Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

ITN vs GPX

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.

ITN vs GPX

Berichtdoor MarkoMatic » 21 aug 2015 22:57

Hierbij een post welke ik eerder pleegde op het motor forum. Ik hoop dat dit voor deze forum leden ook interessant zal zijn.

Heb de TTR400 nu sinds ie 1-4-2015 beschikbaar was bij waypoint. Hiervoor sinds 2005 of zoiets, altijd met de oer- TTR gereden.

Omdat ik nooit zo weg was van Tyre (toTomTom, zoals het destijds genaamd was) maakte ik mijn routes altijd met ITNConverter. Je kunt daar kiezen welke map (ZELFS DIE VAN TomTom!) je wilt zien. Je kunt uit een hele lange lijst kiezen, Google Here, Bing, Open Street Maps, ViaMichelin etc, etc. En dus ook TomTom! Je kunt ook je route aanwijzingen bron kiezen. Er zijn meerdere aanbieders met meerdere settings te kiezen (Snel, Kort, toeristisch etc etc.) Maar als ik TT als route aanbieder instel krijg ik helaas altijd de melding dat er geen route gepand kan worden. Jammer. Ik gebruikt dan ook meestal ViaMichelin terwijl ik TomTom als kaartoverlay aan heb staan. Nu ik een TTR400 heb, ben ik Tyre (min of meer noodgedwongen) wat meer gaan waarderen.

Maar even over de TTR zelf. Ik zie overeenkomsten met de oer TTR destijds: De oer TTR had in het begin ook wat bugs en is later snel verbeterd dankzij de vele feedback van de eerste gebruikers. De TTR (400 in dit geval) wordt heel snel steeds beter en ik leer de TTR400 ook steeds beter kennen. Tot mijn vreugde zijn er sinds kort weer een aantal zaken sterk verbeterd. Of ik heb deze verbeteringen sinds kort pas opgemerkt, dat kan ook.

Het is nu mogelijk om op de TT rider 400 een track preview zien van een track die zich in een andere regio bevindt als de locatie van de TTR400. Dit kon eerst niet zonder eerst naar de track te navigeren en vervolgens eerst een lange (vooral wanneer de geplande track zich in een ver land of regio bevond) aanlooproute te moeten aanschouwen. Dit is nu dus opgelost.
Dit geldt echter helaas alleen voor een track. Een route bestaande uit routepunten (*.itn) is het helaas niet mogelijk om de preview vanaf het startpunt van de route te starten. Je start altijd vanaf je huidige locatie. Het zou fijn zijn als dit (ook) aangepast werd. Maar er zijn natuurlijk verbeteringen nodig met hogere prioriteit.

Een andere, zeer belangrijke verbetering is vlgs mij dat een (gpx) track nu halverwege opgepikt kan worden. Een track kan nu, nadat deze gedeeltelijk is afgelegd, onderbroken worden, om vervolgens weer hervat te worden, ongeacht waar je je bevindt. Er zal dan (nadat je op "rijd"drukt) een zo kort mogelijke route naar de track worden gezocht en de track zal vanaf dat punt vervolgd kunnen worden. Dus zonder eerst naar het begin van de track te hoeven rijden. Je kunt dus naar elk gewenst punt (dichtstbijzijnde of niet) op de track rijden en daar de track weer als actieve route laden. Hiermee heb je volledige controle over waar je track weer oppikt. Geweldig! Dit hadden we nodig! Nu is de TTR weer een heel stuk verbeterd!

Nu alleen nog een zelfde mogelijkheid om route bestaande uit grote aantallen *.itn routepunten op deze manier op te kunnen pikken. Hier moet het mogelijk worden zijn om een startpunt aan te geven. Dit kan nu vlgs mij nog steeds niet.

Twee probleempjes opgelost maar ook weer een probleem ontdekt. Ik leer de TTR400 zoals gezegd steeds beter kennen.

Het nieuwe probleem heb ik als volgt "ontdekt".
Om te zien hoe de TTR400 omgaat met opgebroken (afgesloten) wegen heb ik hier in de buurt een route en een track gemaakt die over een afgesloten weggedeelte loopt. Ik was benieuwd hoe de TTR400 daar mee om zou gaan. Zou deze je om de afgesloten weg leiden en zo ja hoe zou de route weer opgepikt worden. Verder heb ik het beginpunt van de route bewust een heel eind verder weg gelegd. Mijn eigen startlocatie (thuis) ligt dus zo'n beetje halverwege deze testroute. Ik zou de route dus zo'n beetje halverwege doorsnijden bij wegrijden thuis. Ik heb de route bestaande uit een aantal punten in een *.itn bestand en een track als *.gpx bestand gemaakt en beiden op de TTR400 gezet met Tyre. Je krijgt dan netjes het dialoogvenster waar je kan kiezen of je track (gpx) of routepunten (itn) op je TTR400 wilt importeren. Ik koos dus beide, om de verschillen te onderzoeken.

Dan heb ik bluetooth tethering op mijn SmartPhone aangezet om de TTR400 de actuele verkeerssituatie te laten ophalen; de afgesloten weg. Dit werkt overigens sinds ik de TTR400 uit de doos heb gehaald feilloos, complimenten TT! Hierna heb ik de routes geladen

Conclusies:
GPX Track
De TTR400 verbind snel met de TomTomServices "MyDrive"en geeft de lokale verkeerssituatie, waaronder ook de afgesloten (opgebroken) weg, netjes aan. Vervolgens ga ik naar Mijn Routes en zie daar de route en en de T-Track. Ik laadt de T-track. (*.gpx) De TTR400 maakt van het GPX bestand een track exact zoals ik in Tyre heb gepland, dus gewoon gewoon over de afgesloten weg. Eigenlijk wel zoals ik verwachtte. Zodra ik op "Rijd"druk gaat de TTR rekenen en geeft al snel de voorgesteld route weer: Het gedeelte tussen mijn startlocatie en het beginpunt van de route wordt netjes weggelaten. De route wordt dus halverwege netjes opgepikt. Dit gebeurt overigens pas nadat je op "Rijd" drukt. Je kunt desgewenst ook eerst daadwerkelijk gaan rijden om de route te vinden, deze wordt netjes in het licht blauw weergegeven. De TTR zal dan nog niet starten met navigeren. Pas nadat je "Rijd" drukt zal de TTR beginnen met navigeren. Dit werkt zeer prettig en geeft je dus meerdere mogelijkheden om de route op te pikken. Zo snel mogelijk doornavigeren naar de route toe, of eerst naar elk gewenst punt laten navigeren. En dan verder met route-navigeren. Zelfs het oorspronkelijke startpunt is mogelijk. Maar dan de afgesloten weg. Hier wordt geen rekening mee gehouden, je moet zelf tot te ontdekking komen dat je daar dus niet langs kan. Je hebt dan meerder mogelijkheden als je voor dat gesloten bord staat. Ik heb twee opties geprobeerd.
Optie 1. Je onderbreekt de tracknavigatie door een punt NA de wegopbreking als je nieuwe bestemming te kiezen. (wel even handschoenen uit ;-)) De TTR navigeert je dan netjes om de opgebroken weg heen. En daar laadt je vervolgens weer je GPX track en de reis gaat vrolijk verder.
Optie 2. Je laat de navigatie gewoon doorlopen, zoomt even uit, navigeert zelf om de afgesloten weg heen. De TTR zal je misschien eerst nog even terug sturen, maar al snel een nieuwe route naar de track berekenen. Hoe snel je weer op je geplande track rijdt is natuurlijk afhankelijk van de lengte van het afgesloten wegvak. In mijn geval betrof het een aantal straten met een lengte van ca 2km. Beide opties werkten eigenlijk boven verwachting. Gewoon erg goed eigenlijk!

ITN route
Helaas was dit een ander verhaal. Eerste probleem is dat je gewrongen bent het start punt te bezoeken. Je kunt de route NIET halverwege oppikken. Ook een nieuw startpunt selecteren en de volgorde van de tussenstops veranderen werkt niet. Hij voert je ALTIJD als eerst naar het oorspronkelijke startpunt. Wat je ook doet. Je kunt wel punten wissen, maar dit is geen oplossing als je route bestaat uit veel punten. Dit is naar mijn idee de eerste serieuze belemmering om itn te gaan gebruiken. De tweede belemmering volgt nu. Ik heb de TTR verbonden met MyDrive waardoor deze de actuele verkeerssituatie en dus de afgesloten weg weer opgehaalde. Daarna geprobeerd vanuit Mijn Routes het ITN bestand te laden. Resultaat: Na ca 45% berekend te hebben stopte de berekening met een fout "Geen route mogelijk".
Ik heb toen de Bluetooth op mijn smartphone uitgezet en de TTR uit en weer aangezet. Volledig afsluiten en weer opstarten wel te verstaan, ander blijft de laatste verkeerssituatie nog in het geheugen staan. Dus na opstarten was de afgesloten weg niet meer bekend en werd niet meer weergegeven in het rood. Nu opnieuw de ITN route geladen en nu kon deze wel berekend worden! Hierna de weer verbonden met Bluetooth / MyDrive en wat schets mijn verbazing? De afgesloten weg werd weer weergegeven, maar de route bleef gewoon mogelijk! Helaas heb ik nog niet getest wat er gebeurd als je de itn route vervolgens gaat rijden. Tijdgebrek. Maar dit zal ik spoedig nog eens proberen.

Neemt niet weg dat ik onoverkomelijke bezwaren zie om itn te gaan gebruiken. Enerzijds de onmogelijkheid om een route halverwege op te pikken, anderzijds het risico dat je de "Geen route mogelijk" melding krijgt omdat deze over één of meerdere afgesloten wegen voert. Iets waar je ten tijde van het plannen van de route, natuurlijk nog geen weet van had kunnen hebben. Daar sta je dan als voorrijder met al je kameraden achter je, met ronkende motor, "Gaan we nou rijden of wat!?" Lullig!

Hoop dat iemand hier iets aan heeft en dat de TT softies hier ook iets mee kunnen.

Ciao Guys!
TTR400
TTGo5000
MarkoMatic
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 aug 2015 22:36

Re: ITN vs GPX

Berichtdoor Mr. M » 8 sep 2015 10:03

Bedankt voor de heldere uiteenzetting Marko.
Tijd voor een nieuwe test na de update van deze week?

Marten
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Nomu S10 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Avatar gebruiker
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 5 feb 2007 18:04
Woonplaats: Wageningen

Re: ITN vs GPX

Berichtdoor FM » 8 sep 2015 11:45

Hans Vaesen laat zien hoe je een ITN-route wèl op een andere plaats kan starten:
http://www.mrgps.nl/nieuwe-firmware-tomtom-rider-400-versie-15-4/
Zumo 590, Triumph Tiger Explorer 1200, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4213
Geregistreerd: 30 mei 2005 19:49
Woonplaats: Holsbeek


Keer terug naar TomTom Rider en autonavigatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast