Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Wat moet er anders?

Een apart programma, ontwikkeld door Waypoint i.s.m. ANWB Promotor en autokampioen. OnRoute is een routeplanner die niet alleen snelle, maar vooral ook MOOIE routes kan maken voor auto en motor. Die kun je uitprinten, maar ook exporteren naar GPS.

Wat moet er anders?

Berichtdoor mostro1994 » 15 aug 2019 07:04

Hallo,

Afgelopen weekend met de motor twee ritten in de Belgische Ardennen gereden met behulp van mijn Zumo 396. Helaas is het bij iedere rit weer het nodige "gedoe" om de route te rijden. Iets wat ik met mijn Zumo 660 nooit gehad heb. Aangezien ik er toch nog steeds vanuit ga dat je met de 396 ook zonder problemen een route moet kunnen rijden heb ik de volgende vraag: wat doe ik niet goed en/of moet er anders?

Van alles heb ik de laatste versie's. OMK, software voor de 396, Basecamp, etc.

Ik ben voor afgelopen weekend begonnen met twee tracks uit 2016 die ik toen zelf gereden heb. Deze heb ik in de PC door Basecamp ( met de OMK) om laten zetten naar een route, en beide in de Zumo 396 geladen. Toen ze er in zaten en ik de Zumo aangezette, kwam de melding dat er nieuwe route's gevonden waren en vroeg om te Importeren. Dit gedaan en hij ging de route's berekenen. Aan het einde van het verhaal zag de route er in de Zumo hetzelfde uit als in Basecamp.
Toen we in België gingen rijden begon het met dat er om de 10 meter een vlaggetje in mijn beeld stond. De route weggegooid en opnieuw geïmporteerd. Vlaggetje waren weg. Na enige tijd was er een omleiding op de weg. Na deze gehad te hebben kwam ik weer terug op de route, maar in plaats van dat de afstandsteller af telde, ging deze juist optellen alsof ik de verkeerder kant op reed. Maar dit was echt niet zo. De route gestopt en opnieuw gestart en we konden weer. Ditzelfde heb ik de dag erna ook gehad, maar toen gebeurde het "spontaan". Dus gewoon tijdens het rijden van de route, zonder omleidingen.

Al met al is het blijvend opletten op het verkeer, maar ook op de Zumo in mijn geval. Iemand een idee wat ik hier mee kan?

Groeten Boy
mostro1994
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 4 apr 2005 09:10

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor guzzi vero » 15 aug 2019 08:53

Hoe met routes omgaan is met de nieuwe zumo's totaal anders dan met de oudere (tot de 660).
Zo dien je nu een onderscheid te maken tussen viapunten die je absoluut moet aandoen bv middagstop) of helemaal niet. Hier de zachte (niet afroepen) en harde viapunten (wel afroepen) genoemd. Hiervoor dien je de routeeigenschappen in BC te openen en het 2de tot voorlaatste (of net voor je stop) viapunt te selecteren (met de shift toets en links klikken), rechts klikken op je selectie en kiezen voor niet afroepen. Die punten ga je nu ook niet meer als vlaggetje zien.
In BC dien je bij de opties onder toesteloverdracht alle vinkjes uit te zetten.
Met OMK denk ik dat je Onroute Motor Kaart bedoelt. Om deze te gebruiken of terug over te schakelen naar CN dien je de gps VOLLEDIG uit te zetten. Dus niet eventjes in standby. Als je dit niet doet blijven de 2 kaarten actief en gaat het fout bij routering daar de gps niet weet welke kaart hij moet nemen.
Dat je afstandsteller opliep is te wijten aan een hard viapunt dat je overgeslagen bent (lag waarschijnlijk in de omleiding). Als dit gebeurt kan je de skip gebruiken of je route opnieuw opstarten. Je krijgt als dit zich voordoet ook geen gesproken aanwijzingen meer.
Voor de rest zou ik op youtube wat filmpjes van MR.GPS bekijken om je wat toekomstige ellende te besparen. Wat je voor hebt is echt basic en blijkbaar ontbreekt het toch wat aan basis kennis van zowel BC als GPS.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Avatar gebruiker
guzzi vero
 
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27 sep 2006 23:38
Woonplaats: Oostduinkerke

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor Frank » 15 aug 2019 09:48

Nog een puntje:
Bij het starten van de route wordt gevraagd naar welk punt je wil navigeren. Logisch lijkt de keuze voor het eindpunt, maar daar moet je voor oppassen.
Ik ga ervan uit dat je geen "harde" viapunten in de route hebt staan. Je krijgt dan in principe twee punten te zien, het beginpunt en het eindpunt.
Als je nog niet op de route bent, maar een stukje er vanaf, kies dan voor het beginpunt. De GPS zal een route berekenen naar het beginpunt (al is het maar een paar honderd meter) en daarna de gevraagde route volgen.
Als je hier het eindpunt kiest, gaat de Zumo de kortste route naar het eindpunt berekenen.....

Als je al op de route staat, kies dan niet voor het beginpunt maar voor voor het eerstvolgende punt (bij maar twee punten is dat het eindpunt).
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s + Edge 820
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor mostro1994 » 15 aug 2019 11:00

@Guzzi Vero: Dank voor je uitleg. Ik ga er het weekend weer even naar kijken. Ondanks dat het er misschien niet op lijkt, zit het met die basiskennis wel goed met mij. Heb al vele jaren GPS-en (550/660), maak al vele jaren routes die we met een groepje rijden, ken Mapsource (die ik al lang niet meer gebruik natuurlijk) en Base Camp echt wel goed. Lees heel veel mee op dit forum en andere www plekken. De 396 vereist echt andere acties dan de voorgangers, maar dat zeg jij ook. Zaken zoals het uit en aanzetten bij het opstarten van een nieuwe kaart is bekend bij mij.

Maar ga natuurlijk aan de hand van deze input er mee aan de slag.

Groeten Boy
mostro1994
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 4 apr 2005 09:10

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor mostro1994 » 15 aug 2019 11:04

@Frank: ik had bij beide route's een hard tussenpunt staan. Op zich vond ik dat al vreemd, want bij het in overzetten had ik alle waypoints verwijderen aangezet. Maar had hem ook van een eigen track naar een route gezet, en ik verwachtte helemaal geen waypoint op deze manier. Maakt hij deze dan zelf aan?

Groeten Boy
mostro1994
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 4 apr 2005 09:10

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor bartho » 15 aug 2019 11:25

Als je het toch goed onder de knie hebt en geen harde tussenpunten gebruikt, waarom stuur je dan niet enkel de track over en laat het toestel de route berekenen.
bartho
 
Berichten: 779
Geregistreerd: 6 maart 2006 09:46
Woonplaats: Gooik Belgie

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor Frank » 15 aug 2019 12:29

mostro1994 schreef:@Frank: ik had bij beide route's een hard tussenpunt staan. Op zich vond ik dat al vreemd, want bij het in overzetten had ik alle waypoints verwijderen aangezet. Maar had hem ook van een eigen track naar een route gezet, en ik verwachtte helemaal geen waypoint op deze manier. Maakt hij deze dan zelf aan?

Je bedoelt dat je de Zumo een route hebt laten berekenen, uitgaande van een track? Dat zou je maar twee 'vlaggetjes' of harde routepunten mogen zien: begin en eind. Als de Zumo er een punt bij zet, is dat heel vreemd en eigenlijk onmogelijk.

Ook als je in Basecamp van een track een route maakt, krijg je maar twee viapunten: begin en eind. Wat er dan bij jou is gebeurd (extra hard viapunt gemaakt) is mij echt een raadsel.
Groeten,
Frank

BMW F800GT + Zumo 590 + GPSmap 62s + Edge 820
Avatar gebruiker
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 14 maart 2004 23:36
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor mostro1994 » 15 aug 2019 12:32

@Frank: Ja, ben het helemaal met je eens. Een raadsel. Track in BaseCamp omgezet naar Route.

Groeten Boy
mostro1994
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 4 apr 2005 09:10

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor mostro1994 » 15 aug 2019 12:34

@Bartho: Misschien moet ik dat maar eens proberen. Wat ik alleen altijd prettig vind is om te weten of tijdens het omzetten van de track naar de route de rit niet anders is geworden. In BaseCamp kan je ze over elkaar "leggen". Maar dit ga ik gewoon proberen/doen.

Dank.
mostro1994
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 4 apr 2005 09:10

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor bartho » 15 aug 2019 13:01

Je maakt de track zichtbaar op je toestel en je kan direct vergelijken ofdat het toestel de route op je track heeft gelegd.
bartho
 
Berichten: 779
Geregistreerd: 6 maart 2006 09:46
Woonplaats: Gooik Belgie

Re: Wat moet er anders?

Berichtdoor RonalT » 15 aug 2019 19:53

guzzi vero schreef:....
Met OMK denk ik dat je Onroute Motor Kaart bedoelt. Om deze te gebruiken of terug over te schakelen naar CN dien je de gps VOLLEDIG uit te zetten.
....


Dus je kies een nieuwe kaart en schakel alle andere routerende kaarten uit.
Daarna zet je het toestel VOLLEDIG uit. Dit doe je door de aan/uit knop circa 5 seconden ingedrukt te houden zodat je een rood blokje met UIT ziet verschijnen. Daarop drukken totdat het toestel uitgaat.
Daarna mag je hem weer aanzetten en is de nieuwe kaart actief.

Het toestel is slaapstand zetten doe je door de aan/uit toets even in te drukken.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3200
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord


Keer terug naar OnRoute Auto/Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast