zoeff50 schreef:Las positieve recenties van TomTom MyDrive van MrGPS in ANWB Promotor; er is trouwens ook een korte intro video over MyDrive van MrGPS.
Ik las dat je met MyDrive de route/ track ook als een gpx file op een SD kaartje kunt zetten, waarmee je met BaseCamp en de Zumo verder kunt.
Ik was al geregistreerd bij TomTom, en dus ook voor MyDrive) en kan prima werken met MyDrive. Echter ik begrijp niet op welke manier je een gpx file met MyDrive kunt maken.
Meerdere Garmin gebruikers in mijn omgeving denken erover om over te stappen op TT, omdat de TT apparaten en de software (veel) gebruikersvriendelijker zijn.
Weet iemand hoe je een gpx file uit MyDrive kunt halen.
Tja, Garmin rijders die willen overstappen naar TT. Het gras is altijd groener bij de buren he.Andersom lees je het zelfs ook, alhoewel wel in mindere mate.
Voor die mensen die problemen blijven houden aan hun Garmin te wennen en te doorgronden kan de Rider 400/410 inderdaad een uitkomst zijn. Maar weet wel dat zoals de stand nu is, je niet moet verwachten dat je een voorbereide of gedownloade route 1 op 1 kunt narijden zoals je met een Garmin wel kunt.
De Rider gaat toch wel creatiever en eigenzinniger met routes om. Ook bij de Rider is het noodzakelijk dat je je routes goed controleert, routepunten goed op de weg plaatst voordat je hem in de Rider laadt. Anders zal je route gegarandeerd anders zijn dan je in gedachten had.
De Rider heeft wel een mooie "spannende route" functie, vooral bedoeld om snel op je toestel zelf een mooie route te genereren (ook al kan je die ook in MyDrive of MyRouteApp voorbereiden, maar dan is het beter een uitgebreidere route met meer routepunten van te maken zodat die "spannende route" enigszins intact blijft bij herberekenen)
Herberekenen kun je niet uitzetten op de Rider en zodra je 1 afslag mist gaat hij rekenen, wil hij je soms tot den treure terugsturen naar je route (ook bij een omleiding) en kan hij de spannende route flink overhoop gooien.
Het heeft zeker een mooie toekomst maar het is gewoon nog niet goed uitontwikkeld door TT. Beschouw het maar als wat irritante kinderziektes. TT komt wel regelmatig met Firmware updates maar er zitten nog steeds een aantal hinderlijke problemen in, zoals o.a. met de Bluetooth connectie met je headset die problemen geeft indien een navigatie instructie samenvalt met de Bluetooth tethering data transport naar de nav (of zoiets).
Edit: va 9-6-2016 is er een FW update 16.201 met wat ik hier zal lees, een sterke verbetering bij het afrijden van GPX routes/tracks. Je wordt maar even teruggestuurd als je zelf de route verlaat en daarna past de Rider zich aan aan de nieuwe situatie.
Verder heeft de Rider een capacitief scherm, is slecht te bedienen met handschoenen aan, en op dikke andschoenen reageert hij helemaal niet. Ook zijn de menu en route opties zo klein weergegeven op je scherm dat met handschoenen aan bediening haast niet mogelijk, helemaal al niet rijdende. Dit alles in tegenstelling tot Garmin die uitstekend met handschoenen aan, al rijdende, nog te bedienen zijn.
Rider 400/410 of Zumo ?Ikzelf heb een TT Rider 400 en een Zumo 660.
De Zumo gebruik ik om op pc met BaseCamp voorbereide routes voor te rijden. Dat zal voorlopig wel zo blijven.
De 400 is makkelijker als je alleen of met een paar man op pad wil. Je kan snel een spannende route op het toestel maken maar je kunt ook routes importeren. Echter vergen geïmporteerde routes net zo goed controle/voorbereiding en wil in de praktijk de Rider nogal eens een andere weg of zijweggetje kiezen, vooral als routepunten niet goed op de weg geplaatst zijn.
Bij wat wijzigen of zoeken in je route zal je eerder moeten stoppen langs de weg, maar dat zal geen probleem zijn als je geen groep achter je aan hebt rijden.
Ook geeft de Rider standaard rustplaatsen, tankstations, wegafsluitingen en flitsers weer in een "routebalk" aan de zijkant van je scherm met de afstanden erbij. Wegafsluitingen e.d. alleen indien je Bluetooth tethering aan hebt staan voor een internet verbinding via je smartphone.
In zijn algemeenheid is de 400/410 wel makkelijker/gebruiksvriendelijker dan Garmin (zeker met de nieuwere Garmin 39x en 59x wordt niet iedereen vrienden mee). Voor iemand die geen al te hoge eisen stelt aan de reproduceerbaarheid van een exact route verloop, of anderszins perfectionistisch aangelegd is, is de Rider een heel mooi alternatief voor de Zumo.
Voor mij zijn het echter twee toestellen die ik naast elkaar gebruik, niet als vervanger van, omdat ze beiden hun sterke kanten hebben.
Qua prijs is de 400/410 een interessant apparaat (let op; beslis vooraf of je een autohouder wilt. Achteraf aanschaffen is nogal kostbaar. Ook het anti-diefstal RAM slot is duur bij losse aanschaf)
Wat betreft MyDrive:Nog even gekeken want gebruik het zelf nog niet. Het is pas recentelijk in functionaliteit uitgebreid en is nog in ontwikkeling.
Ik zie geen mogelijkheid om routes op te slaan naar je SD kaart. Wel naar de "mijn routes" locatie op je Rider, maar dat is in het interne geheugen. Vanuit het mijn routes menu op de 400 is het mogelijk die route dan te exporteren als GPX naar je SD.
Mydrive is wel handig om je routes te controleren op eventuele wegafsluitingen. Maar verder is het bijv makkelijker en veel uitgebreider mogelijk om routes te maken met MyRouteApp, waarbij je nu ook automatisch routes kunt vergelijken op zowel Google Maps, Here als TomTom kaarten (kan alleen met de betaalde Gold versie); zodat je zeker weet dat de route in zowel de oude Rider, Garmin als nieuwe Rider hetzelfde is.