waypoint in Vessem om informatie in te winnen over de combinatie Sena 20S / SM10 met het doel om het GPS geluid in beide helmen te krijgen mengde Jeroen van Waypoint zich in mijn gesprek met Erik met de opmerking dat hij sinds een paar dagen misschien de oplossing voor ons in huis had, namelijk de UClear 100 plus duo set, waarmee hij op dat moment nog aan het experimenteren was.

Na enige overwegingen hebben wij en het bevriende echtpaar besloten om beide de UClear 100plus duo set aan te schaffen onder voorwaarde dat de sets terug konden als deze niet naar tevredenheid zouden werken.

Bevindingen huiskamertest.
Tijdens de eerste tests in de huiskamer leek het systeem prima te voldoen.
- Makkelijk in te bouwen.
- Pairen onderling en met GPS en/of telefoon probleemloos
- Prima geluid.
- Vanaf een gekoppelde telefoon muziek afspelen en op UClear bedienen gaat prima.

Bevindingen tijdens eerste ritten
- Koppelen met gepairde toestellen werkt goed.
- Geluid van GPS in beide helmen goed (soms lijkt het of mijn Zumo 550 GPS-stem een kikker in de keel heeft maar dat was bij het bekabelde systeem ook soms het geval. Bij mijn vriend die een Zumo 590 heeft deed zich dit probleem niet voor)
- Intercom geluid van rijder naar duo redelijk.
- Intercom geluid van duo naar rijder stilstaand goed maar bij toenemende snelheid steeds slechter. Boven de 50 a 60 km/u kon ik mijn vrouw niet meer verstaan omdat dan sommige klanken wegvielen waardoor de woorden die ze sprak onverstaanbaar werden.
Ook na geëxperimenteer met het anders plaatsen van de speaker/microfoons in de helmen werd dit niet beter.
Mijn vriend en ik hadden onafhankelijk van elkaar exact de zelfde ervaringen.

Jammer, maar UClear HBC100plus voor ons niet de juiste set. Want ons eerste vereiste is dat de intercom goed werkt.

Na onze ervaringen bij Waypoint kenbaar te hebben gemaakt, het voorstel aan Waypoint gedaan om de HBC 100 plus om te ruilen voor UClear HBC200 Force duo sets in de hoop dat hiervan de intercom beter zou functioneren. (Want alle ervaringen welke op internet te vinden zijn gaan over de 200 set en zijn meestal zeer positief)

Naar aanleiding van onze ervaringen heeft Jeroen van Waypoint Vessem toen contact opgenomen met de Nederlandse leverancier van de UClear systemen.
UClear was van mening dat het overstappen naar de HBC200 Force voor ons geen verbetering zou betekenen omdat de HBC200 op een paar extra functies na identiek is aan de HBC100plus.
De HBC200 heeft als extra de multi-hop functie ( meer dan 4 units in een groep en door de multi-hop functie een groter afstands bereik, en de privé intercom functie. Deze beide extra's hebben voor ons geen meerwaarde.

Waypoint kwam toen met het voorstel om de speaker/microfoons van de HBC100 plus sets te vervangen door een setje Pro-Mics welke standaard bij een HBC200 HarleyDavidson set zitten.
Deze pro-mics hebben een extra microfoontje aan een 12 cm lang kabeltje zitten dat je op een willekeurige plaats in de helm kunt installeren.

Dit hebben we gedaan en hierdoor is het intercom geluid een heel stuk verbeterd. Tot een snelheid van 120 á 130 km/u kunnen we elkaar nu goed verstaan, daarboven wordt het minder maar dat is denk bij de meeste systemen zo, bij ons bekabeld systeem werd het dan in ieder geval ook minder.
Ik heb de extra mics in de kinstukken dicht bij de mond geplaatst en mijn vriend heeft de extra mics boven in de helm geïnstalleerd zoals UClear dat in de bijgevoegde handleiding adviseert.
Beide installatie plekken geven nagenoeg het zelfde resultaat wat verstaanbaarheid betreft.

Ervaringen na vervangen microfoons.
- Pairen met anderen bluetooth apparaten gaat goed behoudens enkele rare eigenschappen van UClears.
(zie opmerking)
- Intercom geluid met duo over en weer bevredigend (bekabeld systeem was nog wat beter maar ik kan met de huidige kwaliteit van het geluid vrede hebben)
- Geluid GPS aanwijzingen goed in beide helmen.
- Geluid muziek vanaf gekoppelde telefoon prima ( bediening op UClear van de muziekspeler c.q. teruggaan naar intercom vereist enige gewenning)
- Plus is dat muziek alleen maar hoorbaar is op de headset welke aan de telefoon of muziekspeler gekoppeld is. (Ik hou niet van muziek luisteren tijdens het rijden maar mijn vrouw soms wel)

Opmerking.
Wel enkele vreemde ervaringen wat betreft gedragingen van de UClears.

Als we de rijders unit pairen met een GPS en daarna de twee units pairen als intercom en je gaat direct daarna dan testen of het goed werkt blijkt dat het geluid van alleen de rijders unit sterk terugvalt na een aanwijzing of geluidssignaal van de GPS. Volume is dan te herstellen door even op de Up of Down toets van de rijders unit te drukken. Volume in helm duo blijft op niveau.
Verschillende volgorde van pairen maakt geen verschil. Ook het uitschakelen en daarna opnieuw starten van de diverse apparaten doet dit verschijnsel niet verdwijnen.
Dit zou in de praktijk betekenen dat je na elke GPS aanwijzing op een toets op de UClear moet drukken om de duo weer te kunnen verstaan tijdens het rijden, wat nagenoeg niet te doen zou zijn en voor mij de set dus niet zou voldoen.

Maar gelukkig,
Per toeval ontdekt.
Het vreemde ( en voor mij onverklaarbare) is dat als je alle apparaten enige tijd uitschakelt (zowel UClear units en GPS) dat dit verschijnsel dan verdwenen is en het geluid na een GPS aanwijzing op niveau blijft.
Dit geld zowel voor onze combinatie UClears met Zumo 550 en Samsung telefoon gekoppeld aan de Unit van mijn vrouw, als voor mijn vriend zijn combinatie UClears met Zumo 590 en geen telefoon gekoppeld.
Het geluidsniveau in de rijders helm (hieraan is de GPS gekoppeld) valt wel nog terug als de duo terugkomt van telefoongebruik (muziek luisteren) naar intercom of als de GPS ontkoppeld is geweest door te grote afstand.
Geluidsniveau in de rijders helm is dan weer terug te brengen door de GPS een geluidssignaal te laten geven. Dit is voor mij geen bezwaar omdat dat maar af en toe voorkomt en makkelijk te herstellen.

Een nadeel vindt ik wel dat de intercom bij hogere snelheid (meer windgeruis) vaak in en uit schakelt waarbij het vreemde is dat dit steeds maar in één helm hoorbaar is. We hebben nog niet ontdekt waarom dit soms in de ene dan weer in de andere helm is.


Al met al, na veel geëxperimenteer tijdens onze afgelopen vakantie de UClears uiteindelijk redelijk goed aan het werken gekregen (we hadden de hoop al bijna op gegeven :evil: ) en de laatste paar dagen probleemloos kunnen rijden.
Want niet goed werkende intercoms geeft een hoop frustratie heb ik ervaren.

Groeten
Ton
(Lang verhaal geworden)
Navigator IV op BMW K1600GT + Zumo 550 op Laverda RGS Executive en GPSmap 62s om te wandelen en op de fiets.
Avatar gebruiker
Ton
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 1 mei 2004 20:00

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor QuattroFrits » 29 jun 2015 16:37

Ton schreef:(Lang verhaal geworden)


Maar weer met geduld gelezen.
Het blijft voorlopig zeer interessant en leerzaam.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1732
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor Jeroen D. » 30 jun 2015 14:16

Ton, bedankt voor je uitgebreide verhaal!

Trouwens handig voor onderweg; de UClear intrsucties apps voor de smartphone.
Android en iTunes
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1197
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 5 jul 2015 12:20

Ton, goed om te lezen. Dank! Al stemt een deel mij wel somber waar het de geluidskwaliteit naar de duo betreft...
We gaan zo kort voor vertrek op vakantie dus toch ook nog maar even gebarentaal oefenen :wink:

Een ander element dat ik intussen ervaren heb is dat op- en afzetten van de helm wat (te)veel extra handelingen vergt naar mijn zin en zo langzaam aan storend wordt.
Nu was ik recent nog even bij mijn dealer en zij verzorgen zéér vakkundig (zelf voorbeeld van gezien en ik ben kritsch 8)) de inbouw van communicatie systemen in de voering van je helm. Ik kom hier op de site van WayPoint niets over tegen, dus ik verwijs graag door maar niet zonder overleg.

Nu is uiteraard mijn vraag: heeft iemand van jullie hier ervaring mee in relatie tot UClear? Mede omdat de microfoons dan mee in de voering verdwijnen natuurlijk.
Vooral uit oogpunt van comfort ben ik graag bereid om het te proberen, maar voordat ik m'n helm uit elkaar laat halen...

Ben benieuwd!
Wouter
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor QuattroFrits » 6 jul 2015 18:43

Ik denk dat heel veel helmen al speciale uitsparingen voor de speakers hebben en is het dan meestal een kleinigheidje om de speakers achter de bekleding te monteren.
Ik zelf heb een Schuberth C3 en ook daarbij is het een z.g. peulenschil.
De geluidskwaliteit zou heel goed moeten zijn, volgens de instructiefilms van de HBC.
Misschien wordt het bij jullie helmen dan ook veel beter. :roll:

Succes en laat a.u.b. weten of het werkt. (beter of slechter)
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1732
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 8 jul 2015 08:17

QuattroFrits schreef:De geluidskwaliteit zou heel goed moeten zijn, volgens de instructiefilms van de HBC.
Misschien wordt het bij jullie helmen dan ook veel beter. :roll:

Succes en laat a.u.b. weten of het werkt. (beter of slechter)


Dank voor je reactie. Zou je mij/ons ook nog kunnen laten weten waar je die instructiefilms gevonden hebt?
Ik zelf vind dit op de site: https://www.youtube.com/user/UCLEARWorld/videos
Daarin wordt volgens mij echter niet ingegaan op de inbouw in de voering van een helm?

Voor mijn vakantie begin ik er niet meer aan (wat als het niet goed gaat, dan kom ik in tijdgebrek...).
De slechte verbinding met de duo moeten we dan mogelijk ook nog maar even voor lief nemen, maar daar ga ik natuurlijk nog wel wat testjes mee doen.
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor QuattroFrits » 8 jul 2015 16:40

Het staat ergens op de site van Uclear zelf.
http://www.uclear-digital.com/videos-photos/
Je vind op de site heel veel informatie, vind ik.
Met een GPS geen stress
Virb XE + Zumo 590 LM + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 met SC1A
Avatar gebruiker
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1732
Geregistreerd: 13 jan 2008 16:59
Woonplaats: Hulsberg

Re: Ervaringen met UClear HBC100 Plus

Berichtdoor wjonquiere » 12 jul 2015 23:55

Hier staan idd wat meer filmpjes dan die ik gevonden had, alleen een deel daarvan geeft de melding 'private' als ik die wil bekijken...

Dit weekend nog twee tripjes gereden en het lek m.b.t. de communicatie met de duo lijkt boven. De geluidsverbinding met de navigatie is waarschijnlijk de boosdoener :(
Omdat het geluid tussen beide headsets bij een losse test steeds goed was hebben we gekeken wat er gebeurde tijdens het rijden met het geluid van de navigatie op mute. Toen bleek dat ik mijn vrouw gedurende de gehele rit, ook bij hoge snelheden, prima kon verstaan. Zetten we het geluid weer aan, dan werd de kwaliteit vanuit de duo weer slecht zoals eerder het geval was.
Het rijden met de navigatie zonder geluid bleek ook prima te volstaan, zowel door het goede scherm van de Zumo 590 als door de geschreven aanwijzingen en vooraankondigingen. Je loopt dan natuurlijk alleen wel kans om de flitsmeldingen te missen...
Overigens is het zo dat de Zumo de mute-instelling niet onthoudt, maar dat is gewoon een kwestie van wennen en dus eerst weer muten voordat je wegrijdt.

Natuurlijk is dit nog niet het gewenste eindresultaat en is deze tussentijdse oplossing nog niet geverifieerd met andere navigatiesystemen (wie volgt?), maar voor ons is het nu wel voldoende om met vertrouwen de vakantie in te gaan. Daarnaast hoop ik dat dit weer bijdraagt aan een oplossing vanuit UClear. Aan de hardware schort het ogenschijnlijk niet, dus op termijn biedt een software update wellicht uitkomst.
wjonquiere
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 7 jun 2015 07:28

Volgende

Keer terug naar Intercom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast