Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Beste combi AA-batterijen en lader

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!

Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor jwest » 20 maart 2016 14:09

Ik probeer info te vinden over een goede combinatie van AA-batterijen / lader voor mijn Garmin Oregon 600 gps. De informatie die ik op dit forum vind dateert van zo rond 2010, dus alweer zo'n 6 jaar geleden.

Weet iemand van de laatste ontwikkelingen op dit gebied? Recente ervaringen over welke batterijen lang meegaan?
----------
Oregon 600, Idworx Easy Rohler
jwest
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2009 18:00
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor HaWee » 20 maart 2016 14:26

die oude info klopt nog :wink: die batterijen en lader doen het bij mij nog perfect.

wel is het zo dat er ondertussen meer batterijen zijn die goed zijn en dat wordt hier en daar op het forum ook gemeld met merk/type en ook andere goede laders
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20652
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor florijn11 » 20 maart 2016 20:58

florijn11
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 29 okt 2011 15:42
Woonplaats: Boxtel

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor jwest » 21 maart 2016 11:02

Ik heb een Voltcraft IPC-1 lader. Daar zit een papiertje bij waarop staat: "Bij gebruik van de IPC-1 oplader via de meegeleverde 12V-auto-adapter mag de maximale totale laadstroom van 2000mA niet overschreden worden."

Weet iemand wat dat betekent? Betekent dat bijv. dat een Ansmann oplaadbare batterij waar op staat "2500 NiMH, min.2400mAH' niet met deze lader geladen kan worden?
----------
Oregon 600, Idworx Easy Rohler
jwest
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2009 18:00
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor Frank » 21 maart 2016 11:41

Nee, dat betekent dat de totale laadstroom niet meer mag zijn dan 2 A (=2000 mA). Er zal waarschijnlijk een zekering van 2A in de 12V stekker zitten.
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor HaWee » 21 maart 2016 12:09

jwest schreef:.......waar op staat "2500 NiMH, min.2400mAH' .....


dit heeft niets met laadstroom te maken maar met wat de batterij kan leveren nl typisch 2500 en minimaal (spreiding tussen identieke batterijen) 2400 miliAmpere-uur (in nieuw staat)
dus als je de batterij 400mA laat leveren dan kan hij dat ong 6 uur volhouden (maar dan is hij echt leeg, beter iets eerder wisselen)
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20652
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor MPX-NL » 21 maart 2016 12:29

Als je er 4 in je lader stopt, niet hoger dan 500mA per stuk instellen.
Oregon 700, Vivofit, Vivoactive.
GPS 100, GPS 50, GPS 75, GPS 45, GPS 40, GPS 90, GPS 38, eMap, 12XL, eTrex Euro, eTrex Legend/Vista, GPS V, Geko 301, GPS 60, GPSMAP 60, GPSMAP 60CSx, eTrex Summit HC/Vista HCx, GPS 72H, Colorado 300.
Avatar gebruiker
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 29 mei 2008 12:59
Woonplaats: ZHZ

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor keesm » 21 maart 2016 18:14

Ik heb even de handleiding van die Voltcraft bekeken, duidelijk maar summier.
Ik heb zelf al jaren de Powerex MH-C9000. Ook prima apparaat. Heeft wat uitgebreidere handleiding.
De Powerex geeft aan:
Code: Selecteer alles
De juiste laad- en ontlaadstroom kiezen
Laden onder een hoeveelheid van 0.3C en meer dan 1.0C is niet aangeraden.
Te langzaam laden kan een onjuiste beëindiging van het laden veroorzaken. Te snel laden kan de batterij beschadigen.
In het algemeen betekent langzaam laden een lange levensduur, maar een langere oplaadtijd. Bij snel laden komt de batterij mogelijk niet helemaal vol, en wordt de batterij warm.
Voor het ontladen geldt: ontlaad niet sneller dan met 0.1C.

C staat voor capaciteit van de batterij.
Zou dit ook gelden voor de Voltcraft, dan zou dat bij een 2500 mAh batterij betekenen dat je met minimaal 750 mAh moet opladen. Als je dit aanhoudt betekent dat dan weer dat je met de Voltcraft via de 12V auto-oplader geen 4 batterijen tegelijkertijd kunt opladen.
Of al die grenzen relevant zijn en of een Voltcraft met de Powerex te vergelijken is weet ik niet.
Ik analyseer maar wat en meld het...
(met mijn Powerex probeer ik de grenzen altijd wel aan te houden bij laden/ontladen).
Avatar gebruiker
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4558
Geregistreerd: 18 nov 2004 21:03
Woonplaats: N 51°48' E 5°14'

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor MPX-NL » 21 maart 2016 22:29

Ze bedoelen hiermee wat het beste is voor de cellen.
Ik laad meestal met 1000mA, is in het geval van mijn Eneloops 0.5C, prima dus, ik heb geen haast.
Oregon 700, Vivofit, Vivoactive.
GPS 100, GPS 50, GPS 75, GPS 45, GPS 40, GPS 90, GPS 38, eMap, 12XL, eTrex Euro, eTrex Legend/Vista, GPS V, Geko 301, GPS 60, GPSMAP 60, GPSMAP 60CSx, eTrex Summit HC/Vista HCx, GPS 72H, Colorado 300.
Avatar gebruiker
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 29 mei 2008 12:59
Woonplaats: ZHZ

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor jwest » 23 maart 2016 10:52

keesm schreef:Ik heb even de handleiding van die Voltcraft bekeken, duidelijk maar summier.
Ik heb zelf al jaren de Powerex MH-C9000. Ook prima apparaat. Heeft wat uitgebreidere handleiding.
De Powerex geeft aan:
Code: Selecteer alles
De juiste laad- en ontlaadstroom kiezen
Laden onder een hoeveelheid van 0.3C en meer dan 1.0C is niet aangeraden.
Te langzaam laden kan een onjuiste beëindiging van het laden veroorzaken. Te snel laden kan de batterij beschadigen.
In het algemeen betekent langzaam laden een lange levensduur, maar een langere oplaadtijd. Bij snel laden komt de batterij mogelijk niet helemaal vol, en wordt de batterij warm.
Voor het ontladen geldt: ontlaad niet sneller dan met 0.1C.

C staat voor capaciteit van de batterij.
Zou dit ook gelden voor de Voltcraft, dan zou dat bij een 2500 mAh batterij betekenen dat je met minimaal 750 mAh moet opladen. Als je dit aanhoudt betekent dat dan weer dat je met de Voltcraft via de 12V auto-oplader geen 4 batterijen tegelijkertijd kunt opladen.
Of al die grenzen relevant zijn en of een Voltcraft met de Powerex te vergelijken is weet ik niet.
Ik analyseer maar wat en meld het...
(met mijn Powerex probeer ik de grenzen altijd wel aan te houden bij laden/ontladen).


Ik ben nu 4 batterijen (Ansmann 2500 mA) aan het 'refreshen', met de Voltcraft. Bij iedere batterij geeft hij tussen de 100 en 200 mA aan (de waarden veranderen voortdurend). Dat deed hij automatisch. Zou dat dan helemaal niet goed zijn?
Geen flauw idee. Ik vind die laders maar ingewikkelde dingen. Je kunt er zoveel aan instellen....
Het duurt wel heel lang. De 4 batterij zitten er nu al zo'n twee dagen in.
Hoe ik weet dat hij klaar is met refreshen weet ik ook niet.
----------
Oregon 600, Idworx Easy Rohler
jwest
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2009 18:00
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor HaWee » 23 maart 2016 11:25

met oudere batterijen is het normaal dat het lang duurt, wat hij doet is (simpel gezegd) de batterij opladen tot vol , meten en onthouden hoeveel vol is, de batterij leegtrekken met een normale belasting (dus duurt lang) en onthouden hoeveel er in zat , dan weer vol laden en meten, weer ontladen. en dit meerdere keren achter elkaar totdat de status van volledig vol niet meer beter wordt en dan hem nog een keer helemaal vol laden.

bij oudere batterijen is het nl zo dat ze vermogen verliezen, dus vol van een oude batterij is minder dan vol van een nieuwe batterij maar door de slimme manier van laden/ontladen wordt de conditie weer richting nieuw gebracht , als dit proces het maximale heeft bereikt stopt hij vanzelf.

Dus als de lader vind dat de batterij niet beter kan dan stopt hij en zegt klaar, als de batterij slecht is en niet te verbeteren stopt hij en zegt gooi maar weg.

Dus gewoon wachten tot de lader meld dat hij klaar is. Dan kijken naar de uitkomst per batterij en "paartjes" naken met ong dezelfde waarde
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20652
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor jwest » 23 maart 2016 13:18

HaWee schreef:met oudere batterijen is het normaal dat het lang duurt, wat hij doet is (simpel gezegd) de batterij opladen tot vol , meten en onthouden hoeveel vol is, de batterij leegtrekken met een normale belasting (dus duurt lang) en onthouden hoeveel er in zat , dan weer vol laden en meten, weer ontladen. en dit meerdere keren achter elkaar totdat de status van volledig vol niet meer beter wordt en dan hem nog een keer helemaal vol laden.

bij oudere batterijen is het nl zo dat ze vermogen verliezen, dus vol van een oude batterij is minder dan vol van een nieuwe batterij maar door de slimme manier van laden/ontladen wordt de conditie weer richting nieuw gebracht , als dit proces het maximale heeft bereikt stopt hij vanzelf.

Dus als de lader vind dat de batterij niet beter kan dan stopt hij en zegt klaar, als de batterij slecht is en niet te verbeteren stopt hij en zegt gooi maar weg.

Dus gewoon wachten tot de lader meld dat hij klaar is. Dan kijken naar de uitkomst per batterij en "paartjes" naken met ong dezelfde waarde


Goh, een mens leert elke dag weer wat bij. Ik vroeg me al af wat de lader toch de hele tijd aan het doen was, en waarom.
Dank je voor de uitleg.
Ik ben benieuwd of ze het in de GPS nu merkbaar langer gaan uithouden.
----------
Oregon 600, Idworx Easy Rohler
jwest
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2009 18:00
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor HaWee » 23 maart 2016 13:31

hopelijk/waarschijnlijk wel :wink:

TIP: voor de leesbaarheid op dit forum gebruiken we citeren alleen als het nodig is en dan selectief en niet het hele verhaal als het niet nodig is.
Als je direct antwoord op een bericht is het zelden nodig om te citeren, evt kun je een stukje uit het verhaal citeren als je specifiek daarop reageert.
Alleen als je reageert op een eerder bericht kan het voor de duidelijkheid nuttig zijn om dat bericht (deels) te citeren.

In de normale gevallen aub de knop onder het bericht [Reageer] gebruiken en niet de knop [citeer]
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20652
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Beste combi AA-batterijen en lader

Berichtdoor jwest » 23 maart 2016 14:12

En dank voor de tip. Zal er aan denken!
----------
Oregon 600, Idworx Easy Rohler
jwest
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2009 18:00
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar De GPS-Stamkroeg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast