Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Ideaal voor auto/motor/boot (276C/278) of auto/motor/vliegtuig (296C). Ook geschikt voor off-road.

vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor BertKemps » 15 jun 2012 11:43

Zoals zo vele ben ik zeer gehecht aan de manier waarop de kaartgegevens worden weergegeven op de GPSMAP276C.
Ik heb hiervoor een lifetime update voor city navigator NT en kan zo nog jaren vooruit.
Echter mijn Backup accu begaf het, met als gevolg langzaam opstarten (Koude start) en de interne klok was van slag.
Ik heb de Backup accu vervangen door een Panasonic knoopcel VL 1220-1VCE en alles werkt weer als vanouds.
hieronder de link naar de fotoserie waarop je kunt zien hoe en waarmee we dit gedaan hebben

https://www.dropbox.com/sh/phpcaolaxptf6zl/CE0JoV5qmk

veel succes
Laatst bijgewerkt door BertKemps op 15 jun 2012 18:38, in totaal 1 keer bewerkt.
BertKemps
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jun 2012 01:18

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 jun 2012 16:11

Yep, dat komt voor. Maar als je op dergelijke manier je toestel kunt re-animeren kun je vervolgens weer jaren vooruit. Eigenlijk ontzettend jammer dat Garmin deze reeks geen nieuw leven inblaast... Van de andere kant: de Montana is beslist een interessant alternatief...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor BertKemps » 15 jun 2012 17:59

Hallo Hans bedankt voor je reactie,

De Montana kan een alternatief zijn maar dan wel met enkele aanpassingen
Ik heb verder wat onderzoek gedaan naar de Montana.
Volgens de leverancier in nederland (Notter) is de weergaven van city navigator in de Montana 600 gelijk aan de Zumo 660.
Een van mijn motorvrienden heeft een Zumo 660 en deze heb ik van hem even mogen lenen.
Ik heb de weergaven van mijn GPSMAP 276 vergeleken met deze Zumo660.
Aangezien de resolutie van beide schermen bijna gelijk is, is het overzicht wat je hebt met de Zumo660 maar 60 % van wat de GPSMAP276 weergeeft.
In een aantal plaatjes laat ik dit duidelijk zien en speciaal op de foto GPSMAP276.jpg.
link naar de foto's https://www.dropbox.com/sh/ll70hioyfhpd9sp/bAmsljgyxq
Ik heb met het rode kader aangegeven wat zichtbaar is op de Zumo.
De reden hiervoor is dat de de Zumo bij een schaal van 500m de grootste nauwkeurigheid heeft en bij de GPSMAP276 is dit nog op een schaal van 800m
Daarnaast worden de wegen in de GPSMAP276 aangegeven in enkele strepen waarbij kleur en dikte/stippellijn het soort weg aangeeft.
Nu realiseer ik mij dat Garmin mij en anderen verwent heeft met de manier van weergeven op de Garmin276.
Daarnaast zijn er veel gebruikers (ik denk het grootste deel) die zich als een slaaf opstellen tov het navigatie instrument en blindelings de berekende route volgen.
Zij willen zo weinig mogelijk zien en luisteren vaak alleen maar naar de stem.
Als reserve officier van het Nederlandse leger heb ik geleerd om tijdens het navigeren constant te controleren op welke plaats ik mij bevind om zodoende indien nodig voor een alternatieve route te kunnen kiezen.
Het navigatie instrument is voor mij een hulpmiddel en ik bepaal welke route ik volg, ik wijk wel eens af als ik zie dat ik door een woonwijk wordt gestuurd.
Dit geld speciaal als ik in de omgeving van Kaapstad (Zuid Afrika) mijn GPSMAP276 gebruikte.
Het is niet raadzaam om als blanke midden door een township te rijden ook als is dit de snelste route.

Daarnaast rij ik met mijn motor vaak binnenwegen zonder dat ik een route heb geprogrammeerd, en dan staat de GPSMAP276C op een schaal van 800m
In deze instelling heb ik een overzicht van een gedetailleerde kaart van 4 km bij 6.4 km terwijl de Zumo mij slechts 2.8 km bij 5.4 km levert.

En waarom Garmin is afgestapt van de manier van downloaden van routes zoals dit op de GPSmap 276 gebeurde is voor mij kompleet een raadsel. Waarom herberekenen als mapsource en je toestel dezelfde kaarten hebben.
En dan telkens met de Zumo660 het dekseltje openen is helemaal een krim.

Voor mij zou de ideale opvolger van de GPSMAP276 zijn de Montana met de hiernavolgende aanvulling:

Aan de software toevoegen de representatie van City navigator als op de GPSMAP276 (Old Fasion Way).
Hiervoor mag van mij de 3D weergaven vervallen als er niet voldoende geheugen in de Montana is.
Immers de schermresolutie van de Montana (480 X 272) is bijna gelijk aan de GPSMAP276 (480 X 320).
De Kaartgegevens zijn voor beide instrumenten hetzelfde.

Om dit goed werkbaar te houden zouden 3 kleine knoppen naast het scherm op de Montana moeten worden toegevoegd te weten
Menu, inzomen en uitzomen.
Als deze hardware wijzigingen worden uitgevoerd kan ook het scherm van de GPSMAP276 (7.6 cm bij 5.6 cm) geplaats worden maar dan in de touchscreen uitvoering.

Graag zou ik dit verhaal willen toesturen aan de Garmin Ontwikkel afdeling, of een forum van Garmin waar men zijn mening kan geven over de producten van Garmin.
Mogelijk kun jij mij hiervoor de weg wijzen.

Bovenstaande heeft mij er toe aangezet om de opstart problemen door de slechte backup accu in mijn GPSMAP276C dan maar op te lossen.
BertKemps
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jun 2012 01:18

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 jun 2012 19:03

Duidelijk verhaal, dat vooral demonstreert dat je heel tevreden bent over je 276. En nu je 'm weer hebt weten te repareren dan ook amper enige reden om naar een ander toestel over te stappen.
Zelf ben ik ruim acht jaar werkzaam geweest voor WayPoint; zèlfs, na ruim vijf jaar actieve dienst, ook lange tijd reserve-officier geweest.. ik weet waar je het over hebt...

En wat je omschrijft in de vergelijking tussen de zumo660 en 276 is (grotendeels) terecht. De 276 geeft grote vrijheid in instelbaarheid; de 660 heeft men eenvoudiger willen houden door de, volgens de marketeers, 'meest gangbare' instellingen als standaard te hanteren. Er zijn wel wàt instelbaarheden, maar aanmerkelijk beperkter dan bij de 276. Da's één van de redenen waarom ik de 276, en opvolger 278 zo roem. Een andere is de sublieme afleesbaarheid van het scherm en de lange accu-autonomie.

Het is echter beslist niet juist om de Montana en de 660 hier over één kam te scheren. Los van wellicht overeenkomende resoluties: de Montana is gewoon eindelijk weer een echt high-end toestel dat zich op z'n minst kan meten met de 276/278. Maw: ik begrijp je reactie wel, die klopt qua 660, maar zegt vervolgens vooral dat je de Montana nog niet nader bestudeerd had.

Ook wat betreft herberekenen van routes zit je overigens, heel toepasselijk, niet geheel op het juiste spoor. Maar ook dat komt omdat je je baseert op hear-say. En dat geldt ook voor de 660 zelf.

Maar da's allemaal niet zo relevant: je kunt immers weer jaren vooruit met je 276 en daar is niets mis mee, hooguit het wat beperkte c.q. kostbare geheugen.

Maar mòcht de 276 onverhoopt toch de geest geven dan adviseer ik je toch de Montana eerst nader te bestuderen alvorens tot een oordeel te komen; je zult beslist aangenaam verrast zijn. Informeer maar eens bij de Monatana-gebruikers binnen dit forum.

Overigens weet ik niet of ik dan met die Montana door het centrum van Kaapstad zou durven te rijden, maar da's weer een heel andere kwestie...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor BertKemps » 15 jun 2012 19:33

Hans,

Dat ik niet in de gelegenheid was en ben om de Montana met city navigator te besturen geef ik toe.
Ik heb contact opgenomen met Notter Vessem maar daar hadden ze geen Montana waarop city navigator was geinstalleerd.
In hun ogen ben ik een teveel eisende klant en moet hun op hun woord geloven.
Zij waren het die mij verwezen naar de Zumo660.

Als ik dat had gedaan wat Notter mij voorhield,dan had ik nooit een 276 gekocht en was ondertussen aan mij 4e of 5e apparaat toe geweest
Daarom toch maar eerst zien en dan geloven.
Maar als jij mij de montana in volle glorie kunt laten zien, ben ik graag bereid om naar je toe te reizen.
Uiteindelijk vind ik het ook leuk om met mijn kleinzoon "Geocaching" te gaan doen waarvoor de montana beter is ingericht , en mogelijk ook nog te gaan varen op de nederlands binnenwateren.

Ik verneem graag
BertKemps
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jun 2012 01:18

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Hans Vaessen » 16 jun 2012 12:36

Hmmm.. Ik kan natuurlijk niet zien hoe je dialoog bij WayPoint is verlopen, maar in wat je omschrijft herken ik toch ècht niet de stiel van m'n (oud) collega's.
WayPoint is er juist telkens trots op om bijvoorbeeld zo'n 276 te reanimeren zodat iemand er weer jaren mee vooruit kan (in plaats van meteen een nieuwe te adviseren), en zal ook niet snel een klant als veeleisend zien. Maar goed: niets menselijks is ook heb vreemd en de sfeer is allicht niet altijd 100%.

Voor de helderheid: ik ben zelf niet meer werkzaam voor WayPoint. Als MrGPS wèl weer met gps actief, maar niet in de vorm van een winkel. Om de Montana nader te bekijken raad ik je aan toch echt even bij één van de vestigingen langs te gaan, en dat kan prima ook in Vessem. Bel wellicht tevoren even of ze een CN in de Montana kunnen zetten.

Maar... als eerder gezegd: nu de 276 het weer prima doet zou ik het voorlopig gewoon zo laten.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Jeroen D. » 16 jun 2012 14:09

Bert,
Ik weet niet wie je aan de telefoon gehad hebt in Vessem, maar we hebben wel degelijk een Montana als demo-model liggen met daarop diverse kaarten geinstalleerd. Het is correct dat daar geen CityNavigator op staat, maar uiteraard is het bij gelegenheid mogelijk om een SD kaartje met City Navigator in het toestel te zetten.
Ik kan overigens niet uit het verhaal opmaken of dat je bij ons geweest bent om de batterij te laten vervangen, maar dat was, zoals Hans aangeeft, uiteraard ook mogelijk geweest!
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1186
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor BertKemps » 19 jun 2012 21:42

Jeroen D. schreef:Bert,
Ik weet niet wie je aan de telefoon gehad hebt in Vessem, maar we hebben wel degelijk een Montana als demo-model liggen met daarop diverse kaarten geinstalleerd. Het is correct dat daar geen CityNavigator op staat, maar uiteraard is het bij gelegenheid mogelijk om een SD kaartje met City Navigator in het toestel te zetten.
Ik kan overigens niet uit het verhaal opmaken of dat je bij ons geweest bent om de batterij te laten vervangen, maar dat was, zoals Hans aangeeft, uiteraard ook mogelijk geweest!


Hallo Jeroen,
Ik heb alleen gebeld, om te vragen of het mogelijk was.
Het antwoord was dat de Backupbatterij niet meer beschikbaar was en ook niet meer geproduceerd werd.
Zodoende was het niet mogelijk om de orginele te vervangen.
Mij werd geadviseerd om als opvolger van de GPSMAP 276C te kijken naar de Zumo660 of de Montana.
Beide hadden eenzelfde weergaven van city navigator.
Als dat niet zo is maar bij de montana op een schaal van 800m ook nog alle details zichtbaar zijn dan hoor ik dit graag, en zou ik dit graag zien in Vessem

met vriendelijke groet,
Bert Kemps
BertKemps
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jun 2012 01:18

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Scheurneus » 20 jun 2012 06:32

BertKemps schreef:Mij werd geadviseerd om als opvolger van de GPSMAP 276C te kijken naar de Zumo660 of de Montana.
Beide hadden eenzelfde weergaven van city navigator.
Als dat niet zo is maar bij de montana op een schaal van 800m ook nog alle details zichtbaar zijn dan hoor ik dit graag, en zou ik dit graag zien in Vessem


Als je deze vraag stelt in het Montana gedeelte van dit forum heb je sneller kans op meerdere antwoorden, nu ga je zitten wachten totdat iemand bij Waypoint mogelijk tijd heeft om dit eens te proberen. Dan kun je beter bellen of naar 1 van hun winkels komen.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
 
Berichten: 9195
Geregistreerd: 2 jun 2006 15:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Jeroen D. » 20 jun 2012 09:51

En heel even tijd had ik zojuist, dus U vraagt wij draaien ;)

Afbeelding
300 meter

Afbeelding
500 meter

Afbeelding
800 meter

Afbeelding
1200 meter
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1186
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Jeroen D. » 20 jun 2012 09:53

En verticaal....

Afbeelding
800 meter

Afbeelding
1200 meter
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1186
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 jun 2012 10:49

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden!

In algemene zin:
In de tijd dat dat de 276 in de markt was stonden daar de streetpilot tegenover. En werd de 276 vaak gekozen vanwege
a. de afleesbaarheid
b. de offroad mogelijkheden
c. de enorme vrijheid qua instelbaarheden

Vooral dat laatste maakte het toestel een stuk complexer, maar voor de 'heavy user' een stuk aantrekkelijker.

Wat vroeger gold voor de streetpilot vs de 276 geldt tegenwoordig voor de zumo vs Montana. Ik twijfel er niet aan dat de Montana voor Bert de beste keuze zou zijn; resteert slechts de vraag of je er de investering voor over hebt.

Voor wat het waard is: de 276 is als occasion een stuk waardevaster als een streetpilot ;)

Advies: ga toch echt even bij Jeroen kijken om met het toestel te spelen. Maar wees gewaarschuwd: de kans is groot dat je 'voor de bijl' gaat.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor dutch-locutus » 22 jun 2012 22:51

Hallo Bert,

Mijn 276 is ooit 11 maanden na aankoop door Sailtron compleet vervangen na gebleken "geheugen verlies" waardoor ik dus ook de koude start problemen had. Ik vermoedde toen al dat er een batterij cel in moest zitten die de geest had gegeven.

Kwam net na een googel opdracht voor een nieuwe accu voor mijn 276 dit stukje tegen.
Ben ook zeer gehecht aan de 276, en heb je foto serie vastgelegd voor het geval dat, mocht het ooit nodig zijn hoef ik het wiel niet zelf uit te vinden.

Mooi stappen plan waarmee de demontage/montage geen onverwachte verrassingen zal geven. Nuttige post wat mij betreft.

Groet Allard
Garmin 60csx in het veld. GPSMAP 276C op mijn Honda Varadero, Nuvi 250 in de auto.

Wie haast heeft..... mag het houden
Avatar gebruiker
dutch-locutus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 7 maart 2005 11:21
Woonplaats: Veenendaal

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Nijhof » 7 aug 2012 12:31

Heb een map 278, Ben het helemaal eens met Bert, hoe een nieuwe eruit moet zien.
kan geen betere vinden dan deze wat betreft kaart weergave enz.
Schrik wel dat het geheugen batterijtje een keer de geest kan geven,
Knap stukje werk om dit zelf te vervangen.
wil binnen enkele weken door Montenegro, Kosovo en Macedonie rijden.
Batterijtje vervangen?
Wat zijn de mogelijkheden voor wat meer gedetaileerde kaarten voor deze gebieden, Open Street Map?
Heb de 278 nieuw gekocht (notter) en nog nooit geregistreerd.
Nijhof
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 24 sep 2007 20:17

Re: vervangen backupbatterij GPSMAP 276C/278 enz

Berichtdoor Mar1tin » 23 apr 2013 14:47

BertKemps schreef:Zoals zo vele ben ik zeer gehecht aan de manier waarop de kaartgegevens worden weergegeven op de GPSMAP276C.
Ik heb hiervoor een lifetime update voor city navigator NT en kan zo nog jaren vooruit.
Echter mijn Backup accu begaf het, met als gevolg langzaam opstarten (Koude start) en de interne klok was van slag.
Ik heb de Backup accu vervangen door een Panasonic knoopcel VL 1220-1VCE en alles werkt weer als vanouds.
hieronder de link naar de fotoserie waarop je kunt zien hoe en waarmee we dit gedaan hebben

https://www.dropbox.com/sh/phpcaolaxptf6zl/CE0JoV5qmk

veel succes


Thxs Bert voor deze collage. :o

Mijn 276C had ook steeds (meer!) problemen na een "koude" opstart, was de weg en de actuele tijd kwijt en had soms een kwartier nodig om z'n positie weer te vinden. Vooral lastig wanneer "medeOpkikkers/toerders" dan op je moeten wachten. :shock: Nadeel dus van voorrijder zijn, alvast aanrijden voor er een "fix" was maakte alleen maar dat het nog langer duurde.
Intussen ook gekeken of de Zumo 350 een (goed) alternatief zou kunnen zijn en in Vessem poosje met zo'n ding gespeeld.
Resultaat daarvan iig dat ik de moeite genomen heb om de originele Varta MC 621 te vervangen door een Panasonic volgens de door jou omschreven werkwijze.
Goed uurtje puzzel en knutselwerk verder werkt de 276C weer als nieuw. :D Meteen ook de contacten van de accu gemodificeerd zodat "contact" ook verzekerd is. :D
Kan er weer jaren mee vooruit nu, hoop alleen dat het recente kaartmateriaal niet nóg groter groeit. Kan nu op 512Mb net voldoende kwijt voor de aankomende (6-daagse) Opkiktoer. :?
Speel graag met brommers.
Quest1 (2X), GPS276C, Nuvi 1490 & 3597, Gpsmap 278
Avatar gebruiker
Mar1tin
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 15 mei 2009 13:10
Woonplaats: Weert


Keer terug naar Garmin GPSMAP 276C/278/296C

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast