Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Vreemde uitstapjes rondtour

Een apart programma, ontwikkeld door Waypoint i.s.m. ANWB Promotor en autokampioen. OnRoute is een routeplanner die niet alleen snelle, maar vooral ook MOOIE routes kan maken voor auto en motor. Die kun je uitprinten, maar ook exporteren naar GPS.

Vreemde uitstapjes rondtour

Berichtdoor ECM » 6 dec 2006 22:39

Ik ben wat aan het spelen met Onroute, en vergelijk daarbij ook mijn MTP 2005/2006.
Bij verschillende vergelijkingen (zowel in NL als in DLD) zie je dat Onroute de routepunten op een dusdanige plaats zet, dat bij het berekenen van de route er vreemde "heen en weer terug" stukken ontstaan.

In beide gevallen heb ik een rondrit van 100 km genomen en uiteraard op dezelfde instellingen gelet. De route in dit voorbeeld wordt door beide programma's aardig gelijk gevolgd, op het Onroute uitstapje bij wegpunt 1 naar ZEVENHOVENSEWEG na. En dat terwijl er echt een alternatief is....

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus:

Afbeelding

Groot formaat: http://ex-cruise-me.smugmug.com/photos/115235323-O.jpg

En hier wat MTP ervan bakt: Een normale rondroute zoals het hoort te zijn.

Afbeelding
Groot formaat: http://ex-cruise-me.smugmug.com/photos/115235289-O.jpg


Dezelde soort fouten (en wel drie in een 1ookm rondrit) kreeg ik herhaaldelijk in Duitsland (Hallenberg). Op een stuk of 7 routepunten bij een rondrit werden er drie dusdanig neergezet dat de routeberekening je steeds heen - en weer op weggetjes stuurt.

Schoonheidsfoutjes ??????? :?: :?:
Avatar gebruiker
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 4872
Geregistreerd: 30 jul 2006 12:54
Woonplaats: Op en langs de A12

Re: Vreemde uitstapjes rondtour

Berichtdoor Hans Vaessen » 7 dec 2006 12:09

ECM schreef:
Schoonheidsfoutjes ??????? :?: :?:


Ja en nee. Er spelen hier verschillende zaken een rol.

1. Om te beginnen: de rondtour is at random. Wil je MTP en onroute echt vergelijken dan zul je de routepunten handmatig in beiden gelijk moeten zetten. Ook in bovenstaande voorbeelden zie je dat de punten wat verschillend staan.

2. de omgeving speelt ook een rol: wateroversteken, snelwegen en veel bebouwde kom maken het voor onroute moeilijker om een route zonder ' keerpunten' te maken. Dat kun je dan oplossen door danwel te kiezen voor 'verder zoeken' danwel door het handmatig toevoegen van viapunten.

3. ook de lengte van de route is van invloed. Hoe korter de route, hou moeilijker het is om er een echter rondrit van te maken.

4. de algoritmes zijn van invloed. We werken op dit moment aan een update die ervoor zorgt dat OnRoute meer nedruk legt op de kleine wegen en sterker de bebouwde kom vermijdt. Dat levert enerzijds mooiere routes op, anderzijds is OnRoute daarmee wel ' strenger' waardoor het handmatig aanpassen, zeker bij korte routes in deze omgeving, vaak nodig is.

5. juist na die update zal het verschil met MTP versterkt worden, eenvoudigweg omdat in OnRoute ook de kleinere wegen zijn doorgererekend.

Al met al: veel stoeien en de logica van het programma doorgronden. Daarnaast: inderdaad nog wat schoonheidsfoutjes, maar enerzijds zijn die niet te voorkomen, anderzijds blijven we werken aan verdere verbetering.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor LTpaul » 7 dec 2006 19:45

Al deze zaken die hier naar voor komen bemerkte ik hier ook.
Maar wat ik storender vind dat wanneer ik een route in het Zwarte woud maak, er erg veel doorgaande en provinciale wegen zitten terwijl de mooiste weggetje (die er trouwens in veel gevallen pal naast liggen) over het hoofd gezien worden, zodat ik er in principe bijna net zoveel werk mee te doen heb als een route maken in MS.
Alleen de kaart is veel duidelijker :D

Ook zou ik het ook fijn vinden om door de kaart heen te kunnen scrollen en/of met de pijltjes door de kaart kunnen lopen, gelijk aan MS
Met RESPECT is het voor iedereen leuker.



kan hier mijn inlognaam niet veranderen op het GS forum heet ik GSApaul
LTpaul
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 6 dec 2005 19:19
Woonplaats: weert

Berichtdoor Hans Vaessen » 7 dec 2006 20:04

Klopt: buiten benelux zijn de allerkleinste wegen niet op 'scenic' doorgerekend (zijn dan ook niet 'groen'). Dat heeft vooral te maken met het risico op echt inferieure wegkwaliteit. Aangezien de (kleinste) wegen in de Benelux veelal veel beter zijn hebben we die wel dieper laten doorrekenen.
In het zwarzwald zijn de resulterende wegen in het algemeen een stuk aantrekkelijker dan 'onze' n-wegen..

Tip: zoek ook in 'ritten' op routes nabij een bepaalde startplaats in het schwartzwald; er staan er vrij veel in. zien er bovendien in google zeer fraai uit!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor paso999 » 7 dec 2006 20:07

Hier gelijksoortige uitkomsten, routepunten moeten veel verplaatst worden en slim gepositioneerd zodat er een leuke route ontstaat zonder heen er weer reiden. Af en toe even kontroleren in GE en laten afspelen om de proef op de som te nemen, kan ook geen kwaad.
Een route uitzetten kost je zo toch nog een avondje puzzelen.

Routes in Duitsland (we gaan dit jaar naar de Harz) heeft nog meer aandacht nodig wil je er iets moois van maken, maar daarin gaat de update mogelijk verbetering brengen.
Avatar gebruiker
paso999
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 20 nov 2005 10:43
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Hans Vaessen » 7 dec 2006 20:16

paso999 schreef: Een route uitzetten kost je zo toch nog een avondje puzzelen.


Wil je het echt optimaal doen: zeer beslist! Maar is dat niet 'part of the fun?' Wat moet je anders met dit weer?? ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor vfrmilco » 8 dec 2006 07:31

Ik heb er ondertussen voor de motorclub al een aantal ritten mee gemaakt.
Inderdaad moeten er wat aanpassingen in de rit gemaakt worden, maar Onroute geeft al een zeer goede voorzet hoe de route kan gaan worden.

Hoe meer je met het programma werkt, hoe leuker het gaat worden :lol: .


En als ik eerlijk moet zeggen lijkt mij de Onroute route leuker dan de andere, Onroute vermijdt tenminste Leiden, waar je met als zijn stoplichten ed niet echt doorheen wilt gaan.
Yamaha FJR 1300 (ja de VFR is ingeruild), Garmin SP2720Red ,Garmin Zumo, Mapsource en Onroute.Tomtom in PDA. Toercommissaris van MTC Motovatie Amstelveen.
Avatar gebruiker
vfrmilco
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 5 okt 2006 06:49
Woonplaats: Beverwijk

Berichtdoor VFROOD » 8 dec 2006 10:55

paso999 schreef:Hier gelijksoortige uitkomsten, routepunten moeten veel verplaatst worden en slim gepositioneerd zodat er een leuke route ontstaat zonder heen er weer reiden. Af en toe even kontroleren in GE en laten afspelen om de proef op de som te nemen, kan ook geen kwaad.
Een route uitzetten kost je zo toch nog een avondje puzzelen.

Routes in Duitsland (we gaan dit jaar naar de Harz) heeft nog meer aandacht nodig wil je er iets moois van maken, maar daarin gaat de update mogelijk verbetering brengen.


Heb 2 perfecte routes door de Harz vanuit Wildemann. Zijn we vorig jaar met de VFR club geweest.

Highlights: Harzer Schmalspurbahn, inclusief stop in Drei Annen Hohne, Hexentanzplatz, div. Stauseeën, Kyffhauser inclusief 36 :lol: bochten (de laatste moet je niet op zaterdagmiddag of zondagmiddag zijn) en (bijna) alle wegen in de Harz. 1 route van 236 km en 1 route van 276 km. Beide routes al zeker 4x gereden. Gegarandeerd elke km 3 bochten en op sommige plaatsen ben je echt blij met 1 km bochtenloos.

Stuur maar een PB met je emailadres dan kan je de routes krijgen.
OWja, het hotel in Wildemann is een heel leuk motorvriendelijk adres. Zijn er al een keer met de MTCVeendam geweest met 60 man, met de VFRclub met 60 man en met een vriendencluppie met 23 man.

En vanaf het hotel is er een weg (forstweg, van oktober tot maart staat er een mooi rond bord met rode rand voor, staat dus ook niet in mapsource) met direct de mogelijkheid om de banden warm te rijden.

Inclusief aanrijd en terugrijdroutes vanaf Rheine (ook niet te versmaden).

Dus doe geen moeite als je 2 uiterst mooie routes wilt hebben! (Oh ja, het kunnen er natuurlijk ook 4 worden :) ) Even omdraaien en klaar is klara!

De ervaring van 4x de routes rijden leert overigens wel, dat je vroeg weg moet (voor 10 uur) om om 6 a 7 uur terug te zijn... (ligt aan de fotogenieke stops en attracties onderweg). Maar nogmaals: stuur maar een PB als je deze route wilt hebben. Is echt :P
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
VFROOD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 11 jun 2005 00:46
Woonplaats: Prov. Groningen

Berichtdoor paso999 » 8 dec 2006 22:09

PBtje on his way to VFROOD.

We zitten in dit huis http://www.huisharz.nl/index.html

Hiero: 51°57'48.26"N 10°54'52.21"E
Avatar gebruiker
paso999
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 20 nov 2005 10:43
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor VFROOD » 9 dec 2006 01:00

Kun je in elk geval route 1 zo oppakken. Die loopt op 30 km van je vakantiehuis. Route 2 is iets problematischer, maar die kun je ook zo een aantal km's inkorten door 1 of 2 lussen (die naar Goslar of die naar Bad Harzburg of beide) te laten vervallen.
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
VFROOD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 11 jun 2005 00:46
Woonplaats: Prov. Groningen

Berichtdoor VFRaffles » 11 dec 2006 22:31

Hans Vaessen schreef:Dat heeft vooral te maken met het risico op echt inferieure wegkwaliteit. Aangezien de (kleinste) wegen in de Benelux veelal veel beter zijn hebben we die wel dieper laten doorrekenen.

Met het gevolg dat in Luxemburg de echt kleine weg op een gegeven moment tijdens de forse afdaling in een bospad veranderde :-) Dat is dan wel ff hard werken om 239 kilo te keren.
VFRaffles
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 1 apr 2006 12:25

Berichtdoor Hans Vaessen » 11 dec 2006 22:35

Yep, dat risico bestaat inderdaad en is nooit volledig te voorkomen. Net zo goed dat er ook ineens een berg los split in een bocht kan liggen, op verder prima asfalt.

Dooddoener van jewelste, ik weet het; maar beschouw de gps niet als blindegeleidehond; vaar niet blind en blijf even goed kijken als zonder gps..
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor VFRaffles » 12 dec 2006 22:34

Hans Vaessen schreef:Yep, dat risico bestaat inderdaad en is nooit volledig te voorkomen. Net zo goed dat er ook ineens een berg los split in een bocht kan liggen, op verder prima asfalt.

Dooddoener van jewelste, ik weet het; maar beschouw de gps niet als blindegeleidehond; vaar niet blind en blijf even goed kijken als zonder gps..

Ja, ik kwam afgelopen week ook een boomstam tegen die waarschijnlijk van een vrachtauto gevallen was. 3 dagen noodweer gehad in de Ardennen, maar wel 1200 km lang genoten.
Met de gps rij ik nu routes welke ik zonder gps nooit zou rijden. Ik ben er lierend enthousiast over. :D
VFRaffles
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 1 apr 2006 12:25


Keer terug naar OnRoute Auto/Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast