Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met duo

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin

Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met duo

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 dec 2012 11:55

In het, inmiddels, zeer lange draadje op viewtopic.php?f=79&t=35739 wordt ondermeer gesproken over het volgende probleem:

Configuratie:
Zumo 660 in combinatie met BT-headset voor zowel rijder als duo.
Probleem:
In eerste instantie ontvangt de rijder de navigatie-aanwijzingen; nadat de rijder met de duo gecommuniceerd heeft blijven de navigatieaanwijzingen echter achterwege.


In genoemd draadje is door gezamenlijke inspanning voor een ander probleem ('hikken' mp3-muziek) al een werkzame oplossing gevonden. De gedachte is door eenzelfde systematisch aanpak te kijken of er een duidelijker beeld, en misschien zelfs een oplossing c.q. workaround te vinden is voor bovenstaand probleem. Danwel tenminste een duidelijkere feedback richting Garmin danwel de BT-ontvanger fabrikanten (want ook daar kan de oorzaak liggen), bijdragend aan een structurele oplossing.

In genoemde draad wordt ook over dit probleem gesproken. Die dialoog wordt echter doorkruist door een bredere discussie over de kwaliteit van de 660. Dat is prima, maar levert daardoor een 'zoekplaatje' bij de factfinding rond dit probleem. Daarom leek het me goed een apart draadje te starten.

Met daarbij het verzoek om replies echt geheel te richten op deze issue en geen neven-discussies te voeren. (die kunnen prima op viewtopic.php?f=79&t=35739).

Ergo: niet klagen maar detecteren en signaleren.

Bedoeling is dat degenen die het probleem tegenkomen proberen er meer 'de vinger op te leggen' en in dit draadje hun ervaringen/analyse terugkoppelen.
ook mensen die het probleem juist NIET tegenkomen: graag reactie!!. Dat kan immers belangrijke aanwijzingen opleveren.

Enkele zaken die van invloed zouden kunnen zijn:
a. conflict met A2DP. In dat geval zou het probleem zich alleen met de Z660 voordoen, en niet met de 220/550
b. type en merk BT-ontvanger (Cardo, Midland etc.)
c. wijze van/volgorde van pairing
d. volgorde van inschakelen van de verschillende devices
e. al dan niet gelijktijdig gebruik van mp3
f. allicht zaken als firmwareversies van toestel c.q. BT-ontvanger
g. ....... aanvullingen welkom ....

Punt a. en, vooral, b. zijn relevant om tenminste een indicatie te hebben of de oorzaak bij Garmin danwel de BT-ontvanger ligt. Ik heb de indruk dat ik bij dit probleem vooral de Cardo voorbij zie komen, maar dat kan ook komen doordat die mogelijk gewoon meer gebruikt wordt.

Nu zal er in deze tijd van het jaar wat minder gereden worden, indien wèl vermoedelijk veelal zònder Duo. ;)
Als ik het probleem goed begrijp doet het zich echter al heel snel voor en zou het goed reproduceerbaar moeten zijn, ook bij de kerstboom:

1 zorg dat toestel en BT-ontvangers goed geladen zijn
2. zorg dat eea gekoppeld is
3. stel het toestel in op 'gebruik binnenshuis'
4. laat het toestel een route berekenen of activeer een geladen route (het laatste maakt de vergelijkbaarheid wat groter)
5. test of de rijder de navigatieaanwijzing hoort
6. communiceer van de ene naar de andere helm
7. terug naar 5...

Als ik het probleem goed begrijp zou bij g. al meteen bij de eerste keer géén sprake meer zijn van navigatieaanwijzingen.

(maar nogmaals: correct me if I am wrong).

Als hiermee het probleem gereproduceerd wordt zou je kunnen experimenteren met bijvoorbeeld c en d.

Aanvullingen/ervaringen/suggesties/analyses etc etc graag hieronder!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Dorgelo » 20 dec 2012 13:10

Ik zal een oogje op dit draadje houden.

Ontwikkelingen stuur ik door aan de tweedelijns ondersteuning van Garmin Europe.

Ik hoop overigens niet dat het een kwestie is van geen windfilter op de microfoon :)

Voordat tests uitgevoerd worden is het altijd aan te raden de nieuwste software versie van zowel de Zumo, de Bluetooth module in de Zumo en de headset uit te voeren (wanneer van toepassing).

Ik raad aan dit via de webupdater te doen, niet het MyDashboard programma. Deze kan gevonden worden op http://www8.garmin.com/products/webupda ... nstall.jsp .
Alex Dorgelo - Product Support bij Garmin Europe
Ik bezoek dit forum in mijn vrije tijd. Mijn meningen en toezeggingen zijn dus niet persé de meningen en toezeggingen van Garmin.

Garmin:
- Vaste lijn: 0800 - 023 3937
- Mobiel : 035 - 539 3727
Dorgelo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 15 aug 2011 11:52

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Ronald53 » 20 dec 2012 13:28

Dorgelo schreef:Ik zal een oogje op dit draadje houden.


Hallo Alex,
Houd dan meteen ook een oogje op het draadje viewtopic.php?f=79&t=37760. Of liever: zorg dat er wat aan gedaan wordt. Het is inmiddels al weer lang geleden dat ik er voor het eerst melding van maakte bij Garmin.
Ronald
Laatst bijgewerkt door Ronald53 op 20 dec 2012 14:42, in totaal 1 keer bewerkt.
-- Zumo 590LM op de Yamaha Bulldog BT1100 / Nüvi255T in het koekblik / GPSMAP62st en Dakota 20 op de fietsen --
Avatar gebruiker
Ronald53
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 8 jul 2009 13:19

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 dec 2012 14:24

Ronald53 schreef:
Houd dan meteen ook een oogje op het daardje viewtopic.php?f=79&t=37760.


Laten we niet meteen verdwalen: dat draadje gaat over het 'hikken' van mp3; ook dat thema heeft de aandacht van Alex.

Het feit dat Alex eea volgt vind ik een geweldig goede zaak. Maar hij doet dat vanuit privé, laten we dat ook respecteren en hem niet gaan belagen met 'boodschappen aan Garmin'. Maar wèl proberen hem te helpen om de waardevolle gebruikersfeedback op dit forum minder tot een zoekplaatje te maken.

Daarom: het is allicht niet aan mij om te bepalen wat hier wel en niet geschreven wordt, maar (en met alle respect voor bijvoorbeeld het bericht van Ronald hierboven): ik weet wel dat er een groot 'verzandingsricico' is: laten we het beheersbaar houden en ons hier ECHT concentreren op het hierboven genoemde probleem als zodanig. Dus geen sidesteps naar andere problemen c.q. over wat Garmin al dan niet zou moeten doen.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor tencats » 20 dec 2012 14:38

Copy/paste uit: viewtopic.php?f=79&t=35739

duccer schreef:
goldwingrijders schreef:
tencats schreef:... En trouwens, wat "Goldwingrijders" op pagina 14 al meldde is m.i. veel problematischer omdat het direct ingrijpt in de core functies van het GPS apparaat, te weten de navigatie aanwijzingen...

thanks! :D


Dit is iets anders, volgens mij heb ik het ook genoemd in dit draadje, het kanaal wordt niet gesloten.

Je kan wel de verbinding verbreken door op de "verbreek verbindings knop" (hoe die exact heet even in de beschrijving kijken) drukken. Dit heb ik aan Scado en Garmin al jaren geleden doorgegeven.

Of begrijp ik de vraag niet?


Ik begrijp jou in ieder geval niet en dat het iets anders is dan het MP3 probleem moge duidelijk zijn. Bij gebruik van de Cardo communicatie tussen verschillende rijders wil je toch niet dat de GPS verbale instructies achterwege blijft al is het alleen maar om je aandacht weer eens op de route te vestigen. De Cardo (G4 in mijn geval) is verantwoordelijk voor het schakelen van de doorgifte GPS of Intercom en ik weet dat die schakeling plaats vindt omdat de intercom stil valt op het moment dat een blik op het scherm mij leert dat instructie moet volgen. Dat laatste gebeurt slechts een aantal keren en dan niet meer. Slechts een kleine "tik" hoorbaar in m'n speakertjes maar geen Miep. Wat er nu precies mis gaat is mij eigenlijk een raadsel. De headset is nog wel degelijk verbonden maar toch hoor ik helemaal niets meer van de 660. Wèl nog via de intercom met de G4 van echtgenoot, zoon of dochter tenzij op dat moment een GPS-instructie hoorbaar zou moeten zijn!.
Omdat dit specifieke probleem ook bij de Cardo kan liggen en volgens mij geen enkele link keihard wordt gegarandeerd is dit probleem volgens mij een beetje onderbelicht. Feit is wèl dat andere Garmins zoals de 350 en 550 geen last van dit fenomeen hebben. De intercomverbinding met de andere rijders (niks duo, een eventuele duo roept of port maar wat harder...!) valt alleen weg indien obstakels zoals gebouwen o.i.d. tussen de rechtstreekse lijn staan. Is de headset trouwens verbonden met alleen het A2DP protocol of ook nog met een single BT kanaal voor de GPS instructies zoals ik eerder meende te lezen in dit draadje?
De feitjes:
Zowel BMW Nav IV, 660, 550 als 350 hebben de laatste firmware
De Cardo Scala Riders G4 hebben de laatste firmware
Pairen Garmin --> Cardo G4 vervolgens Cardo G4-2 en Cardo G4-3
Aanzetten 1) Telefoon, 2) Cardo G4, en die staan allebei de hele dag aan, 3) Garmin
Géén MP3 in intercom situatie
Bijz.: Ook de telefoon verliest zo nu en dan spontaan de verbinding (Samsumg Galaxy SII, laatste firmware) maar dat was wel de minste van m'n zorgen.
Erik
Onderweg met BMW F650Funduro '96 of R1200GS '16, een BMW Nav V, een Rider 40 plus de Sena SMH5. Verder in huis: Zumo 550 & 660, nog een BMW Navigator V, Montana 600 & 650, 2x een Vivofit, een VIRB Elite, VIRB X en een Epix.
Avatar gebruiker
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1021
Geregistreerd: 23 mei 2008 13:54
Woonplaats: Almere

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor goldwingrijders » 20 dec 2012 18:10

goldwingrijders schreef:Ik leef met een reproduceer probleem, echter het is niet onleefbaar, maar wel onwenselijk bij een motor navigatie.....

MP3's gebruik ik niet, voor mij is het een navigatie instrument...
Wat mij wel frustreert is het feit dat ik solo geen problemen heb met mijn BT set's (eerst een scala teamset en nu een G9),
maar wanneer mijn vrouw achterop stapt met de andere helft van de teamset, ik een verbinding krijg met mijn vrouw, en ondanks afsluiten van de lijn, ik toch GEEN navigatie instructies te horen krijg. Terwijl ik deze wel hoor wanneer ik solo rij....
Dit heb ik dus met beide headsets ondervonden.
Helaas heeft Waypoint hier ook geen oplossing kunnen bieden, dus ik ben bang dat dit geen succes meer gaat worden zolang Garmin niet iets aanpast aan/in de BT :cry:


goldwingrijders schreef:Dit probleem doet zich dus voor bij:
cardo teamset pro --> rider en passagier
cardo g9 (rider) --> cardo teamset pro (passagier)
Met twee typen cardo dus voor mij als rider.
Omdat ik dacht 'het probleem van geen aanwijzingen' te kunnen ondervangen met een andere headset heb ik de G9 aangeschaft.
Maar hier blijft het probleem dus identiek aanwezig...
Voordien heb ik een autocom bedraadde set gehad, en daar kwamen de aanwijzingen wel gewoon door als ik een passagier had.
en als ik solo rij is er dus ook geen probleem met aanwijzingen.
Uitzetten van het rider - passagier kanaal heb ik ook geprobeerd, maar aanwijzingen bleven uit.....


Aanvulling hierop: ik doe eerst de Cardo aan, dan de zumo.
Bij duo, eerst mijn cardo, dan die van mijn vrouw, dan de zumo.
Mijn HTC Desire Z wordt altijd goed gekoppeld aan de Zumo, en gesprekken zijn altijd goed.

Zowel Zumo als Cardo (G9) hebben de laatste firmware.

Uit eigen testen is gebleken dat er geen verschil is met het eerst aanzetten van de zumo, en dan de bt's.....
Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing met Cardo Scalarider G9 en Teamset Pro
Avatar gebruiker
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 19 feb 2012 13:51
Woonplaats: Omgeving Utrechts landschap

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 dec 2012 19:11

Clear, kort samenvattend bovenstaande twee:

a. bevestiging probleemomschrijving
b. beiden zumo660-Cardo combinatie
c. volgorde inschakeling niet van invloed

Bij mij twee vragen naar-aanleiding-van:

1.
Is het een verschijnsel dat altijd en telkens op hetzelfde moment plaatsvindt??

maw:
- komt er, zodra er éénmaal met de duo is gecommuniceerd, vervolgens geheel geen navigatieaanwijzing meer?
- of is het, zoals ik uit de reactie van gw-rijder begrijp, dat het pas bij de vierde keer optreedt. Ik neem aan dat daarmee bedoeld is 'de vierde keer dat je met de duo communiceert'.
-of is het zelfs minder voorspelbaar: is het de ene keer meteen, de andere keer misschien pas nadat je eerst hele gesprekken hebt gehad?

2.
In hoeverre hebben jullie geprobeerd e.e.a. 'bij de kerstboom' te reproduceren als hierboven omschreven?? En hoe verhoudt dat effect zich met het geschreve onder pt 1? En bovendien: is het effect bij een evt. tweede test gelijk aan de eerste?

De reden voor mijn vragen:
pt 1: als het zich meteen voordoet dan lijkt het met de schakeling als zodanig te maken te hebben. Als er echter sprake is van een (variabele) vertraging dan zou het kunnen zijn dat ook hier sprake is van een overflow/buffer achtig probleem. En is er wellicht analogie met het mp3-probleem.
Maar het is ook denkbaar dat er andere externe 'triggers' zijn, mede daarom pt2.

pt2: reproductie in 'bureau-situatie' zal de communicatie naar Garmin een stuk makkelijker maken. Bovendien ben je op de motor allicht primair op het rijden geconcentreerd en zul je minder precies registreren wat er gebeurt.
Mocht reproductie onverhoopt niet slagen dan is van belang daarvan de oorzaak te vinden (gebrek aan windruis kàn bijvoorbeeld van invloed zijn)

Omtrent punt b bovendien twee stellingen:

- het doet zich alleen voor bij de zumo660
- het doet zich alleen voor bij de Scala-rider


Reacties als:
- ik heb een zumo550 en heb dit probleem niet of
- ik heb een zumo660 en een een ander merk BT-ontvanger (midland, sena, interphone, camos etc). en heb dit probleem niet
zijn zeer welkom om het 'probleemgebied' af te kaderen. En dan met name of we inschatten dat de kern van het probleem in de Zumo danwel in de Scala zit.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor goldwingrijders » 20 dec 2012 20:18

Hans Vaessen schreef:Clear, kort samenvattend bovenstaande twee:

a. bevestiging probleemomschrijving
b. beiden zumo660-Cardo combinatie
c. volgorde inschakeling niet van invloed

Bij mij twee vragen naar-aanleiding-van:

1.
Is het een verschijnsel dat altijd en telkens op hetzelfde moment plaatsvindt??

nee, soms al na 1 aanwijzing, vaker niet eens een aanwijzing

2.
In hoeverre hebben jullie geprobeerd e.e.a. 'bij de kerstboom' te reproduceren als hierboven omschreven?? En hoe verhoudt dat effect zich met het geschreve onder pt 1? En bovendien: is het effect bij een evt. tweede test gelijk aan de eerste?
Geen testen bij de kerstboom gedaan (die staat hier niet 8) ) maar wel regelmatig onderweg ge-experimenteerd afgelopen zomer. headset uit / aan, zumo uit / aan soms 1 of twee aanwijzingen. hierin zit geen regelmaat

Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing met Cardo Scalarider G9 en Teamset Pro
Avatar gebruiker
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 19 feb 2012 13:51
Woonplaats: Omgeving Utrechts landschap

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor goldwingrijders » 20 dec 2012 20:53

Enne Hans, ik wil nog even benadrukken dat ik het zeer op prijs stel deze ondersteuning! Super bedankt alvast. met of zonder oplossing.
Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing met Cardo Scalarider G9 en Teamset Pro
Avatar gebruiker
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 19 feb 2012 13:51
Woonplaats: Omgeving Utrechts landschap

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 dec 2012 20:55

goldwingrijders schreef: Geen testen bij de kerstboom gedaan (die staat hier niet 8) ) maar wel regelmatig onderweg ge-experimenteerd afgelopen zomer. headset uit / aan, zumo uit / aan soms 1 of twee aanwijzingen. hierin zit geen regelmaat


Clear. Kan toch de moeite waard zijn daar een uurtje in te stoppen (wel eerst een kerstboom kopen natuurlijk). In tegenstelling tot het mp3-probleem hoef je hier immers geen uren te wachten tot het probleem zich voordoet maar ontstaat het, naar ik begrijp, vrijwel direct.

Daarbij is het dan zaak om ten eerste het probleem te reproduceren. En vervolgens structureel te werk gaan. Betekent met name één verandering per keer. Bijvoorbeeld hard reset zumo => nog eens proberen.
Kijk vooral ook naar het uit de scala en zumo verwijderen van gepairde devices en daarna opnieuw pairen.

Maar vooral: gesteld dat je het reproduceert: noteer exact de handelingen. Op basis van die instructie zou Garmin/Cardo eea immers moeten kunnen reproduceren.

Overweeg, als je Facebook hebt, wellicht ook eens een balletje op te gooien op http://www.facebook.com/cardoscalarider
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor goldwingrijders » 20 dec 2012 21:02

Indien ik morgen tijd heb zal ik eens eea uit testen en de bevindingen hier plaatsen..
Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing met Cardo Scalarider G9 en Teamset Pro
Avatar gebruiker
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 19 feb 2012 13:51
Woonplaats: Omgeving Utrechts landschap

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor hansvandermeer » 21 dec 2012 10:49

Wij gebruiken geen intercomfunctie omdat de duo een helm zonder headset heeft maar ervaarden zo nu en dan ook het stilvallen van aanwijzingen van Miep.

Mijn helm heeft een SRC nekkraag gekoppeld aan de 660. Mijn telefoon is een Nokia E72 waarvan de BT altijd aanstaat en is gepaird met de 660, niet met de nekkraag.

Het verbinden van de E72 gaat niet altijd vanzelf, je moet hem wel eens een duwtje geven. Daarna werkt alles zonder problemen zolang ik maar niet bij de 660 wegloop om b.v. af te rekenen bij de pomp waarbij de E72 verbinding wegvalt maar ook weer terug komt als ik weer bij de 660 ben, althans dat lijkt zo als ik in het BT scherm van de 660 kijk, het stemmetje in mijn helm bevestigd het herstellen van de verbinding niet.

Daarna vaak geen aanwijzingen meer van Miep. Alleen als ik de verbinding in de 660 met de E72 verbreek krijg ik weer aanwijzingen, ergo ik verbind de E72 niet meer automatisch of handmatig met de 660, derhalve geen problemen meer met aanwijzingen.

Als met de helm om wat voor reden (afstand helm-660) de verbinding wordt verbroken komt hij altijd automatisch terug zonder verlies van aanwijzingen, het stemmetje in mijn helm bevestigd het herstellen van de verbinding wel.

De E72 heeft ook problemen i.c.m. mijn PC met W7 m.b.t. het herstellen van de verbinding als de afstand even te groot is. Ook bij de E72 van mijn vrouw i.c.m. haar laptop met W7 doet zich dat probleem voor. Laptop en desktop beide Dell, op beide al andere BT module/stick geprobeerd zonder succes.

Alle apparaten hebben overigens de laatste firm- en software. MP3 afspelen en radio via de helm doe ik nooit.

Gezien bovengenoemde verbindingsproblemen en de momenten waarop er geen aanwijzingen meer komen leg ik de "schuld" voor het gemak bij Nokia omdat rijden zonder telefoon behoorlijk minder vervelend is dan zonder aanwijzingen.

Kortom, het lijkt mij een BT compatibiliteits probleem tussen verschillende apparaten. Alleen nog even bepalen bij welke :D
Groeten Hans
BMW K1600GTL + Zumo 660LM
Avatar gebruiker
hansvandermeer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 jun 2007 22:09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Hunter6 » 21 dec 2012 11:47

Ik en m'n vriendin rijden beide op een eigen motor. Hebben allebei een Zumo 660 en een Cardo G4 intercom op de helm. Er zij geen telefoon's gekoppeld en voor alle toestellen is de recenste firmware geladen.
De verbinding tussen beide intercom's gaat niet per Fox maar door op de knop "A" te drukken. Deze verbinding blijft net zolang tot open iemand weer op deze knop drukt. In de praktijk rijden we langere tijd met een open verbinding. De Zumo geeft op beide toestellen aanwijzingen door omtrent de navigatie.

Nu komt het regelmatig voor dat de intercom niet terugkomt nadat er een melding van de Zumo is geweest. In de regel op te lossen door de G4 uit, en weer aan te zetten. De ene keer moet ik dat doen, de andere keer moet zij dat doen om resultaat te krijgen. Kan hier geen structuur ontdekken.
Ook komt het vaak voor dat de Zumo aanwijzingen niet meer door komen en dat de intercom open blijft. Ook na afsluiten van de intercom verbinding komt de Zumo niet terug. Op te lossen door de Zumo uit, en weer aan te zetten.
Vreemde hierbij is dat er af en toe toch een melding komt bij het dichtgooien van de intercom verbinding. Blijkbaar staat er toch wat in een buffer maar komt deze niet vrij. Soms komen er dan meerdere aanwijzingen, van diverse route punten, achter elkaar binnen.

Deze problemen komen soms wel 10 keer per dag voor, maar er zijn ook dagen dat het niet voorkomt al zijn die ver in de minderheid.

Ik kan er geen structuur in vinden en probeer er maar mee te leven. Desalniettemin overweeg ik toch om een Baehr intercom aan te schaffen. Met name de lange tijd dat de intercom weg blijft na een Zumo melding (>10 sec) is erg hinderlijk en levert wel eens problemen op bij complexe routes. Onderlinge communicatie is dan alleen mogelijk door naast elkaar stil te gaan staan.
Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1099
Geregistreerd: 30 mei 2005 22:26
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor goldwingrijders » 21 dec 2012 12:46

Oja, wanneer de zumo ingeschakeld wordt, wordt dat "verteld" door de G9, even als het uitzetten van de zumo. Ondanks het stil zwijgen tijdens de routes. Dit werkt dus consequent goed.
Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing met Cardo Scalarider G9 en Teamset Pro
Avatar gebruiker
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 19 feb 2012 13:51
Woonplaats: Omgeving Utrechts landschap

Re: Zumo 660: wegvallen aanwijzingen bij communicatie met du

Berichtdoor Hans Vaessen » 21 dec 2012 12:59

Yep: ik lees waar ik al bang voor was: moeilijk reproduceerbaar; soms wel/soms niet. Verschillend gedrag. Gaat een héééle lastige worden om daar hier de vinger op te leggen.

Ik heb zelf geen BT-set, dus kan zelf niet testen. Maar ik zou willen adviseren, àls je je tanden er tijdens deze donkere wintermaanden in wil zetten, tòch eens te proberen binnenshuis te testen.

Temeer omdat, als je het probleem op de motor tegenkomt, je uiteraard altijd allicht ook met andere zaken bezig bent en het moeilijk is de effecten geconcentreerd op het probleem vast te leggen.

Bovendien: in principe heeft zo'n apparaat natuurlijk geen 'eigen wil'. Het is wiskunde, en dat impliceert dat bij gelijke omstandheden het gedrag ook gelijk zal zijn. Bij binnenshuis testen kun je die omstandigheden makkelijker gelijk houden.
In dat verband nog even
Hans Vaessen schreef:
Daarbij is het dan zaak om ten eerste het probleem te reproduceren. En vervolgens structureel te werk gaan. Betekent met name één verandering per keer. Bijvoorbeeld hard reset zumo => nog eens proberen.
Kijk vooral ook naar het uit de scala en zumo verwijderen van gepairde devices en daarna opnieuw pairen.


Vooral van dat laatste hoor ik regelmatig positief effect.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24522
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Volgende

Keer terug naar Zumo 660, 220 en 210

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten