Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Paardrijden: Garmin GPSMAP 62s of OREGON 450 / 550

Ook steeds vaker ruiter-routes via GPS

Berichtdoor Jacob_Bax » 8 feb 2011 18:44

Misschien eens langs gaan bij een paardenfluisteraar?

Maar het lijkt me inderdaad lastig als hij bang voor verkeer is, want daarvan is er hier nogal wat.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6889
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor Ronnie de Pony » 24 feb 2011 13:18

Heeeey, ben alweer even niet op het forum geweest. Wel bij de GPS shop in Vessem om meer info in te winnen. Ik zat nog te twijfelen tussen eentje met of zonder kompas: het wordt dus met. Praktijk wijst uit dat dat toch wel handiger is. Ga deze week terug om definitief een GPS te halen. (Afgelopen zondag WEER verkeerd gereden).

Heb ik toch nog een vraag: zit er echt wezenlijk verschil tussen de 78s en de 62s ? Of zijn ze gelijkwaardig (voor gebruik op een poownie in het bos), en heeft de 78s als voordeel dat hij ook in het water kan vallen?

-----

Wat die rooie stresser betreft... Ik ben niet bang voor koeien :wink: , RdP helaas dus wel. Beetje jammer, een stuk dooie koe (zadel) op zijn rug draagt tot nu toe nog niet bij aan het gewenningsproces voor (levend) rundvee. De ene keer gaat het goed, de andere keer besluit hij dat het een onoverkomelijk iets is. (En als veulen bij een verkeersongeval betrokken te zijn draagt ook niet bij aan een verkeersmak paard... "Paardenfluisteraar" is misschien een laatste optie, meerdere mensen met ervaring hebben al met de handen in het haar gezeten. En anders het buitenrijden beperken tot de zondagochtend, waar er weinig verkeer op de weg is).

Westernzadel is er alleen zodat ik me goed vast kan houden bij de "stop-spin-sprint" acties, het is niet handig als je buiten van je paard af valt. (Ik ben idd niet NFR-proof).

Maarrrrr... westernzadel is wel weer "groot" genoeg om de GPS op te bevestigen. Qua verstoring van het ontvangstsignaal zit de enige begrenzing aan de achterkant: ikke. Aan de zijkanten zit niks, en aan de voorkant zit alleen de hals / kop van de poownie, en die zit niet echt heel hoog (als hij tenminste niks potentieel dodelijks ziet).
Ronnie de Pony
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 6 feb 2011 00:23

Berichtdoor HaWee » 24 feb 2011 16:41

Ronnie de Pony schreef:
Heb ik toch nog een vraag: zit er echt wezenlijk verschil tussen de 78s en de 62s ? Of zijn ze gelijkwaardig (voor gebruik op een poownie in het bos), en heeft de 78s als voordeel dat hij ook in het water kan vallen?


in het water vallen kan elke gps (en je mobieltje en je ...) maar zowel de 62 als 78 zijn waterproof (elke outdoor gps van Garmin) maar de 78 drijft en de 62 zinkt.

ze zijn qua spec heel erg gelijkwaardig, vorm en drijven zijn belangrijkste verschillen
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=63602
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20023
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Jacob_Bax » 24 feb 2011 18:09

Als je de 78s aan een pc hangt dan zie je hem als 2 externe schijven en werkt hij niet meer als een gps.
Ik heb begrepen dat de 62s een instelling heeft waarbij je hem kan aansluiten op de pc en dat hij dan toch blijft werken als gps.

De 78s kraakt niet.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6889
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor Ronnie de Pony » 24 feb 2011 21:56

ik heb het besluit genomen en de aanschaf gedaan: de 62s & topo benelux liggen hier naast me. morgenavond ga ik ermee aan de slag :D

bedankt voor alle info!!! (ben benieuwd of ik ga begrijpen hoe hij werkt voordat de ergernis te groot is en hij uit het raam vliegt... gelukkig is hij robuust :wink: )

groetjes,
daphne
Ronnie de Pony
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 6 feb 2011 00:23

Berichtdoor Jacob_Bax » 25 feb 2011 00:50

Elke robuustheid heeft zijn grenzen, de 78 blijft welliswaar drijven, maar vliegen kan ook hij niet.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6889
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor Ronnie de Pony » 28 feb 2011 21:12

Wat schrijf je me nou???
Heeft robuustheid zijn grenzen?
Overleeft mijn poezelig GPS-je geen smijtpartij? :?

*grinnik* Ik heb er zondag voor het eerst mee gereden, en moet wennen aan het feit dat ik omlaag moet kijken om hem af te kunnen lezen. Dat verstoort de balans, dus tijdens het rijden durf ik dat nog niet. Wel leuk om te zien wat de maximum snelheid van het min-of-meer beheerste galopje was (35,6 km/h). Ben benieuwd wat hij doet als hij voluit zou gaan... moet ik wel een laaaaang pad hebben, want bij een galopje van 35 km/h hebben we al een remweg van 500 meter... :oops:

In stap (gehobbel in horizontale richting) had hij moeite om de snelheid aan te geven. Je hebt namelijk bij elke pas een versnelling en een vertraging (GPS zit aan het zadel vast), en de snelheid stond afwisselend op 6,6 en 4,3

Geen idee hoe ik een snelheidsgrafiek van de rit kan weergeven. Zou wel grappig zijn om te zien waar de schrikmomenten zaten: korte uitschieters in de snelheid (omhoog & omlaag) geven die momenten weer. Toch maar eens wat tijd besteden om het GPS-ding te leren kennen.
Ronnie de Pony
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 6 feb 2011 00:23

Berichtdoor splashy » 28 feb 2011 22:48

Track aanzetten, die kan je later thuis uitlezen.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G
Avatar gebruiker
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5253
Geregistreerd: 28 maart 2008 20:12

Re: Paardrijden: Garmin GPSMAP 62s of OREGON 450 / 550

Berichtdoor Alice.vd » 3 aug 2013 20:03

Ronnie, ben je al uit over welke gps , en kun je me adviseren?
Alice.vd
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 3 aug 2013 19:49

Re: Paardrijden: Garmin GPSMAP 62s of OREGON 450 / 550

Berichtdoor splashy » 3 aug 2013 20:59

Als je een klein scherm goed uit kan lezen, een Dakota 20 of 30
Anders een Oregon (450) dit scherm is ook met handschoenen te gebruiken, waarschijnlijk ook de 62 serie, maar die is wat duurder.
In mijn optiek valt de Etrex serie af, omdat daar een pookje aanzit en gaat waarschijnlijk sneller stuk door paardrijden (in je zak tijdens een buitenrit).
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G
Avatar gebruiker
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5253
Geregistreerd: 28 maart 2008 20:12

Vorige

Keer terug naar Bij het paardrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast