Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Een paar vraagjes

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!

Een paar vraagjes

Berichtdoor Hanscbr » 17 maart 2004 18:55

Mijn vragenlijst wordt al korter, er verschijnen al een hoop antwoorden 'spontaan' op het forum. Dat werkt dus goed.
Toch nog wat van mij:

1: Welk grid moet je instellen en wat voor effect heeft dat??

2: Mapsource onderscheid 5 soorten wegen. Hier kan je verschillendse snelheden voor instellen. Ik heb begrepen dat dat de gemiddelde te verwachten snelheden zijn op die wegen (en dus niet de max. toegestane). Hoe zie ik nu welk kenmerk mapsource aan een bepaalde weg geeft?
Rekent de gps met de info die mapsource meegeeft of heeft die een eigen maatstaf?

3. Ik ben bij de info geen campings tegengekomen. Kijk ik niet goed of staan die niet op de kaart?


Hans
Blackbird
Avatar gebruiker
Hanscbr
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 17 maart 2004 17:52
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Ruud » 17 maart 2004 19:29

Hallo Hans,

Bij iedere kaart hoort een kaartdatum en een grid, het formaat van de coordinaten is afhankelijk van het grid, bij de Streetpilot serie wordt er gewerkt met het Lat/Lon grid en is het coordinaat van de GPS Shop N52 19.050 E6 31.985 Waneer er gebruik wordt gemaakt van het Dutch Grid is dit coordinaat 233130 481678 De streetpilot kan niet op een ander grid ingesteld worden dan Lat/Lon

Het dutch grid wordt gebruikt voor de Nederlandse stafkaarten de cartografische dienst werkt o.a. met deze waarden.

Op het moment dat iemand tegen je zegt je hem kan vinden op een bepaald coordinaat is het dus belangrijk te weten welke grid er wordt gebruikt, anders kom je heel ergens anders terecht :D

Door het veranderen van de gemiddelde snelheden wordt er een andere reistijd uitgerekend. Door in Mapsource de snelheid op snelwegen heel laag te zetten zal daar minder snel voor gekozen worden bij het berekenen van de snelste route. De GPS wordt niet beinvloed door de waardes welke zijn ingevuld in Mapsource. Je kan niet zien welk kenmerk mapsource aan een bepaalde weg geeft. Met de nieuwe beta versie van mapsource is het nu wel mogelijk om zandwegen (stippellijnen) te onderschieden.

Helaas staan er geen campings bij de interessante locaties, misschien leuk om op dit forum bestanden te gaan samenstellen van waypoints met campings. Ik neem aan de meeste motorrijders wel eens een waypoint hebben gemaakt van een goede camping. Mocht iemand hier wat van hebben dan kan dit per mail naar mij gestuurd worden dan zal ik zien dat het geheel wordt samengevoegd.

Groeten uit Notter

Ruud
Avatar gebruiker
Ruud
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 10 feb 2004 15:15
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rednose2 » 21 maart 2004 17:42

Nadat ik met belangstelling dit mailtje gelezen heb, rijst mij de vraag: Als ik in mapsource naar edit ga, dan naar "preferences" en dan het tabblad "position"ga staat er bij GRID: Lat/lon dat is dus juist!
Maar kijk ik dan bij Datum: staat er bij mij "Dutch" is dit nu ook juist of moet ik een andere instelling kiezen. Ik kan er niets over in de handleiding van "Mapsource"over vinden!
Overigens vind ik het doorlezen van alle reactie's in dit forum vele malen interressanter dan TV kijken :lol:

Wat betekent in dit forum de term "Pollvraag en "Polkeuze" (niet direct gaan lachen, want ik ben helemaal niet thuis in dit vakjargon! :cry:
Ruud
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd!
Rednose2
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 maart 2004 00:04
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Hanscbr » 21 maart 2004 19:28

Bij mij staat daar wgs 84.

Een voor de camings heb ik gewoon mijn ASCI internationale campinggids erbij genomen.

Staan echter niet eens de coordinaten bij de campings :? :?

Nogmaals snelheden:

Als ik mapsourse goed bekeken heb kan je per route bij preferences de snelheden aangeven, na herberekenen zie je hoe lang je over die route doet. Die gegevens gaan dan met de route mee naar de gps. De tijd die mapsourse over de route doet komt overeen met de tijd die tijdens een routesimulatie door de gps wordt gebruikt.

Tenminste, dit is toch geen toeval???


Hans.
Blackbird
Avatar gebruiker
Hanscbr
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 17 maart 2004 17:52
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor jkelder » 21 maart 2004 21:36

De snelheden zijn onder Preferences inderdaad in te stellen, doch niet onbeperkt.
De minimum in te stellen snelheid voor de meest secundaire weg is altijd nog 20 km/u. Dit geldt binnen MapSource voor alle categorieen weggebruikers, dus ook voor fietsers en voetgangers.
Een recreatie fietser zal met dit gemiddelde tempo toch wel enige moeite hebben. :oops:
En bij de voetgangers zal zelfs een topatleet op de marathon dit tempo maar net kunnen "bijbenen" over de volle afstand, want de tijd, die bij 20 km/u hoort, bedraagt 2hr 6min 34sec en dat hebben tot nog toe maar 15 atleten, waaronder 8 Kenianen, gehaald.
Of zie ik iets over het hoofd bij de instellingen? De duur van een fietstocht over verharde wegen onder de route tool is toch wel interessant!
Laatst bijgewerkt door jkelder op 21 maart 2004 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie http://planner.gps.nl
Avatar gebruiker
jkelder
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 3015
Geregistreerd: 15 maart 2004 21:35
Woonplaats: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)

Berichtdoor wurtel » 21 maart 2004 22:15

Rednose2 schreef:Maar kijk ik dan bij Datum: staat er bij mij "Dutch" is dit nu ook juist of moet ik een andere instelling kiezen. Ik kan er niets over in de handleiding van "Mapsource"over vinden!

"Datum" heeft te maken met de coordinaten stelsel; de wereld is geen absoluut perfekte bol, dus moeten er correcties toegepast worden. Ook zijn er vooral historische verschillen met name per land / regio waardoor een bepaalde punt in de verschillende systemen toch een wat andere coordinaat heeft.

Gebruikelijk is echter "WGS84", van "World Geodetic System 1984". Er is wat over te lezen op http://www.wgs84.com/wgs84/wgs84.htm waarbij je eigenlijk teveel informatie krijgt :wink:

In kort: zet "Datum" op WGS84 en dan komen de coordinaten overeen met wat de meeste mensen gebruiken.
Avatar gebruiker
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 442
Geregistreerd: 12 feb 2004 10:59
Woonplaats: Almelooo

Berichtdoor wurtel » 21 maart 2004 22:18

Rednose2 schreef:Wat betekent in dit forum de term "Pollvraag en "Polkeuze" (niet direct gaan lachen, want ik ben helemaal niet thuis in dit vakjargon! :cry:

Dat heeft te maken met de mogelijkheid om een soort verkiezing te kunnen houden over een bepaald onderwerp, waarbij lezers dan hun voorkeur aan kunnen geven en waarbij steeds de huidige stand te zien is.
Avatar gebruiker
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 442
Geregistreerd: 12 feb 2004 10:59
Woonplaats: Almelooo

Berichtdoor Dick » 30 maart 2004 14:20

Inmiddels 2 weken eigenaar van een 2610 lukt het werken hiermee al aardig. Ik heb nog een paar vraagjes. Binnenkort gaan we met een club naar de Eifel. We hebben routes van MRO op papier, maar ik wil de 2610 gebruiken en niet de routerol. Nu heb ik bij "Onroute" routes gevonden in de Eifel die nagenoeg overeen komen met de papieren routes van MRO.
Nu kan ik proberen de route vanaf papier in Map source uit te zetten, maar dit blijkt een lastige klus.
Wanneer ik nu de routes van Onroute download, in Mapsource importeer, de directions uitprint en ze dan nog even "vertaal" voor op de routerol, blijft de groep dan bij elkaar?
Kortom, de route die door mijn 2610 wordt aangegeven komt die exact overeen met het "roadbook" die uit de directions komt?
Wie heeft hier ervaring mee?

groet Dick
Dick
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 26 maart 2004 17:39
Woonplaats: Zuidoostbeemster

Berichtdoor Hans Vaessen » 30 maart 2004 19:07

Beste Dick,

An sich zou het goed moeten gaan, maar helaas is het niet 100% te garanderen. Met name bij routes die je van internet haalt kan het voorkomen dat er wat 'vervuiling' in zit die leidt tot foutieve aanwijzingen. Proefrijden zou het beste zijn, maar ik vermoed dat dat bij jou niet mogelijk is.

Twee tips:
- probeer het eens in eigen omgeving met een korte testroute uit; dan heb je er wat meer gevoel bij.
- instrueer de routerol-rijders straks in ieder geval niet 'blind' uit te gaan van de rol. Maak onderweg voldoende herkenbare waypoints als 'tussenstop' en geef de rijders teven een (kleuren)print van de route mee. Ook dat kan vanuit mapsource. (als vangnet dus)

Je kunt natuurlijk ook eerst ieder langs Notter sturen ;)

Veel succes!
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Dick » 31 maart 2004 17:08

Hans, ik ben niet zo gelukkig met jou antwoord. Kijk, we gaan met 24 personen en rijden in groepjes van 5-6 man/vrouw. Er zijn er 2 met een GPS waaronder ikzelf. De 22 anderen moeten het met routerol doen. Wanneer ik nu moet verkopen dat we routes hebben van MRO maar omwille van de 2 GPS-ers routes hebben die mogelijk niet helemaal kloppen, dan zal er al snel gezegd worden dat we dan de MRO routes moeten nemen.
Dit zal inhouden dat ik mijn GPS thuis moet laten en de routerol weer moet monteren wil ik dezelfde route met een groepje kunnen rijden.
In dat geval zul je kunnen vergeten dat de andere 22 naar Notter komen. Ze zijn natuurlijk nieuwsgierig naar de GPS en hoe verkoop ik dat ik hem met het weekendje Eifel niet kan gebruiken?
De route van Onroute is van Tom van der Sanden en ik neem aan dat deze met GPS is gereden. Hoe kunnen de directions nou afwijken van de route in Mapsource?
De route even narijden is teveel van het goede.
4 dagen en ca. 1200 km.

groeten uit Zuidoostbeemster
Dick
Dick
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 26 maart 2004 17:39
Woonplaats: Zuidoostbeemster

Berichtdoor wurtel » 31 maart 2004 17:17

Dick schreef:Wanneer ik nu moet verkopen dat we routes hebben van MRO maar omwille van de 2 GPS-ers routes hebben die mogelijk niet helemaal kloppen, dan zal er al snel gezegd worden dat we dan de MRO routes moeten nemen.

Zorg ervoor dat de route in de GPS overeen komt met de MRO route, daar komt het op neer.

Ik heb weleens een route op papier (bolletjes / pijltjes) omgezet in een Mapsource route. Je moet er eventjes voor zitten, maar de detail binnen Mapsource is voldoende om die klus te kunnen klaren.

Dick schreef:De route van Onroute is van Tom van der Sanden en ik neem aan dat deze met GPS is gereden. Hoe kunnen de directions nou afwijken van de route in Mapsource?

Heel gemakkelijk, omdat je in Mapsource een route precies zo kunt aanpassen zoals jij dat wilt.

Ik neem aan dat Tom niet in Mapsource met de route tool een lijn van punt A naar punt B getrokken heeft en daarna gezegd heeft "klaar!". Hij zal wat moeite gedaan hebben om mooie weggetjes e.d. uit te zoeken; als hij uberhaupt al de route niet aangepast heeft na het proefrijden.

Zo lang de route niet beschikbaar is als .mps bestand, zul je dus zelf wat werk moeten verzetten om die route in de GPS te dupliceren...
Avatar gebruiker
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 442
Geregistreerd: 12 feb 2004 10:59
Woonplaats: Almelooo

Berichtdoor Mike » 31 maart 2004 17:38

Beste Dick, als ik jou was zou ik inderdaad de route van OnRoute downloaden. Ik heb verschillende routes gereden waaronder sauerland, harz, eifel en zwarte woud en de routes zijn inderdaad dezelfde als van vrij-uit (mro). Ik had er goeie ervaring mee, en dat het af en toe niet helemaal klopt hou je toch niet tegen, denk maar aan umleitungen of iets dergelijks. Daarbij brengt je SP je direct weer op de route, terwijl de roadbookers weer moeten gaan kijken en rollen om te zien hoe ze weer op de route komen. Gewoon meenemen die SP en de anderen worden gegarandeerd enthousiast :wink:

Groeten uit Harderwijk,
Mike
Avatar gebruiker
Mike
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 3 maart 2004 17:26
Woonplaats: Harderwijk

Berichtdoor Hans Vaessen » 31 maart 2004 19:10

Dick,

Nou niet boos worden (!!): ik probeer slechts om te voorkomen dat het plan dat je voor ogen hebt straks toch niet 100% werkt en je 20 boze collega-rijders tegenover je hebt.

Naar de andere inzenders: het gaat erom of het voldoende betrouwbaar is om de onroute route vanuit mapsource uit te printen en 20 niet-gps-rijders daarop te laten rijden; zonder proefrijden. Dat kan goed gaan, maar kan ook misgaan. Ik heb wat suggesties gedaan als 'vangnet', mocht het misgaan.

Het gaat niet zozeer om een beperking van toestel of software maar gewoon om een basisgegeven:

Als je een gloednieuwe kaart van Duitsland koopt en daarmee achter je bureau een route gaat bouwen kan het voorkomen dat er ergens een weggetje bijgekomen is of verdwenen is. Als je puur op de routerol rijdt kan dat vervelende effecten hebben. Vooral daarom zul je zo'n route dan ook altijd gaan proefrijden.

Als je op de GPS rijdt dan is het helemaal niet erg als er inmiddels kleine veranderingen zijn: de GPS past zich wel aan.
Maar als je de route vanuit Mapsource uitdraait dan werk je (ofschoon veel makkelijker) hoe-dan-ook met een route vanaf de kaart en dat brengt risico's met zich mee. Maar dat heeft an sich geen relatie met de GPS!

De meest veilige weg is dan ook om inderdaad de routerol de routerol te laten zijn en zelf die route na te tekenen in mapsource. Als er dan fouten in zouden zitten dan krijgt de routerol de schuld.
Is er echter onderweg ineens een omleiding of een dorp geblokkeerd door de jaarlijkse braderie: dan bij jij de reddende engel, want met je GPS breng jij de meute aan de andere kant van het dorp meteen weer op spoor. En dan weet ik zeker dat ze op de terugweg allemaal langs Notter komen ;)

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Dick » 31 maart 2004 20:09

Hans, ik ben helemaal niet boos hoor!!!!
Ik wil alleen niets aan het toeval overlaten en straks in de Eifel niet voor schut staan t.o.v. de rest van de groep met m'n 2610.
Als ik de meningen zo lees is het het beste om de routes dus na te tekenen.

groet Dick
Dick
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 26 maart 2004 17:39
Woonplaats: Zuidoostbeemster

Berichtdoor Hans Vaessen » 31 maart 2004 20:53

:lol:

Precies wat je omschrijft was de reden om mijn 'waarschuwing' te plaatsen. Kans dat het lukt, maar ook kans dat je toch wat voor schut gaat. Ergens in die 1200 km. is vast wel een weggetje verdwenen of bijgekomen.

De 'omgekeerde weg' is dan toch verstandiger; zelf overtekenen. Let ook nog even op de tips onder 'mapsource': laat mapsource zoveel mogelijk zelf het werk doen!

Spreek alvast een signaal af met de voorrijder als de rol niet blijkt te kloppen!

Succes!
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten