Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorknippen

Adviesvragen, voor als je vooral voor in de auto en/of op de motor een GPS zoekt

kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorknippen

Berichtdoor Joa » 20 aug 2017 13:06

Hallo,

Ik gebruik mijn 340LM met veel plezier in mijn klassieke cabriolet. Ik heb via een spiegelsteun de motorbevestigingsunit op mijn dashboard vast gemaakt zonder er gaten in te hoeven boren. Ik heb voor de motorunit gekozen omdat ik dan de 340 er in een beweging uit kan klikken en mee kan nemen. (bij een cabrio moet je net als bij een motor oppassen dat een ander hem niet meeneemt). Alles werkt goed. Waar ik mee zit, is dat de aansluitkabel van de voedingsunit naar de bevestigingsunit voor mijn dashboard langs loopt. Ik zou deze kabel graag wegwerken. Hiervoor moet ik hem doorknippen en via voedingsstekkers (Male en Female) weer aan elkaar zetten.
Is het een probleem om de kabel door te knippen en er stekkers tussen te zetten?
Joa
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 aug 2017 10:21

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor HaWee » 20 aug 2017 13:16

hier durf ik geen harde uitspraak over te doen, ik vermoed dat het geen probleem is mits je erg goed oplet met de draden maar ik weet het niet zeker.

Dit forumdeel is echter niet de aangewezen plek voor deze vraag, dit is het advies forumdeel voor als je een gps zoekt en nog niet weet welke het moet worden.

Er is in de helpdesk een apart forumdeel voor auto en motormontage https://forum.gps.nl/viewforum.php?f=11 het zou best kunnen dat daar deze vraag al eerder is gesteld en beantwoord.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20018
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor Joa » 20 aug 2017 16:16

Dank je HaWee,

ik ben nieuw hier vandaar de plaatsing bij het foute onderwerp. Ik heb het ondertussen verplaatst naar het andere forumdeel.
@Modereter, het item kan hier verwijderd.......
Joa
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 aug 2017 10:21

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor guzzi vero » 20 aug 2017 16:20

ik heb hetzelfde gedaan voor iemand zijn 590 om dat heel die heisa kabels gewoon niet weg te werken was.
Beter is echter de motorsteun open schroeven en de hele kabel te verwijderen en enkel een + en - verbinding leggen die dan naar buiten komt.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 941
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor Jan (tbfkaj) » 20 aug 2017 17:15

(verwijderd)

oeps bijna in verkeerde deel beantwoord

reactie staat nu in het andere deel
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=11&t=49306
Jan
(The Biker Formerly Known As Jan)
Avatar gebruiker
Jan (tbfkaj)
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 14 feb 2008 19:54
Woonplaats: De Ronde Venen

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor RonalT » 20 aug 2017 20:48

guzzi vero schreef:.... gedaan voor 590...


Het verschil tussen de 590 en de 340 is het aantal aders in de kabel. Bij de 340 zitten er maar twee draden in de kabel. Er wordt enkel voeding geleverd aan de ZUMO via 2 contactjes......
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR om te kijken hoe het met me gaat
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2724
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor rick » 20 aug 2017 21:04

Is het echt nodig om hem door te knippen en met stekkers weer aan elkaar te zetten? Als je de kabel los schroeft van de houder dan blijft er nog maar een klein stekkertje over, die moet je toch makkelijk ergens tussen door kunnen halen om de kabel weg te werken? Of was je van plan om hem met stekkertjes aan elkaar te zetten die nog kleiner zijn dan het uiteinde met de contactpuntjes zelf?

Maar het idee met de stekkertjes moet in principe geen probleem zijn. Zoals RonalT al aangaf zitten er maar twee draden (alleen voeding) in de kabel. Uiteraard niet de hele kabel (met beide draden) in 1 keer doorknippen terwijl er spanning op staat.
Avatar gebruiker
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 159
Geregistreerd: 27 aug 2005 09:00
Woonplaats: Notter

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor Joa » 22 aug 2017 07:33

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik kan er wat mee.
De uitleg waarom ik dit wil is lastig maar ik probeer het toch. Er zitten aan de bovenkant van mijn dashboard geen gaten. Ik kan er niets doorvoeren, behalve als ik er zelf een gat in boor. De auto is uit 1962 en het dashboard is nog keurig en origineel. Boren is geen optie dus.
Mijn voorruitframe zit met drie bouten vast aan de auto (op het dashboard. De middelste bout wil ik op de draaibank doorboren zodat daar het kabeltje door kan. Er zijn dan twee opties voor mij. 1) ik haal een kabeltje door de bout en monteer aan de uiteinde een male en female stekker zodat ik een "los" stukje kabel gebruik tussen het apparaat en de voeding, of 2) ik monteer een female-chassis deel boven in de bout en een male kabel deel aan het andere eind zodat ik mijn Garmin in het chassisdeel kan pluggen en het voedingsdeel aan de andere kant kan aansluiten.
Het werken met bedrading en electronica is mij niet vreemd, daar zie ik niet tegenop. Mijn onzekerheid zat in de manier van voeden van de Garmin maar dat is mij nu duidelijk, 5 volt via twee kabeltjes.

Groet, Joa
Joa
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 aug 2017 10:21

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor rick » 22 aug 2017 10:24

Een correctie van mijn kant.

Ik begrijp zojuist van een collega dat het toch NIET verstandig is om die kabel door te knippen en met stekkers weer aan elkaar te zetten. Er zit namelijk nog een soort ommanteling om beide kabels wat het lastig maakt.
Avatar gebruiker
rick
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 159
Geregistreerd: 27 aug 2005 09:00
Woonplaats: Notter

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor guzzi vero » 23 aug 2017 08:22

is een ommanteling, afscherming (gevlochten of foil) om geen "parasieten" op voedingskabels te krijgen. Als je een marinestekker gebruikt (te vinden bij elke ship chandler) kan je die ommanteling gewoon met de behuizing verbinden. en dat korte stukje gaat weinig invloed hebben hoor. Bovendien is deze nog waterdicht ook.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 941
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: kabel tussen voedingseenheid en bevestigingsunit doorkni

Berichtdoor hans peddemors » 23 aug 2017 17:00

ik gebruik tulpstekkers om de motorvoedingskabel van mijn zumo 390 te delen
werkt al een paar jaar probleemloos
hans peddemors
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 9 apr 2006 19:01
Woonplaats: rijssen


Keer terug naar In de auto en op de motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast