Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!

Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor luwa » 20 jan 2018 09:18

Dag Forum,
Klopt het dat wanneer je vanuit BC/MapSource een route of track geladen hebt op je GSM (Zumo 660, Color 300 of Edge T) en de functie 'herberkenen' op 'AAN' staat en je wijkt op een bepaald punt van je route/track af dat je dan niet automatisch terug naar je geladen route/track genavigeerd wordt maar rechtstreeks naar je eindbestemming.
Alvast bedankt
CN NT 2008 + Diverse Onroute Motorkaarten op Colo; CN 2014 op Zumo 660LM; Tripy II; BMW R27 1964; Triumph Scrambler 2016
luwa
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 11 apr 2008 07:19
Woonplaats: A'pen

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor Dirk motard » 20 jan 2018 09:31

Ja , dat klopt.

Alleen een Tomtom 4xx navigeert naar een logisch punt bij jou in de buurt en vervolgt dan met de verder volledig intacte vervolg van de track.
Dirk motard
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 21 apr 2017 09:43

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor luwa » 20 jan 2018 09:52

Bedankt Dirk,

Toch even dit ; als ik op Tripy II rijd en ik raak van de geladen route af dan krijg ik, afhankelijk hoe ver ik van de route ben afgeweken, ofwel een grote kompaspijl in welke richting ik moet rijden ( als ik er ver vanaf ben ) of een kronkelende peil die me begeleidt naar het punt waar ik de route terug moet oppikken. Eigenlijk eenvoudig én duidelijk.

Hoe werkt het bij Garmin ( in de veronderstelling dat herberekenen op 'UIT' staat ) ? Kan ik dan ook zien waar ik me bevind ten opzichte van de geladen route ? Ik heb nl. altijd gereden met herberekenen op 'AAN'.

Het zelf uitzoeken is momenteel geen optie ... griepvirus op bezoek.

Alvast bedankt

Luwa
CN NT 2008 + Diverse Onroute Motorkaarten op Colo; CN 2014 op Zumo 660LM; Tripy II; BMW R27 1964; Triumph Scrambler 2016
luwa
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 11 apr 2008 07:19
Woonplaats: A'pen

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor Jack F. » 20 jan 2018 11:55

Je kunt uitzoomen en op de kaart de route zien en er dan naar toe rijden en je route ( track) vervolgen.
Jack F.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 nov 2015 11:05

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor luwa » 20 jan 2018 12:18

Bedankt Jack,

Ik ga ervan uit dat ik na het uitzoomen, behalve mijn route/track, kan zien waar ik me op dat ogenblik bevind; een driehoek- of pijlsymbool of zoiets.

Mijn GSM is momenteel niet beschikbaar, vandaar de vraag.

Mvg

Luwa
CN NT 2008 + Diverse Onroute Motorkaarten op Colo; CN 2014 op Zumo 660LM; Tripy II; BMW R27 1964; Triumph Scrambler 2016
luwa
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 11 apr 2008 07:19
Woonplaats: A'pen

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor guzzi vero » 20 jan 2018 12:26

Mijn antwoord op je eerste vraag zou ja en nee zijn afhankelijk van welke route je rijdt en hoe je ze gemaakt hebt.
- Track omgezet naar route in gps: heb je slechts 2 via-punten: begin en einde. Staat je herberekenen niet uit en wijk je af van je route (je ziet dat je pijltje of ander symbool de route niet meer volgt) wordt er een nieuwe route berekend (met de instellingen van je gps) naar het einde. Staat je herberekenen op uit zie je alsnog de originele route als je daar van afwijkt en dien je zelf naar de route terug te rijden om deze weer op te pikken.
- Route gemaakt in BC. Eigenlijk zelfde als hierboven maar bij afwijken gaat de gps nu herberekenen tussen de verschillende via-punten van je route.
Nu je dit weet kan je daar op inspelen zoals ik doe. Maak 2 motorprofielen aan in BC met dezelfde te vermijden instellingen en enige verschil snelste tijd en kortste afstand. Nadat je je route gemaakt hebt met één van de motorprofielen maak je daar eerst een track van als back up. Nu open je de eigenschappen van je route en daar wijzig je het motorprofiel (had je snelste tijd gekozen toen je startte met het maken van je route neem dan nu kortste afstand en visa versa). De route wordt nu herberekend. Kijk de route nu na en pas aan de reeds gemaakte track aan zodat deze terug gelijk loopt. Als je deze route in je gps stopt en je wijkt af met herberekenen op uit, zal deze herberekend worden maar slechts afwijken tot aan het eerst volgend via-punt. Voor de rest zal de oorspronkelijke route voor 97% intact blijven en slechts minimaal afwijken vnl in een stad of dorp (gps rekent met andere algorithmes dan BC) waar hij je een straat eerder zal doen inslaan bv. Mocht je gps op snelste tijd staan wordt verdwijnt deze afwijking bijna volledig.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 1032
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor Dingeman » 20 jan 2018 13:15

Van het "tweede gedeelte" van de uitleg (hierboven) begrijp ik maar weinig tot niets van.
Hebben hier mogelijk de zogenaamde "harde" en "zachte" viapunten iets mee te maken?
Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 427
Geregistreerd: 25 nov 2005 16:14

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor luwa » 20 jan 2018 13:28

Goede middag Guzzi ( met BMW logo )

Alvast bedankt voor je uitvoerige toelichting en interessante tip.

Toch even dit om zeker te zijn dat ik de zaak goed begrepen heb ...

- Track omgezet naar route in gps enz.
Ga ik ervan uit dat zowel voor een track als een route de resultante van herberekening AAN of UIT dezelfde is ?
Of is het zo dat vermits die omgezette route maar 2 viapunten heeft het dan ook maar 'normaal' is dat bij herberekening AAN naar het 'volgende' viapunt, dus het eindpunt, wordt genavigeerd met negeren van de oorspronkelijke route.
En is, of zou, het dan niet zo zijn bij een track omdat daar zeer veel punten zijn zodat het eigenlijk maar een
'locaal' probleem zou zijn ? Zie volgende paragraaf.

--------------------
-Route gemaakt in BC enz.
De routes die ik download van het internet hebben meestal 30 à 50 viapunten voor ritten van +/- 250 à 300 km.
Begrijp ik het goed dat met herberekenen op AAN er eigenlijk maar een probleem(pje) is tot het volgende viapunt en er dus niet genavigeerd wordt naar het eindpunt ( = laatste viapunt ).
--------------------

Nu je dit weet kan je daar enz.
Wat volgt heb ik gelezen maar laat ik momenteel buiten beschouwing omdat ik het nu door omstandigheden niet kan uitproberen.

--------------------
Nogmaals bedankt

Luwa

Terloops : ik heb nog nooit in BC een track kunnen omzetten in een 'bruikbare' route; en dan bedoel ik niet dat de route een beetje afwijkt maar eigenlijk teveel om bij te werken. Zelfs niet wanneer het kaartmateriaal van de gedownloade track dezelfde was als dat gebruikt in BC. Maar dit terzijde want ik wil me 'bij de les' houden van deze topic.

[/u][/b]
CN NT 2008 + Diverse Onroute Motorkaarten op Colo; CN 2014 op Zumo 660LM; Tripy II; BMW R27 1964; Triumph Scrambler 2016
luwa
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 11 apr 2008 07:19
Woonplaats: A'pen

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor guzzi vero » 20 jan 2018 14:06

De Guzzi's behoren tot "de andere meuk" in mijn tag line lol

1. Oorspronkelijke route wordt genegeerd. Nieuwe wordt berekend met de instellingen van je gps van het punt waar je je op dat ogenblik bevindt naar het einde
2. neen daar je niet weet met welke route eigenschappen de route gemaakt werd. Dus dien je alsnog van die route eerst een track te maken in BC na importeren, de route eigenschappen te openen en nu het routeprofiel 2 keer te wijzigen (1ste keer snelste tijd, 2de keer kortste afstand omdat je niet weet hoe de route gemaakt werd) en telkens aan te passen naar de oorspronkelijke track (eens de route goed is, delete dan de oorspronkelijke track en maak een nieuwe track van je route zodat deze juist op de kaart komt te liggen).
Met herberekenen op AAN en afwijken van de route wordt gelijk welke route steeds herberekend met de instellingen van je gps. Stel nu dat de oorspronkelijke route met kortste afstand gemaakt werd en je gps staat op snelste tijd dan wordt er dus een nieuwe route berekend met snelste tijd tussen elk via punt die totaal gaat afwijken van je oorspronkelijke route. Dus je gaat wel elk via punt aandoen ( dus niet onmiddellijk naar het einde zoals bij een track/route conversie) maar daarom niet via dezelfde weg als oorspronkelijk bedoeld was.
3. Hoef je niet uit te proberen maar als standaard te gebruiken bij het maken van gelijk welke route.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 1032
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor luwa » 20 jan 2018 14:17

Begrepen Guzzi,

Wordt dus ook mijn standaardprocedure. Ga 'de procedure' wel afprinten gegeven mijn soms 'haperend' geheugen.

Fijn weekend nog; alleszins fijner dan hier want hier regent het onophoudelijk

Mvg

Luwo
CN NT 2008 + Diverse Onroute Motorkaarten op Colo; CN 2014 op Zumo 660LM; Tripy II; BMW R27 1964; Triumph Scrambler 2016
luwa
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 11 apr 2008 07:19
Woonplaats: A'pen

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor Frank » 20 jan 2018 14:17

Een zeer bekend probleem waar al vele draadjes over volgeschreven zijn. Even de zoekfunctie gebruiken en je kunt deze vinden.

In het algemeen is het bij Garmin toestellen aan te raden om het automatisch herberekenen uit te zetten, als je vooraf bedachte routes wil rijden ( en niet zo snel mogelijk van A naar B).

Garmin toestellen van diverse generaties gaan andersom met het herberekenen bij het importeren van routes, vandaar is de "MrGPS-methode" (zoek maar op, diverse YouTube filmpjes) eigenlijk de meest handige. Deze is te gebruiken met alle toestellen die van een track een route kunnen maken. Maar ook hier: herberekenen uitzetten!
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Invloed Herberekenen 'aan' op geladen route/track

Berichtdoor FM » 20 jan 2018 15:44

luwa schreef:Ik ga ervan uit dat ik na het uitzoomen, behalve mijn route/track, kan zien waar ik me op dat ogenblik bevind; een driehoek- of pijlsymbool of zoiets.

Dit vind ik een eigenaardige vraag.

Het symbool van je voertuig staat immers altijd centraal (ttz op dezelfde plaats) op je scherm als je navigeert . Je zal mogelijk moeten uitzoomen om je route terug op het scherm te krijgen, niet andersom.
Zumo 590, BMW R1200RT, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4362
Geregistreerd: 30 mei 2005 19:49
Woonplaats: Holsbeek


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten