Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek en Heerhugowaard.

waypoint bevoordeeld garmin boven tomtom

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin

waypoint bevoordeeld garmin boven tomtom

Berichtdoor dadparent » 5 apr 2011 19:51

Even inleiden: Moest NAV kopen en natuurlijk bij Waypoint gekeken. Eerste indruk op basis van hun voorlichting: Geen TOMTOM maar Garmin. Toen naar 660 forum en geschrokken van de problemen. Toen eens verder gezocht op internet naar TOMTOM. Over het algemeen-kort gezegd-LOVEND. Waarom benadeelt Waypoint de TOMTOM in haar voorlichting ? Om maar te noemen: in de prijsvergelijking bij TT wel een autosteun maar bij Garmin geen ONROUTE als compensatie voor de kronkelwegen . TT heeft via Tyre altijd gratis up to date kaarten bij Garmin moet er een lifetime update bij van € 90. Zeuren over de kwaliteit van de steun en aansluiting van TT, maar geen slecht woord over de Zumo met zijn problemen. Ook Tyre is gebruiksvriendelijk en veelzijdige en zeker zo gebruiskvriendelijk als Mapsource. De tranfer mogelijkheden zijn legio en er zijn net zoveel routes voor de TOMTOM als voor de Garmin . En wat betreft uitwisselbaarheid kan ik uit ervaring zeggen dat 8 Garmins alle een andere route maken , tenzij uitvoering software en instelling precies gelijk zijn. ETC, etc. Het voordeel van MAPSOURCE is inmiddels dus ook wel achterhaald.
Kortom een 660 kost ruwweg op de motor € 300 meer en dan heb je een TRAGER, MINDER gebruiksvriendelijk apparaat wat minder duidelijk aangeeft .. Kom op mensen van Waypoint geef de TT de eer die zij verdient zolang Garmin geen beter toestel heeft.

De re(d)actie zal naar verwachting op onderdelen van mijn schrijven gaan (gebeurde eerder in het draadje van de software update van de 660). Maar ik zou graag een antwoord zien over de rode draad in het verhaal. Rooskleurig over Garmin 660 (220) voorlichten en kritisch over TT.
dadparent
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 mei 2008 21:23
Woonplaats: tricht

Berichtdoor peterkraai » 5 apr 2011 20:05

Het zal net zoiets zijn als de eeuwige discussie over welk OS beter is. Windows, Apple, Linux ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Maar als je er één gebruikt dan blijf je daarbij en zal een ander nooit beter worden al kijk je er af en toe jaloers naar.
Uitgebreide hulp en advies voor zover mogelijk, maar altijd gratis.
Garmin GPS III - GPS V - Quest I - Zümo (en allemaal in Notter gekocht) - 1490T (MediaMarkt)
Avatar gebruiker
peterkraai
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 24 mei 2007 21:09
Woonplaats: Geldrop

Berichtdoor RonalT » 5 apr 2011 21:19

dadparent schreef:Kortom een 660 kost ruwweg op de motor € 300 meer en dan heb je een TRAGER, MINDER gebruiksvriendelijk apparaat wat minder duidelijk aangeeft .. Kom op mensen van Waypoint geef de TT de eer die zij verdient zolang Garmin geen beter toestel heeft.


TRAGER, MINDER gebruiksvriendelijk apparaat wat minder duidelijk aangeeft? Welke heb je allemaal bekeken?

Een Tomtom gaan vergelijken met een 660 is appels en peren vergelijken. Je zou eerder naar de 220 moeten kijken, deze is meer vergelijkbaar met een Tomtom rider.


Verder is het systeem van Garmin is misschien niet perfect, maar MIJNS INZIENS beter geschikt voor het doel waar ik een navigatiesysteem wil hebben.
Ik wil zelf bepalen hoe ik wil rijden, niet gestoord door de (on)mogelijkheden van het systeem.
Zelf een kaart kiezen, van Garmin of van een derde partij.



En verder heel algemeen is Tomtom gemaakt om pakjes te bezorgen. Waarom ..... ???
Lees onderstaand verhaal:

De planner van dienst maakt een route door middel van waypoints (afleveradressen).
De magazijnmedewerker zet alle pakjes voor de volgende dag klaar.

De chauffeur haalt zijn navigatiesysteem op bij de planner en laad zijn vrachtwagentje.... en gaat op weg.
Hij wordt netjes naar het eerste punt geleid, daarna naar het tweede enz.

1. Maximaal 48 punten. Dit is voldoende voor een koerier, als je per dag meer adressen moet aandoen maak je veel te lange dagen.

2. Je moet alle afleveradressen bereiken. Als je een afleveradres over zou slaan blijft hij je steeds terug sturen naar dat adres. Een koerier moet tenslotte zijn pakket afleveren op dat adres. En ze staan in die volgorde in de laadbak.

3. Automatisch herberekenen niet uit te zetten. De koerier moet niet lastig gevallen worden met dingen zoals de routeberekening. Als er iets fout gaat (weg omlegging) wordt er gewoon een nieuwe route berekend naar het eerstvolgende afleveradres.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!


SP2610, Zumo 550, Zumo590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa op mijn Netbook op een GL1500SE
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1471
Geregistreerd: 20 sep 2006 19:14
Woonplaats: Dinteloord

Berichtdoor sf-ftd » 5 apr 2011 21:33

Ik heb eens even op de site van Waypoint gekeken maar ik vind dat er wel een objectieve vergelijking van de diverse toestellen die speciaal geschikt zijn voor de motor op staat.

En met de TomTom is het net zo als vroeger met het video2000 systeem van Philips. Op zich was dit veel beter dan het VHS-systeem van Sony maar omdat Sony veel meer films op VHS aanbood heeft dit systeem het uiteindelijk gewonnen.

Garmin heeft direct een programma bij haar motor en outdoortoestellen geleverd waarmee je zelf routes kon maken. Voor TomTom heeft dit een hobyist een programma moeten maken waarmee dit kan. En dan zit je nog steeds met het feit dat TomTom maar 48 tussenpunten aan kan. En als je als vereniging een tocht wilt uitzetten en dat de rijders deze tocht ook precies na moeten rijden dan heb je, zeker bij de langere tochten, daar niet genoeg aan.

En het is natuurlijk aan je zelf om de keus te maken die jij het beste vind.

Als je naar een TV-zaak gaat zal die ook het merk waarhij de beste ervaringen mee heeft als eerste aanprijzen terwijl een ander zaak juist dat andere merk zal aanprijzen.

Ik heb op internet nog een reactie gevonden van iemand die een TT-Rider had aangeschaft en daar helemaal niet zo vrolijk van werd. Lees dit maar eens http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... mis-1.html
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2014.3/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
sf-ftd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1469
Geregistreerd: 4 jun 2008 22:55
Woonplaats: Raalte

Re: waypoint bevoordeeld garmin boven tomtom

Berichtdoor JaVaWa » 5 apr 2011 22:15

dadparent schreef:TT heeft via Tyre altijd gratis up to date kaarten

Hoe kom je daar nu in hemelsnaam bij? De kaart die je in Tyre gebruikt kun je echt niet op het toestel zetten hoor! TT heeft ook een kaartabonnement, maar daar moet je net als bij Garmin voor betalen (€ 35,80/jaar)
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 10989
Geregistreerd: 12 feb 2008 00:46
Woonplaats: Traiectum

Berichtdoor dadparent » 5 apr 2011 23:09

Heren,heren,

Ik maak er ongeveer uit op dat het met merkenliefde heeft te maken en dat maakt ..... juist. Natuurlijk heb ik de TT en Tyre ook een beetje roze voorgesteld en ziedaar er komt van alles los, behalve de erkenning dat de software van de 660 veel problemen geeft en dat hij een stuk duurder is.
Ik begrijp de tevreden Garmin gebruikers ook wel, maar ik kan de opstelling van Waypoint niet billijken . Die moet wel commercie gedreven zijn, maar als je het in zo'n objectief jasje stopt dan riekt het een beetje (erger wil ik het niet maken. Ik ben mijn mening nu wel zo'n beetje kwijt dus ik laat de draad los . Zou het wel prettig vinden als een Waypoint medewerker reageert.
dadparent
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 mei 2008 21:23
Woonplaats: tricht

Berichtdoor elsinga » 6 apr 2011 07:49

dadparent, ik snap ergens je reactie wel, maar het is veel genuanceerder dan jij schrijft. ;)

Ja, Waypoint verkoopt meer Garmin dan TomTom, dat is waar. Dat is niet omdat wij Garmin zo aanprijzen, maar meer omdat we (uit eigen ervaring en uit de ervaring van klanten) weten wat de eigenschappen van de verschillende toestellen zijn. En als klanten dan bij Waypoint komen met de wens om te navigeren, waar dan dus ook bepaalde eigenschappen bijhoren, dan adviseren wij een bijpassend toestellen.

Waypoint is verder een bedrijf dat groot en bekend geworden is met *recreatieve* navigatie. Juist het recreatieve deel (routes, op de motor) van de eigenschappen is dus belangrijk. En als een toestel eigenlijk fysiek niet op de motor thuishoort (de TT Rider 1 trilde vanzelf uit zijn houder...) of eigenchappen heeft die het rijden van een zelfgemaakte route niet leuk maakt (maar 48 tussenpunten, voorkeur voor grote wegen, geen serieuze ondersteuning van het uploaden van routes), dan sluit dat dat toestel uit. Simpel.

Een TomTom is een prima toestel, voor A naar B navigatie (de bovengenoemde koerier, maar ook hele hordes mensen die naar tante Truus willen rijden) heel geschikt, maar voor recreatief gebruik een stuk minder. Zelfs de Urban serie, die al een hele verbetering is, is het nog niet helemaal. En aangezien onze klanten voor 99% komen voor recreatieve navigatie... 8)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10075
Geregistreerd: 8 jun 2004 15:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Berichtdoor FM » 6 apr 2011 08:32

Maar weer komt er nooit uit wat de gebruikers van de TomTom stellen: Ook met TomTom kan je wel degelijk routes rijden. Het maximum aantal waypoints, en het automatisch herberekenen zijn 2 wat mindere punten, die echter wel omzeild kunnen worden.

Maar dat de TT heel wat minder problemen kent, is een heel groot pluspunt, waar jullie altijd aan voorbijgaan. Op zich zijn Garmins beter geschikt voor het laden van een route, maar ze kennen wel meer problemen, wat voor velen een heel zwaar argument zou zijn om voor de 'andere' te kiezen.

En die zaken worden altijd weggewuifd.

Opgepast. Ik heb zelf een Zumo550 waar ik reuze tevreden over ben. Ik heb ook een TomTom XXL voor in de auto, en als het gaat over routes inladen en rijden, prefereer ik voluit de Zumo. Hoewel ik ook daar soms workarounds moet doen (splitsen van routes bij rondritten - hee, net zoals een TT de routes moet splitsen bij een te groot aantal waypoints :wink: ), en miserie heb met foute stukken in routes omwille van nieuwe versies Mapsource en/of kaartmateriaal, wie zal zeggen wat de juiste oorzaak is? :roll: ) . Toch geef ik dus nog altijd de voorkeur aan de Garmin.

Maar ik ben akkoord met de ts. Jullie zijn een groot verkoper van Garmin, en wat daar ook de reden voor mogen zijn, jullie blijven de problemen van Garmins minimaliseren, en de mindere punten van TT uitvergroten.

My 50 cents.
Zumo 550, KTM 1190 Adventure, Scala Rider (FM of wat dacht je :-) ) op Schubert C3, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
 
Berichten: 3600
Geregistreerd: 30 mei 2005 20:49
Woonplaats: Holsbeek

Berichtdoor egberto » 6 apr 2011 09:52

Zelf rij ik niet met een 660, dus over de 660 heb ik geen mening. Op het stuur van mijn motor staat de 276C. Ook een Garmin dus. Toen ik deze kocht kwam de TomTom net uit en had nog geen versie voor de motor, dus was mijn merkkeus wat beperkter.
Af en toe maakt ik wel eens tochten en omdat ik dan met motorrijders van allerlei plumages rij, kies ik voor de binnenwegen. Mooie, landelijke weggetjes. Twee jaar geleden had ik voor de buurt een toertocht uitgezet en als service voor een buurman mijn route via ITNCONV overgezet naar het formaat voor een TomTom. De buurman heeft een TomTom. En hij is er tevreden mee. Maar nu kwam hij na afloop van de rit naar mij toe met de mededeling dat ik de route niet had gereden zoals die in zijn TomTom zat. Ik wist echter zeker dat ik de route op mijn Garmin juist had gevolgd. Het bleek dat waar ik nog een extra lus had, de TomTom deze niet meer had. Het aantal routepunten uit mijn Garmin-route was blijkbaar te veel voor een TomTom.
egberto
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 6 jun 2007 11:46

Berichtdoor Scheurneus » 6 apr 2011 10:37

Als je moet kiezen tussen TomTom en Garmin, er is geen beter, ze zijn anders.

Ze doen het allebei heel erg goed in de vrijetijdsnavigatie segment van Motor/Auto rijden op verharde wegen.

Iedereen met een Urban/Pro rider kan ik hetzelfde laten doen als op een zumo, geen enkel probleem.


Wil je de meest uitgebreide? Dan is het de Garmin, wil je de meest makkelijke, dan is het de TomTom.

Wat doen we met onze toestellen?
- Van A naar B
- Routes laden en mooi rijden
- Routes maken en mooi rijden
- Achter iemand aanrijden en de GPS als backup.

Dit kunnen ze alle 2, en routepunten zij helemaal geen probleem, probleem is de mindset dat het "maar" 48 punten mogen zijn. Op de Garmin mogen het er 250 per route zijn, maar dan crasht de Garmin op de meeste routes, niet haalbaar dus :)
De TomTom kan onbeperkt aantal routes aan, direct beschikbaar zonder extra handelingen, de Garmin kan maar 10/20 routes aan, meer kan, maar dan wel stoppen en extra handelingen uitvoeren (die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn)

En als het gaat om eenvoud in mooi rijden, dan wint de TT daar echt, de Garmin met (de mooie) OnRoute kaart verliest in complexiteit, terwijl de resultaten vergelijkbaar zijn (en Nederland is een slecht land om het in te testen)

Heb je kronkelwegen of Motorkaart nodig??? Nee, echt niet, maar dan dien je wel je routes vanaf een papieren of PC kaart te plannen en zo zelf de kleinste weggetjes te zoeken. Kronkel en Motorkaart zijn beide hulpmiddelen om zonder zelf nadenken wat te kunnen rijden.
Ga je wel zelf nadenken en plannen, dan worden de wegen nog mooier en zie je nog minder dorpen en steden, daar kan geen toestel/kaart tegenop.


Als er geklaagd word over motorroutes van organisaties of clubs dat iedereen anders rijd, wel dat hoeft niet, maar ligt aan de routemakers.
In ritten waar het fout gaat, gaat het met de Garmins onderling al net zo fout als met een TT/Garmin.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 9173
Geregistreerd: 2 jun 2006 16:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Berichtdoor Mr. M » 6 apr 2011 10:46

elsinga schreef:.... (de TT Rider 1 trilde vanzelf uit zijn houder...) ....

Dit komt iedere week voorbij. Van Hans of Robert. Dit was 2005 of daaromtrent. We zijn 2 modellen verder.
Zal ik dan maar iedere week eenzelfde ongenuanceerde opmekring plaatsen over het feit dat de folie van het scherm van de 2610 of zoiets afvalt. En dat de contacten op de 550 ook inslaan of groen worden? Of dat de voeding van de 220 bij sommigen stroom blijft vragen -> accu leeg. Dat is benenden mijn waardigheid, ik bied liever een oplossing.
Bij de Rider1 was dat een Wunderlich houder.

Hou daar toch es mee op man. Tís 2011!

Jullie kennen mijn mening en ik ben het eens met Scheur. Ik moet nu voor de Garmins twee routes maken, 1 met de punten op de kruisingen, een andere ..etc, etc .. "Wat anders worden de punten afgeroepen en zie ik de vlaggen steeds ipv de route .... Unflag? Nee dat doe ik niet, want als ik afwijk van de route ben ik hem kwijt." (niet wetende dat je die weer gewoon kunt oproepen.

Laat iedereen gewoon in zijn waarde. Ik maak dus verschillende routes.
En Robert heeft gelijk, WayPoint is een prima zaak, opgegroeid met Garmin. Ook goed. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten en moeten vragen stellen in de winkel!! En dan kiezen. Zo'n verkopertje blaas je toch omver :)

En ja, 80% of meer van Zumo mensen gebruikt de Zumo als een TT en hebbben geen reet verstand van het ding.

gr Marten
BMW R60/Steib, xChallenge,1150GS
TT Rider 1, Urban Rider, TT 720T, Holux/TwoNav
Avatar gebruiker
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 2198
Geregistreerd: 5 feb 2007 19:04
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor FM » 6 apr 2011 11:01

100% eens met 2 voorgaande posts.

Ik gaf ook wel wat kritiek op de houding van Waypoint, maar begrijp ze anderzijds ook wel. Je kan toch moeilijk een belangrijk product verkopen met een gedetailleerde opsomming van wat er verkeerd mee kan lopen.
Zumo 550, KTM 1190 Adventure, Scala Rider (FM of wat dacht je :-) ) op Schubert C3, SRC op Schubert C3 Pro
Avatar gebruiker
FM
 
Berichten: 3600
Geregistreerd: 30 mei 2005 20:49
Woonplaats: Holsbeek

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 apr 2011 11:48

Mr. M schreef:Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten en moeten vragen stellen in de winkel!! En dan kiezen. Zo'n verkopertje blaas je toch omver :)


Over dit thema is veelvuldig discussie op dit forum, met daarin consequent ook de gewaardeerde bijdrage van enkele specifieke forumleden ;)

Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je als koper niet een verkopertje omver moet willen blazen. Zie het verkopertje liever als adviseur die weet waar hij het over heeft.

Maarrr... het kan goed zijn dat die adviseur sterk redeneert vanuit 'beste koop', terwijl jij als klant misschien meer van de 'voordelige keus' bent.
Qualitate qua zal een klant van WayPoint vaak in die eerste categorie zitten; da's vaak immers de reden om ook bewust te kopen bij de specialist. En vandaar ook dat de adviseur veelal ook die pet op zal hebben. Je hoeft die man vervolgens niet om te blazen, maar kunt hem allicht eenvoudig duidelijk maken waar jouw prioriteit ligt.

Bovenstaande heeft niets te maken met tomtom versus garmin. We zien het ook in de garmin-garmin situatie. Zo gaat de keuze ook vaker naar de 660 dan naar de 220. Ook dàt heeft z'n redenen. Maar ook dàt betekent niet dat de 220 een slechte keuze zou zijn.

Een ander recent garmin-garmin voorbeeld is fietsnavigatie. Deze week staat er in de ANWB Kampioen een test van fietsnavigatiesystemen. Met de Nuvi550 als winnaar.

Vervolgens voor ons niets makkelijker dan die dùs ook verkopen. Ben je als 'adviseur' in 5 a 10 minuten klaar ("jazeker, dat is de beste; kijk maar: de ANWB zegt het ook").

Maar omdat we die 'beste keus' als uitgangspunt hebben graven we liever een slag dieper. In dit geval ook vertaald in een tweetal filmpjes (zie http://www.youtube.com/garmintv#p/c/9DA ... Mevt6vfu0s )

Misschien moet ik ook maar eens zien zo'n filmpje te maken voor motornavigatie... En daarin dan misschien ook het verhaal op http://www.gps.nl/kronkelwegen.html in video meenemen... Moet er alleen even de tijd voor vinden...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp - KLIK: voor de motorrijder OF voor fietsen en wandelen
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 22428
Geregistreerd: 9 maart 2004 22:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Scheurneus » 6 apr 2011 12:07

Hans Vaessen schreef:Misschien moet ik ook maar eens zien zo'n filmpje te maken voor motornavigatie... En daarin dan misschien ook het verhaal op http://www.gps.nl/kronkelwegen.html in video meenemen... Moet er alleen even de tijd voor vinden...


Maak dan wel een test en geen verslag, want er zitten nu nog teveel aannames in en niet te veel feiten (is ook lastig in een woon-werk rit).


Misschien dat je een paar forumleden moet vragen om de vergelijkende test te doen, video is leuk, maar feiten op schrift zijn beter (en sneller te lezen), mede met de te downloaden tracks van de routes.

Definieer eerst een aantal A-B-C-D-A routes op bepaalde plaatsen of A-B routes over grote EN kleine afstand en laat die met elk toestel eens rijden. Beide kennen ritregistratie/triplog, dus naderhand is goed te zien wat de verschillen zijn. En laat ze niet tegelijk dezelfde route rijden.

Laat de routes in de Garmin als directe routes en laat toestel zelf de route berekenen Met een screenshot van de gebruikte instellingen (de advies instellingen van Waypoint natuurlijk)


Maak je er een MooieMotorWegen contest dag van ;)
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 9173
Geregistreerd: 2 jun 2006 16:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 apr 2011 14:59

Scheurneus schreef:
Misschien dat je een paar forumleden moet vragen om


Er zijn niet veel forumleden met èn een TTR èn een Garmin met motorkaart. Maar... wat let je??
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp - KLIK: voor de motorrijder OF voor fietsen en wandelen
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 22428
Geregistreerd: 9 maart 2004 22:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Volgende

Keer terug naar Zumo 660, 220 en 210

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast