Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Problemen na upgrade

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.

Problemen na upgrade

Berichtdoor reneemettrie » 7 feb 2018 17:59

Heb vorige week de software en kaarten van mijn Garmin Nüvi 1490 upgegraded. Vertrek morgen naar Zweden. Laadde vandaag de route om te testen. Direct de vraag of ik naar beginpunt wil navigeren. Ja of nee, scherm bleef hangen, uit knop reageerde ook niet. Na 5 min dan toch gestart - naar het beginpunt (= centrum van mijn dorp). Thuisgekomen probeer ik opnieuw. Zelfde scenario. Na 5 min stuurt hij mij naar centrum dorp waar ik zo dadelijk ga aankomen.
Wat moet ik nu doen om op mijn bestemming in Zweden te geraken???
Renée
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 1 aug 2006 11:24
Woonplaats: Neufvilles, België

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 18:04

Sorry als ik nu weer iets zeg over iets waar ik geen verstand van heb: Nüvi...

Maar gisteren had ik (voor de zoveelste keer) hetzelfde probleem (als dat tenminste juist is):
Start route en er komt geen "Go". Op GPSMAP 64st.
Ook nieuwe kaart (hier 2-3 keer per week).

Oplossing voor mij (nogmaals: voor mij!) is om de route als "Directe Route" naar het toestel te sturen.
Niet als "Berekende Route".

En direct, binnen 1 seconde weer de normale: "Go"...

Andere oplossing is (meestal) om er zeker van te zijn dat de kaart binnen BaseCamp en de kaart op de GPS gelijk zijn.

Overigens (zit nu ook in tijdnood):
Als de routes zijn gemaakt op een oudere kaart (binnen BaseCamp) dan moet je die "Berekende Routes" opnieuw Berekenen binnen BaseCamp voordat je deze naar de GPS stuurt.
Want de kaart in BaseCamp en GPS zijn (waarschijnlijk) gelijk, maar de Route is oud.
Of weer: als "Directe Route".
Maar ik weet niet of de Nüvi een "Directe Route" ok direct oppakt en zelf omzet naar een "Berekende Route".
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor reneemettrie » 7 feb 2018 18:24

Ik heb het in Mapsource gemaakt. Upgrade voor de kaarten op de PC en voor de GPS. Dan pas de route gemaakt en geïmporteerd. Weet niets van een berekende route, alleen zit er in de Nüvi een optie om de punten te herberekenen. Vertrouw ik niet, wie weet hoe hij me dan stuurt. Maar ik krijg in het begin zelfs geen opties, hele zaak blijft hangen.
Renée
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 1 aug 2006 11:24
Woonplaats: Neufvilles, België

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 20:04

Ehhh... testen doe je niet één avond voor vertrek.
Upgrade van firmware doe je niet minder dan één week voor vertrek. Tenzij je weet wat je doet...
Upgrade van een kaart doe je niet minder dan één week voor vertrek. Tenzij je weet wat je doet...

Maar gedane zaken nemen geen keer...

Als iets bij Garmin niet lukt is het beste advies: doe het anders.
Als het linksom niet werkt dan rechtsom.

Gisteren waren mijn kaarten op PC en GPS ook gelijk. Volgens mijn eigen posts op dit forum zou het dan gewoon goed moeten gaan. Maar het ging niet goed en dus: anders doen.
En dus: Directe route naar de GPS gestuurd (wat ik eigenlijk altijd doe tenzij ik dat vergeet, zoals gisteren).
Opgelost!

Vraag is ook: als je de route gemaakt hebt na de upgrade van je de kaarten op PC én GPS hebt dan heb je deze route dus nooit succesvol getest. Dan kan er dus ook een fout in je route zitten. Eén punt te ver naast de weg is - soms - al voldoende reden voor de GPS om de route niet te starten of om de melden: "Route Calculation Error".
De Route is dan het probleem.

Je zegt: "Weet niets van een berekende route".
Een "berekende route" is een "normale" route. Jouw route is dus (...) een berekende route.
Binnen MapSource heet dat: "Automatische routebepaling gebruiken".
Ik gebruik de aanduiding "berekende route" ter onderscheid van een "directe route".
En dat je geen directe route kent is logisch en normaal.

Ook binnen MapSource kun je een "directe route" maken:

MapSource_Directe_Route.png
MapSource_Directe_Route.png (26.95 KiB) 1066 keer bekeken

En daarna de route herberekenen, binnen MapSource.
Je ziet dan een route die uit "rechte lijnen" bestaat.
En die route naar de GPS sturen en daar starten.
Mijn ervaring: een directe route is op mijn (!) toestellen toleranter als het gaat om kleine "foutjes" in de route, bijvoorbeeld punten die naast de weg liggen.

De avond voor vertrek heb je niets meer te verliezen.
Je kunt of "iets" proberen of je hebt geen route.
Dus: maak eerst een kopie van je huidige route.

En probeer dan:
  • of: een directe route naar de gps te sturen
  • of: "alleen zit er in de Nüvi een optie om de punten te herberekenen". Ik weet niet wat het doet (want: géén Nüvi hier), maar met een back-up geldt: baat het niet dan schaadt het niet
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 20:21

Als het echt niet lukt is er nog een "work-around".
Maar van de Route een Track. Dat is véél beter dan een Route die het niet doet.

Route naar Track omzetten kan niet met MapSource.
Het kan wel met JaVaWa RTWTool.
Let wel op: je moet de track dan misschien Filteren op een maximaal aantal toegestane punten. Vroeger was dat maximum 500 punten. Van de Nüvi weet ik dat niet.
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor JaVaWa » 7 feb 2018 20:28

ankeric schreef:Maar van de Route een Track. Dat is véél beter dan een Route die het niet doet.

Da' s een absolute no-go als je een nüvi hebt... Die kunnen namelijk helemaal niets met een track.
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13799
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 20:41

Oké, waarvan akte... dus @reneemettrie moet het probleem vanavond oplossen, geen work-around.
Of: papieren kaart.

Dus, begrijp ik nu, er zijn 4 categorieën Garmin toestellen die allemaal anders met route, track, koers omgaan:
  • Nüvi
  • Outdoor
  • Zumo (en andere Automotive?)
  • Edge (en Forerunner?)
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor reneemettrie » 7 feb 2018 22:32

Bedankt voor alle reacties. Ga niets meer doen, te laat. Als het niet lukt voer ik de tussensteden wel onderweg in.
Heb natuurlijk een papieren kaart bij.
Maar ik snap niet dat dat allemaal de GPS laat blokkeren???? Ja/nee knoppen voor "naar beginpunt?" reageren niet, knop om uit te zetten ook niet. Hoe kan dat nu te maken hebben met manier waarop routes berekend zijn?
Renée
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 1 aug 2006 11:24
Woonplaats: Neufvilles, België

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor JaVaWa » 7 feb 2018 22:49

Zit er nu überhaupt wel een kaart van het gebied waar je doorheen gaat rijden in je toestel? Even controleren met JaVaWa Device Manager...

ankeric schreef:Dus, begrijp ik nu, er zijn 4 categorieën Garmin toestellen die allemaal anders met route, track, koers omgaan

Was het maar zo eenvoudig... Helaas heef Garmin niet alleen per categorie andere uitgangspunten gehanteerd, het kan per toestel, per generatie of zelfs per firmwareversie verschillend zijn.
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13799
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 22:53

reneemettrie schreef:Maar ik snap niet dat dat allemaal de GPS laat blokkeren???? Ja/nee knoppen voor "naar beginpunt?" reageren niet, knop om uit te zetten ook niet. Hoe kan dat nu te maken hebben met manier waarop routes berekend zijn?

Voor alles wat ik op deze afstand schrijf over een toestel dat ik niet ken geldt: "Niets is zeker en zelfs dat niet".

Ik heb ook in dit draadje meerdere malen aangegeven dat dit voor mijn (...!) toestel geldt (gold).

Als je zoekt op "Direct Route" en "ankeric" vind je voldoende leesvoer voor een hele vakantie.
Bijvoorbeeld: Raadseltje: Route berekeningsfout
En geen enkel draadje heeft geleid tot een sluitende oplossing of antwoord. Niet van mij, niet van anderen.
Ik citeer mezelf: "Maar ik begrijp er helemaal niets van en mijn eigen "verklaring" heeft stamkroeg niveau 8) "

Als een toestel niet meer reageert geeft dit forum meestal nog een advies: Reset uitvoeren.
Maar ook dat helpt maar zelden als er echt gekke dingen gebeuren.
Laatst bijgewerkt door ankeric op 7 feb 2018 23:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 22:59

JaVaWa schreef:... of zelfs per firmwareversie verschillend zijn.

Ja ik weet het (weer). De beruchte Fix Etrex 30 V2.90 waardoor het van de ene op de andere dag niet meer mogelijk was om routes op het toestel te wijzigen.
Zelf kende ik - gelukkig - de door jou aangedragen oplossing, work-around. Ook toen: Directe Route.
Maar ik ben destijds meerdere fietsers onderweg tegengekomen die het huilen nader stond dan het lachen, dan wel zeker wisten dat ze het kreng nu toch echt in het water gingen pletteren.
En Garmin? Support kende het probleem niet eens...
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 7 feb 2018 23:14

JaVaWa schreef:Zit er nu überhaupt wel een kaart van het gebied waar je doorheen gaat rijden in je toestel? Even controleren met JaVaWa Device Manager...

In dat geval mag ik toch een "nette" foutmelding verwachten?

Maar...

@reneemettrie probeert toch niet vanuit Nederland een route in Zweden te starten :?:
Want dan moet de GPS eerst een route maken van Amsterdam naar Zweden en dat gaat niet lukken :!:
(GPS in demo mode zetten en GPS locatie wijzigen in Zweden geldt voor een Outdoor GPS).

Als... dat het geval is, dan doet ie ut morgen in Zweden gewoon wel... misschien...
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor reneemettrie » 9 feb 2018 18:58

Upgrade:
Probleem gistermorgen vanzelf opgelost. Heb de route opnieuw in de GPS geactiveerd. Deze keer toch geopteerd om de punten te herrekenen, maar kreeg de melding dat dit optimaal was.
Misschien is de zaak de eerste keer blijven hangen omdat het ergens moest weggeschreven worden?
De uitleg over directe en berekende route volg ik niet goed. Als de wegen bekend zijn lijkt het me toch evident dat met een berekende route wordt gewerkt?
Tot dusver werd ik keurig tot de tussenstop in Uppsala geleid. Wel 2 keer geheugen vol en dus triplog gewist.
Renée
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 1 aug 2006 11:24
Woonplaats: Neufvilles, België

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor ankeric » 9 feb 2018 19:40

Mooi!
Kan me voorstellen dat dit voor jou goed nieuws is.

Over de oorzaak... blijft gissen, maar gisteren schreef ik nog:

ankeric schreef:@reneemettrie probeert toch niet vanuit Nederland een route in Zweden te starten :?:
Want dan moet de GPS eerst een route maken van Amsterdam naar Zweden en dat gaat niet lukken :!:
Als... dat het geval is, dan doet ie ut morgen in Zweden gewoon wel... misschien...

Als je route honderden kilometers hier vandaan begint dan moet de GPS eerst een route over die honderden kilometers van je huidige postie naar het vertrekpunt berekenen. En dat lukt meestal niet. Er zit een maximum aan wat een GPS kan berekenen...

Directe en Berekende Route zou ik me niet meer druk om maken nu het werkt. Pas als je weer eens een route niet gestart kunt krijgen gaan we daar weer over door. En dan hoop ik dat tegen die tijd er een Nüvi gebruiker is die kan vertellen of dit onderscheid ook bij een Nüvi een rol kan spelen.
Niet meer actief op dit forum...
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 25 jun 2008 21:02
Woonplaats: Woerden

Re: Problemen na upgrade

Berichtdoor reneemettrie » 9 feb 2018 20:13

ankeric schreef:
JaVaWa schreef:Zit er nu überhaupt wel een kaart van het gebied waar je doorheen gaat rijden in je toestel? Even controleren met JaVaWa Device Manager...

In dat geval mag ik toch een "nette" foutmelding verwachten?

Maar...

@reneemettrie probeert toch niet vanuit Nederland een route in Zweden te starten :?:
Want dan moet de GPS eerst een route maken van Amsterdam naar Zweden en dat gaat niet lukken :!:
(GPS in demo mode zetten en GPS locatie wijzigen in Zweden geldt voor een Outdoor GPS).

Als... dat het geval is, dan doet ie ut morgen in Zweden gewoon wel... misschien...


Jaja, die kaart zat erin (zie mijn vorige post: alle andere kaarten ribbedebie :( )
En de route ging van Zuid-Belië naar midden Zweden.
Maar zie de upgrade: gisteren ging het plots wel. Ben toch al tot op 300 km van de bestemming :)
Renée
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 1 aug 2006 11:24
Woonplaats: Neufvilles, België

Volgende

Keer terug naar Garmin Nuvi-serie (en i- en C-serie)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten