Dat was een lesje nederigheid gisteren. Op maandag zijn we gesloten, en de kinderen op school. Dè dag om een fraaie rit te maken. Zo ook gisteren, met prachtige weer erbij. Niet te warm, lekker zonnetje.
Nadeel van een GPS is dat je vaak voorop rijdt; want jij weet de weg. Vaak wel, maar niet altijd leuk. Daarom goed dat m'n tour-maat nu eindelijk ook z'n 2610 heeft. Even tevoren bij hem langs; even een mapsource-update geinstalleerd, route door het grensgebied van het net geplukt; snel op het toestel.
Buiten vlotte route naar het startpunt; kan niet mis.
JA HOOR! Staan we daar net over de grens, route geactiveerd en binnen een minuut staat die gozer weer langs de weg. Wat denk je? Fout in routeberekening!! Slechts het zien van een fragment van wat het beeldscherm te melden had was genoeg om de tenen in m'n laarzen ernstig te laten krommen.... GGGRrrrr, ai ai ai. Dat zal me toch niet gebeuren! Even opnieuw de route activeren: ja hoor, hij denkt dat ie in Afrika begint. Oorzaak evident en duidelijk: ik ben vergeten 'turn off gps after transfer uit te zetten'... (http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=1483) Gevolg is dat de route wel in het toestel staat maar feitelijk onbruikbaar is. Iets waarvoor we veelvulidg in winkel en op dit forum waarschuwen overkomt me nu zelf..
En dan realiseer je je ook weer dat weliswaar vele berichten op dit forum eigenlijk 'nergens' over gaan, maar evenzovele toch echt over een cruciaal probleem in een situatie waar je dat toestel om te beginnen voor kocht!!
Want het is knap vervelend dat je zo'n rit, als je je daar op verheugd hebt, door zo'n domme fout (in mijn geval dan, want ik wist het) toch niet kunt rijden...
Mede om die reden daarom toch nog maar even alle meestvoorkomende fouten en foutjes op een rij gezet. Voor iedereen die druk doende is z'n vakantie of tourtocht voor te bereiden. Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=4933
Hoe dat verder ging maandag?? Geen probleem hoor: gewoon de route geactiveerd en via de kaart ervan een bestemming een stuk verderop op de kaart aangewezen. Vervolgens laten rekenen op kleine weggetjes. Met een korte stop om de ca. 40 km. hebben we bijna exact de route gereden (ware het niet dat we hem voortijdig afbraken omdat het wel gezellig was op het terras

Voor wie bovenstaande 'truc' als abacadabra klinkt: we starten in het najaar met cursussen; zowel voor beginners als gevorderden (zoals ikzelf

Niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat het in de praktijk altijd (nog) beter kan...