Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Maart » 4 mei 2016 12:03

Jammer.
Dank je voor de snelle reply!
Maart
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 5 jan 2007 14:39

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor peter2310 » 4 mei 2016 14:11

Afgelopen weekend het inmiddels sneeuwvrije Sauerland bezocht om aldaar 2 ritten voor te rijden welke we met een grotere groep in Juni nogmaals gaan rijden. Misschien niet echt noodzakelijk maar wij zien het ook meer als een weekend weg met als toegevoegde waarde het voorrijden.

In ons midden hadden wij een TT400 bezitter. Uiteraard was ik als 590 bezitter erg benieuwd hoe de TT400 zich zou houden m.b.t. het uitwissellen van tracks. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de manier waarop de TT400 de tracks vertaalt naar een route. Wij hebben nagenoeg geen afwijkingen kunnen constateren tijdens de 2 ritten van +200 km. Klein minpuntje was een wegopbreking waarbij de TT400 toch een beetje de weg kwijt was. Tijdens het volgen van een binnendoor weg van 5 km. waarbij we 17 km. afsneden om vervolgens weer op route te komen wilde de TT400 kennelijk bij het bereiken van de route toch naar een tussenpunt gelegen in de opbreking. Rechtsaf was de route richting, linksaf was de opdracht van de TT400. Bij het opnieuw opstarten van het toestel werden vervolgens weer de juiste aanwijzingen gegeven. Volgens de berijder zou het in een dergelijke situatie toch goed moeten gaan a.d.h.v. de uitleg in het YT filmpje van Hans.

Verder hebben we de BT functie getest op uitwisselbaarheid met b.v. een Zumo 590. Dit is ons nog niet gelukt, apparaten zijn wel gekoppeld maar de uitwisselling van een track is vooralsnog niet gelukt. Het versturen van een track vanaf de TT400 naar een laptop ging overigens wel vlekkeloos.

Brandende vraag luidt dan ook: is het BT protocol van TT400 gelijk aan dat van een Zumo 590 en is uitwisseling van tracks misschien toch mogelijk ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GpsMap60 - Garmin ZUMO 550
Nu in gebruik: Garmin Edge Touring - Garmin ZUMO 590 - Cardo Scala Rider Q1
Avatar gebruiker
peter2310
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 4 mei 2005 12:09
Woonplaats: Zevenbergen

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Mr. M » 4 mei 2016 15:01

peter2310 schreef:... Tijdens het volgen van een binnendoor weg van 5 km. waarbij we 17 km. afsneden om vervolgens weer op route te komen wilde de TT400 kennelijk bij het bereiken van de route toch naar een tussenpunt gelegen in de opbreking. Rechtsaf was de route richting, linksaf was de opdracht van de TT400. Bij het opnieuw opstarten van het toestel werden vervolgens weer de juiste aanwijzingen gegeven. Volgens de berijder zou het in een dergelijke situatie toch goed moeten gaan a.d.h.v. de uitleg in het YT filmpje van Hans.

...


Is een bekende bug na de laatste firmware update geloof ik. Bij TT gemeld.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Nomu S10 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Avatar gebruiker
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 5 feb 2007 18:04
Woonplaats: Wageningen

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Rendert » 3 aug 2016 23:09

Kronkelroutes en parallelwegen

Ik ben in het bezit van een TomTom Rider 400. Een van de mooie eigenschappen van dit toestel dat je via mooie kronkelroutes naar de plaats van bestemming kunt rijden.

Het valt mij op dat als ik zo'n kronkelroute rijd, het navigatiesysteem aangeeft dat ik, in het geval dat er een parallelweg naast de hoofdrijbaan is, de parallelweg moet volgen. Soms gaat het daarbij om vele kilometers. Als ik eigenwijs ben en de hoofdrijbaan ga volgen, blijft het systeem mij naar de parallelweg verwijzen. Dit is uitermate irritant, zeker als je met een meerdere motorrijders in een groep rijdt.

Voor zover ik weet kan ik in het systeem geen wijzigingen brengen zodat in voorkomende gevallen niet naar de parallelweg, maar naar de hoofdrijbaan wordt genavigeerd.

Hoe voorkom ik dat ik steeds maar naar die parallelwegen wordt gestuurd?


Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Rendert
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 3 aug 2016 22:47

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor HaWee » 3 aug 2016 23:25

ik ben noch motorrijder noch TT gebruiker maar :

ik verwacht dat omdat je kronkelroutes kiest de gps je liever niet over de "autosnelweg" wil sturen maar bij gebrek aan beter de parallelbaan pakt.
Als je autoweg wilt rijden moet je denk ik gewoon kiezen voor snelle route

extra info over je 400 http://www.mrgps.nl/videoreview-tomtom-rider-400/
http://www.mrgps.nl/kennisbank/motornavigatie/
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 19961
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor RonalT » 3 aug 2016 23:38

Dat zijn van die zaken die inderdaad gebeuren, hoe te voorkomen.... waarschijnlijk niet.
En als je met een groep rijd, de route voorbereiden en niet zo maar op de bonnefooi gaan rijden.


De ZUMO's heeft ook zo'n dingetje, afrit af en gelijk de oprit weer op.... dan kom je wel op dezelfde weg uit.

Waarschijnlijk is dit niet te voorkomen, als je het door hebt .... negeren. En anders gewoon volgen. :roll:
Zo los ik dit op! :lol:
Laatst bijgewerkt door RonalT op 3 aug 2016 23:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2712
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Rendert » 3 aug 2016 23:40

HaWee schreef:ik ben noch motorrijder noch TT gebruiker maar :

ik verwacht dat omdat je kronkelroutes kiest de gps je liever niet over de "autosnelweg" wil sturen maar bij gebrek aan beter de parallelbaan pakt.
Als je autoweg wilt rijden moet je denk ik gewoon kiezen voor snelle route

extra info over je 400 http://www.mrgps.nl/videoreview-tomtom-rider-400/
http://www.mrgps.nl/kennisbank/motornavigatie/


Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel geen auto(snel)wegen, maar secundaire wegen, de gewone 80 km wegen, met daarnaast een parallelweg, bestemd voor fietsers, en andere langzamere verkeersdeelsnemers. Vaak worden deze wegen gebruikt als schakel tussen tussen twee echte kronkelwegen.
Rendert
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 3 aug 2016 22:47

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Rendert » 3 aug 2016 23:41

HaWee schreef:ik ben noch motorrijder noch TT gebruiker maar :

ik verwacht dat omdat je kronkelroutes kiest de gps je liever niet over de "autosnelweg" wil sturen maar bij gebrek aan beter de parallelbaan pakt.
Als je autoweg wilt rijden moet je denk ik gewoon kiezen voor snelle route

extra info over je 400 http://www.mrgps.nl/videoreview-tomtom-rider-400/
http://www.mrgps.nl/kennisbank/motornavigatie/


Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel geen auto(snel)wegen, maar secundaire wegen, de gewone 80 km wegen, met daarnaast een parallelweg, bestemd voor fietsers, en andere langzamere verkeersdeelsnemers. Vaak worden deze wegen gebruikt als schakel tussen tussen twee echte kronkelwegen.
Rendert
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 3 aug 2016 22:47

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Athome » 4 aug 2016 20:55

En toch is het gegeven antwoord wel correct. Parallelwegen passen beter binnen het profiel van een kronkelroute dan de N-wegen (80 km-wegen). Daarom wordt die keuze gemaakt.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor RonalT » 5 aug 2016 10:18

De keuze is misschien logisch, maar in veel gevallen is het toch geen prettige.... Hier bijvoorbeeld de N263 is een weg met er naast parallelwegen....

N263.jpg
De N263 tussen Zundert en Rijsbergen
N263.jpg (57.09 KiB) 1602 keer bekeken


Op deze parallelle wegen rijden veel landbouwvoertuigen, brommers en fietsers. Niet iets waar ik als motorrijder graag tussen zit als het anders kan.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2712
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Rendert » 5 aug 2016 11:14

RonalT schreef:De keuze is misschien logisch, maar in veel gevallen is het toch geen prettige.... Hier bijvoorbeeld de N263 is een weg met er naast parallelwegen....

N263.jpg


Op deze parallelle wegen rijden veel landbouwvoertuigen, brommers en fietsers. Niet iets waar ik als motorrijder graag tussen zit als het anders kan.


Dank voor je bijdrage RonalT. Dit is precies wat ik bedoel. Ik rijd dan ook veel liever een stuk over de hoofdrijbaan.
Rendert
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 3 aug 2016 22:47

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor tony rave » 5 aug 2016 11:18

Ik zou meestal wel kiezen voor de paralelweg, dan kun je ook weer elke zijweg pakken die anders niet altijd direct te bereiken is vanaf de hoofdbaan. Zo'n N-weg wil ik zo spoedig mogelijk weer verlaten.
In dit voorbeeld trouwens geen probleem om die grasstrook over te steken. Een beetje gas om het voorwiel wat lichter te maken en je rijdt zonder probleem naar de hoofdbaan, en weer terug wanneer die zijweg opdoemt.
En dat paarse lijntje op de navigator moet zich maar aan mij aanpassen en niet andersom.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+60CSx+276Cx
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1312
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor FM » 5 aug 2016 12:44

En ik wil er nog aan toevoegen dat dit eigenlijk een typisch Nederlands 'probleem' is. Ik ken geen enkel ander land waar er zo veel parallelwegen bestaan. Waardoor kaartbouwers in de USA er misschien niet in slagen juiste klassificaties op die parallelwegen te leggen ?
Zumo 590, Triumph Tiger Explorer 1200, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4215
Geregistreerd: 30 mei 2005 19:49
Woonplaats: Holsbeek

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Athome » 7 aug 2016 22:20

Rendert schreef:
RonalT schreef:De keuze is misschien logisch, maar in veel gevallen is het toch geen prettige.... Hier bijvoorbeeld de N263 is een weg met er naast parallelwegen....

N263.jpg


Op deze parallelle wegen rijden veel landbouwvoertuigen, brommers en fietsers. Niet iets waar ik als motorrijder graag tussen zit als het anders kan.


Dank voor je bijdrage RonalT. Dit is precies wat ik bedoel. Ik rijd dan ook veel liever een stuk over de hoofdrijbaan.


Dat was de vraag ook niet. Uiteraard is in dit soort gevallen de hoofdrijbaan te verkiezen.
Echter heb ik ook al meerdere malen meegemaakt dat ik de parallelweg werd opgestuurd en dat ik verderop toch af moest slaan. Wanneer ik de hoofdrijbaan eigenwijs genomen had, had ik die afslag niet kunnen nemen (bomen, struiken, vangrail, etc in de berm).
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 16 jul 2012 21:50

Re: Rider 400 gebruikers: vragen en kennis uitwisseling

Berichtdoor Hans Vaessen » 5 sep 2016 15:46

Rendert schreef:Dit is uitermate irritant, zeker als je met een meerdere motorrijders in een groep rijdt.


Dit is inderdaad 'eigen' aan het algoritme van de 'spannende route' - daarbij is sprake van een zekere weerstand tegen de 'hogere' roadclasses. Meestal levert dat prima resultaat, soms niet. Zoals hier. Kwestie van op dat moment je neus volgen (maar wel met risico dat je verderop niet kunt afslaan).

Rij je met een groep dan is het beter een ietstje meer tijd in voorbereiding te steken, bijv door de route in MyDrive voor te bereiden. Dan kun je door inzoomen eenvoudig zien wanneer dit gebeurt en waar nodig de route even verslepen.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

VorigeVolgende

Keer terug naar TomTom Rider en autonavigatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast