Ik ben op zoek naar grensstenen of palen tussen België en Nederland.
Graag coördinaten.
Op het www vind ik vooral oude info.
Mvg
maltje schreef:Ik heb net een Yahoo groep gevonden waar ik wel wat terugvind.
Mvg
maltje schreef:
Ik ben toch niet zeker,als een grenspaal n 2003 er stond,dat die er nu nog staat.
Het verhaal van Klaveren Vrouwke (Geert Schrauwen)
Strontpaal:
Dit gaat het niet over een echte gietijzeren grenspaal, maar over een hulppaal of tussenpaal, nl nr. 238a. Deze arduinen grenspaal wordt in Essen ( B ) algemeen " De Strontpaal " genoemd. 'De Strontpaal' dankt zijn naam aan de douaniers die de grenspaal tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikten om er hun behoefte achter te doen. Op 5 mei 1916 werd Geert Schrauwen, alias Klaveren Vrouwke, doodgeschoten op de plaats waar nu de grenspaal staat. Ter herinnering aan de legendarische smokkelaar uit St.Willebrord kerfde men een kruis en de letters K.V.in de arduinen grenspaal. In 1973 verdween de legendarische paal uit de bossen bij Horendonk. Een andere paal werd ter vervanging geplaatst tot onlangs de originele grenspaal weer opdook. De oorspronkelijke strontpaal is in 2004 teruggevonden. Hij stond in de tuin van een nazaat van Klaveren Vrouwke in St.Willebrord. Op 6 mei, negentig jaar nadat smokkelaar Geert Schrauwen, de dood vond aan de Nederlands/Belgische grens, kreeg de legendarische grenspaal zijn oorspronkelijke plaats terug. Oud-douaniers, kleinkinderen en achterkleinkinderen van Klaveren Vrouwke woonden de ceremonie bij. Klaveren Vrouwke, is al negentig jaar dood, maar ze leeft verder in de legende.
Keer terug naar De GPS-Stamkroeg
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten