Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Conversie Mapsource naar Onroute en algemene Handleiding

Een apart programma, ontwikkeld door Waypoint i.s.m. ANWB Promotor en autokampioen. OnRoute is een routeplanner die niet alleen snelle, maar vooral ook MOOIE routes kan maken voor auto en motor. Die kun je uitprinten, maar ook exporteren naar GPS.

Berichtdoor Hans Vaessen » 4 sep 2008 16:59

Correct. En dat de export vanuit onroute naar sp-III rechtstreeks niet werkt is inderdaad jammer, maar heeft te maken met de toch veel oudere firmware van dat toestel (dat ook alweer een paar jaartjes oud is immers).

Gelukkig is er prima alternatief via mapsource
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 4 sep 2008 20:41

mboelis schreef:
Paul Uiterlinden schreef:Het gaat mij meer om de export functie: OnRoute -> MapSource -> SPIII.
Volgens mij staat dat zeer duidelijk beschreven in http://helpdesk.onroute.nl/68 en mijn handleiding.

Prima handleiding! Het gebruik is me geheel duidelijk. Ik had wellicht moeten schrijven:

Het gaat mij meer om tekortkomingen van de export functie: OnRoute -> MapSource -> SPIII.

mboelis schreef:Voordeel van de 2008/2009 versie is dat de route en de track samen in hetzelfde Mapsouce bestand bij export. Na herberekenen van de route kan je meteen de foutjes eruit halen. Of je nou een SP III of een Zumo hebt maakt bij export vanuit Onroute naar Mapsource niet uit. Met up-to-date kaartmateriaal kan je SP III nog wel een tijdje mee als het puur om routes rijden gaat.

Grt. Marco

Uiteraard, maar dat dat met zoveel ongewenste communicatie bij elk via-punt plaatsvindt is wel een tegenvaller. Om dat tegen te gaan kan unflag gebruikt worden, maar dat heeft weer andere nadelen.

Ik wil niet niet negatief doen, klagen om het klagen of een produkt afkraken. Verre van dat! Waar het denk ik op neer komt is dat ik een overzicht mis met de beste werkmethode per apparaat, maar dan wel met de tekortkomingen erbij vermeld.
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 4 sep 2008 20:58

Hans Vaessen schreef:Correct. En dat de export vanuit onroute naar sp-III rechtstreeks niet werkt is inderdaad jammer, maar heeft te maken met de toch veel oudere firmware van dat toestel (dat ook alweer een paar jaartjes oud is immers).

Gelukkig is er prima alternatief via mapsource

Maar wel met wat onvermelde bijwerkingen...

Waarvan ik overigens nog steeds niet snap waarom dat zo is. Als in MapSource een route gemaakt kan worden met via-points die verder niet aangekondigd worden, waarom kan OnRoute dat dan niet? :roll: :wink:
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor mboelis » 4 sep 2008 21:22

Hoe maak je dan in Mapsource een route met viapunten die niet omgeroepen worden?
Zumo 390, GPSMAP 62st, Nuvi 205, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto,
Zumoschroef bestellen?
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Afbeelding
Avatar gebruiker
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 2134
Geregistreerd: 28 apr 2006 07:54
Woonplaats: De Goorn

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 4 sep 2008 21:50

mboelis schreef:Hoe maak je dan in Mapsource een route met viapunten die niet omgeroepen worden?

Zoals ik het altijd doe! :wink:

Eerst een route tussen twee waypoints laten maken, en die dan aanpassen door viapoints toe te voegen. En dat gaat door eerst de route te selecteren (wordt geel) en dan nogmaals met het pijltje-tool op de route te klikken. Dan krijg je een "elastiekje" en kun je een viapoint invoegen. En die wordt dan niet omgeroepen.

Het enige verschil dat ik zie is het type van de viapoints: Map Line of Map Point.
Zie mijn beschrijving hier.
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor mboelis » 4 sep 2008 22:39

Paul Uiterlinden schreef:Het enige verschil dat ik zie is het type van de viapoints: Map Line of Map Point.
Bij een route door Onroute geexporteerd, zullen de viapunten (over het algemeen) de eigenschap kaartpunt (Map Point) hebben. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet precies op de weg staan door kleieb kaartverschillen. Pak je zo'n viapunt op en zet 'm precies terug op de weg, dan verandert de eigenschap naar kaartlijn (Map Line). Ik ken de GPS III niet, maar ik meen dat de oudere toestellen de viapunten niet omroepen, terwijl de nieuwere, en mijn ervaring start bij de 2720, dat wel doen. Kennelijk maakt de GPS III dat sterk onderscheid tussen deze 2 eigenschappen en ervaar jij dat als minpunt van Onroute.

Jij hebt eigenlijk heel erg veel mazzel met je oudere toestel, want de nieuwere roepen alle viapunten om! Overal en altijd. Nou ja, niet helemaal, want als je de viapunten precies op de kruising zet in mapsource (ik weet niet precies vanaf welke versie) dan worden ze bij de Zumo niet omgeroepen. ECM noemt ze daarom ook PONI. Dat plaatsen op kruisingen niet even handig is voldoende over geschreven.

Mijn vraag aan jou is dan ook om een experiment te doen. Maak een route met Onroute, exporteer naar Mapsouce, pas de route aan waar nodig en vervolgens overzenden naar de GPS III. Verwacht resultaat zal zijn dat de viapunten van Onroute worden omgeroepen en de door jou geplaatse viapunten niet.
En als je de moeite neemt om alle viapunten van die route op te pakken en precies op de weg te plaatsen zal je ze helemaal niet meer horen.

Ik ben benieuwd naar de resulaten en of mijn aanname correct is.
Zumo 390, GPSMAP 62st, Nuvi 205, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto,
Zumoschroef bestellen?
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Afbeelding
Avatar gebruiker
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 2134
Geregistreerd: 28 apr 2006 07:54
Woonplaats: De Goorn

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 5 sep 2008 00:04

mboelis schreef:
Paul Uiterlinden schreef:Het enige verschil dat ik zie is het type van de viapoints: Map Line of Map Point.
Bij een route door Onroute geexporteerd, zullen de viapunten (over het algemeen) de eigenschap kaartpunt (Map Point) hebben. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet precies op de weg staan door kleieb kaartverschillen. Pak je zo'n viapunt op en zet 'm precies terug op de weg, dan verandert de eigenschap naar kaartlijn (Map Line). Ik ken de GPS III niet, maar ik meen dat de oudere toestellen de viapunten niet omroepen, terwijl de nieuwere, en mijn ervaring start bij de 2720, dat wel doen. Kennelijk maakt de GPS III dat sterk onderscheid tussen deze 2 eigenschappen en ervaar jij dat als minpunt van Onroute.
Yep: viapunten gemaakt door OnRoute zijn van type Map Point en geven gekwaak; viapunten gemaakt in MapSource zijn van type Map Line een worden door de SPIII niet verder gemeld.

mboelis schreef:Jij hebt eigenlijk heel erg veel mazzel met je oudere toestel, want de nieuwere roepen alle viapunten om!
Geluk is met de dommen en de SPIII is cool! :cool:

mboelis schreef:Overal en altijd. Nou ja, niet helemaal, want als je de viapunten precies op de kruising zet in mapsource (ik weet niet precies vanaf welke versie) dan worden ze bij de Zumo niet omgeroepen. ECM noemt ze daarom ook PONI. Dat plaatsen op kruisingen niet even handig is voldoende over geschreven.
Ah ja, dan wordt het type Map Intersection. Die ben ik per ongeluk ook al eens tegengekomen. Geen idee of die nou door de SPIII wordt omgeroepen.

mboelis schreef:Mijn vraag aan jou is dan ook om een experiment te doen. Maak een route met Onroute, exporteer naar Mapsouce, pas de route aan waar nodig en vervolgens overzenden naar de GPS III. Verwacht resultaat zal zijn dat de viapunten van Onroute worden omgeroepen en de door jou geplaatse viapunten niet.
Ja, dat is zo. Dat had ik al eerder ervaren. Vandaar dat ik OnRoute als schuldige zag.

mboelis schreef:En als je de moeite neemt om alle viapunten van die route op te pakken en precies op de weg te plaatsen zal je ze helemaal niet meer horen.

Ik ben benieuwd naar de resulaten en of mijn aanname correct is.
Ja, helemaal correct! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
De viapunten staan inderdaad een fractie naast de weg. Dat was me nog niet opgevallen! Bij maximaal inzoomen is het soms nog niet eens te zien. Elk punt verplaatsen en op de weg zetten verandert het type van Map Point naar Map Line. En daarmee verdwijnt de ongewenste communicatie van de SPIII.

Dus voor de SPIII is geen vlag verwijderaar nodig, maar vlag herplanter! Een programma dat de viapoints (en eventueel ook waypoints) op de weg zet (een soort snap functie). Zou dat heel misschien al bestaan? Morgen eens rondgoegeloeren, nu eerst snurken!

Heel erg bedankt voor het meedenken!
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor mboelis » 5 sep 2008 00:10

Mooi zo! Nu de laatste vraag. Wat is het resultaat als je de route uit Onroute in Mapsource nog her en der aanpast, als GPX opslaat en met Unflag de viapunten weghaalt? Blijft de GPS III dan nog steeds roepen? Werken met Unflag is namelijk véél minder werk dan alle viapunten herplaatsen. Herberekenen UIT op de GPS III.

Voor Hans: Unflag in de volgende versie van Onroute zal een welkome aanvulling zijn. Dan kunnen we de discussies sluiten. Ik ben benieuwd of dat mogelijk is. Ook goed voor de royalties van Franklin / Bart Roos :wink:

Grt. Marco
Zumo 390, GPSMAP 62st, Nuvi 205, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto,
Zumoschroef bestellen?
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Afbeelding
Avatar gebruiker
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 2134
Geregistreerd: 28 apr 2006 07:54
Woonplaats: De Goorn

Berichtdoor Hans Vaessen » 5 sep 2008 09:35

mboelis schreef:

Voor Hans: Unflag in de volgende versie van Onroute zal een welkome aanvulling zijn. Dan kunnen we de discussies sluiten. Ik ben benieuwd of dat mogelijk is. Ook goed voor de royalties van Franklin / Bart Roos :wink:

Grt. Marco


Nope, dat gaat niet gebeuren vrees ik. In algemene zin kon de volgende versie van Onroute er wel eens héél anders uit gaan zien als de huidige. Helaas echter: too soon to tell!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 5 sep 2008 15:31

mboelis schreef:Mooi zo! Nu de laatste vraag. Wat is het resultaat als je de route uit Onroute in Mapsource nog her en der aanpast, als GPX opslaat en met Unflag de viapunten weghaalt? Blijft de GPS III dan nog steeds roepen?

Nee, dat gaat wel goed. Maar er zijn nog wat haken en ogen.

Ten eerste wordt de tijdsduur niet meer getoond in het route overzicht menu in de SPIII. Die staat bij een UF route altijd op 0 minuten. De lengte in kilometers wordt echter nog wel getoond. Tijdens het (gesimuleerd) rijden wordt de verwachte aankomsttijd (en tot de volgende afslagen) wel getoond. Maar volgens FM (zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=21334) kloppen de tijden in het echt niet meer.

Ten tweede kunnen er nogal wat vreemde meldingen gesproken worden. Ik had net even een korte route gemaakt en gesimuleerd gereden. Op een gegeven moment hoor ik zoiets als:

Rij 200 13 14 16 18 14 18 kilometer, dan links afslaan.

Dit was ook al gemeld door FM.

Bovendien zie ik dat de gesimuleerde snelheid bij de volgende afslag (die ook niet wordt aangekondig) nul wordt en de bestemming nooit bereikt wordt. Verhogen van de snelheid gaat niet meer. Volgens FM gaat de route in het echt wel door.

Maar er gebeuren dus wel degelijk vreemde dingen! Ik heb zelf echter nog geen ervaring in het echt met een UF route.

mboelis schreef:Werken met Unflag is namelijk véél minder werk dan alle viapunten herplaatsen.

Dat is helemaal waar. Ik had als test even een route van 70 km met een stuk of tien tussenpunten met de hand aangepast. Daar wordt je al heel gauw moe van.

mboelis schreef:Herberekenen UIT op de GPS III.

Uiteraard, dat is de standaard instelling voor mij.

Overigens ben ik nog iets tegengekomen. Als ik een route in MapSource gemaakt heb waarvan alle via tussenpunten goed op de weg liggen (type Map Line) en ik schrijf deze route als .gpx weg, dan zijn alle tussenpunten type Map Point geworden. Het laden van deze route in de SPIII geeft dan weer ongewenst gekwaak bij elk tussenpunt. Ondanks dat de punten wel degelijk op de weg liggen. Dus de SPIII maakt wel degelijk onderscheid op alleen het type.
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor Scheurneus » 5 sep 2008 16:18

Waar baseer jij de routepunt types op? Point, Line, Intersection

Is dit ergens gedocumenteerd, of verzin je deze (best wel goed gevonden) uitdrukkingen zelf?

En wat zijn dan de types voor POI, Waypoint en trackpunt ;) ?
Heeft een start/einde tipe dan ook ngo speciale kenmerken (1 leg ipv 2legs?) ?
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
 
Berichten: 9195
Geregistreerd: 2 jun 2006 15:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 5 sep 2008 19:49

Scheurneus schreef:Waar baseer jij de routepunt types op? Point, Line, Intersection

Is dit ergens gedocumenteerd, of verzin je deze (best wel goed gevonden) uitdrukkingen zelf?

Ik verzin niks zelf, waar zie je me wel voor aan? :wink:
En of dat ergens gedocumenteerd is? Vast wel, maar ik weet niet waar. Ik ben wel eens iets tegengekomen over zgn. shaping points. Bijvoorbeeld hier:
Added ability to treat certain route vias as shaping points which will not be flagged or announced. Qualified shaping points are Intersections and points on roads which are not addresses, such as I-35N or HwyA. Requires routes to be created with MapSource 6.12.1 or using the zumo route planner.

Dat over die shaping points zag ik later pas. De types Map Point/Map Line heb ik in MapSource gezien. Als je op een punt gaat staan en je klikt met de rechter muistoets, dan kun de je waypoint properties opvragen. En daar staat dan ergens een veld met het type. Voor de rest weet ik er niet veel van. 't Overkomt mij ook maar. Ik had er nog nooit naar gekeken, tot ik in dit gedoe verzeild ben geraakt door OnRoute.

Scheurneus schreef:En wat zijn dan de types voor POI, Waypoint en trackpunt ;) ?
Heeft een start/einde tipe dan ook ngo speciale kenmerken (1 leg ipv 2legs?) ?

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen:

* Map Line: waypoint/viapoint op de weg
* Map Point: waypoint/viapoint naast de weg
* Map Intersection: waypoint/viapoint precies op een kruising

Dat zijn allemaal waypoint/viapoints die onderdeel uitmaken van een route. Ik heb nog geen verschil kunnen zien tussen begin/einde van een route (waypoints) en tussenpunten (viapoints).

En dat van op/naast de weg lijkt alleen voor GDB files op te gaan. Een GPX file lijkt alleen maar Map Points te bevatten (althans, zo interpreteert MapSource 't blijkbaar).

Een waypoint dat niet deel uitmaakt van de route lijkt niet een bepaald type te hebben. MapSource laat dat niet zien. En aan een POI hangt veel meer informatie, zoals adres en telefoonnummer. Maar ook daar geen bepaald type à la Map Point/Map Line.

Zoals je ziet is dit allemaal empirisch ondervonden informatie.

Maarreuh, jij was toch de gps-expert? Vertel nu eens hoe het echt zit? :wink:
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor mboelis » 5 sep 2008 21:57

Paul Uiterlinden schreef:Maarreuh, jij was toch de gps-expert? Vertel nu eens hoe het echt zit? :wink:
Van vragen wordt je wijs en uiteidelijk expert. Vandaar 8)
Zumo 390, GPSMAP 62st, Nuvi 205, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT, Autocom Active-PLUS, Wouxun KG-689 porto,
Zumoschroef bestellen?
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Afbeelding
Avatar gebruiker
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 2134
Geregistreerd: 28 apr 2006 07:54
Woonplaats: De Goorn

Berichtdoor Scheurneus » 5 sep 2008 22:14

Tsja ook als expert kun je niet alles weten en normaal kijk ik nooit in de eigenschappen van een route/via punt maar alleen van waypoints of trackpunten. Ik heb dat verschil dus nooit zo gezien anders dan dat we een routepunt op een bepaalde plaats zetten en daar een eigen omschrijving voor hebben in het Nederlands. En ik ben geen programmeur die hierin (dient) te duiken.

Dus dat die verschillende types bestonden wist ik nog niet en vandaar dat ik verder vraag hoe en waar je er aankomt.. Maar er blijken er zelfs 14 te zijn heb ik net geleerd van WinGDB Edward (dank je wel):

Waypoint:
000 0x00 - Favoriet - Waypoint

"Route" punten:
001 0x01 - Luchthaven - Airport
002 0x02 - Afslag naar vliegveld - Aviation Intersection
003 0x03 - NDB - NDB
004 0x04 - VOR - VOR
005 0x05 - Drempelwaarde voor weg - Runway Threshold
006 0x06 - Afslag naar vliegveld - Airport Intersection
007 0x07 - NDB voor vliegveld - Airport NDB
008 0x08 - Kaartpunt - Map Point
009 0x09 - Kaartgebied - Map Area
010 0x0A - Kaartkruising - Map Intersection
011 0x0B - Kaartadres - Map Address
012 0x0C - Kaartlijn - Map line
013 0x0D - POI - POI

Types die in de GDB file voorkomen en waarbij 0A en 0C de meest voorkomende zijn.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
 
Berichten: 9195
Geregistreerd: 2 jun 2006 15:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Berichtdoor Paul Uiterlinden » 5 sep 2008 23:56

Is deze informatie ergens te vinden?

En is er een programma om een GDB file te disassembleren en eventueel aan te passen?
Twee wielen zijn genoeg. Twee cilinders trouwens ook.
Kawasaki KLE500 + Zumo 660
Fiets + Oregon 400t
Paul Uiterlinden
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2004 13:53
Woonplaats: Huizen

VorigeVolgende

Keer terug naar OnRoute Auto/Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast