Dat is denk ik de meest gestelde vraag bij ons in de winkels tegenwoordig

De Zumo's hebben gewoon meer mogelijkheden en als je die belangrijk vind dan is dat natuurlijk de beste keuze. Denk daarbij aan de muziekspeler, mogelijkheid voor bedrade aansluitingen, meldingen van je telefoon weergeven op het scherm, Garmin Virb of bandenspanningssensoren koppelen etc etc.
Die functies werken allemaal prima, maar het is natuurlijk persoonlijk of je ze ook nuttig/belangrijk vind.
Afleesbaarheid is ook persoonlijk. De Zumo 595 heeft als nadeel dat het scherm wat flets is en de Rider 450 kan heel erg spiegelen/reflecteren (is deels te verhelpen met een anti-reflectiefolie overigens). Ook is de afleesbaarheid van beide toestellen heel erg afhankelijk van de locatie en manier van monteren op de motor.
Bediening met handschoenen aan is bij de Zumo 595 wel een stuk beter door de grote knoppen die gebruikt worden en het drukgevoelige scherm. De knoppen van de Rider zijn erg klein en hij heeft een capacitief scherm, wat met handschoenen niet altijd even lekker werkt. Bij de Rider 450 kan je overigens de gevoeligheid van het scherm wel extra hoog zetten waardoor die wat beter reageert op handschoenen, maar dit heeft weer als nadeel dat het scherm ook een stuk gevoeliger wordt voor regendruppels of andere ongewenste aanrakingen. Van dat laatste heeft de Zumo juist weer geen last.
Ook hierbij moet je natuurlijk de afweging maken hoe vaak je het toestel in de praktijk wilt bedienen met handschoenen aan. Voor vertrek de route instellen kan natuurlijk prima zonder handschoenen.
Rijden van routes is natuurlijk ook een belangrijk punt bij motorrijders. Wil je het toestel zelf een mooie motorroute laten berekenen, dan doet de Rider dat standaard een stuk beter dan de Zumo. De avontuurlijke route van de Zumo werkt gewoon niet goed. De spannende route van de Rider werkt echt best leuk, veelgehoord kritiekpuntje is wel dat het toestel je vaak ook laat "slingeren" door dorpjes/steden en daarbij vaak de 30 zones vol drempels opzoekt.
Wil je bij de Zumo het toestel een mooie motorroute laten berekenen, dan wordt dat eigenlijk alleen maar een mooie route als je de OnRoute motorkaart gebruikt, maar daar zit wel weer een meerprijs aan vast.
Laden van routes is natuurlijk ook een belangrijk punt en werkte bij de Riders vóór de 4xx serie gewoon erg slecht en daarom kocht in die tijd bijna iedereen een Garmin. Tegenwoordig doet de Rider dat een heel stuk beter. Je kan gewoon GPX tracks laden in het toestel en de Rider zal die zo goed mogelijk proberen te volgen. De Rider zal echter wel altijd de track "vergelijken" met zijn eigen kaart en je dus alleen over de wegen sturen die het toestel ook kent en waarvan het toestel daarnaast ook vind dat het toegestaan is om daar te rijden. Gaat de oorspronkelijke track bijvoorbeeld over een weg die volgens de TomTom kaart is afgesloten voor autoverkeer, dan zal het toestel je daar niet overheen sturen en er zelf een weg omheen berekenen. De route zal over het algemeen behoorlijk goed overeen komen met de geladen track, maar feit is en blijft dat je bij de Rider af en toe mee zult maken dat de route ietsje anders wordt of zelfs een extra lusje o.i.d. krijgt. Of je je daaraan erg stoort is natuurlijk ook iets persoonlijks.
Als je een GPX track in een Zumo laadt, dan zal deze in 99% van de gevallen exact hetzelfde blijven. Is de Zumo van mening dat de track over een niet bestaande weg gaat, dan gaat deze er geen route omheen berekenen, maar dan zal dat stukje route een "offroad" route worden. Hierdoor blijft de oorspronkelijke route dus vrijwel zeker intact.
Over het algemeen is het zo dat je een een Zumo ontzettend veel naar eigen wens in kan stellen en bij de Rider moet je het vaak gewoon accepteren zoals het is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhaal van het laden van de tracks hierboven (TomTom zal daar altijd zijn eigen interpretatie aan geven), maar ook aan de mogelijkheden voor de weergave van de kaart en andere informatie tijdens het rijden bijvoorbeeld.